mars 29, 2024, 12:34:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?!  (Lest 8473 ganger)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: juni 08, 2014, 22:48:55 pm »

Byttet akkurat indre og ytre lager begge sider bak på min T1 med IRS.
Ferdig med å montere kjenner jeg etter slakk for nysgjerrighetensskyld, og der er det til min store overraskelse slakk.
Det er som sagt helt nye hjullagersett fra HotShop, og en muligheten jeg kan skjønne da er at det er slitasje på akseltappen, som går igjennom lagrene, men det er ikke synlig eller merkbar slitasje på den.
Jeg måtte banke litt på akseltappen for å få den igjennom rullelageret (ytterste) men den gikk veldig lett igjennom kulelageret (innerste) så en annen misstanke er at dette lageret ikke har riktig indre diameter.
Noen som har hatt tilsvarende problem med hjullagersett til IRS fra HotShop?

For ordens skyld, slakken er på begge sider.
Gjelder dette hjullagersettet; http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8831-hjullagersett-bak-irs
« Siste redigering: juni 10, 2014, 22:45:09 pm av Jesper1201 » Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: juni 10, 2014, 22:44:28 pm »

Det må da være noen som tidligere har kjøpt dette hjullagersettet fra HotShop og kan si litt om deres erfaring vdr. disse lagrene?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 10, 2014, 23:02:59 pm »

Har hatt samme erfaring med SKF også. Det samme problemet kan også forekomme på senere T-3 transporter/coach. Er noe drit på EU. Men mener det gikk ett skriv fra Møller at slark i hjullager bak på T-3 var normalt. Mao det er slik det skulle være.

Først ville jeg sjekket lagerne rett på stubakselen. Er innerringen for stor. Legg på noen dråper lagerlåsing fra Loctite. Nr 638. Tar opp til 0,2 lagerslakk. Og er ett kvalitetsprodukt ment på nettopp dette.

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2014, 00:39:38 am »

er ikkje verkstaden din kjent med at lagerslark er normalt og ufarlig på IRS so har du havna på feil verkstad. møller har eit skriv med oversikt over tillat slark på alle gamle vw. ganske romslige krav. slark er ein ting , ulyd er noko anna. men loctite 638 er eit godt tips, pga lagerhusa ofta blir utbanka. men hugs å få vaska vekk hjullagerfeita 100% på ytterringen..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: juni 11, 2014, 06:19:35 am »

Skal være litt slakk i bakhjulslagrene på irs det sitter c3 lager der og de er det litt slakk i.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: juni 11, 2014, 06:48:46 am »

Takker så meget for svar, da vet jeg at dette ikke er noe å bry seg om.
Forøvrig er ikke slakk i hjullager mer enn 1'er feil på PKK.
Ulyd derimot kvalifiserer til 2'er feil Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: juni 11, 2014, 08:15:53 am »

Skal være litt slakk i bakhjulslagrene på irs det sitter c3 lager der og de er det litt slakk i.

Jo slakk i lageret er jo greit, men her er det slakk mellom stikkaksel og lager...
Høres mye mindre ok ut.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 11, 2014, 08:51:38 am »

noen som har kopi av dette skrivet??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: august 22, 2016, 17:20:03 pm »

Gammel tråd, gammelt problem, fant denne med søk:

er ikkje verkstaden din kjent med at lagerslark er normalt og ufarlig på IRS so har du havna på feil verkstad.

Eh ja, jeg havnet på feil verksted Sint. EU-kontroll i dag, og ligger nå inne i AutoSys med "Slark i begge hjullagere bak".



noen som har kopi av dette skrivet??



Noen som vet om dette skrivet fra Møller? Eller hvordan jeg kan få nullet ut den "feilen"? Vil helst slippe å måtte bytte lagere til ingen nytte.

 Hæ
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #9 på: august 22, 2016, 19:27:20 pm »

Skal være litt slakk i bakhjulslagrene på irs det sitter c3 lager der og de er det litt slakk i.

Jo slakk i lageret er jo greit, men her er det slakk mellom stikkaksel og lager...
Høres mye mindre ok ut.

