april 20, 2024, 07:11:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 Overhaulin'  (Lest 102605 ganger)
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #210 på: mai 17, 2015, 21:31:46 pm »

Dette ble MEGET BRA, det er litt av en jobb som er gjort hær. Veldig bra inspirasjon for oss andre som jobber med 1303, stå på,
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #211 på: juli 24, 2015, 10:52:07 am »



Det skjer ikke så veldig mye med bilen nå, jeg prøver og få bukt på noen av "barne sykdommene" og ikke mist tilsynets velsignelse.

Jeg plages med at tanklokket ikke er helt tett, slik at det kommer litt bensin ut der når jeg kjører i venstre svinger. Jeg trodde først det kunne være friskluft slangen som bare gikk ned under bilen og ikke inn i påfyllningsrøret. Så jeg fikk sveist på en tut for å sette slangen på og samtidig en liten stoppevegg. Dette viser seg ikke å være nok, så prøvde å lage en gummi vegg for å stoppe bensinen, men dette hjalp heller ikke. Litt usikker på hva jeg skal prøve nå, har forsøkt og finne en enveisventil som kan passe i slangen, uten stort hell.








Som nevt så har jeg vært på besøk hos tilsynet et tur. Er både godt fornøyd og litt irritert.





Jeg har jo valgt og sette coilovers bak, hvor jeg beholder torsjonsstagene. Så hva jeg egentlig har gjort er å sette på en litt avansert demper. Jeg forsøkte og forklare dette og si at senkingen er gjort på torsjonstaget og ikke på coiloversen, dette ville de ikke forstå og siden at TuV papiret for coilovers foran ikke nevnte at det passet med de gitte coilovers bak. Har nå kjøpt meg to gule koni dempere som jeg skal montere bak, så får vi se om det blir den permanente løsningen eller om coilovers blir satt på igjen.

Neste punkt de sa noe på var jo selfølgelig spacers som jeg hadde satt på 40mm foran og 55mm bak.  Disse har jeg TuV papirer på,  men nei.  De kunne ikke finne angitt nr på spacers i papirene.  Jeg har vært i kontakt med Kerscher og de sier at TuV papirene gjelder generelt for alle deres spacers,  de er godkjente opp til en gitt størrelse.  Det ville de heller ikke skjønne.  Enden av den visa er at jeg har bestilt 4 nye spacers som jeg vet har korrekt nr på seg.  Endret da til 50mm for alle.  

Siste utfordring var motoren,  de sliter tydeligvis med matte kunnskapene sine,  da de måtte ha grafene og matrisen ikke var god nok.  Tok en tur til Anders Ringstad og fikk printet ut de relevante grafene,  så da burde det være i boks.  

Jeg dro til riseløkka til ombyggingsgruppen,  men jeg må si at jeg er en smule skuffet over kunnskapen deres.  Jeg trodde de skulle kunne se forbi TuV papirer og gjøre en vurdering av ombygging.  En hvilken somhelst trafikkstasjon kan jo se på TuV papirene.  

Ellers så har jeg bestilt meg mekanisk bremsekraft forsterker,  spent på hvordan det blir.



Den kom i dag i posten fra det store utlandet  Glad



Måtte ha meg en liten kjøretur i går så dro for å se hvor Concours holder til på Ski (en av landets dyktigste på bilpleie)



« Siste redigering: juli 24, 2015, 23:14:30 pm av bjorklo » Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #212 på: juli 24, 2015, 11:22:38 am »

De godkjenner jo biler uten en eneste Tüf godkjenning... og biler med Tüf godkjenninger på alt.
Kanskje det er blandingen som ikke går?
Forstår din irritasjon!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #213 på: juli 24, 2015, 14:31:40 pm »

Gratulerer med tøff bil! Osteaktig
Det virker som du er fornøyd med resultatet, så da må jeg spørre hvem leverte du den hos?
Loggført
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #214 på: juli 24, 2015, 14:40:41 pm »

De godkjenner jo biler uten en eneste Tüf godkjenning... og biler med Tüf godkjenninger på alt.
Kanskje det er blandingen som ikke går?
Forstår din irritasjon!

Mulig det men, tror det er Kerscher som har rett her, som mener at coilovers bak i kombinasjon med de foran fungerer helt fint. samme med spacers. må jo ut med en god bunke med høvdinger for å kjøpe nye deler som egentlig er totalt bortkastet.


Gratulerer med tøff bil! Osteaktig
Det virker som du er fornøyd med resultatet, så da må jeg spørre hvem leverte du den hos?

Jo takk takk, jeg er godt fornøyd jeg, bortsett fra disse barnesykdommene som trekker litt ned, men alt kan jo fikses, koster bare litt  Rekker tunge
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #215 på: august 01, 2015, 09:45:11 am »



Holder på med å skifte fra coilovers til gule koni, bak. Føles bare helt feil, men jeg tar den billigste løsningen i dette tilfellet, for å få bilen godkjent.





