mars 29, 2024, 14:55:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1979 mod 1303LS med innsprøytning  (Lest 946 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« på: november 24, 2014, 14:28:54 pm »

Har kjøpt meg en 1979 mod 1303LS med innsprøytning (original 1600) som jeg må overhale litt. Er det noen her som har erfaringer med disse motorene? Jeg lurer på om jeg kan sette på et vanlig 1600 eksosanlegg som erstatning for det som sitter der nå? Jeg trodde alle injection motorer måtte ha en lambdasonde på eksosen, men jeg kan ikke se noen her (har ikke tatt av eksosen ennå), og jeg kan heller ikke finne det beskrevet i koblingsdiagrammet til bilen. Jeg vil gjerne bruke et mer standard eksosanlegg for da er det mye mer å velge mellom pluss at jeg har et ubrukt liggende.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: november 25, 2014, 07:09:56 am »

ikke lambdasonde på så gammel.er vel L-jetronic innsprut på denne.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #2 på: november 25, 2014, 12:24:22 pm »

Det høres veldig riktig ut, og stemmer bra overens med beskrivelsen på Wikipedia, takk så mye Glad

Wikipedia:
L-Jetronic (1974–1989)[edit]
Analog fuel injection. L-Jetronic was often called Air-Flow Controlled (AFC) injection to further separate it from the pressure-controlled D-Jetronic — with the 'L' in its name derived from German: luft, meaning air. In the system, air flow into the engine is measured by a movable vane (indicating engine load) known as the mass air flow sensor (MAF) — referred to in German documentation as the LuftMassenMesser or LMM. L-Jetronic used custom-designed integrated circuits, resulting in a simpler and more reliable engine control unit (ECU) than the D-Jetronic's.

L-Jetronic was used heavily in 1980s-era European cars,[2] as well as BMW K-Series motorcycles. Licensing some of Bosch's L-Jetronic concepts and technologies, Lucas, Hitachi Automotive Products, NipponDenso, and others produced similar fuel injection systems for Asian car manufacturers. Despite physical similarity between L-Jetronic components and those produced under license by other manufacturers, the non-Bosch systems should not be called L-Jetronic, and the parts are usually incompatible.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: november 26, 2014, 08:26:50 am »

Får du på større spjelldhus og dyser og styreenhet fra opel Gsi så er mulighetene for mere effekt tilstede. Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!