mars 28, 2024, 12:36:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: handle bil fra sverige?  (Lest 2362 ganger)
knutraknes
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Sunndalsøra



Vis profil
« på: september 20, 2014, 22:14:10 pm »

etter å ha fulgt med lenge her etter bil har jeg begynnt å sett litt over til våre naboer og der er det jo et hav av utvalg av eldre vw både på blocket og boxerville:)noen som har tatt inn bil derifra og kan forklare prossessen med å få på skilter?må en inn til full teknisk for å få skilter eller hvordan er det?
Loggført

Geir L
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted: Leinstrand, Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: september 21, 2014, 08:12:05 am »

Jeg har hentet et par biler og noen mc i Sverige, senest i vår.
Det er ikke noe hokus pokus, men krever jo litt tid både med reise/kjøp og for å få skilt.
Jeg har gjort følgende:

-Kjøpt ønsket bil
-forsikret meg om at vognkort del en og to er med(viktig med tanke på reg i Norge)
-fått kvittering/kontrakt på kjøpesummen
-stoppet på tollstasjonen på vei inn i Norge slik at de har fått ordnet opp i nødvendige utførsels-/innførselsdokument
-betalt moms av kjøpesum på tollstasjon
-tatt med kjøretøy hjem
-bestilt visningstime på Trafikkstasjonen. Dette er i utgangspunktet time for identitetskontroll, men det kan like gjerne ende opp som en full teknisk kontroll. Regn ikke med at de kun sjekker chassinr om du stiller med en patinert og skamsenket bil😃
-når visning er unnagjort og forhåpentligvis ok, er det bare å betale avgifter på tollbua før skilter hentes ut.

Geir
Loggført

Som min far alltid sa oppgjennom oppveksten min:
Skit e billig overalt!

Jeg har:
64 Ghia

Jeg nås på:
Tlf 99268191
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: september 21, 2014, 09:18:48 am »

Hehe, velkommen til papirflytter-landet #1  Øyerulling  Øyerulling  Øyerulling
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: september 21, 2014, 10:27:20 am »

Å importere veteranbil er nesten overraskende enkelt, bra beskrevet oppskrift av Geir L.
Regn med noe frustrasjon i møte med Biltilsynet/Statens vegvesen. Sett deg inn i regler og forskrifter selv på forhånd så du kan argumenetere når de gjør feil eller overkompliserer.
Om man importerer bil fra feks USA eller England er det lurt å ha med dokumentsjon på tekniske data som mål, vekt osv. Ved import av registrert bil fra Sverige brukes dataene fra det svenske vognkortet.
Når det gjelder visning er det obligatorisk med full teknisk i de fleste tilfeller men ved import av bil som er registrert og godkjent i Sverige slipper man oftest unna med ID-sjekk. Ingen automatikk i det, avhenger (som vanlig) av hvem man møter og hvor god tid de har.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: september 21, 2014, 15:05:07 pm »

Litt utafor, men ang. den regelen som sier at biler førstegangsreg. før 1960 er fritatt fra EU-kontroll...
Må bilen ha vært registrert i NORGE før 60, eller gjelder også regelen hvis den var førstegangsregistrert før 1960 i et annet land og importert i senere tid?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: september 21, 2014, 20:20:29 pm »

Litt utafor, men ang. den regelen som sier at biler førstegangsreg. før 1960 er fritatt fra EU-kontroll...
Må bilen ha vært registrert i NORGE før 60, eller gjelder også regelen hvis den var førstegangsregistrert før 1960 i et annet land og importert i senere tid?

Den gjelder hvis bilen er PRODUSERT før 1960, uavhengig av registreringstidspunkt. Men det kan være litt papirarbeid hvis bilen er i grenseland. Ofte fikk bruktimporterte biler oppført førstegangs reg.dato som den dagen de blei registrert i Norge.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #6 på: september 21, 2014, 20:29:01 pm »

KJøper du en bil som er 1972 eller nyere må du også ha bekreftelse fra Möller at den er produsert i hht datidens norske krav om bremser og utslipp (tror jeg, såvidt jeg husker).
Det gjaldt begge bilene jeg tok inn.
Ellers sier jeg meg enig kommentarene ovenfor. Det er enkelt å ta inn veteranbil fra Sverige. Ellers også Vägvärket veldig hjelpsomme med å sende bekreftlese på nytt eierskap osv. De hjalp meg begge gangene og var veldig service-innstilt.

Lykke til :-)
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: september 21, 2014, 20:56:18 pm »

Litt utafor, men ang. den regelen som sier at biler førstegangsreg. før 1960 er fritatt fra EU-kontroll...
Må bilen ha vært registrert i NORGE før 60, eller gjelder også regelen hvis den var førstegangsregistrert før 1960 i et annet land og importert i senere tid?

Den gjelder hvis bilen er PRODUSERT før 1960, uavhengig av registreringstidspunkt. Men det kan være litt papirarbeid hvis bilen er i grenseland. Ofte fikk bruktimporterte biler oppført førstegangs reg.dato som den dagen de blei registrert i Norge.

Da lærte jeg noe nytt Glad har vært borti flere 59 som er EU-pliktig.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Geir L
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted: Leinstrand, Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: september 21, 2014, 21:50:43 pm »

KJøper du en bil som er 1972 eller nyere må du også ha bekreftelse fra Möller at den er produsert i hht datidens norske krav om bremser og utslipp (tror jeg, såvidt jeg husker).
Det gjaldt begge bilene jeg tok inn.
Ellers sier jeg meg enig kommentarene ovenfor. Det er enkelt å ta inn veteranbil fra Sverige. Ellers også Vägvärket veldig hjelpsomme med å sende bekreftlese på nytt eierskap osv. De hjalp meg begge gangene og var veldig service-innstilt.

Lykke til :-)


Jeg tok inn en 75 Latebay i år og måtte ikke ha annen dokumentasjon enn svensk vognkort.
Dette var på Trafikkstasjonen i Trondheim.
De var serviceinnstilte, og det virker som at de har forstått at vi som er kunder faktisk er årsaken til at de har jobb 😃

Loggført

Som min far alltid sa oppgjennom oppveksten min:
Skit e billig overalt!

Jeg har:
64 Ghia

Jeg nås på:
Tlf 99268191
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #9 på: september 22, 2014, 03:15:29 am »

Litt utafor, men ang. den regelen som sier at biler førstegangsreg. før 1960 er fritatt fra EU-kontroll...
Må bilen ha vært registrert i NORGE før 60, eller gjelder også regelen hvis den var førstegangsregistrert før 1960 i et annet land og importert i senere tid?

När jag va i kontakt med Svatens Vegvesen för några år sen så fick jag till svar att bilen måste vara registrerad före 1/1 -60 och det spelade ingen roll vart i världen förstagångsregistreringen var gjord så länge man kunde dokumentera att det var före den 1/1 -60.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!