mars 28, 2024, 12:21:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vinterlagring, tips og triks  (Lest 1633 ganger)
agammels
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Råholt


Better Late, than never..


Vis profil
« på: september 12, 2014, 12:50:39 pm »

Nærmer seg min aller første vinterlagring av en gammel latebay, så jeg lurer på hva folk gjør ang batteri, bensin etc. Og om det noe poeng å starte opp kjøre den varm par ganger i løpet av vinteren?

Takker for alle tips!
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: september 12, 2014, 16:09:17 pm »

Batteri kobles fra og bør stå litt kjølig, men ikke i minusgrader. Du bør også vedlikeholdslade det 2 ganger ila. vinteren.
Hjul bør fylles med høyere trykk. (for å ikke få urunde dekk)
Fyll tanken smekk full. Tapp forgasser for bensin.
Motor bør startes opp 2-3 ganger ila. vinteren og gå varm.

Hvis det er fare for fuktighet der bilen skal stå bør det settes inn slike som trekker til seg fukt.
Bilen min står i en tørr garasje, men allikevel trakk en slik beholder til seg 1-2 dl. pr. mnd.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #2 på: september 12, 2014, 16:22:56 pm »

Jeg konserverer motoren med 2 bokser CRC. Kjør motor varm og la gå på tomgang. av med luftfilter og spray ned i gasser(e) til motor stopper. Føler i hvert fall at jeg da har smurt opp ting som kan sette seg.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: september 13, 2014, 09:01:18 am »

Fyll opp tanken med 98 Oktan. Så slipper du vann i tanken, dritt i gassern`e, råttene bensinslanger, ødelagt membran i bensinpumpa og i verste fall, motorbrann til våren
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: september 13, 2014, 18:33:55 pm »

Kjør til motoren er gjennomvarm, rett til lagringsplass. Ta ut batteriet og sett det på lading et par tre ganger i løpet av vinteren. Oppstart før den skal tas ut igjen er bare tøys.
Sjekk heller interiøret for fukt og mus.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: september 14, 2014, 10:21:28 am »

Kjør til motoren er gjennomvarm, rett til lagringsplass. Ta ut batteriet og sett det på lading et par tre ganger i løpet av vinteren. Oppstart før den skal tas ut igjen er bare tøys.
Sjekk heller interiøret for fukt og mus.

Spesielt enig i det med oppstart varmkjøring før vinterlagring. Starter man uten å kjøre motoren varm, får man masse kondens inne i motoren. Det tar fort en halvtime før alt er borte. Og så lenge bør den ikke svive på tomgang.
« Siste redigering: september 16, 2014, 19:42:02 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
agammels
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Råholt


Better Late, than never..


Vis profil
« Svar #6 på: september 16, 2014, 17:30:43 pm »

Takker for mange gode tips! Hva tenker folk ang å starte opp motoren par ganger i løpet av vinteren eller ikke? Fordeler/Ulemper?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: september 16, 2014, 18:10:35 pm »

Med mindre du faktisk kjører en tur på tørr og usalta vintervei en dag forholdene ligger til rette, så motoren blir skikkelig driftsvarm, ville jeg latt være.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: september 16, 2014, 19:45:34 pm »

Eneste fordelen med å starte motoren flere ganger iløpet av vinteren er at den starter litt lettere pga friskere bensin i forgasseren. Alt annet er negativt, med tanke på kondens, rust spesielt i eksosanlegg, smøring, dårlige tennplugger, slitasje og sot.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: september 16, 2014, 20:14:23 pm »

Jeg bruker å rotere motoren en runde for hånd på midten av vinteren, bare så ventilfjørene få endret posisjon en gang ila vinterdvalen. Ellers så står den godt på plassen sin hele vinter'n!  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!