april 28, 2024, 22:04:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1970 Boble Roadster  (Lest 7407 ganger)
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« på: mai 01, 2014, 18:01:24 pm »

Har da gått til innkjøp av en Boble for første gang i mitt liv Rekker tunge
Bilen er ombygd til Roadster med "Nor Kit" (Har dette vert 5 seter med tak på ?Rekker tunge) ble nettop EU godkjent og nylakkert utvendig for ca 12 mnd siden. Vet også at det er en del folk som ikke liker ombygde biler osv, men jeg synst denne er tøff og det er min mening som teller med min bil =)

Driftsmessig vil jeg si den er OK. Forgasser er ikke helt innstilt og tenning er ikke helt innstilt men dette fikser jeg fortløpende da jeg allerede har fått god info om hvordan jeg skal stille gasseren og har fått låne en kompis med tenningslampe Glad

Ble kommentert på en annen tråd jeg la i teknisk forum at jeg måtte finne motorkode for å finne ut hvilken motor jeg hadde. Motorkoden er : AD819888
Dette sier ikke meg en dritt og jeg finner ikke en dritt på google heller så her er det bare å komme med innspill de som føler for det Rekker tunge

Ellers er det en Solex 34 PICT-3 forgasser noe som heller ikke sier meg så mye. men jeg vet den må byttes pakninger på. Heller overhales i mine øyne Rekker tunge
Motor bør også overhales da det lekker olje alle veier fra den. Ser ut som jeg har en lekaskje ved sylinder 3. visst det er den som står ytterst til venstre ? eller var det innerst til venstre ?Rekker tunge

Har en del bilder men finner ikke ut hvordan jeg laster opp bilder her så all hjelp mottas med takk.

Planen for bilen:

1: Justere tenning og forgasser (evt. overhale forgasser, men håper den går gjennom sommeren)
2: Bygge inn anlegg (flere høytalere enn de to ræva JBL greiene som står baki). Jeg er ikke noe råner som skal ha 300 kg med sub Rekker tunge
3: Fikse tankmåleren min og litt annet elektrisk
4: Oppgradere bremser til skiver
5: Kjøre masse i sommer
6: Om motoren ikke havarerer før sommeren er over så skal den overhales og oppgraderes i vinter om det lar seg gjøre med merkbar effekt på motoren jeg har.. Om ikke blir det motorbytte.
7: Senking og kanskje noen nye felger =)
8: Montere måleinstrumenter som Oljetrykk og Temp samt turteller og kanskje et voltmeter for show Rekker tunge

Det er min foreløpige plan og jeg håper det går i orden slik jeg vil.


Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #1 på: mai 01, 2014, 18:07:20 pm »

Noen som kan fortelle meg hva den filtergreia på oljepåfyllinga skal vere godt for ? er hull tvers gjennom den uansett.. liker ikke å ha det slik da det fort kommer dritt inn dit..

Og hva er det "staget" eller hva jeg skal kalle det som kommer ned bak demper gjennom den foringen?
Ellers så ser man at det er MYE oljesøl fra motor.. Kjørte en tur her om dagen på ca 1 og 15 min. Peila olje før eg reiste (varm olje)
og peila igjen når jeg kom frem.. da viste peilepinnen det halve.. Så jeg fylte på (kald motor) og peila før jeg reiste hjem igjen.. var akkurat det samme.. greit nok kanskje det er en litt lang tur for en gammel bil men hadde motor vert skikkelig stand hadde den ikke brukt så mye som det der.

Skal komme med flere bilder senere.. Meninger og tips mottas med takk=)
Er bare nybegynner serru` ;P


* 20140427_145642.jpg (135.64 KB, 383x511 - vist 806 ganger.)

* 20140501_180653.jpg (55.2 KB, 327x245 - vist 445 ganger.)

* 20140501_180942.jpg (67.14 KB, 245x327 - vist 350 ganger.)

* 20140501_181029.jpg (71.64 KB, 327x245 - vist 354 ganger.)

