april 27, 2024, 16:32:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lekker som en sil..oljetrykk??  (Lest 3038 ganger)
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juli 26, 2014, 11:06:25 am »

Har bygd en 2l type4 til bussen.
I dag justerte jeg gassere litt og plugget igjen hullet til veivhusutluftingen (der det vanligvis går en 17mm slange til luftfilteret. Da jeg har satt på webere står hullet åpent og det blåser selvfølgelig ut oljedamp. Etter at jeg plugget igjen hullet begynte motoren å lekke som bare f fra oljepumpa eller simringen bak reimhjulet..klarer ikke å se akkurat hvor. Men beviset ligger gjennom hele byen:(
Har dette en sammenheng med at jeg plugget hullet eller er det tilfeldig?
What to do?? Håper ikke sommeren røyk nå!!
 
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #1 på: juli 26, 2014, 11:12:12 am »

du må jo ikke blokkere veihusventilasjonen, blir et vist trykk i blokka som skal ut, er dette trykket for stort kan det tyde på problemer.
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
1300Jone
Juniormedlem
**
Innlegg: 60
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: juli 26, 2014, 11:17:54 am »

Du har vel igrunnen skrevet svaret selv...Veivhus utluftingen er der av en grunn, å det er nettopp å hindre at slikt skjer som du opplever nå.
Legg utluftingen rett ut med en slange, eller inn i en åndeboks, eller rett inn i toppdekslene på forgasserene, med gjennomførings stusser.

Den siste løsningen er det delte meninger om, men på alle biler fra 1970-til i dag, så går veivhus ventilasjonen gjennom forgasseren/ spjellhus og tilbake til motoren pga miljøhensyn.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 26, 2014, 11:21:45 am »

All utånding bør gå til en catchtank som igjen er åpen med filter på. Uten denne utåndingen blir det fest Gliser
Nå som skaden er gjort ville jeg tatt ut motoren og sjekket simmeringene, evt byttet de, foran og bak på motoren.

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 26, 2014, 12:17:19 pm »

Jeg kan ikke fatte at jeg kan være så j dum! Grunnen til at jeg gjorde det var egentlig bare for ikke å få røyken i ansiktet under justering av gasserne. I og med at det kun lekker bak så tar jeg av reimhjulet og ser på simringen der... Arg!!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #5 på: juli 26, 2014, 13:33:18 pm »

Du har fortsatt lufting på blokka vel?

hvis motoren din begynner å blåse olje fordi at du tetter ventilasjonen i toppene er det noe annet galt.
Enten har du dårlig simmering på veiva ut mot hekken på bilen, eller så har du veldig slitte stempelringer...

Ville forsåvidt sjekka simmeringen ved svinghjulet om du ikke har gjort det alt. Blåser det så ille som du sier er det fare for at clutchen din er dynka i olje også...
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: juli 26, 2014, 13:58:35 pm »

Alt er byttet av simringen, stempelringer og lagre. Clutchen virker helt fin..slurver ikke og lekker ikke olje mellom blokk og kasse..trøster meg på stranden med øl og er jævlig frustrert over hvor dum jeg kan være!!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juli 26, 2014, 15:42:58 pm »

Det er vanlig med mer ånding enn vanlig på en helt nybygget motor siden ringene ikke har satt seg ennå.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: juli 26, 2014, 16:29:42 pm »

Det er vanlig med mer ånding enn vanlig på en helt nybygget motor siden ringene ikke har satt seg ennå.

Ikke så mye at det spruter olje...
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: juli 26, 2014, 16:53:42 pm »

Alle spruter olje om du blokkerer åndingen, men en med satte ringer spruter mindre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juli 26, 2014, 17:18:10 pm »

Drakk opp ølen, dro hjem og dro ut pluggen, vasket bilen og etterfulgte olje...tørr:)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #11 på: juli 26, 2014, 19:22:02 pm »

Alle spruter olje om du blokkerer åndingen, men en med satte ringer spruter mindre.

