april 25, 2024, 02:13:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Magirius sylindre! GO GO, eller NO NO  (Lest 3420 ganger)
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« på: desember 18, 2007, 22:49:35 pm »

Har kommet over en magirius motor på nabogården til besteforeldrene, som jeg får plukke alle 8 sylindrene ifra. Tanken var/er å bruke disse i en type 4 motor som jeg skal prøve å få litt mere guff utav. Motoren er en 2.0 CU, maskinering er ikke noe problem (freebee) Har spurt litt om magirius sylindre blandt folk, men de fleste rynker på nesen og fraråder meg å bruke tid og penger på dette. Så da er spørsmålet, hva er ulempen med disse sylindrene? Eller er det at mange ikke kjenner til de, og derfor negativ? Motor'n skal, hvis det blir motor av den i en type 2

Kom med synspunkter, positive og/eller negative...

og nei, dette skal ikke bli en type 1 vs. type 4 tråd...



Loggført

VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #1 på: desember 19, 2007, 06:31:09 am »

Tja hvorfor ikke hvis man har tid og ork, men jeg ville kjøpt et ferdig CIMA sylindersett med større borring.
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 19, 2007, 07:47:14 am »

Magirius sylindrer er helt greie de.
Må man betale for dreiejobben blir det fort dyrt da det er en del arbeid å få disse maskinert.
"Halve bilcross og rallycross miljøet" bruker disse, så de som rynker på nesen vet ikke hva de snakker om.
Borring på disse er 100 mm originalt men det er ikke problem å borre disse til 106.3 (4,185")
Finnes ikke større en 105 mm til T-4, så skal du ha større en det er dette valget.

Helt greie sylindrer, men å kjøpe løse sylindrer i USA er kanskje billigere.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: desember 19, 2007, 09:13:37 am »

Mahle selger Deutz sylindre nye og de er slettes ikke dyre. Men som Holmen sier - de må dreies ned.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 19, 2007, 12:05:47 pm »

Takk for svar!

Da blir det demontering av sylindre, siden jeg får disse gratis og har tilgang til maskinarbeider/svigerfar med maskinpark bør det være mulig å få til.

fortsettelse følger... en gang!  Sjokkert
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: desember 19, 2007, 12:22:34 pm »

Håper vi får se en prosjekt tråd i emnet?!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: desember 19, 2007, 12:35:02 pm »

Jeg regner med det blir to motorer ut av disse 8 sylindrene; skal du ha begge selv eller blir det muligheter for en støvete og grønn Bay-panel også...?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 19, 2007, 13:25:59 pm »

Hører jeg 3051 ccm med turbo?
4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....


* STD Magirius vs maskinert.jpg (38.29 KB, 455x341 - vist 310 ganger.)

* 4.060 stempel.jpg (42.49 KB, 480x360 - vist 317 ganger.)
« Siste redigering: desember 19, 2007, 13:33:23 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: desember 19, 2007, 13:47:09 pm »

Ble nysgjerrig jeg nå, er det snakk om sylindre fra en gammel Magirus Deutz-motor fra tiden de lagde luftkjølte lastebilmotorer, eller er det noe annet med lignende navn?

Hvis det er førstnevnte, passer deler fra en (diesel?) motor fra et annet selskap på VW-motorer?
Loggført

1969 Militær-buss
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: desember 19, 2007, 15:09:18 pm »

Hører jeg 3051 ccm med turbo?
4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....

Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  Osteaktig
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 19, 2007, 17:55:02 pm »

JHU: Skal prøve ta litt bilder underveis, HVIS sylindrene er brukbare og det er faktisk mulig å få de løs... Hæ

Syncronaut: Vi blir nok enige om ett eller annet... kan jo være greit å ha ett sett liggende også, når det første skjærer..

Holmen: Ja det hadde vært noe, tror nok det blir litt drøyt med 3 liter turbo

EspenX: Joda det er riktig det, luftkjølt v8 fra gammel Magirius Deutz lastebil. Etter en runde i dreibenken passer disse på type 4 blokka
Loggført

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: desember 20, 2007, 00:12:35 am »

Syncronaut: Vi blir nok enige om ett eller annet... kan jo være greit å ha ett sett liggende også, når det første skjærer..
Du vet det Bjørnar, det er alltid greit å ha noe liggende  Gliser Øyerulling
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: desember 20, 2007, 09:27:02 am »

ÅÅÅÅ herregud Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig


Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #13 på: desember 20, 2007, 12:21:07 pm »

Hører jeg 3051 ccm med turbo?
4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....

Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  Osteaktig

Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: desember 20, 2007, 14:36:44 pm »

Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  Osteaktig

Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall.
Tjaaaa, det skulle vel komme an på litt andre ting enn de to enkle og små gasserne også det... Jeg skrev det nå mest på tull, jeg da  Rekker tunge Osteaktig
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!