april 18, 2024, 06:49:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw t1 girkasse sveisbar?  (Lest 2089 ganger)
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« på: juni 18, 2014, 16:26:51 pm »

hei. ser om som om det er ei lita sprikke i girkassen min, er det noe å bry seg om? er rett ved påfyllingspluggen og skulle hatt den ut, sitter helt fast så må nok varme og er redd sprekken utvider seg. så, er girkassene våre magnesium eller alu? og hvis alu er det sveisbart eller en merkelig legering?

kjell
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: juni 18, 2014, 16:50:48 pm »

Sveisbart, ja. Magnesium.
Tappe og nivå plugg på disse kassene er jo kone (rørgjenger?) så jo mer du strammer for å få disse tette jo mer "spreng" effekt vil kassehuset bli utsatt for.  Og strammer du nok og i tillegg har mye motor så sier det seg selv hvor disse kassehusene vil sprekke.

Loggført

Har laaang VW-pause.
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #2 på: juni 18, 2014, 18:37:39 pm »

Sveisbart, ja. Magnesium.
Tappe og nivå plugg på disse kassene er jo kone (rørgjenger?) så jo mer du strammer for å få disse tette jo mer "spreng" effekt vil kassehuset bli utsatt for.  Og strammer du nok og i tillegg har mye motor så sier det seg selv hvor disse kassehusene vil sprekke.



er en kasse jeg nylig kjøpte, AO. har bare fått rengjort den skikkelig og la merke til det når jeg skulle åpne for å tappe av det som evnt stod på av olje. men er løsningen å tappe av olja, frese ned og sveise i? liker ikke tanken på å sveise i magnesium uten erfaring med materialet før.
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #3 på: juni 18, 2014, 21:56:42 pm »

Er vel greit å ha et gammelt hus å øve på først.
Aluminium og magnesium er porøse og vil suge til seg olje over tid, dette gjør ikke akkurat sveisejobben enklere. Rett tilsatstråd er og et must.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #4 på: juni 19, 2014, 10:25:58 am »

Eg har brukt Alutite på forskjellige legeringar, med godt resultat.
Dette krever svært mykje lavare temperatur enn ved sveis, som medfører lavare spenningar og mindre trekking.
Materialet kan borast og gjengast i.
Claseren har i topack.

Les bruksanvisningen nøye Blunker

Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: juni 19, 2014, 10:47:49 am »

Sikker på at det er sprekk, og ikke en stripe etter støping? Mange kasser og motorer ser ut til å ha sprekker, men er bare etter støping.
Riktig verktøy er over halve jobben. Hvis pluggen er rundt pleier jeg å sveise på en stor mutter eller bolt på pluggen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #6 på: juni 19, 2014, 18:25:41 pm »

Eg har brukt Alutite på forskjellige legeringar, med godt resultat.
Dette krever svært mykje lavare temperatur enn ved sveis, som medfører lavare spenningar og mindre trekking.
Materialet kan borast og gjengast i.
Claseren har i topack.

Les bruksanvisningen nøye Blunker

men enden av sprekken må/bør vell uansett borres for at det ikke skal sprekke mer? og kan jeg evnt bruke noe ala JB weld?

Sikker på at det er sprekk, og ikke en stripe etter støping? Mange kasser og motorer ser ut til å ha sprekker, men er bare etter støping.
Riktig verktøy er over halve jobben. Hvis pluggen er rundt pleier jeg å sveise på en stor mutter eller bolt på pluggen.


men hvordan kan jeg avgjør om det er sprekk eller ei? har ikke hørt med NDT avdelingen på jobb enda men kan man bruke dye-pen? eller må jeg bare prøve å slipe litt
Loggført
1300Jone
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #7 på: juni 19, 2014, 18:31:48 pm »

Kjør på med Dye-Pen, da får du garantert svaret, eventuelt kan du bruke tynn olje og kritt, det var det som ble brukt i gamle dager...
Men viss sprekken er der jeg tror den er, så hadde jeg gitt blanke...
Er ikke rare varmen som skal til før gearkassen utvider seg nok til at pluggen løsner
Eventuelt kan du komme å låne den der super rustløser guffa mi...

Jone
Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #8 på: juni 19, 2014, 18:59:38 pm »

Kjør på med Dye-Pen, da får du garantert svaret, eventuelt kan du bruke tynn olje og kritt, det var det som ble brukt i gamle dager...
Men viss sprekken er der jeg tror den er, så hadde jeg gitt blanke...
Er ikke rare varmen som skal til før gearkassen utvider seg nok til at pluggen løsner
Eventuelt kan du komme å låne den der super rustløser guffa mi...

Jone

lure på om eg bare ska brukan te ann ryge eller någe ja. men sjekke med dye pen Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!