juni 08, 2024, 03:49:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ruststopp, erfaringer?  (Lest 5757 ganger)
jordraatt
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« på: desember 07, 2014, 23:45:05 pm »

Hei!

Jeg har ei boble som har noen rusthull her og der. Enkelte steder kommer jeg til så jeg kan sveise. Men det er noen plasser det er umulig å komme til med vinkelsliper og sveiseapparat, uten å måtte plukke ut motor og demontere bakstilling. Og det har jeg ikke tid til akkurat nå. Det er veggene mellom motor og skjermer som er angrepet, på innsiden (mot motor).

Planen er å sprøyte 2 lag med Owatrol i alle krinker og kroker, og inne i rusthull, slik at det blir dekt på begge sider av metallet. Deretter har jeg planer om å sprøyte tectyl over dette.

Er dette en god løsning, dersom man ikke har mulighet til å rustsveise? Og hvor lenge kan man holde rusten i sjakk med denne metoden, dersom bilen står tørt lagret over vinteren og blir behandlet med samme prosedyre 1 gang i året?? Takker for erfaringer og gode råd.
« Siste redigering: desember 07, 2014, 23:48:21 pm av jordraatt » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 09, 2014, 00:15:05 am »

hei, dette er nok ingen god løysing nei. men da er vel eit slags alternativ om ikkje ant. besta er å bruka dei minuttane som trengst for å ta ned motor og evt andre ting. skal du smøra treolja på rusta ville eg ivertfall ha droppa tectylen. da har ingenting å gjera med rust og gjer vont verre uansett. skal du holda rusta i sjakk må du sandblåsa og sveisa
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
jordraatt
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 09, 2014, 00:24:40 am »

ok, takk for svar. dette blir en slags midlertidig løsning. er det mulig å si omtrent hvor lenge dette kan holde seg?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: desember 09, 2014, 07:39:31 am »

Problemet med owatrol på steder du ikke kommer til, er at hvis den ikke klarer å trenge til bunns gjennom rusta, vil det fortsette å ruste under owatrolen. Leste en tråd engang om en som hadde opplevd dette.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: desember 09, 2014, 07:48:49 am »

Hei!

Jeg har ei boble som har noen rusthull her og der. Enkelte steder kommer jeg til så jeg kan sveise. Men det er noen plasser det er umulig å komme til med vinkelsliper og sveiseapparat, uten å måtte plukke ut motor og demontere bakstilling. Og det har jeg ikke tid til akkurat nå. Det er veggene mellom motor og skjermer som er angrepet, på innsiden (mot motor).

Planen er å sprøyte 2 lag med Owatrol i alle krinker og kroker, og inne i rusthull, slik at det blir dekt på begge sider av metallet. Deretter har jeg planer om å sprøyte tectyl over dette.

Er dette en god løsning, dersom man ikke har mulighet til å rustsveise? Og hvor lenge kan man holde rusten i sjakk med denne metoden, dersom bilen står tørt lagret over vinteren og blir behandlet med samme prosedyre 1 gang i året?? Takker for erfaringer og gode råd.

Løsningen du beskriver er omtrent som å gjøre gulvet rent ved å koste skiten under et teppe. Gulvet ser rent ut men du vet hvor skiten ligger. Innerskjermene er en helt vanlig rustplass og du kommer ikke utenom kapp og sveis hvis du ønsker en permanent fix. Skal du derimot bare lage en midlertidig fix så kan du pusse, grunne og lakke. Fyller du alt med Owatrol (som har en fantastisk krypevne) så gjør du jobben vanskeligere for deg selv når du bestemmer deg for å gjøre jobben skikkelig senere.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jordraatt
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 09, 2014, 16:07:19 pm »

Ok, takk for svar. Det ligger an til at jeg må sette bort bilen til rustsveising. Heldigvis så har hotshop deler som det går an å bytte ut.
« Siste redigering: desember 10, 2014, 21:46:47 pm av jordraatt » Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: desember 12, 2014, 10:38:02 am »

Du legger ikke ut noe bilde, eller beskriver hvor mye rust det er snakk om.
Man bør helt klart sandblåse, sveise og lakke for å få beste resultat.

Hvis det bare er litt rust, og på EU sier de ingenting, kan du sprøyte på remedier og utsette den litt store jobben. Før eller siden må du uansett sandblåse, sveise og lakke.

