mars 03, 2024, 22:44:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ta ut motor. Boble vs. buss.  (Lest 2514 ganger)
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« på: august 05, 2014, 15:56:15 pm »

Hallo hallo.
Når man er elendig til å lete og søke må man mase på de som kan det.
Har tatt ut og inn motor av boble flere ganger, men har aldri gjort det på en buss.
Er det helt likt, eller er det noe mer man bør tenke på? Utenom det bakre motorfestet.

Det gjelder en buss fra 1973 med 1600 AS motor.

På forhånd takk for svar.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: august 05, 2014, 16:22:20 pm »

Akkurat samme jobben mener jeg å huske Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 05, 2014, 16:53:06 pm »

Takk for raskt og godt svar.
Da kan vi røske motor.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #3 på: august 05, 2014, 17:13:40 pm »

Du må støtte opp gearkassa. Den har ikke motorfeste i clutchhuset slik som bobla.


vwsteinar
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 906
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #4 på: august 06, 2014, 08:11:33 am »

På min 72 mod. henger kassa helt fint igjen. Der er det kassa som holder motoren.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 06, 2014, 09:45:37 am »

På 72 mod og nyere kan du ikke demontere bakre "tverrvange" (hva heter det?) slik man kan på eldre type 2, det gjør at det blir straks mer kronglete å ta ut motor. Jeg har erfart at det er lettere å ta ut motor og kasse i ett.
Loggført

Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #6 på: august 06, 2014, 11:14:21 am »

På 72 mod og nyere kan du ikke demontere bakre "tverrvange" (hva heter det?) slik man kan på eldre type 2, det gjør at det blir straks mer kronglete å ta ut motor. Jeg har erfart at det er lettere å ta ut motor og kasse i ett.
.

Hvorfor kan du ikke det? På min -72 kan jeg fint ta av bakre motorfeste og girkassa er festet i overkant. Jeg har T1 motor, mulig det er annerledes med type4. Girkassa henger vel i 2 bolter oppe på alle?
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 906
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: august 06, 2014, 11:35:07 am »

Har tatt ut motor alene og motor+ girkasse. Så knotete er ikke samme som at det ikke går.
Kommer vel ann på hva du har av utstyr og hvorfor ting skal ut.
Kassa mi henger i ett feste foran og to bak. Må jo av med litt mer dersom kasse skal følge motor.
Var ikke ett helvete å få ut motor uten kasse.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 06, 2014, 11:47:54 am »

På 72 mod og nyere kan du ikke demontere bakre "tverrvange" (hva heter det?) slik man kan på eldre type 2, det gjør at det blir straks mer kronglete å ta ut motor. Jeg har erfart at det er lettere å ta ut motor og kasse i ett.
.

Hvorfor kan du ikke det? På min -72 kan jeg fint ta av bakre motorfeste og girkassa er festet i overkant. Jeg har T1 motor, mulig det er annerledes med type4. Girkassa henger vel i 2 bolter oppe på alle?
Det jeg kaller tverrvange i mangel på noe bedre navn, er karroseriet mellom bakfanger og bakre kjøleblikk, altså det som motorluka ligger ann mot. Dette kan skrus av på splitt og earlybay, noe som gjør inn/ut med motor veldig mye lettere enn på 72 og nyere (crossover og latebay). Påstår hverken at det ikke går eller at det er et helvete, bare at det er lettere å ta ut motor og kasse sammen. Beklager til trådstarter hvis jeg laget et kronglete helvete i tråden, ville bare luft min erfaring...
Loggført

jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 06, 2014, 11:53:23 am »

Takk for alle svar.
Er stort sett mye bedre plass rundt motoren bak i bussen enn i bobla, så det skal nok gå.
Ut skal den uansett. Må få seg en grundig vask og muligens en ny topp.

Redigering: Rakk såvidt å besøke bussen i dag (står for tiden hos min gamle mor). I et ludittisk øyeblikk memorerte jeg alt som har blitt nevnt her før jeg dro. Og det viser seg at girkassa sitter festet med 2 solide bolter i karosseriet i den delen som cowboyene kaller for "bellhousing" (veit ikke hva det heter på norsk).
Da blir det en ganske smal sak og få røsket ut den gamle stålklumpen baki der.
Jess!
Da er det bare 500 kilo mer bil å jekke opp enn det jeg er vant til.
« Siste redigering: august 06, 2014, 16:13:19 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!