april 26, 2024, 06:42:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli?  (Lest 8775 ganger)
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #30 på: desember 21, 2007, 09:24:07 am »

Det som er rart, og dette sier jeg som designer, er at man vanligvis legger opp til en stil på disse VWroddene basert på 1910-1920 design. Denne har fått detaljer som ligger mer i tidlig 30 tall.

Vår kjære vw har jo mye mer felles trekk med 40 tallets rodder "Fat Fenders" ??

Fordi da måtte man kalt det vw-custom og ikke vw-rod?
Finnes så klart tusen meninger om emnet, det som er riktig for noen kan tilkalle brekninger hos andre. Dette er vi alle enige om.. At vw-rodden gjenspeiler i alle fall slutten av 20 og ett stykke opp på 30 tallets hot rods er jeg til dels enig i, hvorfor? Fordi den rett og slett kan bli tøff når man monterer en droppa I-beam foran, bytter ut til eikefelger med hvitside og fjerner skjermene +++.

"Svenskestuket", for å dra den litt lengre: dette er ett verdenskjent begrep (spesielt i norden..) i mc-verdenen. I korte drag dreier det seg om en sykkel (HD) med kjempelang gaffel og cleane linjer.

Litt over her dro jeg til forveksling tankene over mot epa-fenomenet og de forferdelige kreasjonene det har medført, ingen kan si noe på at svenskene pga sitt herlige regelverk rundt dette med amatørbygge har satt mange kreative sjeler i sving!

Når alt det er skrevet er jeg enig i at bilen her til nød kunne blitt riktig tøff i hendene på rett mann med rett utstyr og tid Glad

Og mens vi snakker om merkelige svenske kreasjoner, sjekk: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1701676

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: desember 21, 2007, 10:01:37 am »

Fordi da måtte man kalt det vw-custom og ikke vw-rod?

Dette vet du sikkert mye bedre enn meg, men for å kunne klassifiseres som rod er "kravet" "før 1948"... etter det så blir det street rod... etter amerikanske rod regler...
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #32 på: desember 21, 2007, 11:21:14 am »

JHU: Skjønner hva du mener. VW-rod bølgen "So Cal Look" (senket, wire wheels, framflyttet aksel, skjermløst, taksenket) er vel mest i tråd med "fenderless"-bølgen og hot rod stilen som er best eksemplifisert med lette karosserier uten skjermer fra 1935-1955. Etter det kom whitewalls, flake og skjermer for fullt igjen. T-buckets er jo en show-greie fra sent 50 og 60-tall som har lite til felles med So Cal Lookers.

Men - veldig enig i ditt spørsmål...rart at ikke flere VW-fat fendered customs bygges. De to i denne tråden er egrntlig gode eksempler på gode tanker i så måte.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #33 på: desember 21, 2007, 11:29:33 am »

Det blir liksom litt "svenskestuk" over denne. Personlig synes jeg en Boble bør beholde Boblas særpreg, være seg man bygger rod eller andre stilarter. En Boble som er Ford-inspirert eller kjører med Rolls Royce front, lyser det komplekser av  Gråter

Helt enig
Hvor er det særprega "svenskestuket" da? Ser ikke noe foroverskredd B-stolpe. Frontruta er kansje lagt en anelse bakover, men ellers syns jeg det ser ut som taket er senket på samme måte som på gamle Huvestad bilen. Og den sa du ingenting om at hadde "svenskestuk". Utenom uheldig valg av baklykter(syns jeg da), og løfta hjulbue er vel bakenden fortsatt rimelig lik boblas egentlige former(og selvfølgelig skjæringen til pottene). Front lyktene er vel heller ikke det beste valget og overgangen mellom skjerm og stigbrett kunne vel vært litt bedre. Ellers syns jeg bilen er kul som få jeg. Vi må slutte å sitte på berget her og være snevsynte. Her er det jo bare lov med det som "vw guruene" i miljøet sier. Er nesten ikke en som tør å være annerledes her for da blir den personen sett på som rar eller helt på jordet. Mange av disse diskusjonene som "skremmer" enkelte vekk fra miljøet eller at de ikke tør bygge sånn de har lyst til.

Ehhhhh...........svenskestuk var vel bare et uttrykk for at svenskene lager utrolig mye rart, med mer eller mindre heldig utfall. Noen husker sikkert de tre seksjonerte bilene som "vanket" på Mantorp på slutten av 80 tallet. En Boble, en fastback og en type 2 hvis jeg ikke husker feil. Dette er min kobling mot bruken av ordet svenskestuk. Sannsynligvis har jeg nå tråkket i salaten, og brukt et ord som gjenspeiler noe annet. Kan virke sånn på det krasse innlegget ditt Even  Øyerulling

Smil til verden og verden................ Gliser
Neida Jøran,ingen som har tråkka i salaten, men er litt lei av at "den harde kjernes ord er lov" i miljøet her oppe.


