april 28, 2024, 20:42:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgasser/motor hjelp til nybegynner!  (Lest 7021 ganger)
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« på: desember 12, 2014, 18:40:46 pm »

Har skaffet meg en 40hp 1200 1961 brannpumpe motor som er plug'n'play på bilen.

Forgasser som stod på var en.. tror det stod 28 eller 30 pict/1 eller no med en 6v choke element.
Denne hadde jo for lengst tetta seg helt og er "ubrukelig" i dette øyeblikk, men ligger i hylla på verkstedet.

Satt så på en større Euromax forgasser fra beachbuggyn til fatters (tror det står en 1300 eller 1500 på den), dette viste seg å bli alt for mye for den lille 1200'n og ser ut som den drukna, kan hende jeg tar helt feil der og bare jeg som ikke er flink nok til å justere noe som helst.

Står nå på en 28PCI manuell choke forgasser, denne fungerer helt fint men ser ut som tomgangs skruen ikke fungerer helt da den ikke viser noen forandring uansett hvordan man skrur på den.

Uansett! Hovedproblemet er at motoren ikke har kraft, den starter og går fint etter litt choke og den har fått varmet seg i noen minutter. Har sjekket med startgass her og der i forbindelse med luft lekasjer og innsug, det ser helt tett og fint ut da det ikke ble noen forandring på rpm.

Tenning skal være "bra" innstilt, holdt på en stund med å finne det som går best på tomgang, hadde ikke tilgang til en kompis som kunne gasse litt for å se om jeg kunne justere litt etter det.

Bilen klarer i hovedsak ikke flytte seg no nevneverdig, høyeste jeg har klart å få den på strekke på 4-500m er 40kmt.

Revers fungerer uten problemer, 1st gir.. ja må leke litt med clutch og gass men når den først begynner går den godt på 1st.
2gir fungerer vis jeg har godt turtall på 1st, resten er bare sorgen.

hjelp! Trist
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: desember 12, 2014, 22:49:28 pm »

har både 28 og 30 pict forkasser som skal være i orden til salgs. tlf 99599148
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2 på: desember 13, 2014, 13:43:21 pm »

Får se litt senere om det blir aktuelt.

Prøve igår med Pertronix III tenning, med petronix III Coil.

Dette skal jo strengt talt å ha fått motorn til å gå bedre, jeg justerte den riktig, tenningsrekkefølge riktig. Ville ikke starte på noen som helst måte med choke, uten choke startet den ekstremt dårlig og bare såvidt, uansett hvor tenninga må ble stilt så var det ett nei fra motorn. Opplevde noe av det samme med Pertronix 6v tenning og coil på motorn. Vil absolutt ikke ha noe med elektronisk tenning å gjøre.

Og så begynner det jo selvfølgelig å skyte og smelle baki der, skulle tro noen drev med bergspregning. Uansett, byttet tilbake til stiftetenninga og nå går motorn like dass etter at det smallt i eksos og innsug.

En smule sinna og trenger virkelig hjelp nå.....
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #3 på: desember 13, 2014, 15:47:39 pm »

Har du riktig rekkefølge på pluggledningene??? 
Siden den skyter og smeller!!!
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: desember 13, 2014, 17:19:50 pm »

Regner med du har justert ventilene, er de i ulage, kan du justere forgasser og tenning til du dauer...

Tenker også som Svein i forrige innlegg.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #5 på: desember 13, 2014, 18:21:14 pm »

Rekkefølgen er som sakt riktig.. 1-4-3-2..

Kan heller ikke skjønne at den går like dass når jeg sat tilbake det som stod tidligere og som i det minste gikk pent på tomgang, nå er det bare sorgen alt sammen.

Tenkes at noe har fått seg juling? Det regelrett ekspoderte baki der.