* 20140501_181121.jpg (107.4 KB, 368x490 - vist 351 ganger.)

* 20140501_181237.jpg (144.26 KB, 443x590 - vist 412 ganger.)

* 20140501_181324.jpg (37.75 KB, 450x600 - vist 360 ganger.)

* 20140501_181202.jpg (134.61 KB, 588x441 - vist 385 ganger.)
« Siste redigering: mai 01, 2014, 18:47:14 pm av rusk » Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: mai 01, 2014, 20:30:03 pm »

Da er det en 1600 motor du har, siden motorkoden er AD. Forgasseren er også standard for 1600, og det finnes en fin overhaling og justeringstråd her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Filtergreia på oljepåfyllingen er veivhusventilasjonen. Stemplene flyr jo frem og tilbake og litt trykk vil alltid slippe forbi stempelringene. Derfor må dette luftes ut et sted. Men ditt filter er defekt da det mangler et lokk på enden av det. Originalt er det bare et rør som går ned under motoren.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3 på: mai 01, 2014, 21:27:11 pm »

Annbefaler deg å få på det bakerste kjøleblikket på motoren din!! og om du ikke skall ha varme i bilen (ser ut som du ikke har varmepotter uansett) så kan du like godt blokkere "luftuttakene" på viftehuset ditt (du merker der det blåser godt ut når motoren er i gang)
Ellers ser bilen fin ut Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #4 på: mai 01, 2014, 22:50:20 pm »

Okei så jeg bør få tak i et nytt filter mao?
burde vel ikke vere så vanskelig akkurat...

med bakerste kjøleblikket så mener du den plata som skal ligge på tvers ca i høgde med nederste reimhjulet ikke sant ? den har eg ikke desverre Rekker tunge kjøpte bilen slik og har ikke pilla vekk noe enda.. har kun tatt vekk en del innvendig for å sjekke for rust.. og eg ser jo det at "varmekanalene" bak under der baksetene en gang var er kappet av en eller annen grunn.. kanskje det er slik org? med type fleksirør imellom ?

Men ja jeg har vert inne på tanken å blokkere de utblåsene bak der for å få mer kjøling til motor..

Kan jeg ha en 1600 motor med 1258 ccm sylindere ? er det normalt ? Rekker tunge Bilen er reg i vognkort med 1258ccm..
Men har vertfall en 1600 motor med dobbelporta innsug.. dette lover godt for mine fremtidige planer Osteaktig
åssen er oljekanalene på denne motoren da ? jeg kan bygge om til full flow uten problem ? =)
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: mai 01, 2014, 23:20:04 pm »

tror du har en 1600 med alle de 1584?ccm den skal ha. er nok heller det at bilen din var levert med 1300 motor i sin tid og de færreste gidder skrive inn en 1600 motor .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #6 på: mai 02, 2014, 13:53:26 pm »

hadde nok ikke jeg heller gidda Rekker tunge men flott =) da er utgangspunktet mitt bedre enn hva jeg trodde:) både gleder meg og gruer meg til å pelle ut motoren med tanke på åssen blokka ser ut. Om den er sprekker i osv..
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #7 på: mai 02, 2014, 14:03:40 pm »

Spørsmål om forgasser.

Har sett på en del andre tråder at folk anbefaler å ha vakuum på forgasseren.. eller at man SKAL ha det.. og dette vakuumet dannest fra org luftfilter..
Hva pokker skal jeg gjør når jeg ikke har org luftfilter og ikke finner noen plass å ta vakuum fra ? og hva gjør dette for forgasseren min ?

