mars 29, 2024, 12:08:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva bør jeg gjøre? karosseri med overflaterust  (Lest 1687 ganger)
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« på: juli 24, 2014, 20:35:46 pm »

Holder på med et cabrio karosseri som delvis har vært slipt platerent og deretter lagret fuktig med resultat i tynt lag overflate rust.
Har slipt vekk med eksentersliper men noe svart og prikker er igjen, hva bør/må jeg gjøre med dette før jeg sprøyter det med 2 komponent epoxy primer??
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #1 på: juli 24, 2014, 21:39:31 pm »

Kjøp rustomvandler og pensle på.
Selv bruker jeg som regel Wurth sin.
Bare å pensle på, vente til den tørker også pusse over med rød slipe-pad eller lignende.
Bare husk å ikke dyppe penselen rett i flaska. Ta å hell antatt forbruk i en kopp, og ikke hell restene tilbake i flaska igjen.
Kan fort få rust og dritt i flaska da, noe som vil starte prosessen og i værste fall er den ubrukelig neste gang du skal bruke den..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: juli 24, 2014, 21:45:46 pm »

Har hørt om svært negative resultater når man lakkerer over rustforvandler som ikke har reagert med rust. Så vær forsiktig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juli 24, 2014, 21:52:53 pm »

sandblåsing, om du vil vera på den sikre sida.. mtp holdbarheit
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #4 på: juli 24, 2014, 22:22:33 pm »

Lurt å tørke av rustomvandleren før den tørker så får du fjernet det fra blankt stål. Da legger det seg bare i porene, og viktig å pusse før syregrunning.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: juli 25, 2014, 08:48:15 am »

er enig med tistlo, sett deg ned å sandblås forsiktig vekk rustflekkene, sprøyt 2k epoxy etterpå...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #6 på: juli 26, 2014, 11:18:17 am »

Ja har hørt div negativt om disse rustomvandlerene/removers med folk som har fått problemer med lakken.
Kan jo sandblåse men litt redd det skal slå seg når man skal blåse dører og større paneler....muligens fin sand og relativt lavt trykk da??

Har en sånn trykksandblåser fra jula/meec og på det andre jeg har blåst har jeg benyttet biltema si GL80 sand.
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: juli 26, 2014, 13:46:40 pm »

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10268_10270&products_id=352
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juli 26, 2014, 14:04:03 pm »

Ja har hørt div negativt om disse rustomvandlerene/removers med folk som har fått problemer med lakken.
Kan jo sandblåse men litt redd det skal slå seg når man skal blåse dører og større paneler....muligens fin sand og relativt lavt trykk da??

Har en sånn trykksandblåser fra jula/meec og på det andre jeg har blåst har jeg benyttet biltema si GL80 sand.
lavare trykk, finare sand, og viktigast av alt, angrepsvinkel. legg munnstykket mest mulig på skrå for at sanden skal rikosjettera lettast mulig av panela. går du på med 90grader på ei dørplata er du garantert å overføra mest mulig friksjonsvarme til stålet og da er no bueno på ei dør og andre store panel.
har ogso prøvd fleire sånne "rustomvandlara" utan nokon store aha opplevelsar hittil. einaste eg har hatt litt suksess med er ferrobet sin, men ikkje nok til at eg hadde stolt på da under noko som skal lakkast skikkelig med langvarigt resultat.

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #9 på: juli 26, 2014, 14:18:36 pm »

Ja har hørt div negativt om disse rustomvandlerene/removers med folk som har fått problemer med lakken.
Kan jo sandblåse men litt redd det skal slå seg når man skal blåse dører og større paneler....muligens fin sand og relativt lavt trykk da??

Har en sånn trykksandblåser fra jula/meec og på det andre jeg har blåst har jeg benyttet biltema si GL80 sand.
lavare trykk, finare sand, og viktigast av alt, angrepsvinkel. legg munnstykket mest mulig på skrå for at sanden skal rikosjettera lettast mulig av panela. går du på med 90grader på ei dørplata er du garantert å overføra mest mulig friksjonsvarme til stålet og da er no bueno på ei dør og andre store panel.
har ogso prøvd fleire sånne "rustomvandlara" utan nokon store aha opplevelsar hittil. einaste eg har hatt litt suksess med er ferrobet sin, men ikkje nok til at eg hadde stolt på da under noko som skal lakkast skikkelig med langvarigt resultat.



Har prøvd litt med rustfjerner som inneholder syre....må vaskes nøye rent etterpå men ser ut til å fjerne all overflate rusta, rødbrun gugge bare renner vekk.
Får prøve meg litt forsiktig frem med sanblåseren hehe

Takker for tipsene
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!