april 16, 2024, 06:10:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Til administrator og alle andre  (Lest 3808 ganger)
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« på: januar 09, 2015, 09:55:50 am »

Ser at det ofte blir surr og sure miner(meg selv inkl) angående budgivning i salgstråden.
Kunne det ikke bli satt opp noen enkle regler for hvordan dette skal håndteres !
Er det på andre fora, så kan ikke forstå at dette kan fungere/praktiseres her også.
Vet dette er tatt opp før, men synes dette er et tema som bør tas opp igjen.
Det er veldig irriterende når folk sitter å venter til rett før budfristen går ut, for å få det siste budet.
Hadde man lagt på 10 min.forlengelse av budfristen etter siste bud vil man eliminere i hvertfall dette problemet. Det er også greit at budfristen ikke går ut mitt på natta.
Håper administrator vil se på dette !!!!
Mvh. Lasse E.
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #1 på: januar 09, 2015, 15:17:39 pm »

Da blir jo budrunden aldrig ferdig hvis det ikke er et fast kl. slett. Jeg mener det er bedre at det som legges ut på bud skal selges. Mange skriver hvis oppnådd akseptabel pris. Da bør det minimum settes minstepris.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: januar 09, 2015, 15:52:31 pm »

Blir vanskelig å sette en norm på dette, men jeg er enig i at budrunden bør forlenges noe når det kommer inn bud rett før budfrist.
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 09, 2015, 17:11:58 pm »

Da blir jo budrunden aldrig ferdig hvis det ikke er et fast kl. slett. Jeg mener det er bedre at det som legges ut på bud skal selges. Mange skriver hvis oppnådd akseptabel pris. Da bør det minimum settes minstepris.
Helt enig om at det er bedre med fast pris, men synes det selv er artig å bli med på en budrunde.
Hvis du ser på annonsen til Dag L.i salgstråden nå,har han satt en minstepris og en her og nå pris. Synes det også er veldig ryddig.
Budrunden bør jo i utgangspunktet ha en utløpstid,men at den forlenges slik at man får en real budrunde.
Har opplevd at noen sitter å venter til kl.er rett før budslutt,for så å legge inn budet sitt. Hvis man da hadde ønsket å høyne budet,har man jo ingen mulighet for det !
For selger er jo dette også bare positivt da man kanskje kan oppnå en høyere pris.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: januar 09, 2015, 17:34:14 pm »

Kan dere ikke bare selge ting til vanlig pris.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: januar 09, 2015, 21:12:00 pm »

Sett en fastpris som man er fornøyd med, eller beste bud opp imot fastpris

Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: januar 09, 2015, 21:42:07 pm »

toppen  av kransekaka i salgstråden er når folk kaster delene som er lagt ut for salg pga for lave bud.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #7 på: januar 09, 2015, 22:52:13 pm »

Hiver meg kjapt innom denne siden jeg selger unna i harde tak om dagen.

Alt jeg legger ut går til høystbydende innen et klokkeslett. Jeg har ikke satt priser da det meste blir lagt ut uten minstepris. Jeg syns det er ufattelig vanskelig å antyde en pris på veldig mye av det derfor har jeg gjort det slik. Byr noen en 50-lapp og ingen andre byr, så blir delen solgt for det, uansett hva jeg eller andre mener markedspris er. Jeg kommer ikke til å ha det slik at budfristen forlenges ved bud i siste liten. Det har vist seg i et par av mine tråder at noen øker budet med en krone av gangen og da sier seg selv da at den type auksjoner kan bli langvarige. Om du virkelig vil ha noe så får du by så det svir  Blunker

Det kan sikkert synes brutalt men i mitt tilfelle vil delene bli kastet hvis de, etter å ha blitt lagt ut 2 ganger, fortsatt ikke er solgt, selv uten minstepris.
Da mener jeg folk har fått god nok anledning til å by.
Jeg har ikke anledning til å ha 2 fulle dobbeltgarasjer med deler jeg overhodet ikke trenger lengre. Jeg har heller ikke hverken lyst eller tid til å bruke mye energi på å avhende deler som ikke blir solgt heller. Det er mye enklere å fylle containeren enn å skaffe emballasje, pakke inn og dra på posten for å sende gratis deler rundt omkring.

