mars 28, 2024, 11:43:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble -65, selge eller beholde?  (Lest 6615 ganger)
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« på: august 29, 2014, 21:54:25 pm »

Min mor har gitt meg ansvaret for å selge hennes -65 boble, som hun kjøpte på slutten av 70-tallet fra en skredder/salmaker på Biri.
Jeg er ganske tilknyttet til den bilen, da det var den første bilen jeg fikk disponere etter jeg fikk lappen på begynnelsen av 80-årene.
"Den lille blå" har vært i daglig tjeneste frem til i fjor sommer, har gått 88' og har hatt regelmessig tilsyn hos NAF og VW forhandler i Lillehammer.

Jeg har lest sidene på denne tråden; 1- ca 50, samt 215-ca 185, så mitt tema befinner seg sikkert godt besvart et eller annet sted mellom 50-185.
Så til saken, jeg er en totalt grønnskolling med ti tommeltotter, uten noen som helst erfaring med mekanisk eller elektrisk - OK?

..og jeg trenger rådgivning (betalt selvfølgelig - f.eks. donasjon til vedlikehold av kulturarv e.l.) - Hva , bør og kan gjøres med bobla er tema. "Den lille blå" og jeg kjører gjerne en time eller to (fra Skjetten/Lillestrøm) for konsultasjon med en som kan dette med bobler.

Jeg ser frem til mange positive henvendelser.


* boble 1965 02 - cropped LR.jpg (82.54 KB, 638x564 - vist 489 ganger.)
Loggført
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: august 29, 2014, 22:39:51 pm »

Rent konkret, vil du beholde bilen og trenger hjelp og veiledning til hvordan ta vare på den?
Eller tenker du å selge den fordi du føler at du ikke har nok kunnskap ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #2 på: august 29, 2014, 22:49:38 pm »

Syntes noe av det du skriver er litt vanskelig å forstå helt hva du mener , men jeg kan prøve å svare deg så godt jeg kan....
Om du har en del tilknyttning til bilen OG har lit interesse/glede av bilen så ville jeg beholdt den, for om bilen er og holdes orginal så er dette enkle biler å ha med å gjøre Glad

Jeg ville ha brukt bilen om sommern og hatt den lagret i en tørr garasje eller lignende om vinteren. Bruk den gjerne som bruksbil til å fra jobb om sommern+++ (dette er biler som skall brukes!)

Det man MÅ er å ha hvertfall årlig vedlikehold (service)
Dette innebærer olje skift på motor, justering av ventiler og stift, justering av tenning og forgasser, samt gå over andre smørepungter som på forstilling osv... en gang i blant ville jeg ha byttet gear olje og, men dette kan sikkert drøyes til hvert 5 motorolje skift.
Noe annet du må gjøre er å få oversikt om det finnes rust på bilen. finnes det rust, bør dette utbedres....
Vil anbefale å ta skikkelig understells behandling om det ikke er noe farlig rust rundt om.

Veldig mye er ting man enkelt kan lære seg selv , da dette er enkle biler å skru på, men det er sikkert lurt å få en som er kjent med bobler til å gå over bilen skikkelig først, eventuelt en som gjør alt for deg eller sammen med deg så du kan lære.

Lykke til med bilen eller salg Glad (håper du beholder den og syntes det er lit stas med boble Gliser)
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3 på: august 29, 2014, 22:54:31 pm »

Og så beklager jeg alle skrive feila mine.... Rekker tunge
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #4 på: august 29, 2014, 23:01:37 pm »

Hjertet sier at jeg skal beholde bilen, men jeg vet at jeg er en kløne og litt lat. Jeg trenger en ganske klar liste over "må", "bør" og "kan" med antatte kostnader, egeninnsats og noen som kan både rettlede og hjelpe meg.

Dersom det viser seg at det må puttes mer "blod, svette og tårer" + kroner inn enn det jeg er villig til å satse, da blir det salg.  Har blitt bydd 45' tidligere.
Loggført
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #5 på: august 29, 2014, 23:10:58 pm »

Takk for svar.
Det jeg egentlig trenger er å møte en som kan 65-boble, og gå gjennom de punktene du viser til under (på min boble) - for jeg ønsker egentlig ikke å selge den ut av familien, men dersom jeg ikke er i stand til å ta vare på den så må jeg sørge for at den får et godt hjem.
Kjapt spørsmål: Blinklysindikatoren lyser når jeg bremser - hva skjer?

