november 02, 2024, 13:02:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veivhus ventilasjon for 500hk motor  (Lest 14527 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #30 på: januar 15, 2015, 14:53:37 pm »

Husk at 1 liter er minimum om du er keen på å kjøre på bane/stripe..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #31 på: januar 15, 2015, 15:01:47 pm »

Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om.
Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere.
Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller.
Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.

Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #32 på: januar 15, 2015, 15:24:22 pm »

En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje.....  Osteaktig Osteaktig

Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #33 på: januar 15, 2015, 16:27:09 pm »

Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om.
Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere.
Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller.
Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.

Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har.

Mvh
BB
Vil ikke det være avhengig av dimensjon på filteret?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #34 på: januar 15, 2015, 16:28:29 pm »

Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om.
Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere.
Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller.
Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.

Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har.

Mvh
BB
Vil ikke det være avhengig av dimensjon på filteret?

Nei. Det nytter lite med ett filter på 60mm hvis du har 2 x 16mm inn. (AN12 slangestørrelse. Fittingsene er langt trangere)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #35 på: januar 15, 2015, 16:39:33 pm »

Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel  Gliser
Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7279
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #36 på: januar 15, 2015, 17:36:59 pm »

En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje.....  Osteaktig Osteaktig

Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken.  Blunker

Hmm hvis bilen har forhjula i bakken og drar 1G i starten, så virker fortsatt tyngdekraften rett ned i asfalten, så det blir vel ikke helt det samme som å sette motoren på reimhjulet vel? Du får en sum av krefter som virker 45°; altså omtrent som Øyvind beskriver Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #37 på: januar 15, 2015, 18:43:09 pm »

Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel  Gliser
Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da..

Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter:



Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #38 på: januar 15, 2015, 19:00:08 pm »

Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om.
Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere.
Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller.
Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n.

Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har.

Mvh
BB
Vil ikke det være avhengig av dimensjon på filteret?

Nei. Det nytter lite med ett filter på 60mm hvis du har 2 x 16mm inn. (AN12 slangestørrelse. Fittingsene er langt trangere)


Første året hadde jeg kun en sånn (ganske lik) som du har kjøpt, montert over motoren med 2x AN 10 inn og retur ned i sumpen. Blåste den full på andre draget på SCC. I år har jeg hatt en slik som Richie selger montert over motoren og den gamle åndeboksen som catch tank etter denne, montert over girkassen. Fungerte en stund, helt til jeg igjen greide å blåse "richie tanken" full.. tapet så igjen åpningene på den og etter det har jeg kjørt med den sånn.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #39 på: januar 15, 2015, 19:21:22 pm »

En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje.....  Osteaktig Osteaktig

Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken.  Blunker

Hmm hvis bilen har forhjula i bakken og drar 1G i starten, så virker fortsatt tyngdekraften rett ned i asfalten, så det blir vel ikke helt det samme som å sette motoren på reimhjulet vel? Du får en sum av krefter som virker 45°; altså omtrent som Øyvind beskriver Glad

Ja det stemmer, men de har nok mer enn 1 G også Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #40 på: januar 15, 2015, 19:23:33 pm »

Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel  Gliser
Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da..

Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter:



Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter.









Mvh
BB







Ånder JPM fra toppdekslene også?
Hilsen Geir.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #41 på: januar 15, 2015, 19:26:37 pm »

Ja, det gjør han.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #42 på: januar 15, 2015, 19:27:03 pm »

Ånder JPM fra toppdekslene også?
Hilsen Geir.

Tenkte det ville komme. Svaret er ja. Jeg spurte han hvorfor og han sa at det var gammel vane. Vi vet jo alle at gammel vane er vond å vende.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #43 på: januar 15, 2015, 19:31:05 pm »

Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel  Gliser
Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da..

Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter:



Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter.

Mvh
BB


vil du legge ut bildet igjen?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #44 på: januar 15, 2015, 19:42:06 pm »

Ånder JPM fra toppdekslene også?
Hilsen Geir.

Tenkte det ville komme. Svaret er ja. Jeg spurte han hvorfor og han sa at det var gammel vane. Vi vet jo alle at gammel vane er vond å vende.

Mvh
BB
Gliser Gliser
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #45 på: januar 15, 2015, 22:47:45 pm »

Nå har ikke jeg 500hk, men AN8 fra fordelerhullet, AN6 fra bensin pumpe hullet samt AN6 på oljepåfylling er alt jeg har av ånding inn i en ekstern åndeboks som har retur i slangen som ånder fra oljepåfylling. Det funker det og.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #46 på: januar 15, 2015, 23:12:49 pm »

Er motoren din tett Trond?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #47 på: januar 16, 2015, 08:47:58 am »

NÅ SNAKKER VI FOR F....