Hiver meg på denne. Mener innerringen skal sitte trangt på "nav". Slark i lager er vel ikke helt det samme som slarkete lager.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #10 på: august 22, 2016, 19:52:46 pm »

Lenge siden jeg hadde denne problemstillinga og at det er slakk i C3 lager, det er jo greit - men det problemet jeg hadde var slakk mellom indre lagerbane og akseltapp, selv "nye" akseltapper var slarkete hos meg. Dog, får aldri jeg feil på PKK  Osteaktig Osteaktig

Jeg prøvde aldri trikset til JEE med locktite da jeg ikke gadd å legge noe mer i det, men har du slakk på samme sted som jeg har, så kan du prøve det.

Jeg har litt dårlig hukommelse så husker ikke helt hva som står i den nye kontrollveiledningen, men i den gamle så var litt slakk i lager akseptabelt såfremst det ikke er ulyd (noe jeg fortsatt lever etter..) så med mindre det punktet er fjernet helt, skulle du fint klart å snakke bort den feilen med slakk i lager. Ta kontakt med kundemottager eller verksmester og forklar greia, med at det er C3 lager og at det fra fabrikk er litt slakk bak. Er de oppegående burde de fint klare å godkjenne bilen hvis det ikke er ulyd.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: august 22, 2016, 21:55:35 pm »

Takk for svar. Jeg skal se om jeg finner den kontrollveiledningen.

Det har alltid vært litt slakk i hjullagerne bak på min, den har alltid gått gjennom EU med dette. Men havnet på feil verksted denne gangen tydeligvis...
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: august 22, 2016, 22:13:56 pm »

Fant "Kontrollveiledning for Periodisk Kjøretøykontroll" på nettet:

  • 1997-utgaven: Pkt 5.8 Hjullager. "Slakk i hjullager": 1'er feil. "Ulyd i hjullager": 2'er feil

  • 2010-utgaven: Pkt 5.8 Hjullager. "For stor slakk i hjullager": 2'er eller 3'er feil

  • 2015-utgaven: Pkt 5.1.3 Hjullager. "For stor slakk i hjullager": 2'er eller 3'er feil


Så da er det jo subjektivt fra kontrolløren sin side dette her. Det Møller-skrivet hadde hjulpet for oss med IRS...
« Siste redigering: august 22, 2016, 22:36:33 pm av JFP » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: august 22, 2016, 23:02:49 pm »

du kan jo ta med nokon nye lager til han tilbakeståande mekanikaren og visa han kor mykje dødgang da er i dei? ingenting ved denne konstruksjonen gjer da mulig å ta opp slarken, og da er nettopp sånn dei er meint å vera.

møller har eit hefte med alle eldre modeller oppgitt med alle verdier på kuler , ledd , lager osv. da er mange mm slark som er lov på feks berekuler osv før da er kritisk. dei har hatt detta heftet her på voss, kan høyra om da er mulig å få kopiert sidene om ikkje anna.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: august 22, 2016, 23:10:46 pm »

du kan jo ta med nokon nye lager til han tilbakeståande mekanikaren og visa han kor mykje dødgang da er i dei? ingenting ved denne konstruksjonen gjer da mulig å ta opp slarken, og da er nettopp sånn dei er meint å vera.

møller har eit hefte med alle eldre modeller oppgitt med alle verdier på kuler , ledd , lager osv. da er mange mm slark som er lov på feks berekuler osv før da er kritisk. dei har hatt detta heftet her på voss, kan høyra om da er mulig å få kopiert sidene om ikkje anna.

Det hadde vært helt konge om du kunne skaffet det, Tistlo! Det er sikkert flere enn meg som må bruke overtalelseskunst for å få godkjent slakk på EU-kontrollen.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 22, 2016, 23:13:05 pm »

Christer, Trygve monterte nylig kliss nye bakhjullagre på sin Oval med IRS. De hadde slakk på begge sider. Jeg prøvekjørte den, og den skiftet plutselig retning nedover sjølinjen når du kom litt opp i fart.
Han kjøpte nye!
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #16 på: august 23, 2016, 07:35:46 am »

Hiver meg glatt på denne tråden, då dette har vore eit tema på kvar einaste PKK på Plokkopp'en
Fekk ein (polsk) mekanikar, som påstod at han kjente desse bilane svært godt. Påstanden var at ein alltid måtte skifte distansehylas mellom lagra, då denne hadde tendens for å bli for kort, pga det høge momentet på mutteren.

