april 29, 2024, 07:12:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Støydemping - hva bruker dere?  (Lest 3528 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: november 12, 2014, 12:24:57 pm »

Interiøret i bilen står for tur på oppussingskjemaet og jeg skal til med støydemping. Vanligvis så er det vel ordinær filt som brukes, men jeg ønsker å støydempe ordentlig når jeg først er i gang, og med andre dempemidler. Interiøret er ribbet så jeg starter på skrætsj her.
Bunnplata er lakkert i samme farge som bilen både over og under, og her kjenner jeg at lysta til å klistre noe fast i gulvet ikke er helt tilstede. Nå er jeg nok sikkert sær men sånn er det nå. Jeg tror derfor jeg går for filt under teppe der. Rommet bak baksete og på vegg mot motorrom tenkte jeg å bruke lyddempingsplater for å klistre på, ikke asfaltplater men andre typer som f.eks dynamat. Planen er å bruke det samme for å støydempe torpedoveggen og på sidene for å dempe litt hjulstøy. Samme behandling vil vel bli brukt i dørene og på sidene bak. Burde dempe godt nok dette?

http://audiocom.no/Bilstereo/Tilbeh%C3%B8r-og-materiell/Lyddemping

Noen med erfaring med andre typer støydemping?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: november 12, 2014, 15:52:59 pm »

Ta en telefon til Pål Bryng på www.bilstereosenteret.no 33 30 72 30
Han kan hjælpe dig med tips tricks og ikke mindst de produkter du trenger Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 09, 2015, 14:10:04 pm »

Tar opp denne igjen. Har vel kommet frem til at jeg kan klistre noe til gulvet likevell. Filt utgår pga at den drar til seg fukt. Dynamat som nevnt innledningsvis utgår også pga prisen. Silent coat gir samme resultat til halve prisen. Ser for meg at både bunnplate,  torpedo, dører/bakpanel,  hjulhus og vegg mot motorrom får samme behandling. Kan med fordel legge på ekstra støydemping oppå dette mot motorrom.

Warehouse 1 selger et ferdig kit for boble som dekker hele gulvet, fra merket fatmat. Kommer i ferdig tilskjærte biter og hadde vært perfekt. Prisen er 199 dollar. Blir nok ikke kjøp av dette men jeg jakter slik støydemping på rull slik at jeg kan skjære tilpassede biter selv istedet for mange mindre ark. Dette er det masse av i utlandet men finner ingen her som selger. Noen som vet om steder der dette selges som jeg mot formodning ikke har funnet?

Må tilføyes at asfaltmatter og lignende ikke er aktuelt. Må være butyl - typen som er tynn og meget fleksibel.
« Siste redigering: oktober 09, 2015, 14:26:54 pm av eiko » Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2015, 14:17:23 pm »

Ikke meningen å forstyrre tråden, men henger meg på oppdateringene.... Glad
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 09, 2015, 18:52:20 pm »

Har du snakket med Pål? her er link til varen i butikken http://bilstereosenteret.no/manufacturers/noxudol
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 09, 2015, 19:06:54 pm »

Har snakket med Pål ja. Vil bare sondere terrenget om dempematter på rull først.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 12, 2015, 17:38:26 pm »

Har sondert terrenget i Norge.....ikke mye dempematter på rull type butyl å oppdrive her på berget. Funnet masse på ebay, spesielt i Tyskland. Får kjøpt fra de fleste kjente produsentene samt flere no-name matter. Felles for alle er at de strukturmessig er helt lik (alu-folie på oversiden, svart på undersiden med lim, beregnt for bil og 2mm tykk). No-name mattene har dog halv pris. Får kjøpt i ruller på 50 cm x 400/500 cm.


http://www.ebay.de/itm/Silent-Coat-ADA-DMR-22505-Dampening-Material-Dammermaterial-Alubutyl-Hifi-Auto-/190782687262?hash=item2c6b88c81e

http://www.ebay.de/itm/4m-Rolle-Alubutyl-fur-optimale-Dammung-im-Auto-und-PKW-4x0-5m-2m-/351263257448?hash=item51c8ebf368
« Siste redigering: oktober 13, 2015, 09:23:58 am av eiko » Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 12, 2015, 18:13:15 pm »

Jeg har brukt inotech sprøyte masse Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 12, 2015, 18:28:07 pm »

Brukte inotec selv for nesten 20 år siden. Da i form av mykt belegg lik disse butyl mattene man får kjøpt i dag. Det kom i 10m rull som var 20 cm bred husker jeg. Var svindyrt den gang, for bruk i industri. Hva den var laget av husker jeg ikke. Har vurdert sprøytemasse mot motorrom, men har landet på at jeg ønsker dempematter overalt.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 12, 2015, 18:31:25 pm »

Ha.....fant det. Ser ut til at det selges fortsatt. Innotec Anti Vibration System heter det. Innotec selges ikke til private tror jeg.

http://www.innotec.nu/velkommen/Design/nytt/cat.asp?PiD=05.#
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 21, 2015, 15:10:13 pm »

Silent coat 4kvm bulk bestilt fra Bilstereosenteret. Er såpass rimelig med vwnorge rabatt at noe annet vil være dumt.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 23, 2015, 15:42:02 pm »

Silent coat 4kvm bulk bestilt fra Bilstereosenteret. Er såpass rimelig med vwnorge rabatt at noe annet vil være dumt.

Noen som har erfaringer med hvor mye som går med for å isolere en buss (panel)? Holder 16kvm?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 24, 2015, 17:59:23 pm »

Tja, si det. Har ikke buss selv eller peil hvor mye som går med, men til min boble tror jeg at jeg trenger mer enn de 4 kvm jeg har bestillt. De duger til gulv foran og bak, men ikke til alle dørene/sidene. Skal du legge på hele gulvet, sidene/dører samt tak i en buss så går det med en del. Selv skal jeg ikke dempe i taket denne gang da jeg ikke gidder å ta ned taktrekket. Den dagen jeg skal bytte så er det mulig jeg gjør det.

Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 25, 2015, 14:55:02 pm »

Ja har nakent lasterom nå, så da skal jeg gjøre det ordentlig før jeg legger tid og cash i innredning Glad Mulig jeg legger dobbelt i gulv også.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!