Er det forresten noen som kan gi meg gode tips til hvor jeg kjøper deler til en fornuftig pris ? Har sett litt på hotshop men føler at noe av det som er der er litt overpriset.. og jeg er ikke typen som sitter på finn og leter side opp og side ned etter 1 spess ting Rekker tunge
« Siste redigering: mai 02, 2014, 14:47:47 pm av rusk » Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #8 på: mai 09, 2014, 18:12:52 pm »

Sku gjerne hatt svar på siste posten da jeg lurer litt på dette Rekker tunge

Ingen bilder foreløpig da jeg sitter å venter på noen pakker og i tillegg så har jeg en bruksbil jeg måtte prioritere pga eu godkjenning..
Men første som skjer med Roadsteren nå er å få overhalingskit til forgasser og nytt veivhusfilter, samt at jeg bestilte noen "plugger" til der det kommer ut luft som nevnt tidligere.. fant ut det var like greit å bestille istedenfor å spekulere mer i det da jeg ikke har store plassen å jobbe på eller hauger i verktøy Rekker tunge

Har også fått en del av stereo som skal vere i bilen.. en del høytalere og venter på forsterker nå.. Det blir noen custom kasser fremme over pedaler og beinplass der det skal sitte 1x 6,5" 1x4" og tweeter i hver kasse.. deretter en 6,5" i hver side rett bak dørene og 2x 6x9 i bakveggen der som bakseteryggen en gang stod.. skjulte forsterkere bak samme rygg eller så ska jeg ha de fremme i bagasjerom, har ikke helt bestemt meg enda.. skal ha noe som er beskjedent og rent. Ikke 4000w som blaster ut av bilen.. er kun opptatt av god lyd og vet forsåvidt hva jeg trenger for å få det minimalistisk og pent slik jeg vil ha det =)

på samme tid som det blir trekking av kabler og nylegging av tepper så blir det pusset for gammel lakk og evt rust visst jeg finner noe innvendig i bilen..
Noen som har tips til hva jeg bør lakke med innvendig.. kjører svart interiør og skal teppelegge så og si alt samt lydisolere mesteparten av bilen for å få et mer solid inntrykk så lakken innvendig er så og si kun for rustbeskyttelse og slitasje på de få stedene det blir..

Custom kassene fremme blir støpt i glassfiber, og samtidig med dette så håper jeg å få en ide om hvordan jeg skal lage meg en funksjonsrik midtkonsoll som skal stå fra gulvet og opp til dash.. bare så jeg har å legge sigg og mobil i.. Evt kanskje jeg skal innstallere 12 volt uttak også men det får vi se:P det kommer også en nødblinkbryter i den midtkonsollen eller dashbord da jeg er nødt å flytte den gamle for å få plass til høytalerkasse =)

Håper jeg får litt mer tilbakemeldinger på det jeg skriver og gjør. Synst det er kjekt å drive med dette og er glad i andres meninger og ærfaringer selv om jeg har laget en plan så blir det meste customarbeid gjort med nye planer og meninger underveis =)
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #9 på: mai 09, 2014, 19:46:55 pm »

Det blir alltid vakum i en forgasser, så sant du ikke monterer turbo før den... Blunker Det folk har ment når de snakker om vakum er nok att de anbefaler deg å bruke en fordeler med vakum opptrekk (fortenning som blir styrt via vakum). Fordeleren henter dette vakumet fra forgasseren! Og alt dette har du allerede ! Glad (du ser det røret som går fra vakumklokka på fordeleren og opp til forgasseren)

Når det gjelder luft filter så er det nokk heller vanskelig å få plass til orginalt filter i din bil, skulle ikke forundre meg om det filteret du har fungerer helt fint Blunker

Husk å få tak i det blikket jeg nevnte sist, da dette er viktig for att motoren din ikke skall overopphetes! Alle blikk som har vert der orginalt MÅ være på plass! ellers hadde aldri VW giddi å brukt penger på de fra starten av Blunker For å forklare hvorfor så vet du jo att varme stiger... exsosen lager mye varme og den stiger opp i motorrommet, videre går den varme lufta inn i vifta di og prøver å kjøle motoren med den..... Du kan jo selv prøve å kjøle deg ned på en varm sommer dag med en hårføner  Gliser

PS: om du blokkerer luft uttakene på viftehuset ditt så husk å tette disse hullene i bakre blikk også når du får det på plass Blunker
Se også etter att gummi pakkningen rundt motoren er hel... (den som går vannrett rundt hele )

Liten redigering.... ser du mangler flere blikk...
Du mangler: N , J , og hvertfall en av T

*  (13.14 KB. 275x183 - vist 297 ganger.)

