april 29, 2024, 03:30:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifte hjullager bak?  (Lest 767 ganger)
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« på: juli 28, 2014, 23:14:29 pm »

Heisann.

Vil søke råd før jeg åpner opp og begynner.
Skal skifte hjullager bak, men finner fint lite film om dette på nett, men ser det er skrevet en del om verktøy for å dra av/ut det gamle, mens noen banker mens de drar det ut med tang.
Men hva om det sitter noe hinsides fast, hvem selger verktøy for dette?

Og, er det noe problem å sette i det nye, må man ha noe spesialverktøy for det, eller hva gjør man?

Noen som har link til diy film eller how to do it Glad

Takker for all respons og svar Glad


Frode F.
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 30, 2014, 21:39:09 pm »

Selv har jeg bare røsket/banket ut de gamle lagerene. Det pleier å være ganske greit å få de ut. Er ganske godt smørt der.
Skal ikke være noe større problem å sette i det nye. Det er bare å ikke legge press eller banke på den indre delen av lageret.
Selv banket jeg de inn på 1302'en min ganske enkelt. "Koppen" som man bruker til å skru fast støtdemperne inni fjærbeina passer perfekt over den ytre kanten på hjullagrene.
Har aldri gjort dette på svingakselbil, men regner med at man kan komme langt med litt forsiktighet, en trebit med hull til akselen og en hammer.
Men jeg er langt fra noen ekspert på dette så ikke ta det som en fasit.
« Siste redigering: august 01, 2014, 16:16:26 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: juli 30, 2014, 23:16:54 pm »

svingaksel da er snakk om her sovidt meg bekjent. eg gløymte ein ting i tilleg til da andre eg skreiv til deg på fjesbok. da vil renna girolja ut når du tar opp lagerhuset. og sidan den sikkert er gammal som alle haugar er da å anbefala å tappa av giroljo før du begynner. alternativt vist du tilfeldigvis har rimlig ny girolja, jekk bilen opp under akslingen til dess at den er "over vater" og olja renner inn i kassa igjen. pga du skal jo ha på nokon pakningar rundt lagerhuset og dei er da veldig greit å smøra med permatex tettningstoff, og då kan da ikkje vera olja som renner ut samtidig.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!