mars 28, 2024, 16:14:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 73mod  (Lest 15505 ganger)
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« på: februar 22, 2015, 17:46:25 pm »

Hei. Har en 1303 73mod som har stått i mange år nå. Tenkte å få ut denna nå å få den eugodkjent så blir det tut og kjør i sommer. Planlegger en tur oppover på vestlandet.har bestilt tenningsdeler så jeg får begynne med motoren. :-) noen som har spoiler til salgs ?
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #1 på: februar 22, 2015, 17:50:10 pm »

Gjerterud


* 20140331_192957.jpg (86.36 KB, 640x480 - vist 284 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #2 på: februar 22, 2015, 18:02:36 pm »

Må se på giret også. Girspaken er som å grave i grøten.noen tips? :-)


* 20140127_205435.jpg (74.47 KB, 640x480 - vist 279 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: februar 22, 2015, 18:35:24 pm »

løse skruer ved kobling til gearoverføring til gearkasse eller plastforing som holder stanga som forbinder gearkasse og gearspak. sitter i tunellen like bak gearspaken.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2015, 16:23:26 pm »

Så får vi se da.litt plugger og kabler så blir det bra :-)


* 20150225_162201.jpg (133.21 KB, 640x480 - vist 224 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #5 på: mars 08, 2015, 19:31:13 pm »

Har nå demonert girstang og deksel under baksetet. Ser egentlig ut til å ikke være så mye slakk.  Noen erfaringer med justeringa til giret? Håper ikke det er inne i kassa det er slitt :-(
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #6 på: mars 10, 2015, 23:04:58 pm »

Idag fikk jeg gjort litt. Fikk tappa olja og rensa sila. Fikk og justert ventiler, så fylt opp med frisk olje. I morra vill jeg montere siste rest av tenningsdelene. Har og tatt ut forgasseren og skal rense den. Skal og skifte bensinfilter. Det står August 87 på det som står i nå !


* 20150310_220031.jpg (51.78 KB, 640x480 - vist 242 ganger.)

* 20150310_220023.jpg (67.98 KB, 640x480 - vist 208 ganger.)

* 20150310_212632.jpg (45.98 KB, 640x480 - vist 226 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #7 på: mars 11, 2015, 09:23:20 am »

Har nå demonert girstang og deksel under baksetet. Ser egentlig ut til å ikke være så mye slakk.  Noen erfaringer med justeringa til giret? Håper ikke det er inne i kassa det er slitt :-(

Og du sjekket at fremre plastforing er hel/på plass? Synlig når du kikker inn bakover i hullet til girstang. Min var vekk og var veldig slarkete. Ble bra med ny foring.
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #8 på: mars 11, 2015, 10:05:40 am »

Ja sjekket det.  Den minste bevegelse på girspaken så beveger akslen på girkassa seg :-/
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #9 på: mars 12, 2015, 12:43:00 pm »

Har da fått rensa og overhalt forgasseren. Solex 31pict 4.
noen som har noe tips ang. Justering av denne? Justere choke m.m
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #10 på: mars 15, 2015, 11:00:50 am »

Motoren starter og sviver bra nå. Men sliter litt med at den tar seg en pustepause ved pådrag. Vet at dette kan ha mange grunner.akselerasjonspumpe osv. Men jeg tar gjerne i mot erfaringer :-)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #11 på: mars 15, 2015, 11:34:32 am »

Det er her det foregår..


* 20150314_171428.jpg (69.92 KB, 640x480 - vist 343 ganger.)

* 20150311_104216.jpg (48.8 KB, 640x480 - vist 260 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #12 på: mars 15, 2015, 19:30:14 pm »

Husk å skifte bensinslanger også, av god kvalitet.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #13 på: mars 17, 2015, 16:34:20 pm »

Fikk rep.settet til forgasseren idag så blir full overhaling i kveld :-D


* 20150317_163035.jpg (69.07 KB, 640x480 - vist 194 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #14 på: mars 19, 2015, 17:26:54 pm »

Herlig med flere super beetle i gruppa. Treg respons ved pådrag kan skyldes tenningsinnstilling, vakumopptrekket på fordeler og akspumpe.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #15 på: mars 19, 2015, 20:04:34 pm »

Må holde liv i disse å :-) fikk idag bestilt ny gummiforing til giret så håper det løser problemet med rørete gir :-D
har overhalt forgasseren nå og tømt og rensa tanken. Og skifta alle vacuumslanger :-)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #16 på: mars 29, 2015, 18:35:09 pm »

Da har man fått gjort litt. Ferdig med alt på motoren. Overhalt forgasser med nye pakninger og jusert ferdig alt på forgasser og tenning.
Hadde også ute bensintank og renset denne.  Fikk også foring til giroverføring, men denne knakk under montering :-/ Bestilt ny som jeg håper kommer føre påske. Motoren sviver kjempefint nå.


* 20150329_170504.jpg (74.26 KB, 640x480 - vist 229 ganger.)

* 20150329_170441.jpg (70.03 KB, 640x480 - vist 208 ganger.)

* 20150326_210935.jpg (104.34 KB, 800x600 - vist 234 ganger.)