Ser at der er forskjell i lengden på coilovers og demperne, så da lurer jeg på, er dette grunn nok til at jeg må inn på verksted for å få ny 4 hjuls kontroll? Jeg kan ikke tro det, men vet jo ikke hva tilsynet kommer forlange.




Jeg har vel egentlig aldri brukt det før, men smøret på litt kobberpasta på hjulboltene, lurt eller ikke?



Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #216 på: august 01, 2015, 09:51:10 am »

lurt hvis du bare bruker liten mengde. for mye kan gjøre at guffa blir smørt ut til bremsedeler. er mest for å forenkle demontering og spare gjengene mot korrosjon, tørk av gammel grease før du monterer igjen da det levrer seg og blir crap =)

Nydelig bil forresten!
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #217 på: august 01, 2015, 10:02:53 am »

lurt hvis du bare bruker liten mengde. for mye kan gjøre at guffa blir smørt ut til bremsedeler. er mest for å forenkle demontering og spare gjengene mot korrosjon, tørk av gammel grease før du monterer igjen da det levrer seg og blir crap =)

Nydelig bil forresten!

Takk takk og takk for tipset. Hadde heldigvis veldig lite på, så berget meg der :-)
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #218 på: august 02, 2015, 20:25:34 pm »

Hvor har du kjøpt de gule koni demperene?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #219 på: august 02, 2015, 20:46:40 pm »

Gule koni får du kjøpt på HotShop.

De gule koni demperene blir svin harde når de er stilt på max, det er nesten umulig å dra de ut det er derfor de "virker" kortere. De er egentlig mye lenger enn det ser ut som på bildet ditt. Justerer du de mykere blir de "lenger" og lettere å dra ut Glad

Si ifra hvis du skal selge coiloversene  Gliser  Øyerulling
Loggført
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #220 på: august 02, 2015, 21:15:42 pm »

Hvor har du kjøpt de gule koni demperene?

Jeg kjøpte dem fra part & retards i Ås.


Gule koni får du kjøpt på HotShop.

De gule koni demperene blir svin harde når de er stilt på max, det er nesten umulig å dra de ut det er derfor de "virker" kortere. De er egentlig mye lenger enn det ser ut som på bildet ditt. Justerer du de mykere blir de "lenger" og lettere å dra ut Glad

Si ifra hvis du skal selge coiloversene  Gliser  Øyerulling

Takk for tipset Jesper, husker det nå at det var slik det var. Hadde for lenge siden rundt om på en sierra.

Kommer nok til å beholde dem , men skulle jeg ombestemme meg så skal jeg si fra.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #221 på: august 03, 2015, 04:27:59 am »

Syns du må sette de på igjen, selv om du antagelig ikke vil kjenne kjempestor forskjell på vei med gule koni Blunker

Jeg har fått et veldig bra tilbud på AVO Coilovers så jeg går for de når jeg har nok på konton Glad
Loggført
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #222 på: august 03, 2015, 15:27:08 pm »

Syns du må sette de på igjen, selv om du antagelig ikke vil kjenne kjempestor forskjell på vei med gule koni Blunker

Jeg har fått et veldig bra tilbud på AVO Coilovers så jeg går for de når jeg har nok på konton Glad

Blir nok sikkert til å gjøre det... Ser jo i allefall bra ut   Rekker tunge

Det blir nok bra, har hørt om AVO men vet ikke no mer om de. Vet du noe om de?
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #223 på: august 03, 2015, 16:40:09 pm »

Ikke mye, har lest litt om de bare.
Loggført
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #224 på: august 05, 2015, 19:47:26 pm »



Nye spacer's kom i posten i dag fra Kerscher. Helt super service fra Frau Kerscher.



Da skal alt være i hus, gjenstår bare montering så er bilen klar for etterkontroll og godkjenning. Mulig jeg stikker innom verksted for en rask 4 hjulskontroll så slipper jeg det problemet om de skulle kikke på det.
Kan samtidig få midtstillt tannstangen, så må inn jo før eller siden for å få det gjort.


Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #225 på: august 31, 2015, 12:44:22 pm »


Holder på med de siste tingene som må være klart før ny time hos biltilsynet. Jeg har fått nye spacers denne gangen kjøpte jeg 50mm rundt om. De bak har jeg fått satt på fordi etter at jeg satte på de gule koni demperne “datt” bilen rimelig mye ned på ræva.





Det gikk rimelig kant i kant mellom dekket og skjermen før jeg skiftet spacers.  Helt perfekt look, men subbet litt borti skjermen.





Etter nye spacers var kommet på



Ellers så var jeg litt plaget med at motoren ikke gikk reint.  Så jeg hadde ute dysene og blåste de reine, uten at det hjalp. Jeg skiftet så pluggene, og det så ut til og hjelpe. Etter kun kort tid kom problemet tilbake. Det viste seg at det var en pluggledning som var for slapp i “klypa” etter at den ble skiftet fungerte alt slik som det skulle.





Det ble NGK plugger da Davon skal bort.