Tar heller motorn ut og setter den på benken, har en startjigg så får gå over ventiler og full pakke når det er lett tilgjengelig Glad Noe er det definitivt som ikke stemmer.
« Siste redigering: desember 13, 2014, 18:31:36 pm av Graveyardbbq » Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: desember 13, 2014, 22:22:40 pm »

Sjekk ventilene!
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #7 på: desember 14, 2014, 16:28:51 pm »

Takk for tipsa, skal så aboslutt ta en kontroll av ventiler nå.

Får ta ut motorn og gå over alt, kan like greit bytte litt pakninger mens jeg først er i gang, dette vet jeg ikke om har blitt gjort tidligere. Kan for alt jeg vet være en dårlig topp pakning som også skaper problemer.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: desember 14, 2014, 16:52:49 pm »

Ta en sylinderlekkasjetest før du åpner motoren. Sjekk også om alle ventilene løfter like høyt ( for å sjekke om kammen er iorden). Er ikke vanlig toppakning på bobla, toppen tetter rett på sylinder, evt noen årganger 1200 har tynne kobberpakninger. Og du vil nok høre hvis det lekker. Noen ganger kan ventilene henge litt åpne når de har stått en stund, kjennetegnes med STOR ventilklaring.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #9 på: desember 14, 2014, 17:40:55 pm »

Takk for enda ett godt tips!

Bare lurer, vil toppen til en 61 1200 f.eks passe på min andre 59 1200? Fikk sur tilbakemelding at toppene til 59'motorn vil koste en god del å få reparert grunnet dårlige ventilseter og ventilstyringer som må tilpasses og lages osv osv osv.

utifra hva jeg kan se selv er det bare slaglengde som er forskjell på motorene sånn sett, stemmer dette?

(Vis noen har ett godt tilbud på topper som passer 59 motorn som ikke trenger kjærlighet uten grenser, så kom gjerne)
« Siste redigering: desember 14, 2014, 17:46:55 pm av Graveyardbbq » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: desember 14, 2014, 20:32:32 pm »

Toppene er helt forskjellige på 59 og 61, motorene er også forskjellige.61 modellen har større motorblokk og lengre veiv.

59 mod har fast dynamofot, mens 61 er første årsmodell med løs dynamofot.

Både slag og borring er like på de 2 årsmodellene.
« Siste redigering: desember 14, 2014, 20:36:52 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #11 på: desember 14, 2014, 22:07:11 pm »

vis borring er lik, skal den vel strengt talt passe? samme for meg om de er forskjellige vis de kan brukes Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: desember 14, 2014, 22:16:53 pm »

Det er forskjellig avstand mellom hver råde i blokka, veiva er lengre. Derfor er toppene breiere, siden det er større avstand mellom stemplene på nyere motorer.

Skal du få de til å passe, må du bl.a. kappe toppene i to, skjære vekk unødvendig metall og sveise de sammen igjen... +++
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #13 på: desember 15, 2014, 12:18:58 pm »

Fysj da, nei da er jo ikke det noe lurt Glad

Fikk tatt en titt på ventiler med motor på, her fant jeg noen ventilskruer som var løse. Finner frem søkeblad og justerer dette.

Må bare finne avstanden det skal være så tenker jeg at dette blir god kos til slutt!

la også merke til at pluggene mine er veldig svarte selv med en liten forgasser som PCI28, tenkes forgasser og tennings justering som er feil her. Som tidligere nevnt kan jeg ikke se at blandingskruen på 28'n utgjør noe forskjell uansett hvordan den blir skrudd.. en liten vask i ultralyd  vasker kan være løse dette problemet eller kan den være utslitt rett og slett?

