mars 29, 2024, 08:27:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 59 Type 1 1200 De Luxe; Jadegrün original  (Lest 11006 ganger)
eiriksmil
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« på: juni 20, 2014, 23:46:34 pm »

Lager en tråd om bilen min da brikkene begynner å falle på plass Glad 59 1200 De Luxe, urestaurert, uten rust med original lakk.

Bilen ble solgt ny i Norge til tidligere trener og æresmedlem i Vålerenga fotball, Helmuth Steffens. Han gikk under kallenavnet Mr. Vålerenga på folkemunne i Oslo og alltid pent kledd etter hva jeg har lest meg til. Etter hva jeg har blitt fortalt satte han alltid inn bilen for vinteren etter cupfinalen på den tiden. Han hadde bilen til 76 da min farfar som var VW-selger på de tider handlet den av Steffens. Allerede da så han potensialet i bilen, og ville redde den fra en skjebne som bruksbil eller modifisert ungdomsbil (Gliser)

Bilen er Jadegrønn med beige interiør, med mye originalt ekstrautstyr:
- VDO mekanisk tankmåler
- Hattehylle under dashbord
- Girlås
- Amerikanske støtfangere
- Gule ekstralys
- Høye skjermbeskyttere bak og kromlister på stigtrinn
- Ryggelys
- Krom på ventilasjonsgitter

I tillegg kan man nevne de originale hvite blinklysene som er 1960-spec only, noe jeg syns er tøft.

Farfar ba meg i mange år om å rydde plass til denne blant de andre bilene mine, men jeg ville være sikker på at jeg kunne ta vare på den med den kunnskapen og dedikasjonen det innebærer. Jeg ville også være sikker på at jeg hadde nok andre biler å senke, sette breie hjul på osv så jeg ikke kunne bli frista til å gjøre det samme med denne. Så original som denne er, med lakk og alt, er den altfor hel til å gjøre noe annet med enn å vedlikeholde og lufte fra tid til annen. Jeg overtok bilen i høst da farfars helse begynte å skrante veldig fort, han gikk bort i oktober men han vil alltid være med meg gjennom denne bilen Glad

Tok EU-kontroll (60-reg Øyerulling) og oljeskift her på onsdag; den gikk igjennom etter å ha skiftet en baklyspære og en sikring. Kilometerstand i skrivende stund er ca. 60.610. Det sitter et klistremerke i dørkarmen datert 1977 med "neste oljeskift" 59.000. Hvis vi går ut i fra to tusen-intervall kjørte dermed farfar bilen ca. 300 mil på litt under 40 år. Snakk om bruksbil! Bremsene måtte selvsagt overhales i fjor høst da vi hentet den ut fra langtidslagring Gliser

Da jeg var guttunge på slutten av 90-tallet egget jeg visstnok farfar til å dra på treff med denne; resultatet ble 1. premie Type 1 original i 97 og 2. plass i 98 på Volksfest; mener å huske det var Valle Hovin, så Hellerudsletta, men jeg kan ta feil.. Jeg vet iallfall at treffet i 97 og Bekkelagsmafians gamle 52 med massiv senk og treski var mitt første møte med senka bil og fra den dagen var jeg 'ødelagt'.. Glad Jeg kommer nok til å lufte bilen litt mer enn det farfar gjorde, men det blir ingen bruksbil. Mulig jeg lufter den en tur til SCC i år, om kanskje ikke helt i bilens stil.. Hvis det er noen andre treff i sommer som anbefales mottas det med glede..!

Fra VW-klubb sine sider da farfar hadde bilen og var medlem, dette tipper jeg var ca 15 år siden


Et scannet bilde fra Volksfest 97, med farfar til høyre som ung og sprek 74-åring


Shine i 2008


Et bilde fra i fjor høst, etter langtidslagring og overhaling av bremser


Interiøret, skal ordne bedre bilder med tiden


Jeg er i utgangspunktet en vannkjølt VW-mann selv om luftkjølt åpenbart er nært mitt hjerte. Etter endel år i VACN fikk jeg muligheten til å stille ut bilen på Oslo Motor Show i oktober i fjor, da de ønsket en luftkjølt-kategori. Luftkjølt er noe voksende innen klubben, dog ofte også med luftfjæring Øyerulling Det er mulig noen av dere så bilen på standen i høst
Jon Winding-Sørensen, Bilnorge.no


Andreas Thoresen, andtho.no


Luftet bilen i forbindelse med EU-kontroll i uka som var


I går kjørte jeg rundt 5 mil med bilen til sin nye lagringsplass, uten problemer annet enn at 40 år gamle dekk ikke anbefales på småvåt vei Glad
Takk for titten - jeg har vært på forumet her i endel år nå og tittet, det er en god følelse å kunne bidra litt også Glad
Loggført
Jørgen N
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Vennesla



Vis profil
« Svar #1 på: juni 23, 2014, 09:42:15 am »

Utrolig fin bil! Glad Så den på Oslo Motor Show Glad Kult med amerikanske fangere! Glad
Loggført

1964 VW 1200 Blunker
1971 VW 1302 Glad
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 23, 2014, 11:31:36 am »

Utrolig flott bil! Og fin historie, her har du et smykke å ta vare på, helt klart. Og den hører så definitivt hjemme på SCC, som alle andre luftkjølte VW`s Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 23, 2014, 22:06:47 pm »

Den så flott ut!

Ser det er en 60-modell, endel forbedringer/forandringer i forhold til en 59-modell. Er den produsert i 59, skal det være mulig å slippe EU-kontroll. Du trenger en bekreftelse fra Møller evt. Birth Certificate fra VW-museet i Wolfsburg om produksjonsdato. Andre har fått til det Glad

PS: Bytt gummiforingene i bakstillingen, opplagring torsjonsstaver, da blir den tightere å kjøre. Er det 55 år gamle, er det ikke mye spenst igjen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
eiriksmil
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 24, 2014, 10:56:26 am »

Takk dere!

Den så flott ut!

Ser det er en 60-modell, endel forbedringer/forandringer i forhold til en 59-modell. Er den produsert i 59, skal det være mulig å slippe EU-kontroll. Du trenger en bekreftelse fra Møller evt. Birth Certificate fra VW-museet i Wolfsburg om produksjonsdato. Andre har fått til det Glad

PS: Bytt gummiforingene i bakstillingen, opplagring torsjonsstaver, da blir den tightere å kjøre. Er det 55 år gamle, er det ikke mye spenst igjen.

Stemmer, den er bygd etter modellåret, 60-spec er jo tross alt første år med blinklys på skjermer og eneste år med hvite blinkere Glad Den er registrert i 1960, EU følger vel registreringsdato. Uansett plager det meg egentlig ikke at jeg må ta EU annethvert år - da får jeg jo et lite overblikk på hvordan ting ligger an Glad

Takk for tips ang. foringer! Greit med litt mer glede og sikkerhet når den luftes..! Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!