april 18, 2024, 13:18:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge "banebil", trenger tips  (Lest 11054 ganger)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: oktober 23, 2014, 20:27:30 pm »

Skal forbedre kjøreegenskapene på min T1 - 1970.

Hadde i utgangspunktet tenkt på;
Kraftigere stabstag foran, stabstag bak og nye støtdempere bak med justerbar stivhet.
Men så kom jeg over en tråd hvor det ble skrevet at kraftigere stabstag foran vil ødelegge kjøreegenskapene, så derfor er jeg blitt usikker.
Skal sies at bilen min er langt fra original, men det er gjort lite understellsmessig. Bygger ny motor i vinter, og understell bør henge med motor.

Noen som har noen gode tips?
Har ikke noe spesifikt budsjett, så hvis en "større" investering vil gjøre underverker er det få grenser Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 23, 2014, 22:51:02 pm »

sidan motor og mykje av vekta er bak er da bak du trenger stabstaget

største forbedringen du kan gjera er jo å bygga om til irs bakstilling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 24, 2014, 00:07:13 am »

Det glemte jeg å nevne, har allerede bygd om til IRS.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 24, 2014, 06:31:12 am »

stabstag bak  gjør underverker med tanke på krenging, men bør følges opp med tykkere stag forran. Kjøp også et fremre girkassefeste fra Mags her på forumet. et slikt :http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=13912838356&rub1=Transmission&rub2=Transmission%20Brackets&artnr=22515a&pn=0&sort=0&all=
 og lag et stag under motor i bakkant så sitter alt på plass når du gasser hardt. Jeg har også bytta alle foringer med uretan foringer fra SwayAway. Bare husk å smøre dem inn med riktig type fett. http://www.swayaway.com/VW.php. Et sett med stivere dempere eventuelt med justering ville jeg også puttet på. Koni, Bilstein eller Spax feks. Og sist men ikke minst så må du nok senke den litt bak.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 24, 2014, 14:24:28 pm »

Takk for gode tips.
Da vet jeg sånn någenlunde hva jeg skal gjøre. Den er forøvrig senket et knepp bak.
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 24, 2014, 15:16:35 pm »

Har du sett denne tråden?
http://www.vwnorge.no/index.php?topic=47216.0

Denne kan jeg også anbefale
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619
og denne
http://www.aircooled.net/vw-handling-suspension-tuning/

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 24, 2014, 15:19:22 pm »

Såkalt "cup-stag" er også en fordel. Stiver opp bakramma.

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=24591785560&rub1=Transmission&rub2=Transmission%20Brackets&artnr=20917a&pn=20&sort=&all=
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 24, 2014, 23:07:33 pm »

Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak?

Hvis den forstillinga er så bra som den ser ut som, så blir det nok ny forstilling Glad
http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm


* Rear Coilover Kit IRS Bug.jpg (67 KB. 500x400 - vist 292 ganger.)

Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 24, 2014, 23:51:54 pm »

Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak?

Hvis den forstillinga er så bra som den ser ut som, så blir det nok ny forstilling Glad
http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å bruke forstillingen til Red9 i noen som helst sammenheng som innebærer kraftig belastning i form av høy fart og krappe svinger.
Ta en nærmere titt på bl.a. det nederste bildet på siden i linken over. Er det bare meg, eller er en arm fra styrestaget som er festet i spindelen med to bolter trygg i det hele tatt? Ville tro at en slik arm har et nokså svakt punkt akkurat der boltene er.

Skulle jeg ha byttet over til dobbel A-arm foran, vil kanskje dette være et noe mer solid alternativ (uheldigvis også dyrere):
http://www.eyeball-engineering.net/a-arm.html
Denne bruker originale spindler.

