april 25, 2024, 21:20:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stabb stag ? ja eller nei  (Lest 1694 ganger)
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« på: januar 05, 2015, 10:31:29 am »

Har lest ett eller annet sted her på forumet at et kraftigere stabb-stag påvirker bilen negativt.
bilen det gjelder er en 1966 mod boble. litt senket foran og med shims på nedre rør.
stabb staget er en del tykkere enn originalt med uretan foringer.
så spørsmålet er: kan jeg kjøre uten stabb-stag på bobla ?
eller må jeg få tak i et originalt å sette på bobla.

Godt nytt år til dere alle.
Loggført

T-1 1959
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2015, 13:41:03 pm »

ingen som har noen meninger?

det står ikke noe i Haynes boka(som jeg har)
Loggført

T-1 1959
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2015, 13:45:40 pm »

Du kan kjøre uten. Jeg gjør dette på begge mine biler.
Loggført

1961 T1 - Custom
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: januar 08, 2015, 15:11:53 pm »

Skal du ha et kraftigere stabstag bør du ha det bak.
Du har sikkert videoer hvor bobla løfter det innerste fremhjulet ved rask kjøring i svinger.
Det kan kompenseres med kraftigere bak og mindre kraftig fremme. Det er fint å få mindre krengning, men du trenger alle hjula på bakken for å komme raskest rundt svingen ;-)
 
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #4 på: januar 08, 2015, 16:51:42 pm »

Mange som mener at det ikke er optimalt med vanlig stabstag bak på svingaksel boble.
Jeg har ikke prøvd selv....
På Svingaksel har jeg kjørt med shimset z-bar bak og org stabstag fremme sammen med moderat senking framme og bak - et par cm lavere bak  Kult
Det fungerer fint
På Ovalen har jeg Empi Camber kompensator bak og et org stag fra en nyre linkpin boble fremme.
Det er i alle fall mye bedre en å kjøre uten stabstag.

Bygger nå en IRS / BJ bunn med justerbare Whiteline stag fremme og bak, blir spennende å se hvordan det fungerer  Øyerulling

Finnes en del informasjon her:
http://www.aircooled.net/vw-handling-suspension-tuning/
og her:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=127619
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 08, 2015, 23:41:38 pm »

Har kjørt med kraftigere stabstag fremme på en link-pin (også kortet forstilling). Den ble understyrt, slik at den til tider føltes som den ikke ville gå rundt svingen. Gikk tilbake til original tykkelse.
Et trix fra dem som kjørte rally før i tiden - før T1 fikk stab stag, var vistnok å ta et stag fra Ghiaen og montere på. Staget har nok sin misjon.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!