* 20150326_210901.jpg (38.13 KB, 640x480 - vist 227 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #17 på: april 07, 2015, 20:01:12 pm »

Idag kom den nye foringen til giret og jeg fikk montert det.så nå glir ho så lett i gir atte :-) i morra begynner bremsejobben.
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #18 på: april 12, 2015, 08:49:52 am »

Her går det unna! Blir klar til sommeren denne?
Fått tips på justering av forgasse enda?

Standard er 2,5 turninger ut på både tomgang og blanding. Så må tenning justeres før du finjusterer. (ventiler også).
Tomgang skal ligge på ca 900 rpm. Blanding er litt mer strul. I teorien kan du (med litt høy tomgang) høre deg frem til rett innstilling. Du skrur ut/inn til du får maks turtall, så litt inn til du akkurat hører turtallet går såvidt litt ned (ca 1/4 turn) og der har du den.
Jeg måtte etterjustere, da jeg oppdaget at den gikk litt magert (smalt i potta når jeg bremsa på gir).
Pluggenes tilstand gir også en fin indikasjon, for rik så blir de veldig svarte.

Choke. Denne kan du vri ved å løsne tre skurer på den litt trekantforma skiven på siden av forgasseren. Du må sette den slik at den virker på den temperaturen du bruker bilen i. (rart, men sant).

tips: http://www.vw-resource.com/34pict3.html#choke
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #19 på: april 12, 2015, 17:38:12 pm »

Ja.denna skal være klar til sommeren. Har begynt på bremsene nå.  Har prøvd meg litt på justering av motoren, men ikke fått den helt til enda.  Sviver fint, men hopper litt ved pådrag.  :-/
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #20 på: april 12, 2015, 19:21:12 pm »

Da må du sjekke akselerasjonspumpen. Skal gi en dusj bensin ned i gasseren ved pådrag. Ser ut som en kran som står i åpningen rett under luftfilteret. Tenning påvirker også. Du må ha nok fortenning, og så må vakumopptrekket fungere for at motor skal reagere optimalt ved pådrag.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #21 på: april 12, 2015, 20:09:59 pm »

Har demontert forgasseren og overhalt den. Sjekka akspumpa før jeg gjorde det og da bare dryppet det fra den. Motoren gikk mye bedre etter overhaling.  Strammet opp skruen på akspumpa sånn at så fort enn gasser på så reagerer den.vet ikke om det er riktig da :-/ før jeg justerte måtte det ca halv gass før den reagerte. Har justert tenning til 7.5 fortenning. Har å skiftet alle vacuumslanger.deriblandt den til  fordeler. Smurt opp også under stift så det fungerer :-)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #22 på: april 12, 2015, 21:17:22 pm »

Da er mye på plass!!!  Gliser

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #23 på: april 14, 2015, 21:16:02 pm »

Idag fikk jeg til motoren. Hadde rett og slett strammet akselerasjonspumpa for mye. Justerte den ned litt og da gikk bilen som olja lyn :-)
Nå er det bremser for tur. Skal skifte alle 4 hjulsylindere og alle bremserør+bånd foran og smøre opp bak.


* 20150414_214422.jpg (62.65 KB, 640x480 - vist 182 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #24 på: april 23, 2015, 20:17:33 pm »

Da var det smurt opp og fått nye hjulsylindere begge sider og nye bremserør.Neste nå er å skifte røra bak til foran :-)


* 20150423_192446.jpg (61.21 KB, 640x480 - vist 256 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #25 på: april 30, 2015, 17:54:37 pm »

Rør på rør. Nå er alle skifta :-)


* 20150429_205744.jpg (77.56 KB, 640x480 - vist 221 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #26 på: mai 03, 2015, 20:39:50 pm »

Idag luftet jeg bremsene men sliter med at det ikke blir noe pedal. Håper det bare er mere luft i systemet og ikke hovedsylinderen som har tatt kvelden.
Fikk og sveist og lappa i reservehjulsbrønnen.  Satt og i noen trekk bak fra en annen boble jeg har med høytalere i. Ser ikke så fint ut da men det blir ihvertfall musikk.
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
Tommy1303
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #27 på: mai 03, 2015, 20:40:55 pm »

Sveis og trekk med høytaler


* 20150503_212629.jpg (73.96 KB, 640x480 - vist 245 ganger.)

* 20150503_212709.jpg (69.96 KB, 640x480 - vist 219 ganger.)
Loggført

Vw T1 1303 73mod
Volvo 940 turbo 95mod
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #28 på: mai 05, 2015, 21:38:09 pm »

tips til lufting; start med høyre bak, så venstre. Pass på å dra (fysisk dra altså) pedalen helt tilbake, ellers renner ikke ny væske inn. Litt trykk i tanken fremme kan også gjøre underverker.

Du er da flink å holde fremdriften i gang! Blir flottings.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #29 på: mai 06, 2015, 04:13:42 am »

Enig med Hauganfoto! Fin fremdrift!  Glad
En bruskork har riktig gjenge for reservoaret. Bor et hull i korken, kjøp en skrudd ventil i dekksjappe og pump opp litt trykk med sykkelpumpe. Gjorde underverker hos meg på samme problem. De må oftest tvangsmates litt! Ikke nødvendigvis noe feil i systemet for det...
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!