april 27, 2024, 15:36:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veivhus ventilasjon for 500hk motor  (Lest 12687 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: januar 08, 2015, 10:09:47 am »

Håper denne trigger flere av oss. Har lett en stund rundt på nettet (også her inne) og funnet mange løsninger, men har og fantasert om noen selv..
Slik jeg ser det finnes det noen hovedkategorier:

Original veivhusventilasjon:
Suger inn luft ved reimhjul, ventiler ut gjennom dynamofot og brenner avgasser gjennom luftfilteret.

Stage 1
Lager større lufting i dynamofot med ettermarkeds oljepåfyller med filter.

Stage 2
Ventilere toppdeksler, Block off bensinpumpe ventilering samle tre slanger i ventilasjonsboks med svamp

Stage 4
La toppdeksler være tett, ventilere fra Block off bensinpumpe og dynamofot med AN8 størrelse inn i ventilasjonsboks med filter(e)

Stage5
Kun ventilere fra blokka. Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 samt uttak i dynamofot AN10 og opp i ventilasjonsboks med filter(e)

Stage6

Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 tilkoblet vakumpumpe. NB! Vakum må heller ikke være for høyt, da må simmerringer snues..

Stage7
Som Stage5 bare med KV valve. http://www.et-performance.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=86
Denne ventilen utnytter pulsene slik at den pumper ut luft. Lest tester i T1 motorer, ser bra ut.

Stage8? Min idè
Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 bruke rør som går direkte inn i eksos etter turbo med skrå vinkel for ejector effekt.
Jo høyere turtall, jo mer behov for å bli kvitt trykk, jo høyere ejectoreffekt skapes, og du får brent avgassene. (Vil ryke litt når du slipper gassen)

Ka dokke tru?
Edit: Sorry stage 3 mangler.
« Siste redigering: januar 08, 2015, 10:19:53 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2015, 10:17:29 am »

Håper denne trigger flere av oss. Har lett en stund rundt på nettet (også her inne) og funnet mange løsninger, men har og fantasert om noen selv..
Slik jeg ser det finnes det noen hovedkategorier:

Original veivhusventilasjon:
Suger inn luft ved reimhjul, ventiler ut gjennom dynamofot og brenner avgasser gjennom luftfilteret.

Stage 1
Lager større lufting i dynamofot med ettermarkeds oljepåfyller med filter.

Stage 2
Ventilere toppdeksler, Block off bensinpumpe ventilering samle tre slanger i ventilasjonsboks med svamp

Stage 4
La toppdeksler være tett, ventilere fra Block off bensinpumpe og dynamofot med AN8 størrelse inn i ventilasjonsboks med filter(e)

Stage5
Kun ventilere fra blokka. Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 samt uttak i dynamofot AN10 og opp i ventilasjonsboks med filter(e)

Stage6

Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 tilkoblet vakumpumpe. NB! Vakum må heller ikke være for høyt, da må simmerringer snues..

Stage7? Min idè
Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 bruke rør som går direkte inn i eksos etter turbo med skrå vinkel for ejector effekt.
Jo høyere turtall, jo mer behov for å bli kvitt trykk, jo høyere ejectoreffekt skapes, og du får brent avgassene. (Vil ryke litt når du slipper gassen)

Ka dokke tru?

Stage 1 Burde gjøres uansett når man allikevel har blokken stående foran seg. Sjekk dette: http://johnmaherracing.com/tech-talk/internal-case-modifications/

Stage 2 har vært diskutert maaaange ganger før.

Stage 3 finner jeg ikke

Stage 4 ref stage 2

Stage 5 Nå snakker vi

Stage 6 ikke nødvendig

Stage 7 ulovlig

Til inspirasjon:



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2015, 10:20:18 am »

Klarer ikke se bildet ditt.
Men videre til en helt syk idè: Hvorfor ikke ventilere i bunnen av hver sylinder? Det er god plass under der kryssbolten snur i bunnen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 08, 2015, 10:33:25 am »

Ta over 1ern istedet. Så kan du ha viftehus med doghouse.

Jeg ville ikke valgt AN10, da de ikke er spes store i fittingen.

Jeg ville som aller minst valgt 1/2" NPT kobberfitting med 1/2" slangefitting. Aller helst 1" med 1" slange og 40mm slange fra oljepåfyllingen.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: januar 08, 2015, 10:43:02 am »

Vises bildet nå:



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: januar 09, 2015, 12:30:54 pm »

Jeg har tidligere kjørt 2x AN8, det var alt for smått på en 2332cc høykomp-motor (som brukes hardt). Måler man, er det faktisk mindre diameter enn det originale systemet. Fungerte fint helt til man nærmet seg 8'000rpm i 3. gir, da svettet det en del - fra flere steder på blokka.