* IMG_1757.JPG (38.47 KB, 450x600 - vist 269 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #48 på: januar 16, 2015, 08:54:47 am »

Men fra spøk til alvor...
Kan jeg sveise på en Ø40x2mm stuss på blokka?
Hvordan virker dette med tanke på vridning og setninger, kan noe bli skjevt/påvirke toleransene?
Styrkemessig bør det ikke bety så mye mener jeg. Du sveiser jo på en vertikal "konstruksjon". Mulig gå opp til Ø40x3mm?
Da er tanken at vi driter i Fragola og andre dyre dingser men bare "lager alt sjæl" Med grove dimensjoner på slanger, stusser, bokser og filter.

Men da kommer neste tanke inn: Går det å ha FOR god ventilasjon?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #49 på: januar 16, 2015, 09:07:27 am »

Men fra spøk til alvor...
Kan jeg sveise på en Ø40x2mm stuss på blokka?
Hvordan virker dette med tanke på vridning og setninger, kan noe bli skjevt/påvirke toleransene?
Styrkemessig bør det ikke bety så mye mener jeg. Du sveiser jo på en vertikal "konstruksjon". Mulig gå opp til Ø40x3mm?
Da er tanken at vi driter i Fragola og andre dyre dingser men bare "lager alt sjæl" Med grove dimensjoner på slanger, stusser, bokser og filter.

Men da kommer neste tanke inn: Går det å ha FOR god ventilasjon?

Nå snakker vi. Metallgeniene her inne må kommentere vedr alu sveisingen. Jeg har sett flere blokker som har blitt sveist på men hør med Jee eller Knasten.

Du kan ha for god ventilasjon men da må du bruke type vacuumpumpe eller eksosventil. Disse kan suge oljen ut av motoren hvis dem ikke er satt opp riktig. Nå skal du jo ikke benytte noe slikt så kjør på. Maritim.no selger de gjennomsiktige plastslangene du ser på blokka til Håkan.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #50 på: januar 16, 2015, 10:37:36 am »

Jee, Knasten, feel free to comment vær så snill Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #51 på: januar 16, 2015, 10:48:45 am »

Er motoren din tett Trond?
Aldri hatt en motor som har vært tettere hvertfall, og opplever ingen av disse blowouts som blir beskrevet over. Litt damp over tid som viser igjen og må tørkes, men når jeg sier over tid så snakker jeg fire år, ikke hvert race.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #52 på: januar 18, 2015, 14:02:56 pm »

John Maer Racing mods for å redusere turbulens utføres neste uke, samt ytterligere forbedringer av oljesystemet som han beskriver.
Sylindre er levert for maskinering, så nå må vi få gang på sliping i blokk og sveising av lufterør.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: januar 20, 2015, 08:51:14 am »

Da har vi ombestemt oss når det gjelder sveisinga. La ut en egen tråd, og det ser ut som det er litt skummelt.
Så vi må vel modde litt på viftehuset, har funnet 1" BSP gjengetapp med borr, så da setter vi nedi en messing slangenippel for ca 30mm slange.
Vi kjøper Biltema Ø76x300mm aluminiumsrør til å bygge Catch tank av. Får vi plass i motorommet, bruker vi et 76mm luftfilter.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #54 på: januar 20, 2015, 10:10:44 am »

Tommel opp!

76mm er iallefall trangt bak viftehuset om du har org. avstand til torpedovegg.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #55 på: januar 20, 2015, 10:32:47 am »

Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str.  Hæ

Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes.

Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm)
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #56 på: januar 20, 2015, 10:46:59 am »

Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str.  Hæ

Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes.

Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm)

Slik jeg leser det Jan Olav skriver så blir det ikke sveising

...har funnet 1" BSP gjengetapp med borr, så da setter vi nedi en messing slangenippel for ca 30mm slange...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #57 på: januar 20, 2015, 13:14:23 pm »

Det stemmer. Ville ikke korrigere JEE fordi jeg regnet med at han ville se det selv etter hvert :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #58 på: januar 21, 2015, 09:01:15 am »

Det ble tatt en avgjørelse..


* IMG_1835b.jpg (134.87 KB, 640x480 - vist 216 ganger.)

* IMG_1833.JPG (56.27 KB, 640x480 - vist 193 ganger.)

* IMG_1832.JPG (48.78 KB, 640x480 - vist 207 ganger.)

* IMG_1834.JPG (36.97 KB, 640x480 - vist 200 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #59 på: januar 22, 2015, 10:38:22 am »

..og så har jeg lært at når du måler 1" utvendig heter 3/4". (!)  Øyerulling Borer gjerne 24mm hull i blokka, men ikke 32mm for å gjenge opp til 1"..
Så da blir det 1" slange på 3/4" nippel.
Sammen med øvrige casemods må det bli bra nok.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!