mars 29, 2024, 09:54:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulv i fåreklær-tilbake til "nesten" original  (Lest 83110 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #180 på: juni 17, 2016, 06:25:16 am »

Det spørs om det ikke er det som har skjedd ja, ser slik ut på plasseringen av sprekken.
Jeg slipte klaring til I-råder og de krever vel litt mer plass en H-råder
Men det var fortsatt endel gods igjen i blokka der etter at jeg hadde slipt, men tydeligvis for lite.
Skal jommen prøve flytende metall. Hvis det holder tett til jeg får godkjent bilen er jeg fornøyd.
Så får jeg evt. bytte blokk til vinteren hvis det trengs. Men da tror jeg at jeg kjøper en ny blokk ferdig tatt opp til langslag.

Det har skjedd før for å si det slik. Würth har en grei metallblanding. Belzona 111 er vel den beste men er svinedyr. Husk å gjøre skikkelig rent slik at den fester seg skikkelig så har du fikset problemet ditt en gang for alle.

Lykke til!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #181 på: juni 17, 2016, 07:35:57 am »

Kjemisk metall som BB sier vil nok fungere gull og forhåpentligvis holde lenge her ja. Glad
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #182 på: juni 17, 2016, 08:43:47 am »

Prøv å tilpasse en liten platebit som du kan få presset over sprekken. Du kan jo skru den fast på en av dynamofotboltene eller den bolten ved gasstagfoten. Så hiver du på skikelig med TEC7 eller noe annet sterkt lurium. Pass på å vaske og rense overflaten godt først. For eksempel med bremserens.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #183 på: juni 17, 2016, 09:15:17 am »

Jeg har prøvd kjemisk metall. Om den får varm olje på seg så gir den seg over tid. Iallefall den blandingen jeg lagde. Dette var Wurth.

Ble en løsning slik Speed forklarer, holder helt tett det.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #184 på: januar 23, 2017, 21:54:23 pm »

Etter en god pause kommer litt oppdatering Øyerulling
Har tettet diverse oljelekkasjer. På blokka brukte jeg kjemisk metall, da jeg hadde noe liggende. Så får jeg se hvor lenge det holder tett.
Lakk også mye fra støtstangrøra så der endte jeg opp med å bruke en god porsjon varmebestandig silikon
Motoren er treg å starte, må dra på starteren lenge før den i det hele tatt begynner å tenne og da går den på max 2 sylindre (med div smelling i forgasserne) en stund før alle er med
Her er beviset på at den går Glad

Første gang jeg har brukt telefonen til å filme med, så jeg holdt telefonen feil vei, derfor de store mørke feltene på siden  Flau


* glava.jpg (22.62 KB. 800x532 - vist 280 ganger.)

Har montert røra mellom varmepotter og karosseriet. Kjøpte nye, men jeg likte ikke all glavaen som lå inne i dem.
Har hatt problemer før med at biter av stoffet som ligger inne i de originale har løsnet og tettet kanalene, så på disse tok jeg ut all glavaen. Tror det blir varme nok, da det er en sommerbil.


* propp.jpg (40.06 KB. 800x532 - vist 286 ganger.)


* vire.jpg (27.14 KB. 800x532 - vist 327 ganger.)

Monterte ny Wire til varmepottene. Fikk ikke tredd de nye gummi tettingene over den nye vaieren så jeg måtte splitte dem
Når jeg skulle feste vaieren til den første varmepotta, var vaieren for lang, slik at jeg måtte kappe den
Oppdaget når jeg skulle montere på andre siden at der var vaieren altfor kort, og skjønte da at vaierene ikke var like lange og at de skulle vært byttet om.  Gliser Gliser Gliser
Ny Wire må kjøpes inn 

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #185 på: januar 24, 2017, 22:45:57 pm »

Har klart å tre de feil noen ganger selv  Rekker tunge .
Var det den lengste wieren i det øverste røret mon tro ?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #186 på: mars 18, 2017, 19:32:31 pm »

Har klart å tre de feil noen ganger selv  Rekker tunge .
Var det den lengste wieren i det øverste røret mon tro ?

