april 29, 2024, 06:29:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjæring og demping med spindler og puma - Balljoint  (Lest 1560 ganger)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« på: februar 20, 2014, 00:01:56 am »

Har nå montert sammen nye dropspindler, 2" smalere puma, nye styretstag, nye fjærpakker på min 66 mod 1300. Bilen har ikke blitt kjørt noe etter dette ble montert. Geometrien i forstillinga ble mer riktig etter at spindlene kom på, og puma'n står nå på det høyeste.

Når jeg har hatt bilen oppe på bukker og slipper den på hjulene igjen (uten bensintank og motor osv), så merker jeg at hvis jeg gir karosseriet i front en dytt ned mot bakken så blir den "hengende" igjen der, så og si det samme hvis jeg løfter den opp i front, da blir den delvis hengende igjen dit jeg løfte den. Er dette vanlig, da det ikke noe særlig med tyngde i front på bilen nå?

Kan legge til at jeg slet fælt med å få justert opp igjen puma'n når spindlene kom på, måtte plukke av demperne og ha en til å presse på dekka ned for å få puma'n til topps. Trodde det skulle duge å få den på bukker (hjulene i det fri) og løsne mutterne, men det hjalp ikke noe.
Forstillinga er fettet opp til det kom fett ut av mansjettene/tetningene, gikk med ca 2 patroner.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: februar 20, 2014, 13:48:48 pm »

Hei.
Ja, håper dette er normalt, da min er akkuart lik  Glad.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1300Jone
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: februar 20, 2014, 15:22:46 pm »

Min er også sånn, (66 1300) var håpløst og justere pumaen uten spett... Det kommer av at de innerste foringene er for trange, og armene henger "fast", så jeg skal demontere, og fikse det, så blir det nok litt mer fjæring, og slutt på at fronten dabber
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: februar 20, 2014, 21:20:10 pm »

Min er også sånn, (66 1300) var håpløst og justere pumaen uten spett... Det kommer av at de innerste foringene er for trange, og armene henger "fast", så jeg skal demontere, og fikse det, så blir det nok litt mer fjæring, og slutt på at fronten dabber

Kan du definere litt tydeligere hva du mener de innerste foringene er for trange? Synes dette er rart selv, og har kikket litt på det, men finner ikke ut hvorfor det er sånn.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: februar 20, 2014, 23:26:54 pm »

Har en teori om at jeg kanskje har fått noe binding pga jukset med ett shim på hver for å få litt negativ camber... Kjentes greit ut under montering, men ble litt annerledes med last..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1300Jone
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #5 på: februar 20, 2014, 23:37:00 pm »

Når bare bærearmene står i forstillingsrørene (uten fjærpakken), så skal de kunne vris opp og ned, uten motstand, men det skal ikke være noe slark fram/bak eller opp/ned, da ryker du på neste EU- kontroll....
Yttest i rørene så står det ett nålelager, dette må selvsagt også være i orden. 25-30? cm lengre inn i røret sitter bronseforingen jeg tenker på, som er ett glidelager for bærearmene, det er en slik foring i hver ende av begge rørene

Jeg har ikke fikset det selv enda, så hva som er beste rep. løsning uten justerbar brotsj er jeg usikker på, kansje en hon for bremsecalippere???, og en grundig vask med høytrykksvasker og bremserens etterpå for å få ut slipestøv?? Time vill sjåv Osteaktig

Hvor har du plassert shims? den var jeg ikke helt med på...
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: februar 21, 2014, 09:17:24 am »

Da er jeg med her. Når vi monterte sammen igjen forstillinga (puma'n), så syns jeg torsjonsarmene bevegde seg fint. Samme syntes jeg når jeg monterte senkespindlene noen uker senere.

Får kikke litt mer på dette til uka. Brukte nesten 2 patroner med fett på den nye forstillinga, pleier det å gå på mer?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: februar 21, 2014, 09:38:44 am »

Når bare bærearmene står i forstillingsrørene (uten fjærpakken), så skal de kunne vris opp og ned, uten motstand, men det skal ikke være noe slark fram/bak eller opp/ned, da ryker du på neste EU- kontroll....
Yttest i rørene så står det ett nålelager, dette må selvsagt også være i orden. 25-30? cm lengre inn i røret sitter bronseforingen jeg tenker på, som er ett glidelager for bærearmene, det er en slik foring i hver ende av begge rørene

Jeg har ikke fikset det selv enda, så hva som er beste rep. løsning uten justerbar brotsj er jeg usikker på, kansje en hon for bremsecalippere???, og en grundig vask med høytrykksvasker og bremserens etterpå for å få ut slipestøv?? Time vill sjåv Osteaktig

Hvor har du plassert shims? den var jeg ikke helt med på...
Sorry.. glemte meg vekk.. har hatt Linkpin, balljoint og mc phareson.. Jeg tenkte Linkpin, men dere snakker balljoint..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

1300Jone
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #8 på: juni 19, 2014, 18:52:56 pm »

Bare sånn for oppdateringens skyld...
Jeg gjorde jeg denne jobben kort etter, med en stillbar brotsj i beste Kina kvalitet fra flea bay...
Foringen var i bakelitt/glidebånd, ikke bronse(går det ann å huske så feil???), så jobben var gjordt på ett øyeblikk, resultatet ble helt perfekt og fjæringen mye bedre, samt att man kunne justere pumaen uten trøbbel etterpå
Meste arbeidet med hele operasjonen var å få ut bærearmene, og trekke fjærpakken ut.
Brotsjen må kunne gå opp til 38mm max, og kostet under 400 kr på e-bay med fri frakt fra Kina, kjempe greier Gliser

Jone
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!