Lik det eller ikke, slik er det, og slik vil det bli til garasjene mine er tomme  Blunker

Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 09, 2015, 23:47:51 pm »

Helt enig..

Er det noe du er ute etter, så kom med et skikkelig bud med en gang.. Jeg er fakta en av de som har sagt jeg heller hiver delene enn å selge de til noen som kommer med et latterlig skambud.
Jeg hadde den gang, som alltid ellers, ikke satt noen minstepris.. Men det er lov å begrense seg når det gjelder skambud.
En budrunde som avsluttes til et fastsatt tidspunkt VW norge-tid (Så det ikke blir masse kødd, fordi folk har forskjellige klokker..) er helt fint spør du meg.
Dette fordi de som sleger, ikke alltid har tid til å sitte å se på tråden sin de kommende fem timene etter at første budfrist gik ut, og den skal fornyes med tette mellomrom til det blir stille... 

Petter'n.
Loggført

Ingar
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: januar 10, 2015, 00:01:34 am »

Alle som skal selge noe har vel en formening om hva det de skal selge er verdt/eller hva de skal ha for å selge?
Forøvrig aldri skjønt poenget med budrunde;det blir jo bare rot.
Sett en pris å ferdig med det.Det er ikke sånn i butikken at det er budrunde på en liter melk...
Loggført

It`s my way or the highway!
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #10 på: januar 10, 2015, 01:29:09 am »

Alle som skal selge noe har vel en formening om hva det de skal selge er verdt/eller hva de skal ha for å selge?
Forøvrig aldri skjønt poenget med budrunde;det blir jo bare rot.
Sett en pris å ferdig med det.Det er ikke sånn i butikken at det er budrunde på en liter melk...

Nei, det er ikke alltid man har noen ide om hva ting er verdt.
Poenget med en budrunde er å se hva man kan få for en gjenstand. Det burde ikke komme som noen bombe at en selger ønsker å få mest mulig.
Det kan dreie seg om 40-50 år gamle deler så det har ingen relevans å gå i butikken å sjekke hva en nyprodusert repro del koster der....

Jeg kan godt legge ut en del med en pris på feks 5000 fordi det er den i mine øyne verdt. Det hjelper derimot ingenting hvis de som er i markedet for en slik del mener den er verdt 1000. Derfor legger jeg ut deler på auksjon så kan potensielle kjøpere verdsette den til det DE har lyst til å betale. Kjøper får tak i en del til en pris han er fornøyd med samtidig som jeg får den prisen markedet er villig til å gi. Det er poenget med en budrunde. Om noen syns det blir for rotete for de så er det bare å la være å by, det er helt frivillig  Blunker
Loggført
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #11 på: januar 10, 2015, 18:52:46 pm »

Enig i at budrunden bør forlenges ved bud rett før slutt. Hvis ikke mister jo selger mye av poenget med å ha en budrunde.
Selger trenger jo ikke sitte å følge med på dette, det er bare å sjekke dagen etter eller noen timer etter slutt tiden.
For at det skal fungere må alle bud selvfølgelig komme i tråden, og ikke på PM.
At man skal legge inn et skikkelig bud hvis man virkelig vil ha delener vel ikke akkurat noe argument.

Om dette bør være forumsregler er det vel sikkert mye meningen om, men selger bør hvertfall opplyse i sin tråd
hvordan han/hun ønsker at dette skal foregå.

Forøvrig er det ufattelig irriterende når noen sletter tekst i tråden / Overskriften når ting er solgt.
Kan sitte lenge å lete etter en tråd med noe til salgs som man ikke finner igjen.
Tråden bør bare redigeres med *Solgt*
« Siste redigering: januar 10, 2015, 19:00:04 pm av Christopher » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: januar 10, 2015, 22:03:31 pm »

Jeg synes forumet bør legge inn en anvisning når selger annonserer/ auksjonerer høyeste bud. Her er det mye til irritasjon. Selvfølgelig bør budrunden forlenges når det kommer inn bud i siste sekund. En løsning på dette vil selger tjene på og budrunden blir avsluttet på en grei måte.
I motsatt fall kan høyeste bud, auksjon være en salgsform som ikke brukes her.