Senere gikk jeg over til en løstning med 2x 19mm I.D. slanger med "hjemmelagde fittings" ut på blokka, benyttet da oljepåfyllingen og bensinpumpe-blockoff. Det fungerte fint for min del, og løste problemet. Men nå kjører jo jeg uten turbo.. Blunker

Har selv fundert på det med å ånde bak ved #1 i tillegg til foran (bensinpumpehullet tenker jeg), har ikke helt fått bestemt meg enda. En ting er sikkert, jeg skal ha to "høl", med feite slanger. AN12/AN16 eller vanlig gummislange.

(Ja, det er ikke noe pen løsning slik jeg hadde det i fjor, men det fungerte. Var en "versjon 1 prototype" for å se om det løste problemene mine. Blunker Åndeboksen har en skillevegg inni, så all oljedamp må gå helt til venstre side av boksen, der det er en haug med små hull (6/8mm) i platen for å skille olje/luft, så til midten av boksen over skilleplaten. Der kommer det kun "ren luft" ut.)



« Siste redigering: januar 09, 2015, 12:37:06 pm av kb » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: januar 13, 2015, 08:03:22 am »

Bruker bensinpumpehullet til kamsynkronisering, men tror nå at jeg heller mot 1" rørfitting i kobber ved nr 1 sylinder, og den 1/2" luftinga som er i MST dynamofoten.
Mulig jeg blender luftinga som er i dynamofoten og gjenger opp ett nytt 1" hull i bakkant. Så gå gjennom med rør i viftehuset og koble sammen med 1" luftinga inn i en stor boks med filter.
Jeg har maks turtall på 7500, men det er turbo
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 13, 2015, 08:43:09 am »

Du kan lufte ut av påfyllingen og. Jeg har ca. 40mm derifra.

Har du da i tillegg 1" fra over 1ern så er du good to go.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: januar 13, 2015, 09:05:07 am »

Bruker du en boks, eller setter du rett på påfylling? Første 1915 jeg hadde, brukte jeg filter på påfyllingsrøret. Ble jo en del svetting rundt der da, men kom ikke noe særlig andre steder.
Men da er det viktig å ha på "Skvalpeblekket" under foten. Noen andre som har erfaringer med/uten dette blekket?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 13, 2015, 09:10:45 am »

Jeg har prøvd filter. Men med 9000 omdr. kom det olje ut.

Så lagde jeg en boks ala kb.

I år blir det en stående sylinder bak viftehuset. 40mm inn og 40mm ut med filter.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: januar 13, 2015, 09:17:52 am »

Hva regner du som inn og ut? Eller tenker du at den pulserer inn/ut av begge, og at du bare hjelper til å utjevne trykket ved å lage mer "rom"?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 13, 2015, 09:20:58 am »

40mm inn i tanken, 40mm ut.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 13, 2015, 09:54:33 am »

med så mye trykk du skal kjøre vil det bli betydelig blowby og trykk i veivhuset
litt avhengig av hvor du henter luftinga ut fra vil anbefale å lage noen anordninger  ala baffelplater etc inne i tanken som forhindrer å kaste olja rett  ut av åndeboksen via filteret
jeg sleit med dette på bussen på høyere turtall , har ånding ut av "dynamofot"
en av teoriene er att på høyt turtall så  kaster kam drevet olja opp mot uttaket og med godt trykk inni blokka så spruter det videre  ut der.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 13, 2015, 10:43:43 am »

Min er en 3" stående tank, ca 45cm høy. Den er skilt inni med en stående plate. Inn på tanken på siden, oljedampen går rett i plata, så ned i bunn av tanken. Deretter opp på andre siden av inntaket og ut av filter.