Tenker også litt nå i ettertid, det var veldig lite /ingen olje i toppene, burde jeg ta en titt på oljepumpa?
Oljetrykksmåleren har aldri lyst heller, selv ikke etter oljeskift. kjenner ikke til dette kan hende den ikke skal lyse med mindre det er ett faktiskt problem? Lampa lyser om jeg tar ledningen til gods.
« Siste redigering: desember 15, 2014, 16:56:10 pm av Graveyardbbq » Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #14 på: desember 15, 2014, 17:07:35 pm »

Om ventilene var feiljustert og ut i fra at motoren har tulla litt, kan du ikke legge for mye i at tennpluggene var svarte. Juster alt til grunninnstilling, ta en skikkelig tur så motoren blir gjennomvarm, SÅ kan du bedømme pluggene  Osteaktig
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #15 på: desember 15, 2014, 17:23:04 pm »

Hehe jojo jaja, sant nok!  Osteaktig

Angående vakum slangen, ser på de fleste bilder at røret/slangen er lang og tar seg gjerne en tur en direkte til forgasseren, har dette noe med trykket eller sugkraften eller noe sånt å gjøre? Har dette en innvirkning på hvordnan vakumklokka fungerer?

Akkurat Nå står det en vakumløs pertronix ignitor II, den fungerer sånn OK. ignitor III var den som bare skapte rot og røre.

Må nesten komme tilbake til dette etter jeg har finjustert ventiler før jeg rabler ut om dårlig drag på kjærra Glad

Vet ikke om det er nyttig info, men motorn går usedvanlig bra på veldig lavt turtall, kan ikke si noe om rpm, men den holder seg godt i live. Kan det være at hele problemet er at den drukner? jeg vet ikke
« Siste redigering: desember 15, 2014, 19:35:42 pm av Graveyardbbq » Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #16 på: desember 16, 2014, 14:34:07 pm »

Justerte ventilene, høyre topp ble veldig varm. venstre er kald og fin. motoren stoppet etter 15minutter.

Laste meg opp at ventilene skulle justeres til 006. men leser nå i ettertid at det skulle vært 008. på 61 motoren. Er noe ødelagt nå eller ble den bare overopphetet?

Litt merkelig at kun høyre ble kjempevarm og ikke venstre som var avkjølt og fin..

La også merke til at ventilløfter holderen(?) var løs på venstre topp. kunne beveges opp og ned ca 1-2mm ser ikke for meg at dette er normalt? de 2 mutterene var stramme. Siden denne er løs på en eller annen måte vil vel aldri ventilene bli justert som de skal?

« Siste redigering: desember 16, 2014, 14:38:38 pm av Graveyardbbq » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 16, 2014, 16:08:07 pm »

Jeg skjønner at du ikke er redd for å prøve.. Og du skal ha for innsatsvilje. Men ut ifra det jeg leser ser det ut som du roter det lenger og lenger vekk fra en kjørbar motor med Petronix vakumløs fordeler miksing av forgassere osv osv.  

Sliter også litt med hva du mener da du ikke har helt kontroll på hva de forskjellige ting heter. Om du ikke kjenner navnene ta ett bilde. Det forklarer ofte mye. Når du nevner ting som "ventilløfter holderen" faller jeg helt av. Har ikke den minste anelse om du mener en vippearm, en bolt eller noe helt annet. Ta ett bilde eller film.

Jeg blir også litt engestelig når du skal igang med ventiljustering. Hvilke kunnskaper har du om dette? Det er kun på enkelte rotasjonspunkt du kan justere.. du vet det? Du skal gjøre det VELDIG feil om du skal ødlegge noe. Men det skal ikke store feilene til før motoren vil yte dårlig eller ikke gå i det hele tatt.