Fikk for meg at han hadde blendet ventilasjon på toppene. Er enig ang. Blokkering av veivhusventilasjon.

Bra det ordnet seg Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juli 26, 2014, 19:26:49 pm »

Uansett fint å få svar når man er frustrert og trenger hjelp:)
Takk!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #13 på: juli 26, 2014, 19:35:49 pm »

Uansett fint å få svar når man er frustrert og trenger hjelp:)
Takk!

Enda bedre å være full på stranda i tillegg Blunker
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: juli 26, 2014, 19:37:53 pm »

Følelsen hadde vært bedre om jeg hadde brukt hode noen timer tidligere;)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 27, 2014, 16:53:40 pm »

Vet ikke om noen kan hjelpe, men når vi først er inne på motorprat..
Justerer stadig på gasserne (40mm webere) og blir ikke helt klok.
Tenning og centimeter skal være ok.
1) ved synkronisering må jeg skru tomgangsskruen på høyre gasser mye lengre inn enn vestre for å dra likt med luft. Synes ikke motoren går særlig bra da  ( mye risting). Har nå droppet luftmengdemåler og kun synkronisert på øret (går veldig pent nå)
Har sjekket etter falsk luft men virker helt tett og fint.
Når jeg bruker luftmengdemåler på sylindere 4 stopper motor og på 1 og 2 faller ikke turtallet engang.

2) justering av blanding
Syl 3 skrur helt inn og turtallet går opp                      Syl1 skrur inn og turtallet faller etter en stund
Syl 4 skrur helt inn og turtallet faller med en gang      Syl2 skrur inn og turtallet faller etter en stund

Hadde sylinder 1,2 og 3 oppført seg som 4 kunne jeg lett justert riktig, men føler ikke at jeg finner riktig blanding når de oppfører seg så forskjellig..

Om noen i Oslo området ville tatt en titt på det hadde det vært gull! Betalt selvfølgelig!
Jacob spring skal se på det når vi tar turen nedover Europa i september, men blir mye kjøring før det så all hjelp er topp:)
Om noen har noen tips pr tlf så hadde det også vært til stor hjelp:)

Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: juli 27, 2014, 19:59:11 pm »

lenge siden jeg surret med forgassere.
synkroniser ved å justere på stagene. (litt pådrag) når forgasserne er synkronisert, kan du justere etter stoppskruene på forgasserne.
grunninnstilling på blandingsskruene.  juster opp til riktig turtall. med Co måler: juster på alle justerskruer til riktig verdi.
Loggført
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juli 27, 2014, 22:39:23 pm »

Ok.. altså etter "boka" skal gasserne kobles fra hverandre, ha 750-850rpm så bruke luftmengdemåler til å synke. Synker da den siden med høyest verdi ned til ønsket turtall og kontrollerer at begge har samme verdi.
Så begynner jeg feks med syl 1, skrur blandingsskruen (idle mixture screw) inn til den begynner å hoste å harke. Skrur ut igjen til Max rpm. Gjør dette på på de andre også.

Problemer er bare at de oppfører seg så forskjellig og får ikke helt "feelingen"..
Tror jeg skal lese litt mere og evt leke meg litt med air by-pass sceews..
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 27, 2014, 23:10:45 pm »

Om ventilene ikke er likt justert vil du få forskjellige målinger på synkroniseringen. Om du bruker EMPI eller andre "billige" weberkopier så har jeg sett at akslene ikke alltid er rette som resulterer i at spjeldene åpner ulikt.
Air By-pass bør skrues helt inn og holdes der.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: juli 27, 2014, 23:25:31 pm »

Takk! Tenkte akkurat på det med ventiler og skal gå over en gang til. Det er snakk om 1800 topper. Noen sier 0.15 på innsug og 0.18 på eksos mens andre sier 0.15 på begge. Noen formening?
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 28, 2014, 12:44:14 pm »

Jeg bruker 0,15mm på originale motorer.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!