I bunn har jeg tappeplugg.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 13, 2015, 11:01:55 am »

med høyt turbo trykk og turtall vil jeg ikke kalle det damp Glad
men rett og slett olje sprut
fylte kjapt 1 liter+ olje i åndeboksen etter noen runder på rudskogen på fullt øs .
lagde retur ned i ventil deksel så rant det greit tilbake i motor
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: januar 13, 2015, 14:12:43 pm »

med så mye trykk du skal kjøre vil det bli betydelig blowby og trykk i veivhuset
litt avhengig av hvor du henter luftinga ut fra vil anbefale å lage noen anordninger  ala baffelplater etc inne i tanken som forhindrer å kaste olja rett  ut av åndeboksen via filteret
jeg sleit med dette på bussen på høyere turtall , har ånding ut av "dynamofot"
en av teoriene er att på høyt turtall så  kaster kam drevet olja opp mot uttaket og med godt trykk inni blokka så spruter det videre  ut der.
Det er vel derfor den plata med "gjeller" skal stå der? Forsto Porsche rett og slett lagde deksel over kamdrevet for å motvirke det samme.
Føler at alt de selger over disk har så små/få tilkoblinger.. Ville helst hatt to stk AN20 ( Glad)  inn, og 2" filter i toppen samt AN8 som returslange ned i dynamofoten..
Tror jeg må jeg kjøpe tank som likner det jeg vil ha, bore opp til 1" og sveise inn AN20 hanner samt sette på to stusser til 1" filtre...
Så setter jeg i AN20 i blokka ved syl1 og AN20 i dynamofot. Retur fra boks kan gå i det hullet i MST dynamofoten som var beregnet til lufting Det burde vel holde?
« Siste redigering: januar 13, 2015, 14:16:28 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 13, 2015, 22:51:48 pm »

Bygg det du har plass til  Glad

Trond har tig, og det er greit å sveise sammen noe custom.

Kjør på med mye areal inn og ut. Mulighet for retur/tapping (lavest punkt) og bafler inni.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: januar 14, 2015, 07:37:08 am »

Bruker bensinpumpehullet til kamsynkronisering, men tror nå at jeg heller mot 1" rørfitting i kobber ved nr 1 sylinder, og den 1/2" luftinga som er i MST dynamofoten.
Mulig jeg blender luftinga som er i dynamofoten og gjenger opp ett nytt 1" hull i bakkant. Så gå gjennom med rør i viftehuset og koble sammen med 1" luftinga inn i en stor boks med filter.
Jeg har maks turtall på 7500, men det er turbo
Takk Trond, bruker selvfølgelig fordeler hullet til kamsynk og retur går i bensinblokkoff. Tenkte litt feil..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: januar 14, 2015, 08:10:43 am »

Frem med drillen og gjengetappen og lag hull i blokka. Men husk: mål flere ganger - borr 1 gang.

Her ser du hullet i Morten (Herbie) sin WBX blokk:





Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: januar 14, 2015, 21:35:30 pm »

Mitt forsøk for 2015-sesongen. Hull over #1 i tillegg til dynamofot (eller bensinpumpehull.)
Vi fant en 3/4" NPT-gjengetapp liggende i en skuff - så da ble det borra gradvis opp til 23mm, så gjenget opp.  Gliser
Fungerer det blir det NPT -> feit AN. Fungerer det ikke, kan jeg enkelt blende den av.

Det er ikke fult så langt ut som på oxy'n på bildet over, men ut ifra innvendig form på blokka mi valgte jeg å plassere den der.

* Untitled-1.jpg (60.75 KB. 503x600 - vist 177 ganger.)



* Untitled-2.jpg (34.57 KB. 472x600 - vist 209 ganger.)

« Siste redigering: januar 14, 2015, 22:10:16 pm av kb » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: januar 15, 2015, 08:05:27 am »

Lurer litt på 3/4" jeg og. Men ser det blir trangt.. 3/8" er liksom mye smekrere..
Slik du har plassert hullet vil det på min stå i arbeidsrommet for nr. 1 råde. Ville helst styre unna turbulensen der, og den kommer i konflikt med viftehuset.
Jeg vil prøve å trekke den nærmere girkassen tror jeg..


* IMG_1738.JPG (12.12 KB, 320x240 - vist 171 ganger.)

* IMG_1743.JPG (13.8 KB, 320x240 - vist 186 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: januar 15, 2015, 08:06:24 am »

Min er en 3" stående tank, ca 45cm høy. Den er skilt inni med en stående plate. Inn på tanken på siden, oljedampen går rett i plata, så ned i bunn av tanken. Deretter opp på andre siden av inntaket og ut av filter.

I bunn har jeg tappeplugg.
Ja, den har jeg tro på. Måtte du lage, eller fikk du kjøpt ferdig?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 15, 2015, 08:28:00 am »

Lage. 2,5"-3" Biltema eksos og noe platebiter.