Enda med at han fann 2,5m røyr og 46mm pipe, og drog til, for å vise kva moment som skulle brukast. Viste seg at eg hadde brukt større moment (vha min BMI) enn han greidde å framskaffe.

Fekk 2'ar, og måtte skifta lager (var kun trilla 8-10.000km). Eg måtte ha med dei gamla lagra, for å visa han at dei var bytt. Blei godkjent under tvil, men med samme slakk.......
Idiotisk konstruksjon, men fekk bedra retningsstabiliteten ved å auka spissinga bak.

Har sjekka dei nye lagra, og det er rimeleg slarkete affære. Kan ikkje sjå at å auka momentet på mutteren kan ha nokon innverkning på dette. Den har kun innvirkning på slakken mot hub/splines, og bidrar til auka levetide på desse.


Så om nokon sitter på eit slikt skriv, så bør jo det publiserast her  Glad
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: august 24, 2016, 07:20:25 am »

Jeg byttet og nå på turboroadster. Hadde tidligere samme problem med at jeg komprimerte spaceren i mellom lagrene.
Har byttet til chromolly denne gang. Og jo, det er slark på begge bakhjulene. Men ikke mye. Har aldri fått anmerkning på PKK.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: august 24, 2016, 15:06:49 pm »

den spaceren/distans-hylsa har ingen invirkning på slarken, den overfører kun kreftene mellom indre og ytre lager, og ytre lager har jo laus innerring,som i tilleg er breidare enn rullene, so den tillater optil fleire millimeter forskyvning utan å påvirka lageret = hylsa kan ha eit avvik utan at da betyr noko.

Da har jo vert fleire endringar på. på boble med irs er da 300nm og på t2 er da vel 350 med litt kraftigare deler, som seinare gjekk opp til 500nm på T3(transporter) der dei samtidig auka godset i den hylsa for å takla dei nye kreftene.

momentet har igjen ingen invirkning på slark, da skal berre holda alt samla som ein kompakt del. da er valgt sylindriske kule og rullelager for å tola dei høge radialkreftene, og sylindriske lager kan som kjent ikkje strammast.
da som er vanlig er jo at innerlageret bankar ut huset, ofta synlig slitasjekant og ofta kjenner du at nytt lager spinner fritt i huset, detta medfører ein tydlig slark når du kjenner i hjulet etterpå. løsningen på problemet er å maskinera huset og setta inn sleeve, eller berre bruka locktite lagerlåsing som beskrevet over her. møller brukte lagerlåsing når desse problema blei oppdaga,så da er ikkje "juks" Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #19 på: august 24, 2016, 22:16:13 pm »

Takk for bra info, Tistlo!

Her er et bilde fra thesamba:



Syv år siden jeg hadde dette fra hverandre sist, så ha meg unnskyldt for muligens dumt spørsmål  Flau, men dette med Loctite 638:

Kan dere forklare litt nærmere hvor det påføres?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #20 på: august 27, 2016, 10:52:37 am »

Godtfolk, nå trenger jeg litt hjelp her:

Har byttet det hjullagerne på den ene siden. Slarken er fortsatt den samme som før  Flau

Lagerne måtte bankes inn, det samme med sub-akselen. Det sitter helt tight som det skal. Med andre ord ikke noe slark der.

Men hvor i "assembly'et" sitter slarken egentlig?  Hæ Hæ Hæ


« Siste redigering: august 27, 2016, 13:07:28 pm av JFP » Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #21 på: august 27, 2016, 15:30:30 pm »

Hvis det er tight og fint mellom hus og lager og mellom indre lagerbane og stubaksel så er det slakken i C3 lageret du kjenner - og den blir du ikke kvitt.
Slakken er da lager Nr. 18 på bildet og "Roller Bearing" på eksplosjonstegningen.

