april 29, 2024, 09:15:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ingen bremsevirkning/ Bremserør & bremser er nytt  (Lest 6644 ganger)
Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: juni 02, 2014, 16:32:21 pm »

Hei har nå skiftet alt av bremserør på bilen.
Luftet på den vanlige måten, begynte å lufte bak også foran. Justerte bremseskoene slik at de tok litt tak i tromelen. Har brukt litt under en halv liter med bremsevæske for å fylle opp alt, syntes det var litt lite!!!
Det spruter bremsevæske ut av alle luftenippler, så det virker ikke som det er mer luft.

Nå er det ikke bremsekraft i det hele tatt, pedalen er like seig som før.Hæ?

Hva er problemet?  HJELP

Biltype står under 😊
« Siste redigering: juni 20, 2014, 16:08:50 pm av Boble 1200 » Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #1 på: juni 02, 2014, 23:27:55 pm »

 Hæ Biltype under ?? 1995 1200 t2. Fjernt for meg. Men.
 Jeg slet med min boble med tromler foran. Sug / Trykk pump etc. Alt prøvd og 5l. bremsevæske hadde gått igjennom systemet.
 Fikk beskjed om at pumpa kunne ryke derom den ble trykket i bunn tom. Skiftet pumpe. Sjekket den gamle men fant ingen feil.
 Hjalp ikke med ny pumpe. Skrudde løs bremseskjold foran og snudde dette så hjulsylidrene kom i vannrett stilling isteden for stående. Vips så hadde jeg fått ut siste rest av luft. Tredde bare tromlene løst over slik at skoene hadde noe å presse imot.
 Noen ganger er det gjenstridig luft i disse. Lykke til
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juni 03, 2014, 14:34:17 pm »

Tusen takk for svar!

Har helt ny bremseselynder og helt nytt pedalsett. Har også skiftet alt av bremser og bremserør.

Har nå luftet til det ikke kommer mer luft, bremsepedalen er hard men effekten på bremsingen er ufattelig dårlig!
Strammet bremseskoene så mye at tromelene nesten ikke gikk rundt.
Har brukt 'gris' inni stemplene, kan dette ha en dårlig effekt?
Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 03, 2014, 15:08:43 pm »

Har du byttet bremseslanger?

De kan svelle innvendig - ikke uvanlig - spesielt om de er gamle og lite brukt (de siste år..)

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 03, 2014, 15:21:32 pm »

Forklar gris inni stemplene?  Har du åpnet bremsepumpene og fyllt de med fett (grease) Hæ

Om pedalen blir hard.. og det bremser dårlig. OG det strømmer fritt gjennom bremseslangene. Vil jeg anta du har noe klin på bremsesko/trommel.
Loggført

Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: juni 03, 2014, 15:50:46 pm »

Ja jeg har åpnet bremse selynderene/stemplene 4stk for å smøre de med grease. Stod i instruksjonen at det skulle bremseselynder pasta på.

Litt fett på bremse sko eller trommel kan ikke ha så mye å si at bremsene ikke fungerer? Har vasket de med bremserens før og etter montering Glad
Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #6 på: juni 03, 2014, 17:13:27 pm »

mye slite kant i trommler som gjør att sko treffer slitekant men ikke skikkelig over hele bremseflaten ?? bare en teori Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 03, 2014, 20:31:13 pm »

Fett til bremsepumper og grease er ikke helt det samme  Osteaktig  Grease egner seg ikke da det ikke blander seg med bremsevæsken. Blir liggende som klumper.

Men du har fått luftet normalt?  Isåfall bør ikke fettet være problemet i dette tilfelle.

Ta av en og en trommel og trykk rolig på bremsepedalen. For å se om det er bevegelse i bremsebåndene. Ikke trykk for langt, da spretter bare stempelene ut av bremsepumpene. Og du må lufte på nytt.

Er det bevegelse.. så skal du ha brems. Og det er isåfall friksjon mellom bånd og trommel som er synderen.

Er det dårlig brems når du kjører. Eller når du tester med bilen på bukker?
Loggført

Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: juni 04, 2014, 22:38:44 pm »

Det er dårlig bremser når jeg kjører, den triller avgårde om jeg holder bremsene i bunn.
Har prøvd å tatt av tromlene, bremsebåndene beveger seg, men vet ikke hvor mye de skal bevege seg.
Så at noen av bremsebåndene gikk sylinder/stempelet bare ut på ene siden?