En annen ting som jeg stadig forsøker og få bukt på er det at det kommer litt bensin ut av tanklokket. Jeg har nå laget en pakning av kork. Det hjelper litt, men fortsatt ikke helt i mål enda.  Jeg tror nok at jeg kommer til og få sveist om påfyllingstrakten i løpet av vinteren.







Fikk byttet en av toppdeksel pakningene



Og siden bilen var oppe på bukken så var det jo kjekt og studere og se hvordan den var under. Det ble og fjernet den ekstra viften som var montere på oljekjøleren, da det mest sannsynlig ikke var behov for denne.





Noe små pusk var det, men det vil jeg utbedre i løpet av vinteren.

Digg og komme seg ut en tur og cruise i solskinnet Glad




















Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #226 på: september 07, 2015, 18:20:03 pm »



For en fantastisk dag, endelig er "Onkel Oskar" godkjent av tilsynet :-)



Dette må selvfølgelig feires



Her er alt som jeg fikk godkjent og som vil bli skrevet inn i vognkortet



Fra garasjen hos biltilsynet









Vet du hvor mange arbeidere skal til for å godkjenne en boble? :-)



Før jeg dro til tilsynet måtte jeg gjøre noen små ting. Jeg monterte 50mm spacer foran. I forsøkte å ta noen bilder men ikke så lett og fange forskjellen.





Så at det var litt overflate rust på ene bremserøret så jeg pusset litt på det og la en lite lag klarlakk på.





Siden jeg måtte inn og ta ny 4 hjulskontroll bestemte jeg meg og senke den foran 2 cm. Det gikk helt fint og justere ned den første coiloversen, men når jeg skulle gjøre det på andre siden satt det helt i stein etter 0,8cm. Den satt så godt at når jeg forsøkte og ta i, ble nedre ring på coliovern ødelgat.  så da måtte man bare justere opp på andre siden igjen.









Fant ut at den ene senterkoppen manglet.



Har jo mye deler fra Kerscher så tenkte at det var på sin plass med et lite klistermerke



Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #227 på: september 07, 2015, 19:15:41 pm »

Gratulerer Kult Gliser
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #228 på: september 07, 2015, 19:20:29 pm »

Gratulerer Kult Gliser

Takk takk Svein.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #229 på: september 07, 2015, 19:30:40 pm »

grattis!
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
pk
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: østfold


Min 1303s


Vis profil
« Svar #230 på: september 07, 2015, 21:00:47 pm »

Gratulerer,  må føles utrolig deilig med godkjent bil!☺
Loggført

1303s 1974
1200 1960
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #231 på: september 07, 2015, 21:56:26 pm »

GRATULERER!!!

Vel fortjent!!!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #232 på: september 07, 2015, 22:13:16 pm »

Takk takk Glad

Ja veldig digg følelse og få den godkjent.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #233 på: september 08, 2015, 06:01:54 am »

Gratulerer, flott bil! Alltid greit å ha endringer i vognkortet.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #234 på: september 08, 2015, 06:32:49 am »

Gratulerer! Sa tilsynet noe om høyde/klaring til bakken?Har ei potte på min som vel er 9,6 cm i mellom håper det går.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #235 på: september 08, 2015, 07:20:50 am »

Gratulerer! Sa tilsynet noe om høyde/klaring til bakken?Har ei potte på min som vel er 9,6 cm i mellom håper det går.

Nei,  de sa ingenting om høyden til bakken.  Tror det er blitt endring der etter det han som eier parts and retards.  Noe om at tilsynet hadde brukt en anbefaling som en lov.  Men det var det han sa,  trenger jo ikke stemme det.. 
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #236 på: september 08, 2015, 07:24:26 am »

Hei
Godkjent motor 98Hk
Hva ,ed bremse kitet? er ikke det godkjent til ogmed 160hk?

Ellers Gratulere med fin bil.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #237 på: september 08, 2015, 07:29:07 am »

Man får kun godkjent den effekten man har bremset og har papirer på.

Jeg hadde smurt gjengene på Kercher settet. På mine kunne jeg enkelt skru med bare hånda etter at jeg løste settskruen.

Gratulerer med godkjenning.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #238 på: september 08, 2015, 09:33:05 am »

Hei
Godkjent motor 98Hk
Hva ,ed bremse kitet? er ikke det godkjent til ogmed 160hk?

Ellers Gratulere med fin bil.

Takk takk.
Jeg spurte om de ikke skulle skrive inn at jeg hadde bremser som er godkjent for 160HK, men det ville de ikke.



Man får kun godkjent den effekten man har bremset og har papirer på.

Jeg hadde smurt gjengene på Kercher settet. På mine kunne jeg enkelt skru med bare hånda etter at jeg løste settskruen.

Gratulerer med godkjenning.

Mvh
BB

Takk!

Skal ta av den coilover'n som jeg plagdes med og skifte ringene, skal huske på og smøre samtidig, takk for tipset.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #239 på: oktober 08, 2015, 22:41:35 pm »

.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!