mars 28, 2024, 20:33:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er maks cruisingspeed på bobla di???  (Lest 5550 ganger)
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« på: juli 21, 2008, 21:32:58 pm »

Litt dårlig respons i den turtallstråden min så prøver litt klarere spørsmål....

Min -63 T1 med relativt standard 1600 gjør lett 110 km/t, men synes turtallet begynner å bli litt vel da.... Så 110 er min maks motorveishastighet.

Hvor fort går DIN luftkjølte over lengre strekninger? Dvs, hvor fort orker/klarer du å kjøre når du skal ete mil på motorveien...

Skriv bil, motor og hastighet, kan bli en morsom oversikt.... Mine data:

-63 T1
Standard 1600 dobbeltporter
110 km/t (også oppoverbakke)
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: juli 21, 2008, 21:36:13 pm »

-66 T1
Enkelport 1300
110 km/t - der det går. Vel og merke på nåla..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: juli 21, 2008, 22:21:53 pm »

Original 1300 Boble, 68-modell.

Det enkle svaret er at jeg kjører ca så fort som jeg har lov til i Norge, dvs at 110 på nåla i 100-soner er null problem. Da holder jeg også tritt med mesteparten av trafikken.

Men strengt tatt foretrekker jeg 90-100 på nåla ellers - det bråker mindre, sliter mindre på motoren og senker forbruket.
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juli 22, 2008, 06:45:06 am »

Original 1971 VW 1302, dobbelporta 1300.

Holder stort sett 90-100 på nåla. Har ikke hjerte til å ligge i 110 over lengre strekninger, det liker ikke frøkena mi...
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #4 på: juli 22, 2008, 07:41:45 am »

X oval 56 mod, 110 km/t - autobahnen.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: juli 22, 2008, 09:17:12 am »

-65 T1 dobbelportet 2176
90 km/t med hørselvern pga høyt turtall (samme om det er oppover nedover eller flatt)
Loggført

Speed is no substitute for direction
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: juli 22, 2008, 10:24:26 am »

-65 T1 dobbelportet 2176
90 km/t med hørselvern pga høyt turtall (samme om det er oppover nedover eller flatt)
Så det er alltså han med den største motoren som kjører saktest. Heheh Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juli 22, 2008, 11:30:22 am »

Ja, så langt så... men den akselererer ganske bra da... jeg er nok nederst på lista til noen med bay buss kommer... DE går dårlig de...
Loggført

Speed is no substitute for direction
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juli 22, 2008, 11:36:10 am »

Kan jo roe deg med at jeg faktisk er treigere for tilfellet. Min har ikke noe på motorveien å gjøre før den er skrudd sammen igjen. Når den funker går den i oppimot 140 km/t, men da holder man godt i rattet. Går greit å ligge i 100 og kose seg.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: juli 22, 2008, 11:42:37 am »

Står boble i tittelen, men du ba om det JHU Glad

69 Bay
1500-motor
90 marsjfart på flata
I oppoverbakke - raskt ned til 60-70...

Jeg tror ikke den største forskjellen på motorene er toppfart/marsjfart, men hvor lang tid det tar å komme opp i den Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: juli 22, 2008, 11:44:14 am »

ligger fint med 100 på nålen i min 67 T1 med 1300 enkelport
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: juli 22, 2008, 11:47:09 am »

Står boble i tittelen, men du ba om det JHU Glad

69 Bay
1500-motor
90 marsjfart på flata
I oppoverbakke - raskt ned til 60-70...

Jeg tror ikke den største forskjellen på motorene er toppfart/marsjfart, men hvor lang tid det tar å komme opp i den Glad
Ja, utveksling i girkassa er vel den største begrensningen, ikke motor. Uansett så har vel ikke en boble så mye å gjøre over 150 km/h...
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juli 22, 2008, 12:48:09 pm »

Ja, så langt så... men den akselererer ganske bra da... jeg er nok nederst på lista til noen med bay buss kommer... DE går dårlig de...

Ikke merket noe til at DE går så dårlig  Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #13 på: juli 22, 2008, 12:52:20 pm »

Ja, utveksling i girkassa er vel den største begrensningen, ikke motor. Uansett så har vel ikke en boble så mye å gjøre over 150 km/h...

Joda, den har mye å gjøre godt over 150 km/t  Øyerulling Med 2221 motoren i 71 bobla med orginal 1300 girkasse var det ikke noe problem å daffe rundt på hastigheter mer en hva spedometeret går til. Hørselvern hadde en på seg uansett skulle en kjøre andre plasser en i byen  Sjokkert

Med 2221 motoren lå jeg på langkjøring med en 110-120 på nåla, med 1300 motoren går det i en 85-90, en reduksjon på en 1000-1500 rpm. Begge deler uansett om det går oppover eller er flatt.
Loggført

---
Mvh Rabben
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: juli 22, 2008, 13:01:27 pm »

Jeg tror ikke den største forskjellen på motorene er toppfart/marsjfart, men hvor lang tid det tar å komme opp i den Glad