Det er også slik det er "fra fabrikk" så denne slakken er godkjent. Som det nevnes skal Møller ha et skriv på dette, men det kan jeg ikke verifisere.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #22 på: august 27, 2016, 21:57:30 pm »

Hvis det er tight og fint mellom hus og lager og mellom indre lagerbane og stubaksel så er det slakken i C3 lageret du kjenner - og den blir du ikke kvitt.
Slakken er da lager Nr. 18 på bildet og "Roller Bearing" på eksplosjonstegningen.

Det er også slik det er "fra fabrikk" så denne slakken er godkjent. Som det nevnes skal Møller ha et skriv på dette, men det kan jeg ikke verifisere.

Takk for avklaring! Det må være det. Mens lagerne måtte bankes inn, er "senterhylsen" i rullelageret ikke like treg, så det er logisk at det er siste mulighet. Slarken er ikke synlig, man kjenner den så vidt bare. Får ta meg en tur ned igjen til EU-kontrolløren igjen. Kanskje han tar til fornuft...
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #23 på: august 27, 2016, 22:50:10 pm »

Hvis det er tight og fint mellom hus og lager og mellom indre lagerbane og stubaksel så er det slakken i C3 lageret du kjenner - og den blir du ikke kvitt.
Slakken er da lager Nr. 18 på bildet og "Roller Bearing" på eksplosjonstegningen.

Det er også slik det er "fra fabrikk" så denne slakken er godkjent. Som det nevnes skal Møller ha et skriv på dette, men det kan jeg ikke verifisere.

Takk for avklaring! Det må være det. Mens lagerne måtte bankes inn, er "senterhylsen" i rullelageret ikke like treg, så det er logisk at det er siste mulighet. Slarken er ikke synlig, man kjenner den så vidt bare. Får ta meg en tur ned igjen til EU-kontrolløren igjen. Kanskje han tar til fornuft...


Forklar han greia med C3 lager og at det alltid vil være slakk bak på boble med IRS. Fortell naturligvis også at de er byttet :-)
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #24 på: september 27, 2016, 17:24:44 pm »

Hei godtfolk - en liten oppdatering:

Da er bilen EU-godkjent, med litt slakk i bakhjulslagerne. Litt forklaring om konstruksjonen og fremvising av de gamle lagerne gjorde at punktet "For mye slakk i hjullager" ble strøket (*puh*).

Så da lærte vi noe av prosessen, og det er jo alltid kjekt:

@ Det er akseptabelt med noe slakk bak der. Hvor mye er synsing og opp til kontrolløren. Gjelder å få ham til å forstå konstruksjonen før han setter 2er-feil og det går prestisje i det. Trikset er tydeligvis å forberede seg litt med sprengskisser/tegning av konstruksjonen for å forklare sammenhengen.

@ På min bil er ikke slakken rundt lagerne (de måtte bankes inn), men i selve senterhylsen inni rullelageret, og det kan man ikke gjøre noe med annet enn å bytte lageret og håpe det nye er noen mikromillimeter trangere. Famling i blinde, og lagerne er ikke gratis. Mine nye lagere ga akkurat samme slakk som de gamle originale VW.


En hyggelig og kompetent fyr på forumet her forteller meg at han har vært i kontakt med Møller om det berømte angivelige dokumentet, men de kjente ikke til det.

Vi er med andre ord "on our own" i denne saken...
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #25 på: september 28, 2016, 06:24:56 am »

Kan se om jeg finner en servicebok jeg skal ha der står det muligens,har leita etter boka i rotet mitt tidligere men finner den ikke igjen.Siden jeg jobber i "Møller Systemet"Kan jeg se om jeg finner noe på det.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #26 på: september 28, 2016, 18:44:40 pm »

Kan se om jeg finner en servicebok jeg skal ha der står det muligens,har leita etter boka i rotet mitt tidligere men finner den ikke igjen.Siden jeg jobber i "Møller Systemet"Kan jeg se om jeg finner noe på det.

Very good, Mister, det hadde vært bra!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!