juni 01, 2024, 18:55:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En del spørsmål av en nybegynner  (Lest 1755 ganger)
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« på: april 30, 2014, 11:23:57 am »

Har nettop kjøpt meg en 1970 modell boble ombygd til Roadster "Nor Kit"
Bilen er forøvrig bra stand slik jeg ser det. Den er nettop EU ok i 2 år og telleren viser 87500km men har vel kanskje gått rundt et par ganger ?Rekker tunge
Iflg vognkort er den registrert med 1300 motor (1258ccm) og har etter tidligere eier forstått det slik at motor ikke har vert byttet i denne.

Da jeg vil oppgradere motor osv og er nybegynner så har jo jeg selfølgelig en del spørsmål rundt det her.. Har aldri eigd Boble før og aldri sett en boble motor før jeg så den i bilen min:P

Har lest en del på forumet her i forskjellige prosjekttråder, teknisk forum osv osv..
og har da klart å finne et par spørsmål etter all lesingen..

1 Hva mener dere når dere snakker om t1,t3,t4 motorer ?
2 Er det normalt å bygge videre på en 1300 motor om jeg vil ha en del effekt (gatebruk)
3 Hvilken motor burde jeg anskaffe meg i tilfelle den jeg har ikke er idiell ?
4 Og viktigst av alt.. Hvordan stiller jeg forgasser riktig ? jeg vet at tenning er litt feil på den nå og har fått tak i tenningslampe og en kar med kunnskapen. Men slik bilen er nå så ettertenner den veldig og dabber av litt visst jeg gir for mye gass så jeg tenker at den får for mye bensin.. Har prøvd å stille den lille skruen litt lenger inn men uten noe form for hell der i gården Rekker tunge føler at den bare blir værre og værre for hver gang jeg er borti den..

Drømmen er jo et ekstremt bygg selfølgelig:P 2.2l eller 2.4l med mye gromdeler, men jeg driter ikke penger heller akkurat..
Jeg spør for å lære ting og tang før jeg tar fatt på det her.. jeg kan selfølgelig plukke ut motoren og begynne å pille den fra hverandre, men aller helst vil jeg ha en noenlunde plan på hva jeg skal til med før jeg begynner og ikke minst kjøpe inn litt deler osv alt utover hvordan pengene strekker til..

Lager meg nok en prosjekttråd før eller senere da jeg kommer til å begynne å jobbe med bilen innvendig allerede nå mtp litt stereo og oppbevaringsplass.. Hanskerommet er vekk og det eksisterer ikke noen plass å legge mobil osv utenom på gulvet Rekker tunge

Håper noen gir meg tips, tricks og fornuftige svar:) Kanskje en del hørest dumt ut men vi begynte vel å lære alle sammen en gang.. der er jeg nå Rekker tunge
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: april 30, 2014, 18:44:01 pm »

Hei, og velkommen til forumet og gratulerer som ny boble eier.

1: VW begynte først å lage bobler, så de fikk type betegnelse Type1. Så kom transporterne og fikk betegnelsen Type2, så begynte de med stasjonsvogner, coupe og personbiler som fikk betegnelsen Type3, og på 70 tallet kom Type 4 (VW 411 og VW 412). Så motorene betegnes ofte bare T1, T3 og T4. Type 2 hadde først samme motor som boblene, og senere fikk de samme motor som Type 4. Flere små forskjeller ,men generelt er T1, tidlige T2 og T3 samme motorblokk med innhold. Type 4 motorene er det meste forskjellig fra resten.

2: Siden din er 70 modell, er det mulig at din 1300 motor har akkurat samme blokk som 1600 motorene. Kan da greit brukes til "oppgradering". Litt usikker på når de fikk to oljetrykkstempler og større oljekanaler, men det kan sikkert noen andre?

3: Dette er det som regel lommeboken som bestemmer, men til normalt gatebruk er som regel en originalblokk god nok. (Sikkert flere meninger om dette og  Glad )

4: Det er viktig at tenning er riktig og at den ikke suger falsk luft noen steder før man justerer forgasseren. Justeringen finner du på bildet under, men stor sannsynlighet for at det er en annen liten feil som forårsaker problemene.

Skriver du i profilen din hvor du holder til, er det stor mulighet for at noen i nærheten kan hjelpe deg. 

Siden drømmen er 2,2-2,4l bør oppgraderte bremser også stå høyt på ønskelisten  Blunker


* Forgasserjust.JPG (64.74 KB, 800x588 - vist 141 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #2 på: mai 01, 2014, 07:15:16 am »

Takk for svar Glad hjalp meg en del på veien det der =)
Oppgraderte bremser er en selfølge.. er vel kanskje noe av det første jeg kommer til å kjøpe inn til bilen da jeg har mye bakker der jeg bor og synst lite om å kjøre med trommelbremser Rekker tunge

Så det vil si at blokkene til t1,t2 osv er i prinsippet det samme når det gjelder størrelse, motorfester osv? det som er den største forskjellen er hvordan blokka er borret med oljekanaler og ellers er bygd opp, og at jeg kan bruke hvilken som helst blokk egentlig..

Noen som har et svar på om 1300 blokka er samma som i 1600 ? og hvor store sylindere jeg kunne evt putta på blokka mi ? og ja jeg vet jeg må borre opp og frese om eg skal opp i sylinder volum Rekker tunge
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mai 01, 2014, 10:05:47 am »

For å finne ut om du har samme blokk, trenger du å vite motornummeret. I 1970 kom 1302 med dobbeltporttopper på 1300, mens de eldre 1300 var singelporter.

Og mange bobler har byttet motoren oppimellom årene.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #4 på: mai 01, 2014, 11:18:08 am »

Ja er også det jeg mistenker at er blitt gjort i denne.. Men klarer jeg å finne motorkode bare ved å titte inn motorlokket en plass ? motorlokket mitt går ikke like høyt som andres heller har eg sett.
er vel kanskje som følge av ombygging..
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #5 på: mai 01, 2014, 12:16:36 pm »

Forresten noen som har et tips ang tankmåleren min som ikke fungerer? har sjekket ledningen som går fra tppen av måleren og inn i speedometeret og det sitter fast og virker som det er god kontakt.. når det er sagt så er vel dette bare 1 ledning til også ?? er hvertfall det hos meg.. om det skal vere 2 ledninger er jo saken enkel Rekker tunge normalt at nåla i speedometeret ikkje fungerer ?
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #6 på: mai 01, 2014, 17:25:17 pm »

Oppretter en prosjekttråd isteden for å ta slike ting her da jeg føler teknisk tråden blir noe "off" når jeg kommer til å stille haugevis i spm som ikke har spesielt med teknisk å gjøre Rekker tunge
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!