På min bil lå rørene ved siden av hverandre, så der var det ikke så vanskelig å se hvor de skulle  Glad
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #187 på: mars 18, 2017, 20:13:00 pm »

Aktivitet i garasjen om dagen, så litt mer er blitt gjort!


* utlufting.jpg (49.08 KB. 800x532 - vist 312 ganger.)

Er stort sett ferdig med motorrom. Har laget ferdig utluftingen. Lot slangene gå til nippler jeg monterte på toppen av luftfilter. I tillegg har jeg boret mange utluftingshull i påfyllingslokket til oljen. Har laget til et grovt filter under lokket, så det ikke skal bli noe oljesøl.
Har brukt papp rør til varmlufta fordi jeg synes det ser finest ut, men er litt i tvil om det går bra, da de ligger helt inntil eksosrøra. Jeg får følge med, så det ikke blir full fyr baki der når jeg starter opp.


*  (42.91 KB. 800x532 - vist 256 ganger.)

Jeg har fjernet reservekrana fordi den lakk og røra i den hadde mindre diameter enn et sugerør. Jeg har i stedet montert et 8mm rør fra CSP
Fant ut at jeg måtte montere en bensinmåler, da jeg garantert hadde kjørt bensintom uten måler eller reservekran.
Monterer føler og instrument fra VDO. Har også handlet inn oljetemp og oljetrykksmåler fra samme fabrikat, men er i tvil om hvor jeg skal plassere dem.


* teppesett.jpg (63.46 KB. 800x532 - vist 326 ganger.)

Har fått lagt nytt teppesett


* gulv.jpg (58.1 KB. 800x532 - vist 306 ganger.)

Brukte de originale gummimattene i bunnen, da de var i bra stand

Jeg mangler en turteller, noen som tips om noe som er bra, frittstående og ikke altfor dyrt? (det holder med 7-8000 omdr)

Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #188 på: mars 18, 2017, 23:56:27 pm »

Ang turteller søk på e-bay = rpm tachometer, kommer opp hundre hvis av turtellere...
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #189 på: mars 20, 2017, 09:26:23 am »

Ang turteller søk på e-bay = rpm tachometer, kommer opp hundre hvis av turtellere...

Ja der var det nok å velge i  Gliser
Kjøpte meg en slik en:

* s-l225.jpg (7.94 KB. 225x225 - vist 219 ganger.)

Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #190 på: mars 24, 2017, 18:35:50 pm »


* instrumenter.jpg (31.38 KB. 800x532 - vist 262 ganger.)

Resultatet av dagens jobb på bobla Glad
Har laget instrumentpanel til å feste under dashbord og montert målerne
Lakket den i bilens farge

* kobling-instrumenter.jpg (40.26 KB. 800x532 - vist 261 ganger.)

Blir endel ledninger når det er 5 kontaktpunkter på hvert instrument Gliser

Satt også på bakhjulene i går og oppdaget at potta subber i bakdekket. Velger foreløpig en enkel løsning ved å montere på 1 cm tykke spacere.
Men er usikker på om det blir godkjent når jeg skal vise den Øyerulling

« Siste redigering: mars 24, 2017, 18:39:41 pm av vw61 » Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #191 på: mars 24, 2017, 21:23:58 pm »

Ang subbing av potte, har tipset flere om dette. Beklager at det kom litt sent her
Lite tips Øyerulling
Sjekk at du får plass til csp python potta..
Jeg har en 60 mod og måtte kappe røret mellom grenrør og potte ca 5-6 cm slik at potta nå ligger nesten inntil toppdekselet.
Eksospotta kom rett og slett borti felg/dekk når den var i orginal lengde...
Har 6" felg ET 36, dekk er 215/65-15... Hadde også problemer med 5,5" ET 45 og 205/70-15 dekk...
Ingen problem etter kapp Blunker

Mvh Svein..
« Siste redigering: mars 24, 2017, 21:29:06 pm av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #192 på: mars 24, 2017, 21:54:41 pm »

Ang subbing av potte, har tipset flere om dette. Beklager at det kom litt sent her
Lite tips Øyerulling
Sjekk at du får plass til csp python potta..
Jeg har en 60 mod og måtte kappe røret mellom grenrør og potte ca 5-6 cm slik at potta nå ligger nesten inntil toppdekselet.
Eksospotta kom rett og slett borti felg/dekk når den var i orginal lengde...
Har 6" felg ET 36, dekk er 215/65-15... Hadde også problemer med 5,5" ET 45 og 205/70-15 dekk...
Ingen problem etter kapp Blunker

