april 28, 2024, 20:22:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenne 1967 bus. Ny motor??.  (Lest 5973 ganger)
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« på: mai 20, 2014, 18:16:53 pm »

Hei har mulighet til å kjøpe en 1967 bus. Men den har byttet motor. Fra F1280 til SA1600
Skal importere den,men biltilsynet ville ha dokumenter på at en slik motor er ok og hvilke endringer som eventuelt måtte gjøres. Men ser ut til at Dette er vannskelig å fikse.
Noen som vet om noen steder en kan skaffe slikt?
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 21, 2014, 09:29:47 am »

Ingen som vet noe ?
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 21, 2014, 09:47:48 am »

http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi?nocache=1400661906&func=det&rub1=Products&rub2=Bremsen,Bremsanlagen%20Vorderachse,Bus%20'50-'70,Lochkreis%205x205&artnr=20150c

Bytte bremser så ordener dette seg selv
med Tuv papier  Gliser
1600-1700  er ikke noe problem da
på en 67 model er ikke det 1500 motor da?
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mai 22, 2014, 08:45:13 am »

Burde vært en 1500 motor.
men bilen er importert til Japan med F 1280 cc motor.
Hvor eier byttet til boble sin AS 1600 twin motor.
Må jeg bytte bremser?  Er jo kun 10 hk opp ?
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 22, 2014, 10:12:52 am »

NEI DA
er bare bedre med skive kit og lettere å få godkjent noe annet hvis du har planer da
Ta kontakt med Møller om dette
Eller Lars R
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 22, 2014, 11:31:36 am »

takk for svar. møller henviste meg til dekra eller Tuv?
Fikk vite fra historical vw nå at bilen kom opprinnelig med en 1500 cc motor.
Så regner med at dette skulle gå greit da?
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #6 på: mai 22, 2014, 12:05:12 pm »

Hvorfor skulle tilsynet henge seg opp i motor? Skal du spesielt godkjenne en motor?

Skal ikke være noe standard krav til motordokumentasjon på en slik gammel bil.....
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: mai 22, 2014, 12:28:57 pm »

De sa jeg måtte dokumentere.
mulig problemet ligger i at vognkortet sier 1280 cc.  mens bilen nå har 1600
Jeg klarer ikke skaffe doku ser det ut til.
Mulig jeg må omregistrere den i Japan.  Da kan de vel ikke si noe.
Koster 4000 kr , sure penger. 
Loggført
Barndoor
Supermedlem
*****
Innlegg: 547
Bosted: Bergen

Mobil 908 83 833


Vis profil

« Svar #8 på: mai 22, 2014, 13:05:47 pm »

Hvem ser forskjell på det da? Lat som ingenting og møt opp på tilsynet.

I verste fall må du bytte motor for noen dager.....så er kontrollen unnagjort.

Sikkert noen som låner/selger deg en billig 1200 maskin...
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: mai 22, 2014, 13:16:51 pm »

Gjør som nevnt over. Få ser eller merker forskjell på en 1600 kontra 1500. Om det blir kødd er det bare å vise til at bilen orginalt kom med 1500 motor. Med 1600 motor har du 5, maks 10 hester mer enn orginalt. DET kan de bare ikke henge seg opp i Osteaktig

Hvis du bytter til CSP bremser får du med papirer som viser at bilen er TUV-godkjent for rundt 100 hester (husker ikke nøyaktig tall).
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mai 22, 2014, 14:11:05 pm »

her er bilen. Glad


* image.jpg (52.28 KB, 640x480 - vist 274 ganger.)
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mai 22, 2014, 14:12:40 pm »

motoren

* image.jpg (78.38 KB. 640x480 - vist 356 ganger.)

Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #12 på: mai 22, 2014, 14:34:29 pm »

Få ser eller merker forskjell på en 1600 kontra 1500.

Etter å ha sett bilde trekker jeg tilbake denne påstanden. Så ikke mye orginal ut den 1600-motorn Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #13 på: mai 22, 2014, 14:47:09 pm »

Er det ikkje berre eit ac-anlegg som er montert, då..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: mai 22, 2014, 14:59:17 pm »

Jo stemmer.
men det er også en as1600 motor .
Bilen er opprinnelig 1500.
Men er registrert importert med en 1280 cc.   Nåværende eier tok den ut og satt inn denne. Glad
Litt merkelig,men men.
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mai 22, 2014, 15:00:39 pm »

er montert ekstra olje kjøling også.
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mai 22, 2014, 17:24:33 pm »

Hva slags drivstoff fyller dere?  AS 1600 boble motor.
Verkstedet sa blyfri er ok,men at jeg skulle fylle høyoktan over 96???
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #17 på: mai 22, 2014, 23:25:24 pm »

95 eller 98 med en dæsj blyerstatning. 1000 meninger om dette men...