« Siste redigering: mai 09, 2014, 19:57:04 pm av Ziggy66bug » Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #10 på: mai 09, 2014, 21:20:51 pm »

okei.. takk for svar på det Osteaktig
ja luftfilteret er bra det.. bare lurte på det ang vakuum og org filter.. men ok =)
va no som pokker at eg sku mangle alt det der da Rekker tunge  og at jeg ikke ser det selv Rekker tunge men takk for hjelpen ang dette =) hjelper meg virkelig på vei =) skal se om jeg klarer å få tak i dette fortest mulig =)

Noen tips til hvor jeg kan kjøpe kjøleblikk forresten ? som ikke koster skjorta ? Rekker tunge

skjønner ikke helt tegninga da eg aldri har sett dette komplett. N og T. hvor skal det sitte og hva kallest det i en butikk ? Rekker tunge
« Siste redigering: mai 09, 2014, 21:27:21 pm av rusk » Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #11 på: mai 09, 2014, 21:49:33 pm »

Gratulerer med bil.
Florø og vårmønstring på Søndag?
Hiv deg med amcar gutta. Blir noen bobler der og.
Loggført
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #12 på: mai 09, 2014, 21:56:23 pm »

Takk takk =)
Skal desverre jobbe Ettermiddagskift på verket så får ikke muligheten :/
du kjører boble også forstår jeg ?
kjekt å se at det finnes andre i nærheten med boble også Glad
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #13 på: mai 09, 2014, 22:04:12 pm »

jeg ville ha kjøpt dette brukt... om du finner ett miljø i nærheten av der du bor så er det garantert en som har disse delene (har ekstra selv, men langt unna) den N ville jeg forklart var kjøleblikk under sylindere på høyre side (det under termostaten) de 2 andre blir nedre kjøleblikk i bakkant av sylindre (i bilens retning) (om du forklarer att det er 1 på hvær sin side så forstår en vw mann hvilke du mener ) Blunker

vanskelig å navngi disse delene egentlig....

tipper du fikser dette fint Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #14 på: mai 09, 2014, 22:07:54 pm »

okei.. da burde det vel ikke vere så steike vanskelig Rekker tunge

Du har vel ikke noe nedrusta gamle kjøleblikk liggendes i Florø vel Gaute ? Rekker tunge
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #15 på: mai 10, 2014, 08:49:34 am »

Nei desverre, men Nordal gutta i Svelgen har hatt noen bobler, hør med de.
De skrur jo sønder og sammen alle biler de får hendene i.. (Håper du ikke er en av de Hemmelig)
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #16 på: mai 11, 2014, 10:09:01 am »

Roadster er kult, jeg savner min!

Du spurte om motorbygg. Jeg har forsket litt rundt dette og har blitt skremt av hvor mye penger det går an å putte inn i motorbygg for så å få et halvveis resultat evnt havari og alt går på skroten.

Jeg endte derfor opp med å bruke så mye originalt som mulig fra en motor som faktisk er laget for å ha 112hk, istedet for å engineere dette selv. Valget falt på en wasserboxer (banning i kirka) vannkjølt fra en transporter, 85-92. Kode DJ. Disse kan også bygges om til å bli luftkjølte, det kalles da oxyboxer.
Det må gjøres litt, men langt mindre enn hvis du vil ha en T1-motor med samme effekt. Og jeg har en følelse av at det blir med driftssikkert.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #17 på: mai 13, 2014, 13:04:29 pm »

Hehe.. det kan jeg love deg at jeg ikke er Rekker tunge om noe blir skrudd fra hverandre så er det for å reparere.. ikke for å føre privat delelager Rekker tunge

JooV :
Hvordan blir det da med plassering av radiator for å kjøle ned vannet tilstrekkelig ? slik jeg ser det så blir det vanskelig å finne en god plass mtp at det ikke er en eneste grill eller noe på bobler..ingen plass der lufta slipper til.
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #18 på: juni 16, 2014, 18:55:49 pm »