I og med at dette forumet tillater annonser bør det være noen enkle kjøre regler som kan forståes av de fleste. Det tjener forumet på og brukere vet forhåpentlig vis annonseringens skikk og bruk. Og forhåpentligvis blir brukere blir fornøyd med dette annonse tilbudet.
« Siste redigering: januar 10, 2015, 22:21:17 pm av svenole » Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 10, 2015, 22:57:01 pm »

Som vi ser er det mange meninger om hvordan dette skal gjøres,det er også derfor en nødvendighet at det blir
lagd noen retningslinjer på hvordan en annonse skal være !
Har også opplevd at selger har endret annonsen etter at delen er blitt betalt,for så ikke å være enig om hva som fulgte med i handelen.
Måtte da betale selv for frakt fra Danmark, som egentlig var inkludert i handelen. Dvs.1500.- sure penger.
Så en regel om at den ikke slettes/endres etter salg burde være med i disse retningslinjene.
Håper administrator kan få til noe her....
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #14 på: januar 11, 2015, 09:57:04 am »

Hei
er helt enig med Karmann enkelt og greit høyeste bud ved et angitt klokkeslett er greit om klokkeslettet er 1800 eller 2400 er opp til selger
Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 11, 2015, 14:20:03 pm »

Budrunde bør avsluttes på et gitt klokkeslett. ikke forlenges som det antydes her,, handler du på ebay eller andre sider og "live" på en auksjon  så avsluttes det på et gitt klokkeslett, når hammeren slår i bordet..
 
Selv vil jeg aldri by på varer i en gitt auksjon/salg hvor det er budrunde som skal forlenges.. slikt gidder jeg ikke.. by før klokka viser avsluttet.. likt for alle..

Knut
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #16 på: januar 11, 2015, 16:03:54 pm »

Hvis jeg hadde lagt inn et bud 3 timer før budfrist og en annen bruker da venter til siste minutt med å legge inn nytt bud er det bare rett og rimelig at budrunden forlenges litt. Jeg hadde ihvertfall blitt forbanna hvis tilslaget da går til gjøken som la inn budet rett før fristen uten at jeg har mulighet til å motby. Med litt så mener jeg ikke 3 døgn, det er snakk om minutter. Jeg mener et sted mellom 15-30min. holder.

Hvis noen syns dette er urimelig er det garantert at dere er den typen som sitter å venter til budfrist nærmer seg for så å legge inn bud rett før fristens utløp.

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: januar 11, 2015, 18:00:17 pm »

Har også opplevd at selger har endret annonsen etter at delen er blitt betalt,for så ikke å være enig om hva som fulgte med i handelen.
Måtte da betale selv for frakt fra Danmark, som egentlig var inkludert i handelen. Dvs.1500.- sure penger.
I et slikt tilfelle bør du rapportere til Administrator.
Jeg har backup flere år tilbake i tid så det å gå tilbake for å se hva det opprinnelig stod er ingen problem. Da kan man lett se om selger var for utydelig eller direkte fjernet noe.
Ta gjerne kontakt hvis du ønsker spesifikt å sjekke det du refererer til her slik at du evt. kan prøve å få tilbake pengene dine.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 11, 2015, 20:50:41 pm »

Jeg foreslår å gjøre som på ett annet forum jeg er på, salgstråden er låst slik at kun den som legger ting ut for salg kan skrive innlegg, dermed skjer alle kommunikasjon direkte til selger og da er ikke forumet avhengig av noe regler eller etterpåklokskap.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #19 på: januar 11, 2015, 21:24:25 pm »

Jeg foreslår å gjøre som på ett annet forum jeg er på, salgstråden er låst slik at kun den som legger ting ut for salg kan skrive innlegg, dermed skjer alle kommunikasjon direkte til selger og da er ikke forumet avhengig av noe regler eller etterpåklokskap.

Da kan vel selger sitte og "få"bud og øke pris selv??sånn er det jo her også...fått bud på pm
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!