april 24, 2024, 18:15:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Etanol og 98 oktan  (Lest 4333 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: oktober 21, 2014, 10:49:44 am »

Leser (igjen) i norsk motorveteran bekymringer knyttet til tilsetting av etanol i bensin og utfasing av "gammeldags" 98-oktan på bensinstasjoner. Lurer litt på hva gjør folket i vw-miljøet? Jeg for min del fyller 98 blyfri (med den tilsetningen som måtte være i som standard på bensinstasjonen), og kjører lykkelig (uvitende) rundt med et stort smil uten problemer. Men, kan altså etanol virke skadelig på en standard 1600 motor, eller er det eldre biler som sliter mer med tilsetninger i bensinen?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 21, 2014, 11:13:29 am »

hvorfor er etanolen i bensinen et problem da? det er vel snakk om 5% eller noe sånt
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 21, 2014, 11:34:21 am »

Det er sjelden problemer med etanoltilsatt bensin på gamle folkevogner som har forgasseren såpass isolert fra selve motoren og lufting som får varmluften ut av motorrommet ved stans.
På "vanlige" veteranbiler derimot er det et kjempeproblem at den tilsatte etanolen gir bensinen lavere kokepunkt.
Jeg har flere 50- og 60-talls amerikanere og de er helt umulige å ha med å gjøre med slik bensin. Særlig 50-tallerene med gamle støpejernsmotorer som utvikler mye varme og tette motorrom sliter.
Ved køkjøring begynner bensinen å koke i forgasseren med ujevn gange og svetting/renning fra forgasseren som resultat. Ikke gunstig for brannsikkerheten.. Starter fint når motoren er helt kald eller akkurat har blitt stoppet, men stopper man og venter mer enn et par minutter er det bare å glemme å få start før etter minst en halvtime. Det hjelper riktignok en del å åpne panseret med en gang bilen stoppes for å forhindre koking.
Disse problemene er ikke eksisterende når jeg fyller bensin som ikke er tilsatt etanol, dvs det meste av dagens 98 oktan.

Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 21, 2014, 12:37:42 pm »

Det er sjelden problemer med etanoltilsatt bensin på gamle folkevogner som har forgasseren såpass isolert fra selve motoren og lufting som får varmluften ut av motorrommet ved stans.

Jeg har flere 50- og 60-talls amerikanere og de er helt umulige å ha med å gjøre med slik bensin. Særlig 50-tallerene med gamle støpejernsmotorer som utvikler mye varme og tette motorrom sliter.
Ved køkjøring begynner bensinen å koke i forgasseren med ujevn gange og svetting/renning fra forgasseren som resultat.
Disse problemene er ikke eksisterende når jeg fyller bensin som ikke er tilsatt etanol, dvs det meste av dagens 98 oktan.



Disse problemene er ikke-eksisterende hvis du holder deg unna 50- og 60-talls amerikanere og kjører boble istedet.  Gliser
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 24, 2014, 06:37:02 am »

Den lille prosent andelen med etanol ødelegger på sikt bensinslanger og membraner i bensinsystemet ditt, som igjen kan føre til motorbrann hvis man ikke sjekker slanger og tilhørende jevnlig. Det suger til seg vann i tanken over vinteren og kan føre til masse dritt i flotørkammeret. Med 2-3% går forvittringen sakte men sikkert. Med 85% går det veldig fort. Gummi og alkohol er en meget dårlig kombo. Så jeg mener alle burde fulle 98 oktan på bilene sine. 
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 24, 2014, 07:19:54 am »

Den lille prosent andelen med etanol ødelegger på sikt bensinslanger og membraner i bensinsystemet ditt, som igjen kan føre til motorbrann hvis man ikke sjekker slanger og tilhørende jevnlig. Det suger til seg vann i tanken over vinteren og kan føre til masse dritt i flotørkammeret. Med 2-3% går forvittringen sakte men sikkert. Med 85% går det veldig fort. Gummi og alkohol er en meget dårlig kombo. Så jeg mener alle burde fulle 98 oktan på bilene sine. 

Det finnes tilsetninger til etanolen som gjør den mindre "aggresiv" og det finnes også både gummislanger og pumper som er etanolkompatible. Har selv kjørt med E85 i 4 år uten noen problemer.

Etanol koker på 82-85 grader og bensinen koker mellom 120 og 140 grader. Med 5% etanol i bensinen så kan man jo selv regne nytt kokepunkt.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 24, 2014, 15:21:14 pm »

Det suger til seg vann i tanken over vinteren og kan føre til masse dritt i flotørkammeret.

Jeg fyller 98 når det er tilgjengelig gjennom sessongen..
Men jeg kjører i alle fall tom tanken, fyller ren 98 og kjører en god tur før jeg setter bil med forgasser på "lager" igjen...etter dårlige erfaringer med det du beskriver her

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 26, 2014, 19:33:29 pm »

Det er vel kun i 95oktan som inneholder ethanol.
Ethanol inneholder mindre energi, krever et høyere blandingsforhold, så forbruket øker også.

Drivstoffstandarden vi bruker her heter EN590 og tillater inntil 5% tilsetning av biobrennstoff.

Man kan notere seg at norsk hydro og statoil er "værstingen" i klassen og har høyest prosentandel bioethanol i bensinen de selger. Det samme gjelder dieselen, der er tilsetningen biodiesel. Biodiesel er noe man IKKE vil ha i moderne dieselbiler, det er skyld i mange problemer vi har med dagens dieselmotorer. Ikke noe vi skal diskutere her, men det er verdt å merke seg.


Selv fyller jeg kun hos Shell (Vpower) og Esso (98) da disse leverer det beste drivstoffet i landet. Det kan man f.eks se på tenningsmap og bankekorreksjon i nye biler som jeg tafser (alt for mye) på, noe skal man jo leve av au Gliser

Det lønner seg også å fylle hos de stasjonene som har litt trafikk også.
I år har jeg fyllt hos Statoil på bobla ved et par (nød) anledninger og fått krøll og problemer begge gangene med grums i tomgangsdyser og vann/kondens i flottørkammerene.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!