Syntes noe av det du skriver er litt vanskelig å forstå helt hva du mener , men jeg kan prøve å svare deg så godt jeg kan....
Om du har en del tilknyttning til bilen OG har lit interesse/glede av bilen så ville jeg beholdt den, for om bilen er og holdes orginal så er dette enkle biler å ha med å gjøre Glad

Jeg ville ha brukt bilen om sommern og hatt den lagret i en tørr garasje eller lignende om vinteren. Bruk den gjerne som bruksbil til å fra jobb om sommern+++ (dette er biler som skall brukes!)

Det man MÅ er å ha hvertfall årlig vedlikehold (service)
Dette innebærer olje skift på motor, justering av ventiler og stift, justering av tenning og forgasser, samt gå over andre smørepungter som på forstilling osv... en gang i blant ville jeg ha byttet gear olje og, men dette kan sikkert drøyes til hvert 5 motorolje skift.
Noe annet du må gjøre er å få oversikt om det finnes rust på bilen. finnes det rust, bør dette utbedres....
Vil anbefale å ta skikkelig understells behandling om det ikke er noe farlig rust rundt om.

Veldig mye er ting man enkelt kan lære seg selv , da dette er enkle biler å skru på, men det er sikkert lurt å få en som er kjent med bobler til å gå over bilen skikkelig først, eventuelt en som gjør alt for deg eller sammen med deg så du kan lære.

Lykke til med bilen eller salg Glad (håper du beholder den og syntes det er lit stas med boble Gliser)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: august 30, 2014, 06:45:15 am »

Kjapt spørsmål: Blinklysindikatoren lyser når jeg bremser - hva skjer?

Det høres ut som du har dårlig kontakt på den sikringen som er nærmest rattet. Viss du snurrer/vrir litt på denne kan du få god kontakt igjen. Litt smørespray f.ex 5-56 på sikringen kan også hjelpe.
Bobler er enkle biler å lære å skru litt på, så viss du lærer enkle ting som oljeskift og litt småjusteringer vil du ha glede av bilen i mange år. Og så får du som regel mye hjelp til spørsmål underveis, her på forumet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 30, 2014, 09:35:40 am »

Jobber som må gjøres må gjøres årlig:
- Bytte olje.
- Justere ventiler.
- Justere stift.
- Justere tenning.
- Justere forgasser.
- Bytte olje i luftfilteret.
- IKKE kjøre om vinteren. La bilen få slippe det infernalske veisaltet så ruster den ikke opp foran øynene dine.

Selv gjør jeg dette når jeg tar ut bilen fra lagring om våren. Når man kommer litt inn i det så gjør man dette lett på underen time. Det koster bare noen liter i olje.
Med litt lengre intervaller bør man skifte girolje, bremsevæske og smøre forstillinga. Også veldig greie og overkommelige jobber.
Ellers er det bare vanlig vedlikehold som biler flest trenger. Boblene er ganske enkle og problemfrie hvis alt er i god stand og blir vedlikeholdt.
Hvis du velger å beholde bilen så er det lurt å skaffe seg en verksted håndbok fra Bentley eller Haynes. Der står det meste man trenger å vite.
Forklart med både tekst og bilder.

Det eneste som er noe problem med gammel boble er rust. Det meste annet er egentlig ganske greit og overkommelig. Resevedeler er billig og lett og få tak i.
Hvis det er noe man ikke får til selv så kan man få hjelp til det meste her på forumet. Eller så er vi mange i rundt området der du borsom sikkert kan avse litt tid.
Hvis det blir snakk om å kjøre den på verksted/eu kontroll så anbefaler jeg kvickstop på Strømmen. Der jobber det en kar som kan det meste om gammel VW.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #8 på: august 30, 2014, 11:31:38 am »

Tusen takk for mange konstruktive og informative svar. 

Jeg tenker jeg starter med en tur til Kvickstop på Strømmen for å få en ekspertuttalelse på tingenes tilstand, slik at evnt. fundamentale defekter kan identifiseres/rettes opp i før jeg kjøper bøkene og begynner å pusle med småting som oljeskift, plugger, stifter etc. -Det er alltid greit å ha et sted å starte.
Sikringene skal sjekkes - takk for tipset.
Loggført
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #9 på: august 30, 2014, 15:52:29 pm »

Takk for tipset om sikringen.  Så å si hele kontaktflaten var irret bort. Hadde heldigvis et par liggende, så nå virker både blink- og bremselys  Gliser
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 30, 2014, 17:35:06 pm »

Håper du beholder bilen, du kommer helt sikkert til  få mye moro med den. Ta den med ut på tur, der trives den best Kult
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #11 på: august 31, 2014, 00:08:31 am »

