juli 19, 2024, 04:53:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: var ryggelys påbudt i 1974?  (Lest 13564 ganger)
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« på: juli 11, 2008, 00:32:14 am »

som sagt. var det påbudt med ryggelys i 1974?

bayen min har hverken pærer eller kontakter bak pærene til rygging. lurer på om jeg trenger det til eu-kontroll neste uke Hæ

venter spent på svar!
Loggført

Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: juli 11, 2008, 07:53:42 am »

Ryggelys er ikke påbudt! Men det heter seg vel at hvis du har, så skal de virke.

Har selv hatt noen luftkjølte VW hvor det har vært ryggelys i baklysglassene, uten at bilen har hatt pærer, pæreholdere og ledninger.

Ergo ble det levert biler i Norge med ryggelysglass, men uten funksjonelt ryggelys.
« Siste redigering: juli 11, 2008, 07:58:13 am av Jøran Larssen » Loggført
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #2 på: juli 11, 2008, 09:12:15 am »

takk!
Loggført

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: juli 12, 2008, 16:05:30 pm »

Men på bobler tror det kun kom på BIG-utgaven (?)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: juli 12, 2008, 20:51:08 pm »

Men på bobler tror det kun kom på BIG-utgaven (?)

Tru skar du gjøra i kjerka! Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: juli 12, 2008, 20:53:46 pm »

Ryggelys var ekstrautstyr på Bobla fra og med 69-modellen.
Loggført
oyvinla
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #6 på: november 23, 2016, 17:29:43 pm »

Jeg drar fram denne tråden igjen da jeg akkurat har hatt transporteren på EU kontroll og fikk toer feil pga manglende ryggelys. Jeg sa at det var pga at bilen ikke var levert med det, men da så de at så lenge det var hvilte glass, måtte de virke. Det gikk ikke å teipe over, eneste løsningen ifølge de var å få tak i nye baklysglass som var helrøde eller så måtte jeg dokumentere at bilen var levert uten ryggelys, men med hvite glass. Er det noen måte å komme seg rundt dette? Det er vel ikke levert helrøde baklysglass til disse så vidt jeg vet?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: november 23, 2016, 17:44:11 pm »

da bør vel kontrolløren din få beskjed fra biltilsynet da.... en orginal salgsbrosjyre på din type bil bør vel kunne gi godt nok grunnlag, der står det at ryggelys kan leveres som ekstrautstyr.
det er forresten ikke verkstedet som skal forlange dok på slikt, det er d bt som kan gjøre ... så da kan du og kontakte din lokale stasjon å legge frem saken der og
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: november 23, 2016, 21:11:31 pm »

Var helt vanlig på mange biler på 70 og kanskje opp på 80-tallet at ryggelys var ekstrautstyr, men at lampa kom med hvitt glass.
Har kontrolløren sjekket bilen din etter reglene som gjaldt dengang, eller reglene som gjelder nå, tro....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #9 på: november 23, 2016, 23:14:20 pm »

For å unngå problemer og samtidig kanskje innse at hobbyen vår ikke er noe alle driver med, kan det være lurt å ta med dokumentasjon på ting som er litt snåle. Har du med det til PKK så er jo problemene borte. Ikke så mange verksteder igjen nå som kjenner regelverket for 50 år gamle biler. Men gjør vi det som driver med disse bilene, gjør vi våre problemer mindre og lærer bort noe til mekanikere som de ikke lærte på skolen. En så enkel ting som forgasser for eksempel er ikke en del av opplæringen lenger.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: november 23, 2016, 23:26:11 pm »

Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.
9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.
9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.
9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.




legg merke til KAN HA ...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #11 på: november 23, 2016, 23:29:07 pm »

eller sett deg å bla gjennom snaue 300 sider her ;-) http://www.efta.int/sites/default/files/documents/eea-supplements/norwegian/1999-no/su-nr-06-no-04-02-1999.pdf vedkommende som satte mangelen, bør kunne vise til en forskrift der det står skrevet som han sier synes jeg
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #12 på: november 24, 2016, 08:23:44 am »

Når alt dette er sagt, så må det framholdes at ryggelysa på LateBay er noko av dei best fungerande originalmonterte ryggelys gjennom tidene!
På Plokkopp'en var det heller ikkje pæreholdar, men flytta over frå eit sett i skrotekassen. La opp enkel lampettledning til brytar på gearkassen, og henta straum på coilen, som originalt.
Eg ville ikkje bytt desse ryggelysa mot noko!

Vil derimot anbefala alle å ettermontera, for din eigen komfort Osteaktig
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #13 på: november 24, 2016, 12:42:50 pm »

Noe av mitt poeng var at det er lov å ta litt egenansvar. De fleste vet at utstyr som er montert skal virke.
Er bilen levert med utstyr som ikke er koblet fra fabrikk, (Opel hadde vel også denne løsningen) er det ikke dumt å fremvise dokumentasjon på dette ved PKK. Man kan selvfølgelig skyve ansvaret rundt på de forskjellige etater og mekanikere. det er allikevel din bil som ikke blir godkjent.
Så driver vi med ting som ikke er dagligdags for andre, så er det vel litt vårt ansvar / plikt å informere og sære ting og regler.
 
