mars 28, 2024, 17:41:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: reduksjonsbokser på boble  (Lest 4840 ganger)
Class11
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: november 14, 2014, 22:43:47 pm »

Hei
er det noen som har montert reduksjonsbokser fra en buss på Bobla?
Hva må man tenke på ,hva trenger man ?
Kan jeg bruke den orginale girkassen fra Boble ved å snu diffen? Eller må man bruke busskassa?
Er det noen som har adapter til sånt ?
Er takknemlig for alle tips.
Loggført
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 15, 2014, 21:06:34 pm »

Dette vet jeg har vært gjort, har til og med sette det selv, når jeg tenker etter. Tror gearkasse fra gammel splitbuss går mer eller mindre rett på, foran tror jeg man bruker originale spindler, men bytter ut fjærarmene med dem fra splitt-buss.

Kontakt John Walentin i VW Veteranklubben. Det han ikke vet om saken er antagelig ikke verd å vite. HVis du ender opp med å bygge om ville en tråd om det være kjærkomment.

mvh

B.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: november 15, 2014, 21:38:19 pm »

Sette inn tidlig varebil reduksjonsbokser og forstilling hever bobla.
Noen bobler ble produsert slik under krigen men med montert diff. sperre i gir boksen. Denne konstruksjonen ble det senere vare bil konseptet uten sperre med forsterkede torsjons fjærer.

Skjønner ikke vitsen med å gjøre dette. For øvrig brukes konseptet med boble bunn på krigsmodeller replika.

Den manuelle gamle boble kassa fungerte med begge løsninger og som du sier diffen må snues når bokser monteres.
« Siste redigering: november 15, 2014, 21:44:28 pm av svenole » Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: november 15, 2014, 21:45:58 pm »

Hadde slike bokser originalmontert på min 181, men disse ble fjernet.
Ved kjøring over ca 70 km/t avga disse boksene en plagsom uling, som ble verre med økt fart.
181'en har disse montert for å bedre terrengegenskapene, men det er kanskje ikke det du vil oppnå?
Skal du heve bilen, tror jeg at jeg har forstillingen fra 181en liggende en plass, og den skal jeg ikke bruke..
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #4 på: november 16, 2014, 10:20:21 am »

Morro, har antagelig delvis samme planer du og jeg. Noe jeg ikke har funnet enda er fjærplater som tillater å sette reduksjonsboksen slik at en oppnår mest mulig bakkeklaring. Med litt måling i full fart mener jeg 11 cm heving er innafor. Jeg har ønske om en høybeina boble med litt offroadegenskaper og har funnet en nettsjappe som selger justerbare heveforstillinger til sånt.
Morro om du deler ideene dine. Mvh Lars
Loggført

Seaside VW Klubb
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: november 16, 2014, 11:02:56 am »

Det er vel strengt tatt bare å flytte over nesekon fra bobla til busskassa, og så putte den inn? Så vidt jeg vet, passer fjærplatene fra buss på boble og, så da er det i nærheten av bolt on?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #6 på: november 16, 2014, 12:02:36 pm »

Jeg har en girkasse med reduksjonsboxer i bussen min som skal ut i vinter. Den er i god stand, men er ikke noe behagelig med små dekk langs motorvejen. Pris er jeg ikke helt sikker på, så mulig jeg legger den ut for salg her på vwnorge til høystbydende. Mvh Roar
Tlf90105492
Loggført

bumblebee
Class11
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #7 på: november 16, 2014, 12:06:27 pm »

Takk for all info.Jeg har bygd en boble etter Baj Class11 utseende.Den er heiset men jeg vil gjerne rette opp den feile camber`n på bakakselen.Skal legge ut noen bilder snart.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: november 16, 2014, 13:26:07 pm »

Hva med å sveise inn irs bakstilling i stedet ? Da vil du kunne heise bilen og ha fin camber. Ser for meg at det er en bedre løsning enn å bruke bokser.
Loggført

1961 T1 - Custom
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #9 på: november 16, 2014, 18:22:25 pm »

Det er vel strengt tatt bare å flytte over nesekon fra bobla til busskassa, og så putte den inn? Så vidt jeg vet, passer fjærplatene fra buss på boble og, så da er det i nærheten av bolt on?
Gjør ikke det desverre, akkurat det som er utfordringen. Og jeg skjønner godt tankegangen med å senke x-antall splines for å justere camberen, men allikevel ha ca 11 cm hev. Med litt store hjul vil jo trådstarter  (og jeg,eventuellt) komme ned litt i turtall i forhold til splittbuss med org dimmensjon hjul
« Siste redigering: november 16, 2014, 18:26:29 pm av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
Class11
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #10 på: november 16, 2014, 18:23:02 pm »

Vurderte IRS men ser for meg at det blir en masse jobb.Eller tar jeg feil?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: november 16, 2014, 18:27:15 pm »

Det er reduksjonskassene fra barndoor som kan være mer eller mindre bolt-on. Usikker på torsjonstavene er like tykke, men torsjonsrøret er i hvertfall like bredt som på ei boble.
Loggført

Speed is no substitute for direction
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #12 på: november 16, 2014, 22:44:34 pm »

Gjorde dette for 20 år siden på en 68 mod.
Lagde noen adapterplater mellom boksene og fjærplatene. Dette fungerte sånn noenlunde. Ulempen var at bobla løfta seg bak ved akselerasjon... Tror jeg har dette liggende om dette skulle være av interesse.
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #13 på: november 17, 2014, 06:46:17 am »

Jeg er interessert, men lurer på om det ikke er mest realt å la trådstarter få førsterett på å kjøpe det av deg. Ellers tar jeg det gjerne.
Loggført

Seaside VW Klubb
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: november 17, 2014, 07:20:14 am »

Ulempen var at bobla løfta seg bak ved akselerasjon...

Det du trenger Class11 er Johnny Johnsons No Hop kit, det produseres ikke lenger, men det er i praksis en fourlink for bobla.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=502694
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: november 17, 2014, 19:46:05 pm »

Bra prosjekt Glad Jeg holder også på med et tilsvarende bobleprosjekt. For å få så gode kjøreegenskaper som mulig ser det ut (ifølge "Baja Bugs & Buggies", erfaringer på the Samba, etc) som at Johnsons no-hop kit er veien å gå med "nyere" bussbakende. Dersom du har en barndoorkasse (evt bare akselrørene fra en bd), er disse bolt-on på boble fjærplater. Men kjøreegenskapene blir etter sigende spennende... Dersom du leter på the Samba finner du eksempler på begge deler.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Class11
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #16 på: november 17, 2014, 22:39:18 pm »

Har sett på de settene fra staten jeg også.Men det jeg se som ulempe med disse settene er at man har en løs hylse som skli bare på akselrøret.Kan tenkes at det ikke funker så lenge her i landet.Disse settene er lagd for ørken-race.
Tror det bil noe form av adapter til de orginale fjærplatene.

Loggført
Class11
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #17 på: november 18, 2014, 21:17:32 pm »

Sånn ser den ut nå.Med 215/75R15 BF Goodrich All-Terrain dekk.Den er ca 10cm heiset.
Hadde enda mer høyde bak men da ble cambern enda mere feil.


* boble 3.jpg (82.27 KB. 621x350 - vist 336 ganger.)

Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: november 18, 2014, 23:19:25 pm »

Tøft Glad Har du fått de dekkene godkjent (innskrevet i vognkortet)? Har du brukt spindler fra type 181/hevespindler foran, eller er selve forstillinga ombygd?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!