april 29, 2024, 04:10:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HJELP - gearkasse-utvekslings-tips trengs!  (Lest 965 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: november 03, 2014, 14:10:27 pm »


Jeg er iferd med å bestille / bekrefte nybygget gearkasse til min HPD-Special - se foto nedenfor.

Spec på HPD:
- Lett-trimmet Porsche 912 big-bore motor (originalt 105HK, nå sikkert ca 115)
- Originale 15tom 356-hjul med Dunlop racing
- Kortet VW understell (356 akselavstand) og lettet bil (ca 750 kilo bil)

Jeg vil ha en kasse som jeg kan kjøre til treff med....OG....som jeg kan "herje" litt på uformelle bakkeløp og asfaltløp med.

Hva i all verden slags utveksling skal jeg velge?


Kassen bygges (nå) av Rancho og de foreslår følgende:
3.88 R/P 
1-4: 3.80-2.06-1.26-.89

I en annen bil med liknende effekt har jeg en standard VW 1300S-kasse...og den liker jeg godt. Den har utveksling:
4.37 R/P
1-4:  3.78-2.06-1.26-.93

Originalspec på en 1959 Porsche 356 (820 kg, ca 75HK) er følgende:
top gear ratio: 0.88, final drive ratio: 4.43


Jeg blir veldig usikker på hva jeg skal velge.....hva sier ekspertisen???
(og det haster...)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: november 03, 2014, 14:12:27 pm »

Bilen som skal glede seg over denne morroa:



* HPD Autofil2014.jpg (97.94 KB, 562x374 - vist 119 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 03, 2014, 14:38:26 pm »

Bruker du førstegiret mye i dag? Skal alle drev byttes eller skal mainshaft som første og andregiret sitter på være std vw? Og skal du ha i pose og sekk? Med andre ord girkasse som kan brukes på vei og til lek?

Grunnen til at jeg spør om førstegiret er at dette sjelden blir brukt til annet enn å få igang bilen ved start. Så en normal rally bakkeløp kasse vil ha ett langt førstegir. Vi snakker 3,4-3,8.. for deretter og tette opp resten. Og med hastighetene du kommer opp i ville jeg nok lagt meg på rundt 1,2-1,3 fjerdegir. Men det blir da ubrukelig på motovei.

Pose og sekk løses kun ved Berg 5 trinns kasse. Dvs en leke kasse med ett overdrive 5 gir (som har utveksling som ett normalt 4de gir)
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 03, 2014, 14:52:04 pm »

Etter og å lest hva du skriver ser jeg at du skal ha kjørbar til og fra kasse. Det vil si pose og sekk. Egentlig en umulighet dessverre.

Utvekslingen på kassen fra Rancho er jo så og si std vw 03 og 1300s. Fin på motorvei. Men absolutt ikke noe særlig å leke med. Du vil få ett alt for stort turtallsdrop fra andre til tredje. Og egentlig drepe all glede ved aktiv gassing. Tett i det minste opp her og få turtallsdroppet mellom 3 og 4de. Ett dropp ned i kjelleren på vil du få uansett. Det er bare og bestemme seg om hvor  Gliser
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: november 03, 2014, 15:35:09 pm »

Jeg ser du skriver at den andre bilen du har med tilsvarende effekt har en standard 1300S kasse. Det stemmer dårlig med utvekslingene du sier den har.. En 1300S kasse har 3.88 r/p og ikke 4.37 som er helt i andre enden av skalaen..
Girene i en 1300S er så like det Rancho anbefaler at det i praksis er det de vil bygge til deg..

1300S er i mine øyne fint i en bruksbil som skal kjøres mye på motorvei men det går utover aks og ødelegger mye av gleden ved "aktiv kjøring i under 100". Alt for seigt for denne..
Trenger den å ha behagelig cruiseturtall i 120 eller er det akseptabelt med litt turtall og moderat fart på motorveien?
Du har en relativt sterk motor i en lett bil så det meste vil fungere greit, men jeg ville gått for utvekslinger tilnærmet en vanlig 60-talls 1200 kasse. Dvs 4.37 R/P og relativt jevnt fordelte gir opp til et 0.89 fjerde. Evt 4.12 R/P. Da ødelegger du ikke moroa i bakkeløp osv og du vil ikke ha høyere turtall på motorveien enn en vanlig 60-talls boble. Går fint å kjøre til treff med dem Blunker



Denne her er fin: http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm
« Siste redigering: november 03, 2014, 15:44:31 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!