Mvh Svein..

jeg har 4" felg og 155/80-15 (originalt) Gliser og potta subber fortsatt dekket
Jeg skal se på det til uka (jobber i helgen) men å kappe litt av pottedelen er nok ikke så dumt.
(Men spørs om jeg ikke må sette bort den sveisinga) Rekker tunge



Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #193 på: mars 30, 2017, 16:03:13 pm »

Gjort litt mer på bobla i dag
Montert og koblet opp alle instrumentene!
Alt virker  Gliser

* turteller.jpg (36.99 KB. 800x532 - vist 268 ganger.)


* mini.jpg (35.78 KB. 800x532 - vist 261 ganger.)


* alle.jpg (56.73 KB. 800x532 - vist 258 ganger.)


Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #194 på: mars 30, 2017, 18:02:37 pm »

Leste gjennom hele innlegget nå Glad mye interresant og morsom lesing Glad flott motor og bil Glad
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #195 på: april 03, 2017, 19:19:52 pm »

Leste gjennom hele innlegget nå Glad mye interresant og morsom lesing Glad flott motor og bil Glad

Takk,takk  Glad Det begynner å nærme seg ferdig bil, men nye ting dukker stadig opp Rekker tunge

Har fått montert 9,5mm spacere på bakhjula, så nå er det klaring til potta

* klaring.jpg (44.24 KB. 800x532 - vist 268 ganger.)


Jeg måtte kutte de nye boltene litt, da de var litt for lange og tok i "ett eller annet" inne i trommelen når jeg snurret på hjulet

* hjulbolter.jpg (64.15 KB. 800x532 - vist 234 ganger.)


Oppdaget at sporvidden var 7cm bredere foran enn bak før jeg monterte spacere Hæ
Skivebremse settet foran skulle bare bygge ca 1cm på hver side etter det som sto i papirene
Og bak har jeg brukt de originale akslene montert på en IRS kasse. Trodde ikke bredden skulle forandre seg på grunn av det.
Skal få målt opp ordentlig for å se om det er foran eller bak som er utenfor original sporvidde

Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  Gliser men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring
Har justert ventilene når stempelet står på topp (justert til trang 0,05mm)
Det som er rart er at når jeg sveiver motoren 180 grader til, (slik at den ene ventilen er åpen) er klaringen på den andre ventilen mellom 0,30-0,40 mm?

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #196 på: april 06, 2017, 20:02:24 pm »

Skal ikke klaringen være 0,15 mm. Du har kanskje ikke alu stenger?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #197 på: april 06, 2017, 20:50:51 pm »

Skal ikke klaringen være 0,15 mm. Du har kanskje ikke alu stenger?

Jeg hadde justert ventilene på 0,15, etter boka, men hadde en skikkelig "ventil tikk"
Leste noen plasser her på forumet at de justerte med 0 i klaring, så jeg tenkte jeg skulle prøve det.
Men det var altså med stålstenger det blir justert til 0  Sjokkert Sjokkert
Har uansett ikke startet opp motoren etter at jeg justerte til trang 0,05, så ingen skade skjedd ennå  Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #198 på: april 06, 2017, 21:16:18 pm »

Er usikker på hvor lite klaring du kan ha før det går til hæl..te på alu stenger.
Har null i klaring på stålstengene,
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #199 på: april 06, 2017, 21:21:15 pm »

Du skal ha løs 0 klaring på en kald, trimmet motor. Skru inn og kjenn etter at du klarer å vri rundt støtstangen rundt. Sitter den fast må du løsne til du igjen klarer å vri den rundt. Dette gjelder også om du har fancy alustøtstenger.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #200 på: april 06, 2017, 21:22:25 pm »

Hvis du har cromoly stenger er det løs null som gjelder.
Og det betyr selvfølgelig at dette er den største klaringen du kan finne, om du roterer og finner mer så gjør du noe feil.
Du har kanskje blingset mellom om den står på syl 1 eller 3 eks.
Loggført

