april 30, 2024, 06:12:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vibrasjoner ved igangstart 1.gir og revers - 66' 1300  (Lest 2709 ganger)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« på: juli 04, 2014, 21:42:37 pm »

Har etter en del test og feilsøking fortsatt ikke fått skikkelig orden på dette.

Ved å ta i gang på første gir, samme med revers, så vibrerer det litt rett før clutchen er helt frakoblet (nesten helt i topp av pedalen).
Bilen er ikke vond å få i gir, slurer ei heller ikke, men pedalen tar nesten helt ute/i topp.

Følgende har blitt gjort og test;
* Ble byttet utløserlager når motor var ute, sett over clutch.
* Justert clutchvaier til endret dødgang pedal, men den må justeres opp igjen, har nå ca 30mm dødgang, noe som er for mye iflg boka.
* Shimset opp "Bowden tube" med 2 shims, uten at dette gjorde rare forskjellen.

Merker at når clutchpedalen er kjempefin og grei å trykke inn når motoren ikke går, men når motoren går og jeg trykker inn clutchpedalen
så kjenner jeg en forandring i pedalen, type litt annen motstand/jevn lugging. Kan dette være en sammenheng med vibrasjonene?

Kan løsningen være å shimse mer på "Bowden tube'n", eller burde jeg lete videre?
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #1 på: juli 04, 2014, 21:49:54 pm »

Har samme prob jeg noen ganger oxo. 1gir . ikke revers
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: juli 04, 2014, 22:05:57 pm »

Noen ganger virker det til å være helt borte/mye bedre, mens andre ganger merkes det godt. Hvis jeg tar i gang litt bråere på clutch'n, så merkes det nesten ikke..

Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juli 04, 2014, 22:11:47 pm »

Jeg har vært ute for at røret til clutchwire har løsnet i bakkant, slik at "bowden tube'n" presset det fremover. Da forsvant bøyen som skal være på "bowden tube'n" og jeg måtte shimse på nytt. Fikk sveist røret fast igjen og da holdt svaien seg slik den skal.
Dårlige motorfester kan vist også gi vibrasjoner, og/eller litt olje på clutchlamell.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #4 på: juli 04, 2014, 22:20:33 pm »


punkt 1 motorfester må være bra

punkt 2 den ca 30 cm lange slangen som forbinder chassi og kasse må ha en svai på ca 2 cm

punkt 3 tut og kjør
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: juli 04, 2014, 22:25:32 pm »

Kan se over røret som du nevner SveinT, dette merkes med å herje litt med tube'n for å se etter slark i røret?

Motorfestene virker bra i mine øyne, men det kan jo være feil der. Røret mellom chassi og kasse har en bøy på ca 3,5cm pr dags dato.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: juli 05, 2014, 07:14:26 am »

Om røret har løsnet, merker du det på at den svaien som du har shimset opp på tuben, forsvinner. Jeg shimset opp "ny" svai, men den forsvant etter en kjøretur.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: juli 05, 2014, 09:14:38 am »

Jeg vil si at anleggsflaten på svinghjulet og trykkplata er det kritiske her. Og selvfølgelig clutchdisken. Ikke helt flatt her og du vil få eksakt de vibrasjonene du beskriver ved igangsetting, mindre om du er "brå".
Disse vibrasjonene vil forsterkes ytterligere om motor/girkassefestene er dårlige/myke.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: juli 05, 2014, 11:32:42 am »

Jeg gjenbrukte i min ungdom en clutch som hadde badet i olje etter simmerring lekk. Visste ikke bedre. Den bilen var vond å igangsette, voldsom risting. Men jeg hadde også litt risting mellom hvert girskift oppover.

Ny clutch = problem løst.
Loggført

1961 T1 - Custom
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: juli 06, 2014, 10:57:12 am »

Drev på i noen timer i går, plukket av tube'n og sjekket det bakre røret til clutchvaier'n der den går inn i bilen, røret var fast og fint.  Smørte inn tube'n med fett, samme med vaier, shimset opp med 3 litt større skiver/tykkere skiver, justerte dødgangen på pedalen mer korrekt, ca 13mm dødgang på pedalen. Merket en forbedring på ristinga nå, men begynt å regne i går, så fikk ikke prøvekjørt stort.
Loggført
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #10 på: juli 10, 2014, 09:05:43 am »

Da har jeg fått prøvekjørt 4-5 mil, nå sitter det totalt 3 skiver som shimser tube'n. Kan legge til at det kjennes vibrasjoner ved girskifte til 2.gir også når turtallet er lavt, eller ved f.eks giring fra 3 til 2 og clutchen slippes sakte ut.

Har en svai på tube'n på rundt 35mm nå, og vingemutter'n sitter helt i bakkant av vaier'n, føler at hvis jeg strammer vaier'n/vingemutter mer nå, så mister jeg dødgangen på pedalen. Nå har pedalen en dødgang på ca 15mm.

Fikk en kompis til å følge med når jeg skulle kjøre ut av garasjen, og han så at eksosen begynte å bryte seg nedover i bakkant når jeg rygga, fremre girkassefeste som er slapp i fisken mon tro?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 10, 2014, 09:22:48 am »

Jepp, fremre girkassefeste er nok i ferd med å ryke. Legg deg under bilen og bend girkassen opp/ned i fremkant men en lang stang, så ser du raskt om det er problemet. Man kan som regel kjenne det på girspaken også når det er festet som er problemet, dvs at den vibrerer og flytter seg i takt med vibreringen fra clutchen.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #12 på: juli 10, 2014, 09:39:58 am »

Okay, takk for tips! Får bryte og bende litt rundt feste å se om det er mye å gå på der.. Må motor/kasse ut for å få bytta det fremre feste eller går det an å få det til med motor/kasse stående i?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!