april 28, 2024, 23:26:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ingen gnist ???  (Lest 5435 ganger)
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« på: mai 20, 2014, 14:28:39 pm »

Jeg får ingen gnist i det hele tatt.

Har foressten en 1300 motor 1970 model.

Alt skal være riktig koblet opp.
Koblet slik som dette ;
Batterimot pluss startmotor og minus mot jording
Videre ut, det vanlige

Forgasser koblet mot minus på coilen
Fordeler mot pluss på coilen
Og coilen er jordet fra minus.

Også koblet kabel fra pluss batteri mot pluss coilen.
Ps coilen er ny

Har da tatt ut en tandstift for cylinde  tvinnet en kabel rundt den og jordet den mot minus batteri.

Alle tandstift sjekket og er 0,4mm

Byttet ny stift,rotor, kondinsator og fordeler lok.

Har dobbel sjekket at strømmen går til riktig plass
.
Ps har ingen dynamo, men har ingen betydning for dette.

Hva burte jeg sjekke videre med feilsøking av ting ??
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: mai 20, 2014, 16:19:58 pm »

Forgasser skal på pluss på coil. Fordeler skal på minus. Coil skal ikke jordes fra minusen.

Kun fordeler som skal på minus på coil, samt sensor til evt turteller.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #2 på: mai 20, 2014, 16:36:26 pm »

og tennpluggene skal ha 0,7mm åpning. stiften skal ha 0,4mm åpning.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: mai 20, 2014, 18:06:53 pm »

Da har jeg koblet helt feil :p. Men man lærer av sine feil.
Så coilen skal ikke jordes idet hele tatt ?? Siden den var på minus føre jeg byttet tii en ny coil.

Og når jeg har da fått alt på plass og det ikke funker. Hva skal jeg se på da ??

Takk for svar Osteaktig
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: mai 20, 2014, 18:23:57 pm »

Coilen skal ikke jordes konstant, nei. Den får kun pulser av jord fra den grønne ledningen fra fordeleren.

Så det du trenger for start er:
Pluss inn på + (15) på coil og choke og tomgangsventil på forgasser.
Minus inn på gods et eller annet sted.
Og så pluss til starteren, selvfølgelig.

Og når jeg har da fått alt på plass og det ikke funker. Hva skal jeg se på da ??
Når alt er på plass, funker det!  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: mai 20, 2014, 18:50:41 pm »

Nå har gnisten kommet Osteaktig
Men den drar seg rundt men starter ikke Trist
Hva kan jeg se på nå ??
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: mai 21, 2014, 16:48:10 pm »

Motoren trenger tre ting for å starte. Det er luft, bensin og gnist. Nå har du gnist, så da er det å sjekke om bensinen er der den skal. Det enkleste er å se oppi forgasseren om det kommer en liten sprut bensin ut av akslerasjonsdysa når du åpner gassspjellet. Aksdysa er det lille messingrøret som kommer ut langt oppe i senter av hullet i forgasseren. Da er i  alle fall bensinen kommet inn i forgasseren, men annet kan være tett for det.
Har du bensin også på plass, er det å få blandet alt sammen på riktig tidspunkt. Litt viktig at gnisten kommer på riktig tidspunkt og sted. Så tennkabler går til riktig tennplugg og fordeler er justert riktig?
Vet du hva som er gjort med motoren siden forrige gang den virket? Tenker på hvor ujustert forgasser og tenning kan være.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: mai 21, 2014, 19:31:10 pm »

Tennplugene koblet slikt :


                    Høyre side bak                 1                                    4  venstre side bak
                    høyre side foran               3                                    2   venstre side foran


                                                                 
                                                                   Har koblet slikt
                                 Fordeler loket                 1       2
                                                                          O           
                                                                      3       4
                                                                 

Har ingen historie om hvordan motoren har blitt håndtert av forrige eier, og før han igjen. Så vet ikke om ting har blitt justert. ( jeg har ikke justert no, og har ingen anelse hvordan ).

Det kommer sprut ut av akslerasjonsdysa.



                                                                           

   
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: mai 21, 2014, 19:58:50 pm »

Ser egentlig riktig ut, men tegnemåten var litt forvirrende. Tennplugger/sylindere er merket med et nummer på kjøledekselet rett ved tennplugghullet.
Rekkefølgen på sylindre blir slik:

3    1
4    2

Og fordeleren skal normalt se slik ut:

3    2
   o
4    1

En grovjustering av tenningstidspunktet som den bør starte på ser du på bildet under. Vri motor til hakket på remskiven stemmer med skjøten på blokka. Peker rotoren motsatt av bildet, vri en runde til på motoren. Vri så fordelerhuset, til hakket i kanten på huset er ca midt på rotoren.

Også viktig at du har nok strøm på batteriet når du skal starte.


