Jeg anbefaler deg å kjøpe/lese "Aircooled VW Engine Interchange Manual" av Keith Seume om du ønsker å lære litt om dette. Artiklene til Aircooled.net er også god lesning for en som ikke kan spesielt om dette:
Alle artiklene"Easy" Aircooled Engine Bolt On Modifications - Getting The Most Out Of Your Stock VWType 1 Performance Engine ConsiderationsEllers kan jeg si det at om du ønsker å bygge en T1-motor er enten AS41 eller AS21 de beste blokkene å ta utgangspunkt i. Disse har best oljesystem og den beste legeringen.
Sylindre: Såkalte "slip-in" 87 og 88mm finnes, disse passer sammen med 1600 blokk og topper uten noe maskinering. 88mm slip-ins anbefales ikke fordi disse har så tynne sylindervegger, og blir derfor lett skadet. Mange sverger også til at 87mm slip-in er dårlige greier. 87mm med standard veiv (69mm slaglengde) gir 1641ccm, 88mm gir 1679ccm.
Av sylindre som blokka og toppene må maskineres for er de vanligste størrelsene 88, 90.5, 92 og 94mm. Disse gir henholdsvis 1775, 1835 og 1915ccm. Skal du først borre opp topper og blokk koster sylinder/stempel-sett det samme i alle størrelser, så da lønner det seg å gå for 94mm. 92mm er egentlig bare en slip-in for 90.5mm, så disse har også tynnere sylindervegger.
Veiv: Originale slaglengde er 69mm for både 1300, 1500 og 1600-motorer. Vanlige slaglengder over dette er 74, 78, 82 og 84mm. En veiv koster som regel det samme uansett slaglengde, men her må en også ta med i beregningen at blokka må maskineres slik at veiva har klaring helt rundt. Hvor mye en må frese ut av blokka kommer an på slaglengden og hvilke råder som brukes.
Vær obs på at om du vil bygge deg en motor på over 2 L vil dette ganske snart komme opp i over 30 000 kr, når du tar med i beregningen et eksosanlegg som passer til de store ventilene, skivebremser fra Kerscher for å få godkjent motoren i bilen og diverse andre "uforutsette" utgifter. Et område en også kan svi av store summer på er topper, noe som også er veldig avgjørende for hvor mange hester/Nm motoren din ender opp med å produsere.
Etter å ha lest litt på Jake Rabys sider er jeg også blitt overbevist om at om en ønsker å bygge en motor på over 2 L, så er en Type 4-motor det beste å gå for. Sjekk ut hans side her:
http://www.aircooledtechnology.com/Home_Page.htmDisse motorene er fra 1,7 til 2,0 L originalt, så du kan selv tenke deg at de er bedre egnet til å bygge store motorer på.
Jeg hadde selv store planer om å bygge meg en 2276ccm, men har lagt disse planene på hylla til jeg vet at jeg har penger og evner til å gjøre dette ordentlig. Derfor har jeg bestemt meg for i første omgang heller oppgradere 1300-motoren min litt, og se hvordan det går. Dette er nok noe jeg også vil anbefale deg før du begir deg ut på noe over 2 liter.