God Jul til alle sammen










Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: desember 21, 2007, 11:56:42 am »

Det er lov å tenke nytt - men da må man tåle å høre at man enten har forferdelig dårlig smak eller ikke har skjønt poenget - ingen i Norge bestemmer hvordan en annens bil lages - selv om det er mye Besserwissere rundt omkring.

Min filosofi: Stikker man frem hodet så er det alltids noen som har meninger om det Glad

PS: Dessuten har vi et biltilsyn som tillater minimalt med modifiseringer på kaross - og en ombygging krever jo sitt om man ikke skal kjempe mot mennesker med 10 hender i tillegg. Derfor er vi nok forvist til å sitte på berget - med en haug med "like biler" som resultat Trist

Og tilslutt: I mine øyne finnes ingen "hard kjerne" i norge, det er de som har vært med lenge og "fått seg et navn" du mener? De er som vanlige folk flest - og mange av de har nok bestemte meninger om hva som er rett og feil - mitt råd: Drit i dem - de får bygge bilene slik de vil - så får andre bygge slik de vil. Finnes ingen "rett stil" for alle, gud å kjedelig med alle biler med noen få type felger, lakk, eksteriør og interiør + motorer....

Janteloven finnes og i VW miljøet - den er bare litt vanskeligere å avdekke enn de eksemplene man daglig finner på VG og Dagbladet + Aftenposten  Sint

Oooooog til slutt: Bilen linket til i starten av denne tråden er nok noe av de mer heldige konverteringene - men igjen  - i mine øyne er dette uansett mislykket - la rod være rod og VW være VW (rod er for meg US Cars) - parre aper og skilpadder ække no som fungerer - I MINE ØYNE Blunker

Det blir liksom litt "svenskestuk" over denne. Personlig synes jeg en Boble bør beholde Boblas særpreg, være seg man bygger rod eller andre stilarter. En Boble som er Ford-inspirert eller kjører med Rolls Royce front, lyser det komplekser av  Gråter

Helt enig
Hvor er det særprega "svenskestuket" da? Ser ikke noe foroverskredd B-stolpe. Frontruta er kansje lagt en anelse bakover, men ellers syns jeg det ser ut som taket er senket på samme måte som på gamle Huvestad bilen. Og den sa du ingenting om at hadde "svenskestuk". Utenom uheldig valg av baklykter(syns jeg da), og løfta hjulbue er vel bakenden fortsatt rimelig lik boblas egentlige former(og selvfølgelig skjæringen til pottene). Front lyktene er vel heller ikke det beste valget og overgangen mellom skjerm og stigbrett kunne vel vært litt bedre. Ellers syns jeg bilen er kul som få jeg. Vi må slutte å sitte på berget her og være snevsynte. Her er det jo bare lov med det som "vw guruene" i miljøet sier. Er nesten ikke en som tør å være annerledes her for da blir den personen sett på som rar eller helt på jordet. Mange av disse diskusjonene som "skremmer" enkelte vekk fra miljøet eller at de ikke tør bygge sånn de har lyst til.

Ehhhhh...........svenskestuk var vel bare et uttrykk for at svenskene lager utrolig mye rart, med mer eller mindre heldig utfall. Noen husker sikkert de tre seksjonerte bilene som "vanket" på Mantorp på slutten av 80 tallet. En Boble, en fastback og en type 2 hvis jeg ikke husker feil. Dette er min kobling mot bruken av ordet svenskestuk. Sannsynligvis har jeg nå tråkket i salaten, og brukt et ord som gjenspeiler noe annet. Kan virke sånn på det krasse innlegget ditt Even  Øyerulling

Smil til verden og verden................ Gliser
Neida Jøran,ingen som har tråkka i salaten, men er litt lei av at "den harde kjernes ord er lov" i miljøet her oppe.


God Jul til alle sammen











« Siste redigering: desember 21, 2007, 13:12:30 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #35 på: desember 21, 2007, 12:24:05 pm »

Det blir liksom litt "svenskestuk" over denne. Personlig synes jeg en Boble bør beholde Boblas særpreg, være seg man bygger rod eller andre stilarter. En Boble som er Ford-inspirert eller kjører med Rolls Royce front, lyser det komplekser av  Gråter

