mars 29, 2024, 07:23:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor går ikke som den skal  (Lest 3790 ganger)
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« på: august 14, 2014, 23:46:15 pm »

Etter å ha fått kjørt litt med den "nye" motoren så er det noe som ikke stemmer.
Den går rett å slett dårlig ! Den forrige motoren , en 1200, gikk nesten like bra.. Motoren er en 1915 med 44 empi gassere .

Ventiler er justert.
Tenninga er nogenlunde bra, litt putring ved pådrag , men skyter ikke.

Jeg er ganske sikker på at jeg har eksos lekkasje, da jeg synes det er vel mye lyd fra eksos, som er grenrør 1 5/8 med phatboy . Dette grenrøret er jo delt, og jeg har ikke hatt på noe bandasje enda. Er det tett nok?

Gassere har jeg ikke rørt bortsett fra justert tomgang.

Noen tanker ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: august 15, 2014, 00:07:01 am »

Jeg satte på 40 IDF på min motor for 2-3 mnd siden, og den gikk bare bittelitt bedre enn med standard forgasser inntil de ble "skikkelig" justert.
Jeg er ingen guru på dette feltet da diesel er min sterke side, men selv opplevde jeg at bilen gikk mye bedre når de ble riktig synkronisert og riktig justert. Tenning må også være riktig før den vil gå ordentlig. For sen tenning og den vil gå som en dass Glad
« Siste redigering: august 15, 2014, 00:14:13 am av Jesper1201 » Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: august 15, 2014, 07:26:07 am »

Jeg mistenker også en kombo av tenning og gassere. Har prøvd å justert tenning x antall ganger uten at det egentlig utgjør så stor forskjell under kjøring.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: august 15, 2014, 07:33:48 am »

Ta den med til SCC. Det er mange som er flinke på justeringer der. Tenningspistol burde du ta med bare i tilfelle. Skulle ikke forundre meg om noen også har dyser som du kan kjøpe.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: august 15, 2014, 10:19:39 am »

Og at det ikke er så banalt som at du ikke får gitt full gass med wire'n. Det skjedde meg :/
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: august 15, 2014, 10:43:35 am »

Ta den med til SCC. Det er mange som er flinke på justeringer der. Tenningspistol burde du ta med bare i tilfelle. Skulle ikke forundre meg om noen også har dyser som du kan kjøpe.

Mvh
BB

Tanken har streifet meg ! Tenningspistol ligger klar !
Prøver litt til før jeg freser avgårde.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: august 15, 2014, 10:44:10 am »

Og at det ikke er så banalt som at du ikke får gitt full gass med wire'n. Det skjedde meg :/

Får fullt drag på wire'n Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #7 på: august 15, 2014, 11:38:14 am »

Prøvde å justere tenning litt mer men ingen bedring. Virker som all kraft er bort og i motbakkene enda værre.

Har justert ventiler til 0,15 og jeg synes det tikker veldig i motoren , for tighte?
Brukte dette målet? Kan det påvirke så mye?


* image.jpg (29.98 KB, 450x600 - vist 121 ganger.)
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: august 15, 2014, 11:47:35 am »

Prøvde å justere tenning litt mer men ingen bedring. Virker som all kraft er bort og i motbakkene enda værre.

Har justert ventiler til 0,15 og jeg synes det tikker veldig i motoren , for tighte?
Brukte dette målet? Kan det påvirke så mye?

Det skal IKKE tikke mye med 0.15 på chromolly stenger. Her er det noe som sannsynligvis ikke stemmer. Tenning ca 30gr ved 3000 omdr. Skyter den? Er tenningsrekkefølgen riktig? Det er større ting på gang når en 1915 motor går så dårlig.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: august 15, 2014, 11:59:17 am »

Sjekket ventiler nå på varm motor og er tilnærmet 0,15, muligens litt mer. Det som jeg også merker meg er at bioenergi kan beveges litt horisontalt? ! Ikke mye men litt.

Tenningsrekkefølge er riktig 1432.

Skal ta pistolen å sjekke grader nå.

Jeg aner muffens...
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #10 på: august 15, 2014, 12:01:55 pm »

Ser nå at, ved fordeler på 1 så står gradene på skiva 16 grader.. Den skal vel være mer mot 8-10 ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: august 15, 2014, 12:09:59 pm »

Du hektet meg av.. bioenergi?