Bare min mening om temaet Blunker

ghia69
Loggført

Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 25, 2014, 10:51:55 am »

Ser hva du mener. Skal se om jeg finner noe mer info vdr. den forstillinga.
Alternativt kan den delen sveises fast i spindelen.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 25, 2014, 15:12:00 pm »

At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 25, 2014, 15:19:33 pm »

Du bør prøve deg frem. Min er et rent helvette å kjøre med stivere stabstag foran.
Den blir skikkelig understyrt. Jeg har demontert staget jeg har foran.
Grunnen er at når bilen krenger så mister det innerste hjulet kontakt med veien, er det noe man vil ha foran så er det akkurat det å ha kontakt med veien. Dette er pga den lave vekten foran. Bruk gjerne et stabstag, men jeg hadde ikke satt inn noe annet enn original tykkelse. Flytt også mest mulig vekt fremover i bilen, som f.eks batteriet.

Eneste forstillingen jeg hadde skiftet til er den som eyeball engineering har laget.
Den forstillingen skal være fri for "bump-steer"

Alternativt er vanlig balljoint forstilling en god forstilling det også.
Det er en franskmann (bastouil cox) som kjører drifting med boble, han bruker original forstilling.

Forstillingen på bobla er det minst kritiske å tenke på så lenge den er justert riktig, det viktigste er å få kontroll på hekken. Stivere fjærer bak, "cup-stag"/triangelstag rundt girkasse/støtdempertårn, stivere foringer, quafie-diff (helst en torsen, ikke lsd), et kraftig stabstag og riktige hjulvinkler er en god oppskrift.

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 25, 2014, 18:20:04 pm »

Akkurat det med stabstaget foran er det jeg har lest på nettet også.

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg den forstillinga fra Red9 er at jeg uansett skal ha en ny forstilling, og hvis jeg først skal bytte er det ikke noe krise å legge i noen kroner ekstra.
Bak blir det oppgradering uansett. Hadde i utgangspunktet tenkt på nye justerbare støtdempere og stabstag, men ser også at jeg kommer til å kjøpe det cup-staget.

Takk for alle tips, blir litt prøving og feiling til våren!
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 25, 2014, 18:40:22 pm »

At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 25, 2014, 18:45:07 pm »

Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak

[ Vedlegg ]
Ja med dette settet fjærner du torsjon stavene.
Du skal lage skikkelig sportsvogn ut av Bobla eller?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 25, 2014, 19:23:48 pm »

Se her ja, her raser det på med ideer :-)

Se vedlagt bilde nedenfor, med det kittet til bakstillinga, betyr det at jeg fjerner torsjonsfjørene og bygger om til coilover bak

[ Vedlegg ]
Ja med dette settet fjærner du torsjon stavene.
Du skal lage skikkelig sportsvogn ut av Bobla eller?

Ja, planen er å lage en som sitter bra i svinger Glad
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 25, 2014, 19:47:02 pm »

Jeg er helt enig med både tistlo og dewil over her. IKKE bruk tykkere stabstag foran. Bobla er vel godt kjent for hvor den har tynga si. Prøvde selv med tykkere stabstag foran og som dewil skriver ble bilen HELT JÆVLIG å kjøre. Snakket med en del av Käfercup-folka og tilogmed de bruker standard stag foran. Jeg opplevde at da jeg satte på dette ble bilen ikke god å kjøre, den oppførte seg IKKE bra ved nedbremsing og du får også dårligere veigrep. Som han ene som kjørte käfercup sa : Et (inner) hjul som vifter i lufta gir ikke særlig med veigrep, og det er akkurat det som skjer når du presser bilen med kraftigere stag foran.

Jeg monterte også gule koni foran først, men fronten hoppa og spratt ved de minste dumper, ikke uten grunn at de fleste coil-over-sett bruker røde koni foran. Bruk røde koni og still dem inn på ca. middels.

Meeen derimot å få på stabstag bak gjør underverker. Bruk polyforinger på alt bak bortsett fra de yttre smulteringene, de har en lei tendens til å knirke noe jævlig selv med lithiumfett. Polyforinger i forstillinga på bobla er også viktig hvis du har mcpherson, men det har jo ikke du.
Bilsteindempere bak er gull på bobla, eventuelt gule koni.