Helt enig
Hvor er det særprega "svenskestuket" da? Ser ikke noe foroverskredd B-stolpe. Frontruta er kansje lagt en anelse bakover, men ellers syns jeg det ser ut som taket er senket på samme måte som på gamle Huvestad bilen. Og den sa du ingenting om at hadde "svenskestuk". Utenom uheldig valg av baklykter(syns jeg da), og løfta hjulbue er vel bakenden fortsatt rimelig lik boblas egentlige former(og selvfølgelig skjæringen til pottene). Front lyktene er vel heller ikke det beste valget og overgangen mellom skjerm og stigbrett kunne vel vært litt bedre. Ellers syns jeg bilen er kul som få jeg. Vi må slutte å sitte på berget her og være snevsynte. Her er det jo bare lov med det som "vw guruene" i miljøet sier. Er nesten ikke en som tør å være annerledes her for da blir den personen sett på som rar eller helt på jordet. Mange av disse diskusjonene som "skremmer" enkelte vekk fra miljøet eller at de ikke tør bygge sånn de har lyst til.

Ehhhhh...........svenskestuk var vel bare et uttrykk for at svenskene lager utrolig mye rart, med mer eller mindre heldig utfall. Noen husker sikkert de tre seksjonerte bilene som "vanket" på Mantorp på slutten av 80 tallet. En Boble, en fastback og en type 2 hvis jeg ikke husker feil. Dette er min kobling mot bruken av ordet svenskestuk. Sannsynligvis har jeg nå tråkket i salaten, og brukt et ord som gjenspeiler noe annet. Kan virke sånn på det krasse innlegget ditt Even  Øyerulling

Smil til verden og verden................ Gliser
Neida Jøran,ingen som har tråkka i salaten, men er litt lei av at "den harde kjernes ord er lov" i miljøet her oppe.


God Jul til alle sammen

Egentlig burde jeg føle meg beæret ;-) Kan ikke helt se at noen lover er diktert her.

Kun ytring av meninger på et diskusjonsforum.

Med ønske om en fortsatt fredelig Jul :-)         
« Siste redigering: desember 21, 2007, 12:26:26 pm av Jøran Larssen » Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #36 på: desember 21, 2007, 12:38:12 pm »

Fordi da måtte man kalt det vw-custom og ikke vw-rod?

Dette vet du sikkert mye bedre enn meg, men for å kunne klassifiseres som rod er "kravet" "før 1948"... etter det så blir det street rod... etter amerikanske rod regler...

Oj, nå begir vi oss ut på tynn is her! Spesielt siden dette er ett vw-forum.. Glad
Dette er veldig vanskelig og ikke minst veldig sårt tema for noen..Men jeg kan gi deg min oppfatning:

"Hot rod" var jo i utgangspunktet ett begrep som fortalte at en bil hadde sprekere motor og bedre bremser, ble totalt ribbet for såkalte unødvendigheter som skjermer og reservehjul (som ofte var plassert utenpå karosseriet), pluss diverse inngrep som gjorde bilene lettere og raskere. Hele tiden brukte man det som var tilgjengelig av deler, på skrotplasser osv.

Om man skal dra det litt ut er jo da pr definisjon en 1992 mazda stasjonsvogn med større hjul, sportsluftfilter fra en 94 modell og modifisert listverk en hot rod.

Tradisjonell hot rod derimot, blir noe annet. Da snakker vi gjerne om en bil fra  20-30 tallet som er bygget med deler tilgjengelig på 50 tallet. Her kommer kanskje ur-rodden inn, som noen nevnte tidligere i tråden. Denne besto såvidte jeg vet, av ett 32 ford karosseri og en tidlig 20 talls essex ramme. Noen mener at det er kun ford som gjelder, siden disse har blitt meget dyre (spesielt 32 modellen) har man nå begynt å snuse på andre merker. Selvsagt er det også her delte meninger om hva som er "lov"!

Street rod, ifølge min ordbok er typiske "boyd" biler. De "feteste" ser ut som en gammel bil med svinedyr lakk, og når du åpner døra så finner du kupeen på en typisk 2007 modell volvo S80. Er sikkert mange som er uenige i dette, men alt fra å montere motor i fra nyere tid, dvs fra 60 tallet og oppover, moderne understell, til andre moderne løsninger kvalifiserer til denne båsen. Vi snakker fortsatt om 20-30 talls biler.

Biler fra 40 tallet og nyere ser jeg på som custom, du kjenner igjen en custom bil gjerne med at den har en meget dominerende grill, taksenket, flammelakk (alle har vel hørt uttrykekt "custom flames), og ellers meget senka biler.
Å kalle en slik bil hot rod blir for meg helt feil, men det er jo ett så overfladisk tema at ingenting er egentlig rett eller feil.