Kan det være grisen jeg tok på som er grunnen til alt dette?  isåfall må jeg vaske alle stemplene og smøre de med hva?
Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: juni 04, 2014, 23:26:37 pm »

Det er dårlig bremser når jeg kjører, den triller avgårde om jeg holder bremsene i bunn.
Har prøvd å tatt av tromlene, bremsebåndene beveger seg, men vet ikke hvor mye de skal bevege seg.
Så at noen av bremsebåndene gikk sylinder/stempelet bare ut på ene siden?

Kan det være grisen jeg tok på som er grunnen til alt dette?  isåfall må jeg vaske alle stemplene og smøre de med hva?
Skal ikke ha noe å si att du har smurt stemplene med fett, da disse ikke er i kontakt med bremsevæske. Bremsevæska presser ut gummiproppene som sitter i hver ende av fjæra, og disse presser så på stemplene.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 04, 2014, 23:31:51 pm »

Jeg bruker noe klin fra ATE. "Bremsezylinder paste" står det på tuben. God gammel årgang.

Men vil anta det er bedre å smøre tynt med bremsevæske på gummien inni i master og bremsepumpene enn å ha på grease. Utenfor gummi tettingen i bremsepumpene, på selve stål stempelet, ville jeg brukt kobberfett før mansjetten blir satt på. Grease svetter olje over tid. Og ett par dråper på bremsebåndene og du er så og si uten brems.

Om bare det ene stempelet i bremsepumpen beveger seg kan du enkelt legge en fastnøkkel eller skrutrekker mellom bånd og skjold for å holde igjen. Slik at du kan se at det er bevegelse på begge sider. Uten trommel på ett hjul, skal det bevege seg mye. Nok til at stempelet spretter ut av bremsepumpen.

Har du hatt grease i masterpumpen også? Isåfall har du en liten rengjørings og skylle jobb foran deg. Som sagt så løser ikke bremsevæsken opp fettet. Og fettet vil ligge som klumper både her og der.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 04, 2014, 23:42:22 pm »

Før jeg skriker videre om grease her og der. Jeg antok du hadde demontert bremsepumpene helt. Men det er kanskje ikke tilfelle. Og du har kun gjort som H-mek nevner. Og smørt kun metallstempelet som stikker ut av mansjetten.

Beklager isåfall missforståelsen.

Hadde vært lettere og hjulpet om du hadde knipset noen bilder tror jeg.
Loggført

Boble1200
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: juni 20, 2014, 16:05:38 pm »

Hei igjen!

Leverte den inn på verksted for å se om de klarte å finne noe gale med bilen. Det klarte de ikke, de skjønte ikke hvorfor den ikke ville bremse!

Verkstedet trodde det kunne være gummiproppen på tilførselen på hoved bremsesylinder måtte byttes (siden den gamle er veldig morken). Og kanskje trekker luft derfra

Har bestilt ny gummipropp men tror ikke dette kan være årsaken!
« Siste redigering: juni 20, 2014, 16:10:03 pm av Boble 1200 » Loggført

VW Boble
1200cc T2
1995
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 20, 2014, 20:27:43 pm »

Tips:
Synes jeg leste, byttet pedalstell..! Bremsepinnen, den som går fra pedalen og inn i hovedpumpa må ha en liten "slark", slik at stempelet i hovedsylinderen går helt i retur.. om ikke så lager dette krøll,
Ved lufting, pass på å slippe pedalen helt ut, løft gjerne foten fra pedalen så er du sikker før nytt press.. på pedalen.. 

kloa, eller skruen som justerer bremsebånda har en slisse som skoa går i, den slissa er ikke helt rett, men skrå.  Slissa skal være slik at ved press på bremsebånda så sentrerer de seg selv i diameterne i trommelen for å få full bremseflate.  om den er vridd så låser den bånda og bremseeffekten vil kun ligge oppe ved hjulsylinderen..  og da blir det ikke mye bremseeffekt..

Gummipropper kan være lurt å bytte ja..
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!