Boxsterbremser foran og 944 turbo 86 mod only bak er fint oppsett på bobla sammen med bremsepumpe fra 944 som er bolt.on på bobla.

Stavene bak kan du også ta i fra 86 944 turbo, de er 26mm mot bobla som stort sett har 23,5mm. Ingen vits å få staver fra vanlig 944 na, da de er akkurat samme som på irs-boble.
Har kjørt boble med 30mm staver bak, og der gjelder uttrykket "less is more", de var rett og slett for stive, men de ble mere riktig da bilen senere fikk installert 6´er i hekken. 26mm-stavene fra 86 944 turbo holder i massevis.
« Siste redigering: oktober 25, 2014, 19:54:15 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 25, 2014, 20:12:34 pm »

At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen

Får håpe det.. Er ikke gode nok bilder. Men uansett henger hele vekten på ei kule. Tipper levetiden blir kort  Osteaktig
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 25, 2014, 21:27:51 pm »

Du kan kanskje få litt info i denne tråden (historisk race-boble, 1300 med 120-125 hk på 8000 rpm):

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=556930

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 26, 2014, 10:22:54 am »

Jærva:
Jeg har enda ikke opplevd at polyforingene knirker og mine er ikke smurt engang Gliser
Har poly på alt bak der.

Slik ser hekken min ut, nesekoner på kassa er også skrudd stumt:





Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: oktober 26, 2014, 14:24:56 pm »

quafie-diff (helst en torsen, ikke lsd)

Du mener nok det motsatte, med en torsen diff mister man fremdriften om innehjulet letter fra veien. Noe som fint kan skje ved frisk slalomkjøring.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 26, 2014, 17:46:32 pm »

Hehe, ja selvsagt. Går fort i svingene her Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 26, 2014, 18:17:31 pm »

Foreløpig handleliste er satt, i den rekkefølgen, med forbehold om endringer!

Stumme girkasse fester
Forsterka girkasse fester
Stabstag bak
Triangel stag
Alle foringer byttes
Red9 Coilover bak
Red9 Forstilling


I tillegg til dette skal det også bygges en 1915 motor og nye bremser rundt om, så når innkjøp starter er litt uvisst, men mot slutten av vinteren tenker jeg.
« Siste redigering: oktober 26, 2014, 20:54:09 pm av Jesper1201 » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 26, 2014, 19:24:37 pm »

Jeg har et par spørsmål som dukket opp her mtp forstilling:
Hvorfor velger du en Red9 i stedet for f.eks en eyeball engineering som ser ut til å ha bedre geometri mtp bump-steer?
Jeg tenker dette fordi dette er et problem på den originale forstillingen og red9 har ikke nevnt noe om det. Bump steer er noe av det viktigste å ha kontroll på. Eyeball engineering viser at de har brukt mye tid på å eliminere bump-steer i sin forstilling.
Så derfor:
Hvorfor bygger du ikke om den originale forstillingen med tannstangstyring i stedet siden red9 mest sannsynlig ikke er mye bedre mtp. bump-steer enn den originale?

Det er mye penger å spare og gode kjøreegenskaper å hente på å forbedre geometrien på den originale forstillingen også. Ved å montere tannstang og styreledd på riktig sted kan man eliminere bump-steer totalt på en original forstilling for en mye billigere penge enn det en Red9 koster.