Ja det er nok noe med det, rundt 3-4 sec til min marsj fart skulle jeg tro...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: juli 22, 2008, 13:02:23 pm »

Ikke merket noe til at DE går så dårlig  Glad

DET tror jeg ikke før jeg får se det!! Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: juli 22, 2008, 13:41:54 pm »

SCC bussen trives helt fint i 100kmt. Kjempefin å kjøre.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #17 på: juli 22, 2008, 14:24:55 pm »

Min T1 -63 med 1200 motor enkeltportet klarer greit 100 på motorveien, bruker ca 1 min. på å komme fra 60-100. I lange oppoverbakker (8%) stigning, klarer jeg så vidt 60 km/t når jeg når toppen. Best fart er ca.90 på flate motorveien. Har ikke problem med å holde trafikken så lenge det ikke går oppover. Bobla er vel heller ikke bygget for å gå særlig mer enn 110. Mest kos i 70-80 med vinduer nede og sommersol.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 22, 2008, 15:06:16 pm »

66 t1 med 1300s kasse og 1600 med 1,25 vipper og dobble 40 gassere 110 uansett opp eller ned går fint kan sikkert peise på litt mer man hvorfor det???
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: juli 22, 2008, 15:20:08 pm »

Min 57 buss med reduksjonsbokser av den tidlige typen og 1500 motor kjører jeg helst ikke over 90 på speedo.
90 på speedo var 78 i følge broen ved liertoppen  Rekker tunge
Loggført

1957 Type 2
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: juli 22, 2008, 15:24:50 pm »

Luftmotstand er vel den som gir endelig hastighet, og den viktigste faktoren.Ikke girkassa og utveksligen der

Har en tabell over motoreffekt nødvendig versus hastighet. Mener den står i "Jetz mache ich ihn schneller", gullboka!
Loggført
Phantome
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 22, 2008, 18:14:18 pm »

Jeg har en T1 med en 1500 motor i. Jeg trives best i 80-90. Fortere enn det begynner det å bli skummelt (å ulovlig Rekker tunge)
Loggført

<Insert lame ass quote here>
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #22 på: juli 22, 2008, 20:58:08 pm »

Bayen min (75mod sika 1600 dobbelport) klarer greit 130 på speedoen, men så har den fryktelig små forhjul da Blunker Trives best under 110 på nåla. Må sies at den viser ca 20-25%for mye.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: juli 22, 2008, 23:25:25 pm »

Har prøvekjørt ein vannsølt scaravelle, og den målte me 0-100 på 53sek Osteaktig Og det orginalt.. Skulle nesten tru att luftkjølte gjekk bedre &Oslash;yerulling Rekker tunge
« Siste redigering: juli 22, 2008, 23:54:02 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 23, 2008, 00:39:18 am »

Min liker seg best i 110 Glad Ghia med 48 IDA, 1300S og littegranne ekstra Glad
« Siste redigering: juli 23, 2008, 09:53:15 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #25 på: juli 23, 2008, 01:30:49 am »

Holdt fint 90 ned til bugcamp (100 på speedo'n) med 30-hestern. Høyt turtall blir man vandt til for det er ikke til å unngå om du skal holde brukbar fart med en 54 med orginalt drivverk Rekker tunge
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #26 på: juli 23, 2008, 10:14:39 am »

Ikke merket noe til at DE går så dårlig  Glad

DET tror jeg ikke før jeg får se det!! Glad
de går sakte nedover så fort det kommer en stigning hvertfall.  Gliser
Loggført
Spet
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde


M&R


Vis profil
« Svar #27 på: juli 23, 2008, 15:24:52 pm »

70mod- 1300dobbelport jeg hadde tidligere gjorde 100mil på under 10 timer, inkludert 2 kjappe bensinfyllinger..(dette var i sverige og ble gjentatt flere ganger det samme året)   motoren var original..  marsjerte fint med nermere 140 på nåla:)
høy musikk kvæler motorstøy;)


* bobla.JPG (190.4 KB, 1224x918 - vist 148 ganger.)
« Siste redigering: juli 23, 2008, 15:31:28 pm av Spet » Loggført
Traspen
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #28 på: juli 24, 2008, 22:57:44 pm »

71 mod 1600 dobbelportet med kvasskam større gasser og effektannlegg. Har hatt den i 140km/t men med 265 dekk bak og 205 framme så følte eg at det var å leke med livet, hvertfall her på vestlandet.  Men over lengre distanser så ligger eg på rundt 110-120km/t, og det gjelder både opp og ned bakker.  men den "grommeste" lyden kommer frem i 70km/t.
Loggført

Gammelt er det nye nytt;)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #29 på: juli 25, 2008, 10:48:17 am »

min 1300 69 t1 med 1600 twin port greide helt fint 130 km/t i slak oppover bakke etter speedon da så klart hehe Gliser
Akslarasjonen fra 0-100 var 13.6 sekunder og det med sliten kløtsj Kult
Bare je får bytta kløtsjen og trimman etter planene skal den nok greie 0-100 på under 10 sekunder Rekker tunge
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!