april 29, 2024, 02:54:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorproblemer  (Lest 2300 ganger)
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« på: august 15, 2014, 12:57:46 pm »

Hei!

Har en -74 1300s som har begynt å slå seg litt vrang. Har eid bilen fem år nå, men etter vinteren begynte den å slite litt. Bilen var på en eukontroll og da ble tenningen stilt på gehrør. Og det er etter dette det har blitt værre. Motoren har blitt surere og surere siden mai, og nå har jeg problemer med å gå start på den. Den starter tilslutt, men trenger ofte flere forsøk. Når motoren er kald, så hoster den veldig på lavt turtall, akkurat ved det pådraget som som trengs for å oppretholde fartsgrensen. Når jeg akselerer og kommer på høyere turtal,l eller motoren har blitt varm, så blir problemet mye mindre merkbart. Motoren har gått klokkerent i 4 år frem til dette. Er det noen som har et råd om hva det kan være, eller noen som kunne hjelpe meg å ta en kikk på den? På forhånd takk  Glad
Loggført
Veteran VW Klubben
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted:


Verdens eldste VW klubb - stiftet 1966


Vis profil
« Svar #1 på: august 16, 2014, 10:07:56 am »

En mulighet: Dårlige tennplugger.
Bruk f.eks. Denso W16FPU (med "Powertip") for bedre forbrenning.
Når justerte du ventilene sist, er alle servicepunkter iorden?
Loggført
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #2 på: august 20, 2014, 12:14:58 pm »

Takk for hjelpen! Fått byttet 3 av tennpluggene, og motoren startet bedre allerede! Litt rusk enda. Fikk ikke byttet den fjerde, virket som om jeg ikke klarte å få pipenøkkelen skikkelig på. Vet ikke helt hva det kan være, tenkte først at gjengene var ødelagt, men etter litt fikling virket det som om det ikke var plass til pipenøkkelen. Er dette noe vanlig, eller har jeg et lite problem her?
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #3 på: august 20, 2014, 12:56:43 pm »

Skal ikke være et problem det, men klart det er trangt da. Jeg bruker tennpluggpipe og universalledd (en vanlig forlenger blir for lang) og halvtoms skralle. Passer da på alle.
Ventiljustering er også veldig viktig for å få fin gange. Oppskrift her: http://vw2you.com/blogg/motor/justere-ventiler-pa-din-vw-motor
Video her (engelsk) :
Lykke til.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #4 på: september 24, 2014, 12:34:47 pm »

Fant problemet, var ikke noe annet at det ikke var noe åpning på stiften! Så fikset det ganske fort  Glad Meeeen, ting skal vel ikke alltid være enkelt. Kjørte meg en god tur etterpå, stoppet bilen, og ville deretter starte den igjen, men da koblet ikke startmotoren inn. Prøvd å starte den med startkabler uten noe resultat. Klarte å skyve den igang, men klarer fremdeles ikke å starte den vanlig! Har dere noen råd? Er ikke lyd fra startmotoren i det hele tatt!  Hæ
Loggført
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: september 24, 2014, 13:26:44 pm »

Prøvd å slå på starteren med en hammer? Det fynka for meg en periode. Har du sjekket at alle kablene på starteren er der de skal? Ta også å sjekk sikringene dine. Jeg kjørte i ett år uten fungerende startmotor, da det viste seg bare å være en sikring.
Loggført

1965 T1
1973 T2
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #6 på: september 25, 2014, 09:59:21 am »

Takk! Da skal jeg finne frem hammeren og prøve! Allerede gått over ledningene, men skal skjekke igjen!  Glad Glad
Loggført
Servicevogna
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: september 28, 2014, 11:16:55 am »

Hei,har du fått starter til å gå? Hvis ikke, sjekk/vri litt på sikringen helt til høyre samtidig som du holder nøkkelen i startposisjon i tenningslåsen. Dette funka for meg ihvertfall. Dårlig kontakt på sikringspunktene 😉
Loggført

Servicevogna Tlf.41439858
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #8 på: september 28, 2014, 20:40:27 pm »

Sjekk jordingsledningen under fra girkasse til bunnplata.
Var borti det på ei vw boble for ikke så lenge siden, den var full av skit..
Så når jeg fikk pussa den rein og kontaktflatene reine så fyra bobla med en gang.
For starter trenger god jord Glad

Mvh Erik Andersen...
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #9 på: september 30, 2014, 08:35:08 am »

Ikke fått skjekket det enda! Ute og reise, men takker så mye for råd! Glad Alltid lite gøy når bilen ikke starter! 
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!