april 28, 2024, 14:24:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: varmepotteproblem :)  (Lest 2218 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« på: januar 06, 2015, 18:52:16 pm »

Hei!
jeg har kommet til et "problem"

jeg har en 1967 1500, som jeg har bygget om til to forgassere, enkelportet Glad
jeg bruker de orginale kjøleblikkene og orginalt eksos.
på eksosen måtte jeg sveise igjen hullet til røret som går opp til eksos(forvarming?) 
kjøleblikket har 4 store hull, to som går fra eksos opp til viftehus, åsså to litt mindre hull mellom disse. har disse noe med varmepottene å gjøre?
og kan jeg i det hele tatt ha varmepotter når jeg har bygget om til to forgassere, som jeg forstår skal forvarmingen kobles til varmepottene.
jeg sjønner ikke helt greia selv :S 

kan noen hjelpe?Hæ Glad
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: januar 06, 2015, 23:14:27 pm »

Du behøver ikke ha forvarming når du har 2 forgassere, da det blir mindre avstand mellom toppene og forgassere, enn når du har en forgasser på midten. Varmepottene har ikke noe med forvarminga å gjøre. de sørger bare for oppvarming av kupeen.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 07, 2015, 12:24:33 pm »

ok, men tror fortsatt det er noen hull i varmepottene eller kjøleblikk som jeg ikke kan bruke?
må kanskje få kjøpe meg noen nye varmepotter og få de hjem å se hvordan det blir.
bør jeg kjøpe nye varmeslanger også? eller kan jeg bruke de gamle, ser ikke helt fine ut, men vet ikke hvilken oppgave de har?
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: januar 07, 2015, 15:04:18 pm »

varmeslangene leder varmlufta fra viftehuset via varmepotta og videre forover til kupeen. er jo samme åssen de ser ut bare de er tette. mulig jeg får inn noen varmepotter til uka. skal hente diverse motordeler i neste uke.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: januar 07, 2015, 16:37:57 pm »

Siden du har en 1500 har du vel blikket som er øverst på bildet under her. Da er de to minste hullene nærmest senter til overs og kan tettes. De har vært til forvarmingen på luftfilteret som du har fjernet.
De to større på siden brukes til luft fra viftehuset, ned på varmepottene og videre inn i kupeen for å varme opp den. Bør fortsatt være der,  da det er greit med litt varme inni bilen av og til.  Velger du å fjerne slangene og varmen i kupeen bør du plugge luftuttakene på viftehuset slik at luften går ned og kjøler motoren i stedet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: januar 07, 2015, 20:15:46 pm »

Velger du å fjerne slangene og varmen i kupeen bør du plugge luftuttakene på viftehuset slik at luften går ned og kjøler motoren i stedet.

-Husk å tette de hullene som blir til overs i bakre blikk også om du gjør dette. Ellers får du Varmluften fra eksosanlegget inn i motorromet, det er ikke bra da vifta vil prøve å kjøle ned motoren med denne varme luften.... lite effektift..... Bare det jeg ville legge til Blunker

[/quote]
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 07, 2015, 21:39:54 pm »

Om varmepotter og eksosanlegg:

http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php?subaction=showfull&id=1305147078&archive=&start_from=&ucat=3&

Og litt mer om tetninger osv

http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php?subaction=showfull&id=1305147398&archive=&start_from=&ucat=3&
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Engedal vw67
Seniormedlem
****
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg



Vis profil
« Svar #7 på: januar 07, 2015, 22:12:49 pm »

okei, så etter som jeg forstår, kan jeg koble på orginale varmepotter, og bare plugge igjen de to inderste hullene i kjøleblikket. og ha aluflex slanger fra viftehuset og ned til eksosen/varmepottene
kjenner lite til boblemotorer egentlig, så er godt me gode råd!! Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 07, 2015, 23:21:25 pm »

okei, så etter som jeg forstår, kan jeg koble på orginale varmepotter, og bare plugge igjen de to inderste hullene i kjøleblikket. og ha aluflex slanger fra viftehuset og ned til eksosen/varmepottene
kjenner lite til boblemotorer egentlig, så er godt me gode råd!! Glad


Gjør det. Man bør egentlig ha gummitetninger der aluflexslangene går igjennom kjøleblekket...

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: januar 09, 2015, 21:05:20 pm »

Sånn skal blekket se ut http://folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/8436-kjoledeksel-bakre-m-hull

sånne skal du ha rundt aluflexen http://folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/8446-mansjett-aluflex-63-67
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!