Aircon tok jeg for å være en kompressor på mobilskjermen Rekker tunge den stjeler sikkert et par hester, så da er du på stock 1500 specs Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 23, 2014, 02:11:47 am »

putt inn en 1200 for dagen så får du bilen godkjent, det er en dags kosejobb med lange pauser, tid med mor og barn og lang middag samt et par timer med fuglekikking.

... og napper du av øyelokka og bytter ut speilene med originale så må jeg si du har en flott buss Glad
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: mai 23, 2014, 05:43:40 am »

takk for tips.
Så lys og speil er ikke original,da får jeg få byttet.
Hvor anbefaler Dere å kjøpe slikt ?

mvh jan
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #20 på: mai 23, 2014, 07:46:05 am »

takk for tips.
Så lys og speil er ikke original,da får jeg få byttet.
Hvor anbefaler Dere å kjøpe slikt ?

mvh jan

Legg ut hva du trenger i deler ønskes kjøpt  Blunker

Unneberg bil og hotshop har også det du trenger Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: juli 11, 2014, 06:27:13 am »

Bussen er endelig på ferd mot Norge. Glad
2 september er ankomst.
Blir bestilt camping deler nå om dagen. Glad
Lønner det seg å bestille kontroll hos vegvesenet på forhånd,eller må en vente til tollen er unnagjort?

mvh jan
Loggført
JarleA
Seniormedlem
****
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #22 på: juli 11, 2014, 10:59:30 am »

De speila tror jeg ikke de kan si noe på. Er ikke det de som er vanlige på denne årgangen i usa? Har sett de mange ganger før. Øyelokkene må vel bort.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #23 på: juli 11, 2014, 17:06:38 pm »

Jo stemmer.
men det er også en as1600 motor .
Bilen er opprinnelig 1500.
Men er registrert importert med en 1280 cc.   Nåværende eier tok den ut og satt inn denne. Glad
Litt merkelig,men men.

1280 er en såkalt 1300-motor. Bestill ett Birth Certificate fra VW-museet, så får du antagelig dokumentasjon på at den er levert med 1500 originalt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 11, 2014, 20:44:07 pm »

Det beste er å si så lite om en bil som overhodet mulig. Mindre info, mindre krøll. Gliser
Folk prater for mye, bedre å ta det med ro og se på bilen som original, uansett.
Mannen på tilsynet må legge grunn for eventuelle mangler/feil slik at man kan rette opp i de. Mest sannsynlig går det nok veldig greit.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: september 04, 2014, 18:30:26 pm »

Da er bilen endelig i norge.
Var ingen setebelter i den.må de inn før kontroll?
Kan noen hjelpe meg ,med hva disse tingene på bildet er? Er helt ny med ww.
Noen som vet hvordan en aktivere lyktespyler på denne bilen?

* IMG_0086.jpg (21.67 KB. 240x320 - vist 155 ganger.)

* IMG_0093.jpg (16.2 KB. 240x320 - vist 166 ganger.)

* IMG_0095.jpg (19.07 KB. 240x320 - vist 141 ganger.)

* IMG_0094.jpg (13.3 KB. 240x320 - vist 143 ganger.)

Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #26 på: september 04, 2014, 19:16:18 pm »

http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/electrical/more_bus_electrical_parts.cfm
spyler beholder midt på siden !
Trenger ikke belter i denne for å få den godkjent.
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: september 04, 2014, 19:27:35 pm »

takk for svar ,Fant ikke ut hvordan jeg spyler?  Viskerne går i tomhastigheter,men har ikke flere valg?
Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #28 på: september 04, 2014, 22:18:57 pm »

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1557962 (side 12)
Kjøp deg en instruksjon bok !!!
Loggført
jan borgen
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: september 05, 2014, 06:00:05 am »

Skal selvfølgelig kjøpe bok,hentet bilen i går.
Så bare litt utålmodig med å lære alt he he.

Takk for hjelpen.

Beklager bryderiet.

mvh jan
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!