Før motoren vil gå må du ha kontroll på:

Tenner den på rett sted? Tenningsjustering. 30 grader på 3000rpm og 10 på tomgang. Vær sikker på at du går ut ifra riktig tenningsmerke.
Sitter pluggledningene på rett plass? Tenningsrekkefølge er 1-4-3-2. 1'ern finner du ved å ta av høyre ventildeksel. Dreie motoren rundt samme vei som klokka går. Konsentrer deg om sylinderen fremst, mot fronten på bilen. Når innsugsventilen åpner (går inn) (innsugsventilen er nr 3 sett bakfra) fortsetter du å dreie motoren rundt til tenningsmerke står rett opp på reimhjulet festet til veivakslingen. Når tenningsmerke står rett i forhold til blokkskjøten kan du ta av fordelerlokket. Rotoren peker nå der pluggkabelen til sylinder nr 1 skal være. Er den midt i mellom to er tenningen helt galt justert. Den skal peke i nærheten av en av kontaktpunktene i forderen. De påfølgene pluggkablene følger skal monteres med klokka. 1-4-3-2.
Om det sitter stift i fordeleren.. åpner den det den skal? Om det sitter elektronisk tenning... er alt riktig montert etter anvisning?

Får den bensin? Kikk nedi forgasseren og se om det kommer en sprut ut fra akspumpen når du gir gass. Om det gjør det må du ta utgangspunkt i at den får bensin. Og en motor vil starte uten smell og pang bare ved å pumpe på akspumpe kretsen om alt annet er potte tett.

Er innsugene tette mot toppen? Forskjellig varme på toppene tyder på falskluft. Det sier jeg med utgangspunkt i at den går på alle fire sylinderne. Som du lett kan sjekke ved å ta fingrene borti eksosen DER eksosen kommer ut fra toppene. IKKE underst bakerst på bilen. Du skal brenne deg etter ca 20 sekunders gange. Toppene blir under normal kjøring godt over 100 grader etter kun få minutters gange.

Alle slanger som satt på innsug eller forgasser i kombinasjon med orginalfordeler er vakumslanger. Og om disse ikke blendes/tettes ved overgang til vakumløs fordeler. Vil det suges falskluft.

Det skal kun være pakning mellom innsug og forgasser. Ikke noe silikon av noe slag. Da det på noen forgassere er kanaler i foten av forgasseren som tettes av silikon.

Om motoren ikke går som den skal uten belastning. Skal du ihvertfall IKKE kjøre den. Mange tror at man kan ruse bort problemene. Men der tar de veldig feil.

Og til slutt.. Når du får den til å gå. Monter ALLE kjøleblikk. Det bakre dekselet over eksosen blir ofte droppet.. Og kan sammenlignes med å trekke en plastpose over radiatoren på en vannkjølt bil. Luften går enkleste vei.. og da opp forbi eksosen. Varm luft kjøler dårlig.

« Siste redigering: desember 16, 2014, 16:14:08 pm av Jee » Loggført

Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #18 på: desember 16, 2014, 22:46:17 pm »

Jeg har full kontroll på hva de forskjellige ting heter på engelsk, men norsk skal, som med alt annet kalle ting og tang for alt mulig rart.

Rocker arm assembly er den som er løs på venstre topp (sett bakfra) om dette gjorde det lettere Glad

Har erfaring med ventiler, tenning og annet motor fra OHV og SV boxer maskiner til CJ750 og Dnepr/Ural sykler som er vesentlig lettere og ekstremt "rett fram" og å ha med å gjøre (disse går forøvrig som ett skudd etter 3 rebuilds jeg har gjort selv), dette er den første bilen jeg knoter med slik og er dermed hvorfor jeg ikke finner ut av problemene.

Euromax forgasser ble kun forsøkt og funnet ikke brukenes, er 28PCI som kun har stått på senere siden.
tenning er montert og tilkoblet slik det skal etter anvisning.
Tenningsrekkefølge er som det skal 1-4-3-2 og posisjon er kontrollert med tdc.
vakumslange er blokkert
Innsug er kontrollert ved topper og rundt forgasser for falsk luft ved bruk av startgass og det er ingen silikon tilstede
forgasser får bensin
motor går som den skal Uten belastning
ingen deksler som blir droppet Glad

Når jeg justerte ventiler fulgte jeg anvisning fra Vw-resource og roterte motor mot klokka så justeringen foregikk på 1 topp av gangen, altså 1-2-3-4. Også laget hakk i remhjulet for å ha kontroll på når motoren er snudd 180 grader samt kontroll av dette i fordeler.

