juni 08, 2024, 21:22:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noreg og Toll (Tull)  (Lest 1931 ganger)
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« på: juli 07, 2008, 13:49:25 pm »

Kom over denne...

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2523027.ece

Noe å huske for de som drar til utlandet for å få gjort ting..

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 07, 2008, 14:11:27 pm »

slik har det vel alltid vært? Om man kjøper en bildel og tar den med hjem i kofferten eller på bilen spiller liten rolle...
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: juli 07, 2008, 23:16:40 pm »

Vi skal nok ikke klage såååå mye, for Norge er et land med toll på svært få ting. Vi kan nevne noen som rammer de fleste av oss; bil, matvarer, sukkervarer og tekstiler. Og at tollvesenet selv har missforstått hva vi egentlig betaler forundrer meg endel. Vi betaler overhode ingen toll når vi reparerer bilen i utlandet, men vi betaler Norsk MVA!! Hvis man skal være ærlig og redelig å stoppe på tollstasjon ved passering av grensa så kan også kreve den lokale momsen refundert på de varer og tjenester som er kjøpt i landet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 08, 2008, 07:28:41 am »

Vi skal nok ikke klage såååå mye, for Norge er et land med toll på svært få ting. Vi kan nevne noen som rammer de fleste av oss; bil, matvarer, sukkervarer og tekstiler. Og at tollvesenet selv har missforstått hva vi egentlig betaler forundrer meg endel. Vi betaler overhode ingen toll når vi reparerer bilen i utlandet, men vi betaler Norsk MVA!! Hvis man skal være ærlig og redelig å stoppe på tollstasjon ved passering av grensa så kan også kreve den lokale momsen refundert på de varer og tjenester som er kjøpt i landet.

Ja! Dette er et godt poeng. I.o.m at Norge ikke er med i EU kan vi, fra alle andre EU land, få refundert den lokale momsen. Handler man online kan det også være penger å spare på å ta en telefon og høre om det er mulig å kjøpe "tax free"...
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 08, 2008, 07:43:01 am »

Toll er vel kankje feil betegnelse på den initielle posten, men jeg har en mistanke om at det er en del som ikke "vet" at man skal betale moms på reparasjoner/delekjøp/oppgradering i utlandet,
Tenke seg til han som kjører til langtvekkistan der det er så billig for dekk og felg, monterer disse, og bare kjører hjem som om detta var noe han har hatt på hele tiden...
evt andre godsaker som er bolt on.

Liten tur til Polen for en hellakkering el.

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 08, 2008, 08:43:42 am »

eg bare seie det at viss eg har mulighet til å gjera slike "kupp" so gjer eg det utan å sukke.er det noko vi betaler nok av her til lands so er det skatter og avgifter.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: juli 09, 2008, 00:24:18 am »

Enig med deg i at det er mer enn nok av skatter og avgifter her i landet. Men MVA ser jeg ikke som problematisk å betale. Kjøpsskatt har man i alle land, i større eller mindre grad og den er lik for alle, uansett hva du kjøper. Da vil jeg heller trekke frem fordelsbeskattning av egen bolig, bilavgifter, veiavgift, egenandel ved sykdom osv osv som mer urettferdige, skjeft fordelte og klageverdige avgifter/skatter.

For eksempel; hvorfor får man automatisk gratis passering i bomringene i dette landet fordi man har blålapp fra trygdeetaten? At man har vondt for å gå betyr da ikke nødvendigvis at man har dårligere råd enn oss andre, eller? Dessverre er systemet så firkantet at det kan ikke gjøres unntak og alt må gis det samme grunnlaget. Høl i hue med et system som er så lite tilpassningsdyktig ovenfor den enkeltes behøv.... Leve Norge Osteaktig
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juli 09, 2008, 00:55:38 am »

Dessverre er systemet så firkantet at det kan ikke gjøres unntak og alt må gis det samme grunnlaget. Høl i hue med et system som er så lite tilpassningsdyktig ovenfor den enkeltes behøv.... Leve Norge Osteaktig

Det er vel tilpassning til ulike individer/gruppers behov staten prøver å få til. Altså lavere skatt til de som tjener lite, mindre bilavgift til de som velger en mindre (og i mange tilfeller da også mer miljøvennlig) bil osv. Hadde man droppet alle særavgifter og beskattet alle med samme prosentsats kan man derimot snakke firkanta og lite tilpassningsbart system. Nå skal jeg ikke forsvare eller rakke ned på det ene eller det andre, men systemet i dag er nettopp til for å tilpasses til ulike individer og gruppers forskjellige behov og betalingsevner.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: juli 09, 2008, 02:12:55 am »

Mulig du mener at systemet er tilpassningsdyktig som det er, men da skjønner ikke jeg hvorfor de ikke klarer å få til dette innen NAV og endel andre statlige organer.

Det eneste jeg syns kan minne om tilpassningsdyktig er vel inntektsskatt. De som har dårlig råd har ikke råd til å kjøpe en ny bil og kanskje ikke egen bolig heller. Så hva spiller det for noen rolle at de lar avgiften på småbiler være og bare setter opp avgiften på CO2 monstere? Avgiftene er alikevel for høye og kommer ikke dem tilgode uansett. Og skulle de være så heldige at de har råd til å kjøpe seg en nyere bruktbil. Ja, da må de kanskje ut med 15.000 bare i omregistrering. Akkurat den samme jobben som å omregistrere en 1966 boble, bare 15 ganger så dyrt. Hvor er logikken i det?

Man kan diskutere rundt dette med skatter og avgifter til man ligger i torva, borte blir de ikke uansett. Bortsett fra fordelsbeskattningen som vi slapp unna for noen år siden da Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!