Håper du beholder bilen, du kommer helt sikkert til  få mye moro med den. Ta den med ut på tur, der trives den best Kult

Joda, jeg liker å ta den på en 30-50 min. tur 1-2 ganger i uka for å holde delene bevegelige og batteriet ladet. Kjørte Lillehammer-Skjetten på 2t15min i regnvær, så den går bra nok.  Er bare redd for at det er noe jeg har oversett som kan ødelegge gleden - derfor poster jeg her for å få råd fra entusiaster/eksperter som faktisk bryr seg.
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 31, 2014, 00:24:15 am »

Du har jo tenkt litt på denne selv og som andre i tråden sier så er dette en meget lett skrudd bil som du fint tar kontroll over.

Ta deg en tur til en lokal guru og få han til å kikke over den, ta det som må gjøres som han finner og etter dette er det jo bare moro Gliser

Mor's bil fra -79 - salg vs "svette+tårer+kroner"? - Skriver du.
Svette - Kan hende du svetter litt når du tar den første sjekken.
Tårer - Kan hende de kommer når du skjønner at du koser deg i gamle bilen til mor, der du legger mil etter mil med vei bak deg på tur.
Kroner - Å holde denne bilen på veien koster det under 1000 i året(årsavgift+forsikring) og deler til denne er billi moro.

Når alt kommer til alt .... hadde det ikke vært moro å ta vare på bilen til mor da?

PS: Finn ut hvor de lokale vw folkene holder til der du bor og ta deg en tur ditt, tipper det er en kul gjeng som helt sikkert har gode råd til deg når du trenger det.
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
thøsen
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #13 på: august 31, 2014, 00:42:34 am »

Blir imponert over kunnskapen til folk som svarer... Bytt gjerne olje 17 ganger i året på ein bil som kjører knappe 2K kilometer...
Loggført
thøsen
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #14 på: august 31, 2014, 00:53:44 am »

Og har du blitt bydd 45K, ja da er det vel ikkje mykje å tenke på.....
Loggført
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #15 på: august 31, 2014, 01:37:57 am »

Jeg startet denne tråden for å komme i kontakt med noen som kunne hjelpe meg med en "helsesjekk" på bobla, og jeg har fått mange gode tips på hvordan jeg evnt. skal vedlikeholde den, og jeg takker for det.  
Jeg er fortsatt interessert i å kjøre en time eller to for å møte en kunnskapsrik entusiast som kan vise/fortelle hva som gjøres, bør gjøres og kan gjøres, men det ser ut til at jeg bare bestiller en time eller to på Kvickstop i Strømmen med boble-mannen der - eller er det smartere å ta turen ned til Unnerberg i Tønsberg?.

« Siste redigering: august 31, 2014, 01:41:25 am av 65-T1 » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 31, 2014, 08:29:23 am »

Jeg regner med at du tenker å beholde denne som bil nr 2?

Her noen råd: http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php

Det vi jo være nærmest gratis og holde denne i drift hvis du kun vil kjøre 1000- 2000 km på sommerstid.

Holder du deg litt på her på forumet og hører på gode råd så går det bra.

Du kan jo også la lokalt verksted som det som ligger 10 unna deg på Strømmen se på bilen engang i året.

En slik original sekstitalls boble med relativt lav kilometer og godt vedlikeholdt er vanligvis tilnærmet    feilfrie og de få delene den skulle trenge er jo billige?

Har du annen bil? Da beholder du bobla som sommerbil. Vinterlagring finner du lett.
« Siste redigering: august 31, 2014, 10:00:28 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 31, 2014, 10:21:36 am »

Jeg startet denne tråden for å komme i kontakt med noen som kunne hjelpe meg med en "helsesjekk" på bobla, og jeg har fått mange gode tips på hvordan jeg evnt. skal vedlikeholde den, og jeg takker for det.  
Jeg er fortsatt interessert i å kjøre en time eller to for å møte en kunnskapsrik entusiast som kan vise/fortelle hva som gjøres, bør gjøres og kan gjøres, men det ser ut til at jeg bare bestiller en time eller to på Kvickstop i Strømmen med boble-mannen der - eller er det smartere å ta turen ned til Unnerberg i Tønsberg?.



