april 26, 2024, 10:02:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av dekk/felg  (Lest 1258 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2088
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: januar 29, 2015, 11:15:33 am »

Eg har lyst å få godkjent 16" bbs på silverbiggen. Noen som har gjort lignende eller kjenner noen som har? Vet at det finnes papirer på 7 og 9" ATS med en gitt dekkdimensjon, men dette er vel 15".
Finnes det papirer på andre oppsett?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: januar 29, 2015, 14:13:33 pm »

Hør med tilsynet så lenge du holder deg innenfor bredde og innpress og rulleomkrets burde det la seg gjøre.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2 på: januar 29, 2015, 23:33:13 pm »

Blei stoppa av tilsynet med den grønne 03'en jeg hadde som bruksbil for en del år siden.
16" BBS kopier, men tror ikke de var mer en 6,5" breie. Rulleomkrets og innpress var etter boka. Fikk skryt for gode dekk og godt mønster  Gliser
Var +4cm fiber skjermer på den

Så lenge du kjører med lik dimmensjon på felger og dekk fremme og bak, og det ellers er innafor innpress, omkrets og at de ikke stikker uttafor skjermene skal det ikke være nødvendig å skrive det inn i vognkortet. Har du ulik dimm på felger/dekk frmme/bak så må det godkjennes etter hva jeg har forstått.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: januar 30, 2015, 07:08:20 am »

Denne var godkjent med 16" utfra papirer til 7"og 9"ATS


* 0071 redigert.jpg (40.81 KB, 448x336 - vist 193 ganger.)
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: januar 30, 2015, 12:57:08 pm »

Her er svar fra Biltilsynet ang samme sak, riktig nok på en annen type bil..Men saken stiller seg likt:)

Når det gjelder godkjenning av felger og dekk, er det Kjøretøyforskriftens § 13-1 punkt 6 bytte av dekk/felg som regulerer dette.
I henhold til § 6-1 må slike spacere, være godkjent av bilfabrikanten (Porsche), eller TUV (kompetent laboratorium).
(Nedenfor er utdrag fra kjøretøyforskriftens § 6-1)

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 a)Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE   (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

 

 

Mvh

Bjørn I Serigstad og Marius
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!