november 01, 2024, 01:47:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekkasje fra akseltapp på gearkasse, trenger råd..  (Lest 1996 ganger)
1960T-1
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« på: juli 09, 2008, 10:13:58 am »

Har tatt ut motor for å fikse det jeg trodde var en oljelekkasje fra simmerringen bak svinghjulet. Det viser seg nå at dette virker tett og fint, men derimot så virker det som det lekker rundt akseltappen som stikker ut av gearkassa. Har Fjernet utløserlageret og den hylsa som er festet med tre små bolter. Gearkassa skal være en 1300 s kasse, hvor finner jeg nummeret på denne?

Spørsmålet mitt er, skal det være litt slakk når man tar tak og riggler på akseltappen som clutchen skal sitte på???

Opplever en eller noen få mm slakk her fra side til side og opp og ned, tenker med skrekk på et gåent lager.. Noen som kan gi noen tips her? Simmerringen ser okay ut, men når jeg rigglet i akseltappen kom det ut en dråpe olje. Har ikke fjernet den ennå i påvente av noen råd.. Det lå en liten dam med olje i clutchhuset, denne er veldig tykk og ser ettersigende ut som gearolje.

Bilen har dryppet olje under kjøring og strøk på EU pga dette, drypper ikke noe særlig når den er kald/ står stille.

Tenker meg i garasjen idag igjen, fint med noen innspill før jeg ser mer på dette..

På forhånd takk!

Eivind
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: juli 09, 2008, 11:28:34 am »

da bytter du simmeringen på girkassen.Den får du kjøpt på unneberg bil.Det vil alltid vær noe slakk i den inngående akselen pga.konstruksjonen men akselen er opplagret i det lageret som sitter i svinghjulsmutteren det kan vær lurt å bytte det og.
Girkasse nr står på høyre side på girkassen sett i kjøreretningen litt på skrått nedover.Den olja som lakk var den sort eller nesten blank?
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1960T-1
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juli 09, 2008, 21:03:39 pm »

Hei, tusen takk for svar, gått og engstet meg litt over om jeg måtte ta ut hele girkassa og åpne denne. Den olja som kom ut var tykk og ser sort up på fargen når den ligger i en dam, men er relativt klar når man tar på den. Den virker også tykkere enn 20-50 olja jeg bruker på motoren, og har heller ikke "motoroljelukt".. Største cluet mener jeg mot at det er gearolje er at den siden var helt tilgriset, og siden på, nedenfor, bak og rundt svinghjulet var tårlig ren.

Bytter simmerring på kassa, dette lageret om det er lurt, samt simmerringen mot veiva, siden jeg likevel har det oppe..

Er det forresten mulig å få av svinghjulsbolten uten å ha noe spesialverktøy til å holde svinghjulet fast? Noen lure triks der? Ellers noe jeg må passe på? Skal bestille en ordentlig manualbok i samme slengen som delene!

Tar gjerne imot flere innspill!  Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 09, 2008, 23:57:20 pm »

du har original boble motor i bilen eller type4??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1960T-1
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 10, 2008, 07:55:45 am »

Hei, det er en orginal boble motor som sitter i bilen. Dette er en relativt standard motor med AB blokk, litt portede topper, 40 mm webere og 1835 sylinder satser mm.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juli 10, 2008, 13:52:55 pm »

Hei Eivind!

Svinghjulslås er kjekt å ha, men du kan jo låne om du vil hente hos meg i Bærum
Simringen i girkassa har jeg en liggende hvis du ikke får tak i kjapt samme sted.

Relativt grei jobb. Måten å ta ut simringen på er visstnok noen skruer som du fester uten å treffe kassa/blokk. Finnes noen bilder ett sted. Så drar du i dem for å trekke simringen ut.

Husker jo når vi satte inn motoren. Gått bra ellers med den?

Jørgen
Loggført
1960T-1
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: juli 10, 2008, 18:09:14 pm »

Hei Jørgen, takk for tips! Ser du skriver litt her inne nå og da, ellers alt bra? Motoren har gått helt knirkefritt, og det gjør den fortsatt egentlig. Skal bare fikse denne oljelekkasjen også skal jeg ha den inn igjen. Kanskje gjøre litt kosmetisk fiks på blikk og motorrom. Går det bra med bobla di, regner med at du har den ennå! Ellers noen prosjekter? Har en kompis her nede som kan hjelpe meg å få tatt av svinghjul og slikt. Men tusen takk uansett! Ha en fin sommer, så snakkes vi vel på her inne.. Glad Hilsen Eivind
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!