Lite oppdatering på en stund.. sitter nå å venter på kjøleblikk som forhåpentligvis blir sendt i dag. Har bestilt meg en pakke hos unneberg bil og satser på å ha det iløpet av uken.

så har jeg noen spørsmål.. har lyst å senke bilen litt fremme.. trenger jeg da senkespindler i tillegg til senkefjører eller hvordan fungerer det ?
har skjelden vert borti i noe annet enn bolt on coilovers så trenger litt hjelp her..
I tillegg har jeg lyst å montere skivebremser fremme og lurer på om det er noe jeg trenger å ta hensyn til i forbindelse med at jeg skal senke bilen samtidig.. med tanke på akkurat det med senkespindler..


Har også bestemt meg for å støpe høytalerkasser fremme i bilen i glassfiber for best mulig passform OG fordi både jeg og madammen skal ha plass til beina =)
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: juni 18, 2014, 09:09:35 am »

Om du har torsjon fremme er det Puma senkeforstilling å få kjøpt, om du vil kombinere senk med litt komfort kan du montere bare senkespindler for moderat senk - eller senkespindler og puma for mye senk.
Ulempen med senkespindler er at de bygger i bredden. Dette kan omgås med smalnet pumaforstilling.

har du 1302 er det senkefjærer eller coilover som gjelder .

mtp skivebremser og senkespindler - de kommer tilpasset enten skive eller trommel.



Lite oppdatering på en stund.. sitter nå å venter på kjøleblikk som forhåpentligvis blir sendt i dag. Har bestilt meg en pakke hos unneberg bil og satser på å ha det iløpet av uken.

så har jeg noen spørsmål.. har lyst å senke bilen litt fremme.. trenger jeg da senkespindler i tillegg til senkefjører eller hvordan fungerer det ?
har skjelden vert borti i noe annet enn bolt on coilovers så trenger litt hjelp her..
I tillegg har jeg lyst å montere skivebremser fremme og lurer på om det er noe jeg trenger å ta hensyn til i forbindelse med at jeg skal senke bilen samtidig.. med tanke på akkurat det med senkespindler..


Har også bestemt meg for å støpe høytalerkasser fremme i bilen i glassfiber for best mulig passform OG fordi både jeg og madammen skal ha plass til beina =)
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #20 på: juni 19, 2014, 14:58:04 pm »

Slik jeg ser det fra utsiden så har jeg torsjon ja.. Da er det mulig jeg kun monterer senkespindler siden jeg ikke skal SKAMSENKE bilen.. vil bare ha den litt lavere enn hva den er nå.. fremme har eg ingen problem med at det blir litt bredere så da slipper jeg vel ny forstilling.. men bak kan jeg ikke ha det bredere enn hva det er allerede..
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
rusk
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Svelgen Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #21 på: april 08, 2015, 15:56:53 pm »

Har et lite problem som jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut av.
Driver å overhaler forgasseren min før sommeren og har støtt på et problem eller 2 Rekker tunge

Det øverste spjeldet i gasseren, altså "luftspjeld" om det er rett ord for det er bøyd når jeg ser det fra siden (har tatt det ut) og lurer på om dette skal vere slik normalt ? for det tetter ikke når det står i lukket stilling, og hva har dette å si ? skal jeg bare la det vere.. jeg har prøvd å justere det så det tetter best mulig men er en del lys rundt det.

Så problem nr 2. Jeg får ikke skrudd det fast igjen pga gjengene i den akslingen er ødelagt på ene siden, det har tydeligvis vert noen der før meg og tvunget inn den ene skruen for den sto nesten helt bom når jeg skulle ha den ut og nå får jeg den ikke inn igjen.. er det mulig å kjøpe nye slike akslinger noen plass ?  har lett både på ebay, unneberg osv.

Håper noen kan svare meg på dette kjapt da jeg vil ha gasseren sammen igjen:P
Loggført

1970 Boble Roadster
2002 Bmw e46
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!