Håper noen har innspill, har sikkert glem og utelatt mye Glad


Loggført

Member #1 /Spliths venner
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #37 på: desember 21, 2007, 13:05:33 pm »

Jeg trodde Bjørner var gått i hi på denne tiden av året.....

http://www.streetrodinsider.com/ContentPage.asp?ContentID=121
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #38 på: desember 21, 2007, 14:51:56 pm »

Jeg trodde Bjørner var gått i hi på denne tiden av året.....

http://www.streetrodinsider.com/ContentPage.asp?ContentID=121

Ok, hvis alt som står skrevet er "lov" er jo alt både riktig og feil i denne sammenhengen.

Slår du på discovery en kveld vil du få en helt annen versjon siden det meste handler om oppfatning.

Om du virkelig er interessert og vil få en egen mening om dette lille venn, les og følg med noen år f. eks på http://www.jalopyjournal.com og se om noe endrer seg. Egentlig bare en gjeng bilfolk med merkelig hårsveis, men også utrolig mye kunnskap rundt emnet.

Den lista du viser til gjenspeiler ingenting, om i så fall veldig lite av min oppfatning, som jeg presiserte innledningsvis er gjeldende for mine utsagn.
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #39 på: desember 21, 2007, 15:06:56 pm »


Det er selfølgelig ikke slik at alt som er skrevet er "lov", men at "grensen" for hot rod er pre -49 det tror jeg både svensker , normenn, og amerikanere er veldig enige om.... Man må gjerne mene at 32 ford er mere rod enn 40 ford eller en 46 dodge, men jeg mener definnitivt at en 40 ford og 46 dodge, for ikke å snakke om en 41 willys, er en hotrod og ikke en custom. Det tror jeg også store deler av hot rod norge er enig med meg i.
« Siste redigering: desember 21, 2007, 16:58:56 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #40 på: desember 21, 2007, 20:48:06 pm »

jeg synes bilen er grisetøff, og at han har truffet blink på mye av det han har gjort... men ikke alt



Alien

Grisetøff Osteaktig Osteaktig Osteaktig.
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #41 på: desember 22, 2007, 12:19:39 pm »


Det er selfølgelig ikke slik at alt som er skrevet er "lov", men at "grensen" for hot rod er pre -49 det tror jeg både svensker , normenn, og amerikanere er veldig enige om.... Man må gjerne mene at 32 ford er mere rod enn 40 ford eller en 46 dodge, men jeg mener definnitivt at en 40 ford og 46 dodge, for ikke å snakke om en 41 willys, er en hotrod og ikke en custom. Det tror jeg også store deler av hot rod norge er enig med meg i.

Du forstår tydeligvis ikke hva vi snakker om, jeg sier jo det at ALT med modifisert motor og evt endre deler i utgangspunktet er en hot rod, men i boka MI er det kun tradisjonell rodding som gjelder. Og hvis du kan vise meg det flertallet av rod norge som du så freidig refererer til, og ikke minst bilen, som har blitt en tøff hot rod basert på en 1946 dodge..vi snakker om ett karosseri som passer best som begravelsebil spør du meg, men jeg er klar til å bli overbevist.

'41 willys coupe som alle kjenner fra filmen "hot rod" er ikke for meg en typisk hot rod, men en jævla tøff gasser..

Kom en tur til hiet mitt skal jeg forklare mine meninger.  Kysser

Eller, siden dette jo er ett vw forum får vi kanskje la rod-diskusjonen ligge til ett eller annet treff neste år Blunker



Loggført

Member #1 /Spliths venner
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #42 på: desember 23, 2007, 11:29:54 am »

Det er klart at hvis diskusjonen går på hva du mener, da tar jeg feil, for det vet jeg ingenting om...

Det at endel amerikanere kaller alle modifiserte biler for en "Hot Rod" det vet både du og jeg at det ikke er det vi diskuterer her.
Men at du aldri har hørt noe om et skille før og etter 1949 når det gjelder "tradisjonelle" rodder det synes jeg er rart, når du tydeligvis er en aktiv del av miljøet.
Jeg er helt enig i at det er 20 og 30 tallere som er de tøffeste roddene, men det betyr ikke at alt annet er custom...
Det er ikke mye som slår en riktig bygget 33 Ford, 34 Chevy eller A Ford....

Det at en 41 willys KAN være en jævla tøff gasser er jeg helt enig i, men gassere må holdes utenfor denne diskusjonen fordi det er biler bygget for å konkurere i Gas Cupe eller Gas Sedan klasser i dragrace med sine helt spesielle særegenheter. En strøken senka 41 Willyes med fancy lakk, alufelger, strøkent interiør osv, er for de fleste en hot rod og ikke en gasser eller custom...

NSRA definerer det slik: An automobile of 1948 or earlier manufacture which has undergone some type of modernization, to include any of the following; engine, transmission, interior refinements, and any other modifications the builder desires.
« Siste redigering: desember 23, 2007, 12:14:51 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!