april 19, 2024, 07:10:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Smid/støpt  (Lest 1088 ganger)
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« på: mai 18, 2014, 18:18:41 pm »

Hva er best av smid eller støpt veiv. 82mslag t4. Må tåle en del tryk.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 18, 2014, 19:01:44 pm »

Smidd veiv. Større sjans for større luftporer i støpt stål.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #2 på: mai 18, 2014, 19:06:43 pm »

Hva med utvidelse av stålet da de blir arbtemp på de? Og holdbarhet over tid
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 18, 2014, 20:00:00 pm »

Hva med utvidelse av stålet da de blir arbtemp på de? Og holdbarhet over tid

Oversatt i praksis er originalveiva med 71mm bunnsolid. Russel Fellowe i England kjørte med originalveiv med 500-600 hk++ flere sesonger med null problem.Eneste han hadde gjort var å koste på den balansering.

Nummer to er å få tak i en Öettinger-veiv, disse er laget på samme fabrikk som originalveiva bare med motvekter og lenger slag. Disse er veldig sjeldne og bare å få brukt, men er antaglig den beste veiva du får til T4.

Ellers så har du DPR sine veiver som også er veldig bra.

Styr unna Kina-veiver hvis du skal ha motor med litt mos´ i. Kinaveivene funker greit hvis du koster på den balansering og skal ha den til en medio gatemotor, men er ikke noe jeg ville ha satset på over 200 hk i hvertfall.


* t4-r.jpg (62.47 KB, 800x589 - vist 122 ganger.)
« Siste redigering: mai 18, 2014, 20:13:16 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 18, 2014, 22:37:34 pm »

Den T4'n der var snadder, Jærva. Har du noe mer informasjon å dele om den?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #5 på: mai 19, 2014, 00:30:06 am »

Mye nevenytigt her ja, har MONTERT mange boble motorer opp gjenom tiden men har kun byggd 1 motor så nå byner eg på nr2 og nå skal de gjøres riktig. Og min teori er jo bedre stål jo bedre resultat. Får man veiv med Bofors stål? De er min erfaring at de ble brukt i eldre rallycross bilen Volvo hade. Men hva er Kina stål og hva er godt stål i 2014 for 12-15år tilbake hade eg mange telefoner da eg bygde BMW og Volvo motorer. Og da var de nesten uten tvil Bofors sine veiver som var tingen men de er mer eler mindre borte. Ser rundt på nette cb scat og div andre selger veiver fra 3000-20000.- hva er forskjellen eg er vant me og ta og føle og se hva de er men de er vanskeligst med bare ett bilde

Beklager skrivefeil men sån ble det:-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!