mars 29, 2024, 07:48:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: varmeapperat eller ikke?  (Lest 2481 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« på: oktober 27, 2014, 22:12:21 pm »

Hei!

har en 1967 1500 som jeg pusser opp, har kommet langt i monteringen.
men så sitter jeg å lurer på om jeg skal sette på effektpotte uten utgang til varmepotter og egentlig drite i hele varmeanlegget, eller bør jeg ha orginal eksos med varmepotter og hele pakken? fins det evt noen tetningspropper til å tette igjen varmekanalene vis jeg ikke vil ha varmeapperat?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 27, 2014, 22:49:58 pm »

Med mindre du monterer en bensinvarmer, ville jeg anbefalt å beholde varmeanlegget. Selv om du bare kjører bilen om sommeren, er det mang en dag i den usalta sesongen som kan bli temmelig så kjølige. Da er ikke varme dumt å ha.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 28, 2014, 07:53:16 am »

motor uten alt for mye hk ? Da ville jeg beholdt varmepottene. Har ikke varmepotter selv så jeg endte med Webasto varmer i min da det blir j...i kald ved langturer på vår og høst
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 28, 2014, 08:08:38 am »

okei, takker for svar!
da blir det nok at jeg beholde varmepotter Glad

forresten! noen som vet om varmepotter kan monteres etter motor og eksos er montert på bilen?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 28, 2014, 08:10:26 am »

Jeg vil gå så langt som å hevde at varmepotter er et must selv om du ikke benytter bilen din på salta vinterveier. Jeg har originale varmepotter på min 1915 motor som bremset 112 hk i en streng benk. Motoren gir seg tidligere pga varmepottene men det er en pris jeg er villig å betale. Det finnes også varmepotter fra feks CSP som ikke er så restriktive men disse gir ikke like mye varme som de originale.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 28, 2014, 08:43:22 am »

Hei.
I følge vw-teori er varmepottene en del av kjølingen til bilen. De bidrar til å kjøle toppene. Det er derfor det er en egen utblåsningsåpning (spjeld)i forkant av varmepottene, som det kommer varm luft ut av selv om man ikke har åpnet for varme inn i bilen. Luften i slangene fra viftehuset blåser hele tiden, jo høyere turtall, jo mere luft kommer som bidrar til kjøling. Enten går den varme luften ut ved siden av girkassen, eller så kommer den inn i kupèen. Det er en bonus at denne varmen kan benyttes til å varme opp kupèen. Ganske genialt fra dr. Porsche.

ghia69
Loggført

Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 28, 2014, 13:55:38 pm »

Så godt me mye bra info!

Da kommer spørsmålet, noen som har eller vet om norn som har noen brukbare varmepotter??

Å trenger også svar på om de kan monteres etter motor og eksos står på bil Glad
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 31, 2014, 07:06:15 am »

Du kan montere varmepotter og resten av eksosanlegget med motor inne men det er trangt om plassen
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Tuomo
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Oulu, Finland


Vis profil

« Svar #8 på: november 02, 2014, 08:29:44 am »

Intressant emne. Bortsett fra en, har jeg måttet pusse opp varmeapparatene i alle hobby-VWene som jeg har kjöpt. Mange folk orker ikke holde apparatene i stand, selv om det ikke krever så mye. På sommernatt kan det være så kaldt, att man angrer att man ikke har varme. Systemet som ghia69 beskriver, var designet av ingeniører i Volkswagen, og tatt i bruk i 1962. Systemet designet av Ferdinand Porsche utnyttet motorens avkjølingsluft på generell basis, og resulterte ofte att den varme luften luktet olje og sånt. Boblen var den første serieproduserte bilen, som hadde varmeapparat som standard utstyr.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: november 02, 2014, 09:54:15 am »

Boblen var den første serieproduserte bilen, som hadde varmeapparat som standard utstyr.

Leste en svensk test fra 1950, mellom Morris Minor, VW og et par biler til i samme klasse, i den testen blei VW roset for best varmeapparat...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 02, 2014, 10:51:57 am »

Du kan montere varmepotter og resten av eksosanlegget med motor inne men det er trangt om plassen

Ikke noe problem å bytte varmepotter med motoren i bilen. Ta en side om gangen - etter først å ha jekket bilen opp på samme siden og tatt av hjul(et). Dette har jeg gjort flere ganger.

Ghia69 påpeker et annet moment som ikke lar seg bortforklare: Varmeboksene er en del av kjølingen av motoren...ikke minst toppene og luftflyten mellom og rundt sylindrene er også helt anderledes om det er bare "rør" og ikke varmevekslere/potter på motoren.

For min del synes jeg det også er litt "digg" og har noe med komfort&trygghet å gjøre når man har litt varmluft med fart på å sende på frontruta.

Bruker man bilen på natten, tidlig vår, sen høst eller i regnvær så får man fort kondensasjon på frontruten.

Men man velger jo selvsagt selv hvordan man vil ha det på "tur". Kjører man kun i fint vær midt på sommeren så er det litt anderledes...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: november 06, 2014, 11:53:12 am »

Jeg monterte Bugpack sine "varmepotter" på bussen da jeg bygget oxyboxer.
De er ikke "finner" på røret inne i potta, bare rør rett gjennom.

På sommeren/vår/høst gir det likevel nok varme til å holde rute duggfri selv om vi har vært på fjelltur, kanotur osv.. og har fuktige klær
Det er faktisk like mye varme nå som med org varmepotter, men nå er alt tettet så luften kommer frem dit den skal  Blunker
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!