Vi er en gjeng som treffes på McDonalds på Gardermoen på onsdag i 19:00 tiden. Hvis du har lyst til å kjøre en tur så kan vi sikkert kikke litt på bilen der.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #18 på: august 31, 2014, 14:23:18 pm »

Joda, det vil være bil nr. 2, for "søndagsturer" om sommeren, dersom jeg velger å beholde den.
Jeg tar gjerne turen til McDonalds på Gardermoen førstkommende onsdag for å bli kjent, og få noen tips og råd om hvor jeg skal starte, og veien videre for å bevare bobla i rimelig god stand.
Loggført
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #19 på: september 04, 2014, 18:03:44 pm »

Det var veldig hyggelig å møte fem andre boble-eiere på Esso ved Gardermoen Næringspark i går kveld. Som skikkelig nybegynner ble jeg godt tatt imot og fikk med meg noen tips som jeg kan ta med meg på veien videre.
Håper det blir passende vær også første onsdag i Oktober - for da treffes vi vel igjen.
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #20 på: september 05, 2014, 09:39:47 am »

Syns du skall beholde bilen til mor og kose deg med den på sommeren. Om du trenger vinterlagring så ta kontakt, har flere fra Oslodistriktet som lagrer bilene sine hos meg,
To av dem har jeg en serviceavtale med også. Det innebærer at iløpet av vinteren når bilen alikevell står her tar jeg den årlige sjekken av bilen så den er klar når våren kommer.
Jeg bor i Sarpsborg så det er jo ikke så veldig langt fra deg.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
65-T1
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Skjetten


Mor's bil - salg vs "svette+tårer+kroner"?


Vis profil
« Svar #21 på: september 05, 2014, 10:09:45 am »

Syns du skall beholde bilen til mor og kose deg med den på sommeren. Om du trenger vinterlagring så ta kontakt, har flere fra Oslodistriktet som lagrer bilene sine hos meg,
To av dem har jeg en serviceavtale med også. Det innebærer at iløpet av vinteren når bilen alikevell står her tar jeg den årlige sjekken av bilen så den er klar når våren kommer.
Jeg bor i Sarpsborg så det er jo ikke så veldig langt fra deg.

Hei,
Takk for tilbudet om vinterlagring.  Jeg har tørr og fin garasje, så jeg tror den står fint til vinteren. 

Jeg vil gjerne betale noen for å ta bobla opp på en bukk, og at jeg får være med og se på en full runde med smøring, skifting av diverse oljer/væsker, sjekking, justering og tilstramming av det bør sjekkes, justeres og strammes etc.  Kall det gjerne en full service, inkludert opplæring av newbie...  en slik runde vil hjelpe meg til å forstå hva jeg faktisk vil være i stand til å gjøre selv, og hva jeg med fordel kan betale andre for å gjøre.

Noen som er interessert?  -Ta gjerne kontakt med PM.
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #22 på: september 14, 2014, 11:02:32 am »

Hei!
Vi er en gjeng som holder til i nærheten av Sandvika. Vi har mulighet for å få skrudd. Om du vil er det bare å ta en tur en dag så kan vi ta en titt sammen, koster ikke noe gjør det heller.. Eller du bare vil kruse.

Send meg en meldig eller ring eller noe vis du vil
91159982 Julian heter jeg
Loggført
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 14, 2014, 14:15:09 pm »

Denne må du bare beholde, hjelp får du i nærmiljøet etterhvert, ikke noe å tenke på.

Kjøpte min første boble for 3 år siden, og antakelig den beste handelen jeg har gjort ever.
Har kjøpt mye ting og tang og leketøy oppover årene, men bobla angrer jeg ikke på.
Nå i sommer har jeg tatt steget videre og svidd av noen kroner på den, men ikke en nødvendighet, bare litt stæsj Glad
Bobla er billig å eie og ha på veien, rimelige deler og en super service hos delebutikkene i landet. Og kommer du med bobla innom et verksted, så er de så glad for å se den komme rullende at beste service blir gitt Glad
Jeg var helt gønn når det gjelder boble og skruing for 3 år siden, men mere lærerik og artig tid enn de 3 siste årene skal jeg lete lenge etter, og nå tar jeg de fleste probleme på strak arm og skruer det meste sjøl.

Skaff deg bugmevideo'ene og du lærer mye.... Disse har hjelpet meg uttalige ganger, senest idag for et par timer siden Glad
Og klarer du ikke å finne disse på nett eller annen måte, ta kontakt, kan sendes på minnepen pr.post

Men behold bilen, selv om den blir stående iro noen mnd eller kanskje år, kanskje du trenger cash og lurer på å selge.... Men da gjør du noe dumt, en bil som har vært i familien så lenge og samme eier i lengre tid, øker mye i verdi med tiden, da du har hele tidslinjen og vitenskapen om bilen Glad
Stå på, grønn nå kanskje, men dette lærer du etterhvert Glad

Frode F. - en grønnskolling fra nord Glad
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!