* Tenning.JPG (49.57 KB, 800x352 - vist 317 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #9 på: mai 21, 2014, 19:59:26 pm »

Tenningsrekkefølgen er 1432.
Sylinder 1 er høyre innerst mot torpedovegg.
Så 2 mot deg fra den.
3 er innerst mot torpedovegg på venstre side, så 4 mot deg.
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #10 på: mai 21, 2014, 20:03:58 pm »

Når man henger over fordeler, skal man koble kablene til denne rekkefølgen:
1 ved tdc peker mot sylinder nr.1.

Torpedovegg
--------------
     2   1
       o
     3   4
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: mai 22, 2014, 16:44:02 pm »

Da har jeg koblet som det vises på boka og som dere har sagt at man skal koble.
Har fult battery og den drar seg rundt.

Den drar seg rundt slik at den kommer til et punkt der den holder igjen i et sec og drar seg rundt igjen.
Nesten som at den fusker på en møte.

Føler på meg at den er like rundt hjørne for å gi jern, men det skjer ikke.

Noen flere tips på hva kan se på nå. For at de kraftige 40 hestekreftene som ligger der i vente på start Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: mai 22, 2014, 18:03:57 pm »

Siden den kommer til et punkt og stopper opp litt, kan det være at den prøver å tenne for tidlig. Prøv og vri fordeleren litt med klokken.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: mai 22, 2014, 19:26:51 pm »

Da har har jeg vridd den mot klokka. Den går lettere rundt, men kommer mye puff puff ut av choken Og litt røyk.

Er det en dårlig tegn eller vil det si at jeg nærmer meg ??
Loggført
Kenneth Elvelund
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Rudshøgda, Ringsaker.


Vis profil

« Svar #14 på: mai 22, 2014, 19:55:29 pm »

Tyder på feil tenningsrekkefølge.
Hadde du holdt til i nærheten, skulle jeg ha hjulpet deg.
Loggført

Tidligere kjent som BUGMAN i VW-miljøet rundt Mjøsa.
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: mai 22, 2014, 20:45:44 pm »

Koblingen er riktig. Har fått svar om det her og dro innom hot shop i dag. Og fikk bekreftet at det riktig Glad.
Når jeg justerer fordeleren mot klokka, kommer det puff puff fra choken.
Når jeg justerer det mot klokka, fusker den tidligere og tidligere.


Enn så lenge er den i livet og snart kommer den Glad

Hadde vært flott om noen hadde bod i nærheten av ørje, men sånn er det når man bor langt unna folk :p

Takker for alle svar og hjelp  Osteaktig

Men må holde spiriten oppe Osteaktig


Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 22, 2014, 21:13:30 pm »

Går starter meget sakte rundt?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: mai 22, 2014, 21:26:48 pm »

Når jeg juster forgasseren med klokka går den sakte og lei. Mot klokka har den futt, men choken puff puff :p
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #18 på: mai 23, 2014, 07:44:45 am »

Nå har du fått forskjellige svar i denne tråden angående tenningsrekkefølge og hvor sylinder 1 er på fordeleren. Husk at motorene er forskjellige og tenningspunkt til sylinder 1 kan være hvor som helst på fordeleren. Den eneste måten å vite helt eksakt hvor den tenner, er ved å forstå hvordan motoren fungerer.

Mitt beste tips er å vippe av ventildekselet på sylinder 3 og 4. Glem alt annet.. Roter motoren til du ser at innsugsventil og eksosventil på sylinder 3 møter hverandre. Den ene går inn mens den andre går ut. Akkurat på dette vekslingspunktet har du funnet hvor motoren tenner på sylinder 1. Du har et tenningsmerke på reimhjulet og i fordeleren. Roter motoren til tenningspunktet på reimhjulet liner opp med blokkskjøten. Deretter skal du vri fordeleren slik at tenningspunktet på fordeleren treffer i senter av spissen på rotor.

På med fordelerlokket, putt pluggledning nr 1 der du fant tenningspunktet. Videre er tenningsrekkefølgen 4-3-2 og dette med klokken på fordeleren.

Med denne enkle grunninnstillingen skal motoren fyre. Gjør den ikke det fortsetter feilsøkingen. Tenk også litt over våte plugger etter alle forsøk på å få start på motoren. 
Loggført
blacko
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:



Vis profil
« Svar #19 på: mai 23, 2014, 10:11:36 am »

Hadde en drøm der motoren gikk. Stå opp med innstiling og sa til meg selv ' I dag er dagen din boble'.
Spiste frokost og leste innlegge til baboon. Spiste meg ferdig og gikk bort i verkstede og sa til bobla. ' Du din luring, nå skal det fyres '. Justerte, tenkte, justerte mer og fant punktet. Der må det være sa jeg høyt.
Sjekket over og satt koblingene på plass. Før jeg trykket for start av motoren. Hørte jeg noen sa ' Do it, fire me up ' 
Trykket og ........... DER startet den Osteaktig løp ut av verkstede og ropte DEN LEVER Osteaktig


TAKKER for all hjelpen dere har gitt   Osteaktig

Dere er de beste
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!