Jeg har utsatt sånne jobber ved å sprøyte på noe som heter "Fluidfilm" litt sånn av og til. Det er en olje som ikke tørker og som holder fuktigheten borte. Også denne kryper som owatrol, men herder altså ikke. Rusten blir ikke borte, men det ruster ikke videre slik at hullet/skaden blir ikke større. Så tar du det når du har tid/mulighet/penger/lyst/fått kjeft på EU.

http://www.bilkontroll.no/fluid-film
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
jordraatt
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 15, 2014, 19:41:14 pm »

takk for et godt svar! og beklager at jeg ikke har bilde akkurat nå.. det er innerskjermene som er angrepet, så det er ikke snakk om bærende deler.. men det er hull flere steder.. så du mener at det er mulig å stoppe et rustangrep med å smøre inn med den oljen som du anbefalte? hvor lenge kan man stoppe det i så fall?

og på de stedene med overflaterust som jeg ikke kommer til med sandblåser eller stålbørste, hva er best å bruke av rustomvandler og Owatrol?? er det mulig å kombinere disse?

fant dette svaret på et forum: "Idielt sett bør all rust fjernes med sandblåsing eller syredypping og nytt stål sveises inn der rusten har tatt overhånd. Påbegynt rust vil aldri stoppe helt (uansett behandling med "vidunderkurer" som sies å stoppe rust), men snakker vi mer budsjettprosjekt går det også an å forsinke prosessen betraktelig uten å sveise inn nytt. Med godt grunnarbeid vil rustprosessen sinkes såpass at det vil gå mange år før den igjen vil være et problem. Lagres bilen i tillegg tørt vil en godt grunnbehandlet bil ikke få problemer med rust igjen i din levetid."

er det noe sannhet i dette??
« Siste redigering: desember 16, 2014, 17:07:49 pm av jordraatt » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: desember 16, 2014, 21:34:34 pm »

sannheiten er at rust er ein kjemisk prosess som går lika fint bak oljer og andre ting, du kan ikkje stoppa prosessen men du kan i beste fall forsinka den.. vist du absolutt må bruka kjemi så bruk i vertfall noko som er fosforsyre basert til å begynna med. ferrobet feks. derreter kan du ha på owatrol eller andre oljer.

men når du snakkar om hol i innerskjermen so høyrest da absolutt ikkje ut som da er so lurt å berre gløyma da. er da i forbindelse med karosserifestet er da definetivt berande konstruksjon.

poenget her er at da krever mykje meir tid,energi og pengar å gjera sånt slorv og halvjalla greier , istaden for å gjera da skikklig med ein gong.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #9 på: desember 16, 2014, 21:55:47 pm »

Hva vil du anbefale i hulrom og kanaler hvor man ikke kommer til med sandblåsing Tistlo?
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: desember 16, 2014, 22:28:22 pm »

Fra ett annet forum, var det en som testet diverse midler, bl.a. Tok han en rusten stålplate. Helte på 5 typer mer eller mindre kjente midler han hadde hørt godt om, og hang den under ei brygge ved sjøen i ett år. Vinneren, som krøyp best utover samtidig som at den beskyttet best mot mer rust og ikke stivnet, var den tynne hulromsvoksen til Biltema.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: desember 17, 2014, 22:34:08 pm »

Hva vil du anbefale i hulrom og kanaler hvor man ikke kommer til med sandblåsing Tistlo?

for min del har eg kun gjort dette på bilar som er sveist med nye kanalar etc. og då har eg brukt mike sander sin hulromsfeita. men da er vel mangen testar som er gjort på detta. meinar gasolin selger noko som skal vera top of the nothc. ivertfall ifølge den store testen dei linka til
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
jordraatt
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: desember 18, 2014, 14:43:13 pm »

takk for svar.. jeg kommer til å sandblåse og sveise så mye rust som over hodet mulig.. og deretter kline på med Wurth rustomvandler på de stedene jeg ikke kommer til.. deretter kommer jeg til å lakkere med en blanding av 50/50 Arcanol/Owatrol, flere strøk.. høres dette ut som en god løsning?
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #13 på: desember 19, 2014, 08:22:59 am »


Bare litt sånn info  
Rust utvikler seg så lenge det er tilgang på luft (oksygen) og vann (også luftfuktighet)

* Screenshot_2014-12-19-08-02-28-1.jpg (54.48 KB. 482x240 - vist 208 ganger.)


Så oljeprodukter sin oppgave er å stenge ute vann og oksygen. De virker bare om de kryper bra, slik at alle hulrom (helt ned på mikronivå) fylles. Mange oljeprodukter inneholder voks løst i et løsemiddel. Løsemiddelet fordamper over tid og voksen dekker da ikke alt og det ruster videre.
Ferrobet reagerer kjemisk med rust og danner magnetitt (jernmalm, faktisk). Mye artig kjemi å lære for den som er opptatt av korrosjon. 
Ps 1. Googler du "korrosjon" finnes mye info på nett. Dette hører innunder elektrokjemi (et litt stort og tungt emne). 
Ps 2. Hør på Tistlo. Erfaren kar, det! 
Jørn.

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!