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #201 på: april 06, 2017, 21:43:36 pm »

Hvis du har cromoly stenger er det løs null som gjelder.
Og det betyr selvfølgelig at dette er den største klaringen du kan finne, om du roterer og finner mer så gjør du noe feil.
Du har kanskje blingset mellom om den står på syl 1 eller 3 eks.
[/rquote]


hmmm tror jeg må ta en titt på dette i morgen.
Ganske sikker på at jeg har justert det riktig, men nå begynner jeg jo å bli gammel og rørete så jeg får ta en ekstra kontroll  Gliser ;
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #202 på: april 06, 2017, 21:52:32 pm »


Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  Gliser men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring


Så denne nå Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #203 på: april 07, 2017, 07:43:24 am »

det er jo bare å sjekke klaring når motor er varm. Juster til 0,15, sjekk når motor er varm. Er det for mye klaring så justerer man til 0,10 etc etc.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #204 på: april 07, 2017, 13:16:53 pm »


Har også hatt en ganske kraftig ventil tikking (høres ut som det). Var litt redd for at det kunne være en "Grelland tikk"  Gliser men det virker ikke som det er blitt noe større ventilklaring


Så denne nå Glad
Grelland tikk.. Nyt begrep i VW ordboka......  Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #205 på: april 07, 2017, 15:55:48 pm »

det er jo bare å sjekke klaring når motor er varm. Juster til 0,15, sjekk når motor er varm. Er det for mye klaring så justerer man til 0,10 etc etc.
[/qeuote]

Tror det ble bra med 0 i klaring ved kald motor selv med fancy alu.stenger Glad
Kjørte motoren varm og da målte jeg 0.15mm klaring

Justerte når stempelet var på topp
Men det er fortsatt slik at når jeg roterer veiva 180 grader til, rett før eksos ventilen åpner er det en "dump" hvor klaringen er 0.2 -0.3mm større. Dette gjelder på alle sylindrene
så det er fortsatt litt tikking på varm motor, men mye mindre
Så dette i en annen tråd og trøster meg med det
Noen kammer har en liten dupp i loben rett før den begynner på løft som gjør att man kan få litt lyd selvom man justerer klaringa til "null"



Har sjekket og dobbeltsjekket at alt er riktig montert og justert



« Siste redigering: april 07, 2017, 16:04:28 pm av vw61 » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #206 på: april 07, 2017, 21:43:38 pm »

Nei, du skal aldri måle mer enn 0,15 mm klaring uansett hvilken vei veiva står.
Loggført

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #207 på: september 14, 2017, 18:46:57 pm »

Lenge siden oppdatering her, men noe er da blitt gjort  Glad
Motor har vært hos JeeRacing for justering og måling av effekt, så nå går motoren som den skal.
Målte 140 hk og nesten 200 Nm hos Jee
Motoren ble deretter satt inn i bilen og levert til ny effektmåling hos Auto Consult i Skotselv og har nå fått utskrift derfra til å vise biltilsynet

* bremsepapirer.JPG (21.76 KB. 450x600 - vist 295 ganger.)

Kunne ikke truffet noe særlig bedre på effekt og dreimoment  Gliser

Mangler nå bare papirene for 4-hjul kontroll før visning
Hadde den først på en kontroll med dette resultatet

* forstillingskontroll.JPG (7.99 KB. 450x600 - vist 239 ganger.)

Når jeg først var hos Auto Consult  fikk jeg de til å ta en ny 4-hjul kontroll, da jeg ikke kunne skjønne at målene kunne være så gale og den så slik ut

* forstillingskontroll-2.JPG (18.94 KB. 450x600 - vist 234 ganger.)

og jeg har ikke gjort noe med forstillingen  Gliser

Målene er fortsatt utenfor, så jeg skal prøve å bytte bærearmene i tilfelle de er skeive

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #208 på: september 15, 2017, 08:02:04 am »

Har Jee benken plutselig blitt for snill? Sjokkert
Loggført

vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #209 på: september 15, 2017, 11:48:08 am »

Har Jee benken plutselig blitt for snill? Sjokkert
Gliser Ja han på Auto Consult advarte meg om at benken hans var kalibrert "riktig" og viste endel mindre enn enkelte andre
 
Loggført
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!