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: november 24, 2016, 19:52:19 pm »

Jeg løste dette problemet på en 1974 med elefantfotlykter en gang for lenge siden. Jeg skrudde av glassene, maskerte og lakkerte de hvite feltene røde fra innsiden. Funka som smør.

Min var også levert uten bryter, ledninger, pæreholder og slikt.
Loggført

1961 T1 - Custom
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #15 på: november 24, 2016, 23:34:17 pm »

Jeg holder med P-stop det er lov å ta ansvar selv. Det er vel ingen kontrollører som har oversikt over alle mulig originale uvanlige løsninger. Ei heller har de muligheten til å sette seg inn i alle merker og modellers løsninger. Ikke en gang på biltilsynet selv om det til tider kan virke som de har utrolig god tid. Ta med dok, opplys om det, i ditt tilfelle plukk av glasset og vis at det ikke er pære holder eller noe, eller ta etterkontroll et sted di kan mer om merket/modellen.

Sist jeg var der for å godkjenne noen belter som var satt inn, ble jeg bedt om å flytte skiltet foran på bilen som har sittet der det ble satt siden den var ny i 2000. Fordi det plutselig ikke var så synlig lengre.. Måtte komme tilbake å vise bilen neste dag for ikke å få begjæring. Trivelig fyr bare ikke opplyst, i dette tilfellet på en Kia spotage 2000 modell.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: november 25, 2016, 07:49:10 am »

Møller bør kunne skrive ett skriv om at det var slik bilene blei typegodkjent dengang.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #17 på: november 25, 2016, 11:31:00 am »

Nei!
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: november 25, 2016, 15:22:30 pm »

Jeg syntes for øvrig at dersom du har hvite felt så må de virke, grunnen er at andre idioter bak deg kan tro at du ikke rygger for lysene ikke er tendt.

Bytte glass eller lakkere er jo null problem.
Loggført

1961 T1 - Custom
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #19 på: november 25, 2016, 15:46:08 pm »

Den gamle kjøretøyforskriften regulerer dette😀. Påbudet kom på biler typegodkjent etter en eller annen dato midt på åttitallet, mener jeg å huske.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #20 på: november 25, 2016, 21:55:34 pm »

Den gamle kjøretøyforskriften regulerer dette😀. Påbudet kom på biler typegodkjent etter en eller annen dato midt på åttitallet, mener jeg å huske.

Det finnes ikke noe påbud.. Selv på nye biler er ryggelys noe man KAN ha, ref innlegget til nobrakes.
Problemstillingen ligger mest i at noen biler er levert med ryggelysglass men uten fungerende ryggelys.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: november 26, 2016, 10:37:29 am »

Spørs jo hvor lenge man gidder å krangle med verksted/biltilsyn om dette. Enden på visa blir nok at dersom man har hvite felt så vil kontrolløren hver gang påstå at man har utsyr som ikke virker.

Du kan jo bruke skikkelig mye tid på dette, like mye tid annet hvert år faktisk, helt til du bytter glass eller skaffer delene du mangler som ikke ble levert når bilen var ny. Det jeg syntes er rart er at eierne av disse bilene ikke klaget til forhandler i 1974 når de hadde tatt bilene i bruk og fant ut at ryggelyset ikke fungerte :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #22 på: november 26, 2016, 11:21:40 am »

Utstyr montert på bil skal virke. Vite glass bak blir ansett som ryggelys. Det er ikke påbudt med ryggelys.
Men vita glass ansett som ryggelys skal lyse når bilen settes i revers. Når en bil er levert og godkjent med vite glass som ikke er koblet,
må dokumentasjon på dette fremskaffes. Så vanskelig er det. Kobler man det opp eller fjerner man den vite delen er problemet løst.
Ett annet alternativ til dokumentasjon.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #23 på: november 26, 2016, 12:05:07 pm »

Det jeg syntes er rart er at eierne av disse bilene ikke klaget til forhandler i 1974 når de hadde tatt bilene i bruk og fant ut at ryggelyset ikke fungerte :-)

Det var ekstrautstyr, så de gadd ikke å betale for å få det montert. Stod nok svart på hvitt i utstyrslistene til de forskjellige utstyrsvariantene/liste over ekstrautstyr.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #24 på: desember 19, 2016, 15:14:10 pm »

Gjorde slik jeg, med lyktelakk fra biltema. Ble fin også serru  Gliser

* 20150621_173752.jpg (91.82 KB. 800x600 - vist 339 ganger.)


* 20150621_174433.jpg (75.89 KB. 800x600 - vist 330 ganger.)

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #25 på: desember 19, 2016, 20:52:47 pm »

Enkelt forklart lys som er montert skal virke.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #26 på: desember 20, 2016, 01:07:55 am »

Enkelt forklart lys som er montert skal virke.

Du har i utgangspunktet rett men det er ikke fulllt så enkelt når en god del biler ble levert med ryggelysglass men uten "innmat" fra fabrikk  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #27 på: desember 20, 2016, 06:59:20 am »

Gjorde slik jeg, med lyktelakk fra biltema. Ble fin også serru  Gliser
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

Hadde blitt enda penere om du lakka innsiden  Blunker
Loggført

1961 T1 - Custom
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #28 på: desember 20, 2016, 08:51:50 am »

Lakka innsiden først, ble ikke rødt nok. Lakka så utsiden. Ps, det er ikke renninger, det er refleksjon av himmelen.  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!