Sjekk det helt elementære først. Sjekk at tennkablene faktisk står festet på pluggene. Dette kan være vrient å få til med to forgassere. Sjekk også at de går til riktig sylinder, ref:



Har du byttet fordeler? Vet du at den ikke er feks er 180 grader feil montert? Dette sjekker du enkelt med ventilene og ved å vri motoren rundt. Da er det en fordel at man er to personer.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #12 på: august 15, 2014, 12:31:23 pm »

Du hektet meg av.. bioenergi?

Sjekk det helt elementære først. Sjekk at tennkablene faktisk står festet på pluggene. Dette kan være vrient å få til med to forgassere. Sjekk også at de går til riktig sylinder, ref:



Har du byttet fordeler? Vet du at den ikke er feks er 180 grader feil montert? Dette sjekker du enkelt med ventilene og ved å vri motoren rundt. Da er det en fordel at man er to personer.

Mvh
BB

He he.. Beklager. Tenningsrekkefølge på fordeler er riktig , alle ledninger sitter der de skal, har justert til ca 30grader nå på 3000-3100 rpm. Det virker som den går lettere mot høyere tenning? Altså nærmere 40-50 grader. Nå 30 grader skyter den littegrann..
Har ikke byttet fordeler, ha riktig nok tatt den av men satte den på igjen med tall ut slik som den satt.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #13 på: august 15, 2014, 13:28:35 pm »

Nå ga jeg flatt faen! Lysta på å komme meg innover til SCC er stor og en ulv låner meg en oval som ikke har vært på SCC på mange år !

Talas!
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: august 15, 2014, 14:32:02 pm »

Kom innom for å ta en prat på SCC så ser vi om vi kan finne en løsning sammen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 15, 2014, 14:36:00 pm »

Skal ikke ventilene justeres til 0,15 med kald motor?
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #16 på: august 15, 2014, 20:12:54 pm »

Skal ikke ventilene justeres til 0,15 med kald motor?

De ble justert på kald ja og sjekket ved varm.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #17 på: august 15, 2014, 22:27:51 pm »

Kom innom for å ta en prat på SCC så ser vi om vi kan finne en løsning sammen.

Mvh
BB

Hvis det er greit så tar jeg gjerne en prat ang motor iløpet av helga.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Veteran VW Klubben
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted:


Verdens eldste VW klubb - stiftet 1966


Vis profil
« Svar #18 på: august 16, 2014, 10:00:31 am »

Du hektet meg av.. bioenergi?

Sjekk det helt elementære først. Sjekk at tennkablene faktisk står festet på pluggene. Dette kan være vrient å få til med to forgassere. Sjekk også at de går til riktig sylinder, ref:



Har du byttet fordeler? Vet du at den ikke er feks er 180 grader feil montert? Dette sjekker du enkelt med ventilene og ved å vri motoren rundt. Da er det en fordel at man er to personer.

Mvh
BB

Kikka på en 1600 før helga, som ikke har 1'ern der denne har det (men på 2'ern, rekkefølgen var ok). Og tenningsmerke på fordeleren 180 grader feil...
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #19 på: august 19, 2014, 17:08:21 pm »

Så var det å feilsøke mer..

Etter en liten samtale med Kalle på SCC så bestemte jeg meg for å gå over alt en gang til. Har tatt ut fordeler å sjekket at den sitter riktig . Den lille halvmånen er på reimhjul siden , det er riktig . Det jeg merket meg er at det er en del olje i hullet der fordeler skal i blokka, stemmer det?

* image.jpg (45.32 KB. 450x600 - vist 146 ganger.)

Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: august 19, 2014, 17:39:04 pm »

Fordeleren trenger også smøring, så litt olje i hullet er normalt.
At halvmånen er mot remskiven er riktig viss stempel 1 er på topp med ventiler lukket. Har vært ute for at remskiver har vært feil gradert. Har du sjekket om den viser TDC når stempel 1 er på topp?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #21 på: august 22, 2014, 22:04:44 pm »

Har byttet over el tenning. Pertonix ign II med flamethrower II.
Klar forbedring ! Motoren våknet plutselig, så nå skal tenning dobbelsjekkes og ventiler lige så.
Den poffer ved pådrag så gassere skal renses og justeres.

Det er tent et lys der altså..
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!