Det virker som du anbefaler å absolutt helst begynne med "stock" motor og ta det derfra (forsåvidt åpenbart), så pertronixen blir fjernet for nå og orginal vakumfordeler satt inn.
« Siste redigering: desember 16, 2014, 23:02:36 pm av Graveyardbbq » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 17, 2014, 01:57:37 am »

Sett på orginal fordeler. Juster stift. Stiftåpning 0,45-0,5 på maks åpning. Når alt er på plass drei motoren rundt for hånd til stiften lukkes. Vri på tenning og vipp stiften åpen med noe som ikke leder strøm. Det skal sees en klar fin gnist hver gang du åpner den. Er det fin gnist på stiften monterer du en plugg på en pluggledning og får noen til å vri om nøkkelen for å sjekke om det er gnist på pluggen. Er det gnist her også.. monter.

Juster så tenning med stroboskop. Ikke prøvelampe. Prøvelampe er greit nok for å komme i nærheten. Men ikke godt nok for endelig justering.

Normalt er feilen på en orginal motor som ikke takler belastning, men går på tomgang, stiftrelatert. For liten åpning og motoren vil oppføre seg som du nevner. Men dette har ingen innvirkning på topplokks temperaturen.
Forskjellig topptemp på en singelforgasser motor tyder enten på gåen pluggledning/plugg, falskluft, ventiler som ligger på/ikke lukker. Og er 99% sikkert ikke forgasser trøbbel.

Vippearmsakselen skal under ingen omstendigeter være løs. Kun selve vippearmene som skal være bevegelige under toppdekslene. Om akselen er løs. Demonter den helt. Ikke prøv og etterstramme de to mutterne som holder den fast. De tåler ikke mer en 25nm som er endelig moment på de ved montering. Finn ut hvorfor den er løs. Bytt eventuelle deler og monter. Ventiljustering må gjøres på nytt.

Får du bilen til Jessheim og det mekaniske er i orden. Kan jeg godt få den til å gå for deg. Null stress.
Loggført

Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #20 på: desember 17, 2014, 15:25:00 pm »

Jeg skal utføre full kontroll av det du nevner her ikveld.

Til informasjon benytter jeg bosch plugger fra Hotshop. husker ikke typen her og nå.
Skal jeg sjekke clearence på disse også?

Du nevner noe med stiftåpning, denne var på 0,35-0,40mm.

Pluggledninger er Classicline, disse stod på motoren når jeg kjøpte den og kan godt tenkes at disse kunne trengt å skiftes, men det finner jeg ut tenker jeg etter kontrollen av gnist.

Bilen skal på EU ettervært, det er en 59 understell, men stått stille siden 85. biltilsynet krevde kun en engangs EU av denne da de hadde mistet kontrollseddelen fra 85. Glad

Om du kunne tatt en titt nærmere sommeren så kunne vi jo avtalt det en dag, takk for tilbudet. Det settes pris på Glad
Loggført
Graveyardbbq
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #21 på: desember 31, 2014, 14:01:01 pm »

Da var alt i orden, hadde en biloppretter på besøk som styra og herja no veldig med ventileaksler og tenning og gudene vet hva mer.
Skiftet olje da denne har fått bensin i seg og helt på 25% Marvel mystery oil for å løsne litt om det er noe som sitter. litt i bensina og Glad

Nå går iallefall bublen som ett skudd og har ingen problemer. PCI28 gassern tok forøvrig "kvelden" da den rett og slett er blitt gammel så denne må byttes. tålte faktiskt ikke at en dyse ble skrudd av, delen i midten av innsuget? den gjengede delen knakk rett og slett. men har allerede ordnet meg ny. Må bare ta dette videre med selgeren. Nei det var ikke uforsiktighet som skapte dette Glad

Takk for all hjelp!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!