Dette er selvsagt bare noen synspunkter jeg har, i bunn og grunn lurer jeg på hvilken begrunnelse du legger bak de valgene du gjør ved å velge de delene du lister opp.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 26, 2014, 19:55:31 pm »

Med girkassa skrudd stumt, blir nok støynivået litt på kanten når onsdagscruisingene blir lange.   Blunker
 
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 26, 2014, 19:58:01 pm »

Det forklarer nok hvorfor Dewil ikke hører knirking  Gliser
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 26, 2014, 19:59:06 pm »

 Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 26, 2014, 20:08:02 pm »

Det forklarer nok hvorfor Dewil ikke hører knirking  Gliser
Har du sett eksosen eller? Gliser
Drivlinja mi er skrudd stumt, det er ikke drivlinja som er problemet mtp støy hvertfall Gliser

Høhøhø! Det skal hvine, ule og "raaaape" inni en ræserbil Osteaktig Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 26, 2014, 20:21:09 pm »

Med girkassa skrudd stumt, blir nok støynivået litt på kanten når onsdagscruisingene blir lange.   Blunker
 

Hehe, den tenkte jeg ikke på  Gliser
Da er det mye mulig at det blir endret på.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 26, 2014, 20:26:15 pm »

Tror du burde tenke litt gjennom hva du skal bruke bilen til. Blir fort til at f.eks dette med støy gjør at det blir slitsomt dersom du skal bruke bilen mye på "gata".

Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med Ghian:

Jeg har hatt ett mål om å "bedre" kjøreegenskapene på min bil, og det jeg legger i å "bedre" de er å få den stivere, slik at den ikke krenger så mye i svinger, og generelt "fastere i fisken". Jeg har også planer om å kjøre litt på bane, men mer type sportsvogner på tur til rudskogen, enn hardbarka historisk racing.

Min bil har ball-joint forstilling og IRS bak.

Det jeg har gjort så langt er:
Foran:
Justerbare GAZ dempere, stilt ca i midtstilling
Org stabstag
CSP Urethan fester til stabstag
Moderat senking (kan ikke senke en Ghia mye før det subber...)

Bak:
Justerbare GAZ dempere stilt ca 75% på den harde siden
originale torsjonsfjører
Stabstag opphengt i urethan
Scat  (tror jeg, i alle fall ikke CSP) triangelstag
mags intermediate girkassefeste
HD gummi-oppheng på girkasse

Det jeg erfarer så langt er at det knirker UUTHOLDELIG i urethan-foringene, så det skal fikses i vinter. Motoren, spesielt med rettskårne drev, bråker greit mye, men det er utrolig irriterrende med denne knirkinga...

I daglig trafikk funker dette veldig bra, og jeg har tilnærmet original fjøringskomfort. Fartsempere er ikke noe problem.

I litt mer spenstig svingkjøring krenger det fortsatt noe, men mye mindre enn originalt, og den føles mye tightere.

Det jeg har lyst å se nærmere på er dette som Anders nevner med styreresponsen. Med styresnekke og svært EMPI VDM-ratt er det litt mye buss-følelse, så den enkle løsningen er å sette på et mindre GT-ratt, eller lengre pitman-arm på styresnekka, men jeg kunne tenkt meg å få orden på dette med bump-steer også, siden det hender det blir litt vel spennende når man treffer en hump i en sving, og bilen endrer retning....

Felger og dekk er også viktig, og i fjor kjørte jeg først med 185/55 15 på 5.5" felger foran, og da ble den veldig responsiv og fin. I et lite "cal-look moment" satte jeg på 135/15, og der ser kanskje ok ut, men funker dårlig.... Understyrte og føltes mer lett og vag på styringa. Nå i år har jeg kjørt litt mer sportsvogs-utseende på den, og har 155/15 Vredstein sprint classics, men de er for høye og smale og gir mye den samme følelsen som 135. Jeg hadde planer om å legge på et sett med 175/75, men det rakk jeg aldri før vinteren kom...

Driver også og skal gjøre klar et sett med hoosier speedster DOT dekk i størrelsen 185x15, så det skal bli spennende å se hvordan det påvirker kjøreegenskapene

Skal man ta den "helt ut" med stumt motor- og girkassefeste kan det nok hende den strammes opp enda et hakk, men jeg er i alle fall ikke klar for å oppgi den lille komforten jeg har igjen Blunker Jeg liker å kunne bruke bilen litt i daglig trafikk også.

Bare mine erfaringer og tanker rundt dette. Lykke til
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!