Kan ta noen bilder ikveld
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 15, 2015, 09:09:47 am »

Jeg ventilerer fra oljepåfylling + fordelerhullet og sliter med det samme som Knasten beskriver. Kaster mye olje opp der ved fullt øs. Tapper 1-2 dl fra ånde-catch tanken etter hvert drag.
Feilen kommer nok av at det er mye olje i dette lille området hvor kamdrevene er og ved høyt trykk i blokka tar oljen samme veien som lufta.
En annen ting å ha i bakhodet er at det ikke er noe vits å ha noe særlig større tverrsnitt på luftingen ut av "kamdrevhuset" enn tverrsnittet av åpningen mellom "kamdrevhuset" og indre del av blokka (som egentlig er ganske lite).

Kommer til å åpne for lufting i bakre del av blokka jeg også, og ha et to trinns åndebokssystem slik jeg har i dag.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: januar 15, 2015, 09:37:45 am »

Man porter blokka for at luften skal kunne bevege seg så "fritt og ledig" som mulig og matcher med tilsvarende areal ut av blokka evnt også sug. Man kan ha et kjempehull i blokka og fortsatt presse olje ut hvis man ikke har tette sylindre. Mistenker man at motoren ånder mye ved pådrag så hadde jeg tatt en leak down test. Den eneste gangen jeg får olje i boksen er når jeg truffet sperra. Som et eksperiment så satte jeg på en gjennomsiktig slange sist jeg bremset motoren min. Når den var kald (under 70 grader oljetemp) så kom det litt kondens og det er det du kan se nederst på slangen. Ellers var den knusktørr.



Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: januar 15, 2015, 09:44:44 am »

Bare et innspill til debatten.

Jeg har i min 2110 oxybokser en fordelerplugg med AN-10 fitting fra Mario, og en slange opp i et godt gammelt Gene Berg tårn som har et antall ca 10mm hull runt "soppen" i toppen, og selvsagt åpning ned gjennom generatortårnet.


* eng.jpg (57.46 KB. 800x533 - vist 182 ganger.)


Jeg opplever noe av det samme dere nevner, men litt pipling og sprut ved fullt øs. Aner ikke om det er mye i catch-tanken, da dette renner rett ned i blokka igjen gjennom generatortårnet.

Tanken min er å løse dette ved å montere tørrsump. Er ikke det en "endelig" fiks på problemet? Da sørger sugepumpa for at sumpa er tørr, og ingen olje "på avveie", og trykkpumpa sørger for at det er olje der det skal være.

Ser jo at Jørn har noe av de samme utfordringene, og han har vel tørrsump, så kanskje det må en kombinasjon av god ånding og tørrsump til ?

« Siste redigering: januar 15, 2015, 09:58:25 am av grelland » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 15, 2015, 09:47:38 am »

Man porter blokka for at luften skal kunne bevege seg så "fritt og ledig" som mulig og matcher med tilsvarende areal ut av blokka evnt også sug. Man kan ha et kjempehull i blokka og fortsatt presse olje ut hvis man ikke har tette sylindre. Mistenker man at motoren ånder mye ved pådrag så hadde jeg tatt en leak down test. Den eneste gangen jeg får olje i boksen er når jeg truffet sperra. Som et eksperiment så satte jeg på en gjennomsiktig slange sist jeg bremset motoren min. Når den var kald (under 70 grader oljetemp) så kom det litt kondens og det er det du kan se nederst på slangen. Ellers var den knusktørr.



Mvh
BB

Jeg har nok mye blowby ved maks trykk ja.
Hvilken type stempelringer kjører du med Kalle, og hvor mye trykk hadde du på maks under denne testen?

En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje.....  Osteaktig Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: januar 15, 2015, 09:49:55 am »

Jeg har nok mye blowby ved maks trykk ja.
Hvilken type stempelringer kjører du med Kalle, og hvor mye trykk hadde du på maks under denne testen?

En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje.....  Osteaktig Osteaktig

Standard Mahle. Var vel oppe i litt over 2 bar på det meste. 2% leak på kald motor (ringer) som mest når jeg målte den på tirsdag.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #28 på: januar 15, 2015, 09:54:29 am »

En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje.....  Osteaktig Osteaktig

Det kan nok være en liten medvirkende årsak, ja..  Øyerulling Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: januar 15, 2015, 13:50:33 pm »

Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om.
Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere.
Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller.
Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.


* veivhusvent.jpg (68.82 KB, 600x600 - vist 188 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!