mars 29, 2024, 10:42:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Her kommer en utfordring!  (Lest 7710 ganger)
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« på: juli 21, 2008, 22:38:06 pm »

Jeg har en ganske så merkelig problem med min 78-mod bay (1600-motor).

Den går "tom" for bensin rett som det er. Nåla viser 3/4 tank, men motoren fusker, stopper og vil ikke starte igjen. (Typisk tom for bensin, sant..?) Fyller på 5 liter fra reservekanna, og den starter med en gang. Stopper på første bensinstasjon og fyller full tank: 15 liter! Hva skal dette bety?!?! Har målt forbruk, og det ligger på rett under literen per mil.

Nå har jeg sjekka at bensin strømmer villig gjennom slangen fra tank og bak til bensinpumpa. Har også koblet fra slangen fra pumpa til forgasser, og konstantert at pumpa gjør jobben sin.

Neste blir å tappe tanken til den er nesten tom, for så å se om bilen vil starte. Har tenkt at det kan jo være noe lurium i tanken...

En annen tanke er om det kan være noe som er galt i forgasser/innsugsystem...? Motoren er helt standard og original.

Noen som har erfart noe lignende? Eller har forslag til hva som kan være problemet? Er svært takknemlig for hjelp og tips på dette området. Er i ferd med å gå tom for løsningsforslag...

mvh Espen
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 21, 2008, 22:50:48 pm »

Hva med utluftinga eller tanklokket til tanken? kan den være tett, slik at når du fyller så "lufter" du tanken slik at du får start igjen?
Loggført

-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #2 på: juli 21, 2008, 23:11:55 pm »

Takk for tips. At vakum i tanken holder igjen bensinstrømmen liksom...? Inntil nylig har jeg hatt en slik "engangspropp" som man får kjøpt på bensinstasjoner, og tviler på at den er så tett... Nå har jeg fått på skikkelig tanklokk. Det er veldig tett. Skal sjekke ut om det kan dreie seg om et vakumproblem. Men egentlig skal vel lufteslangene til tanken ta seg av akkurat dette. Kan jo sjekke de også.

Flere forslag eller erfaringer...?
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: juli 21, 2008, 23:41:59 pm »

Ellers kan du jo teste å feilsøke med å koble løs bensinslangen under tanken når du tror den er tom. Får du en sprut i ansiktet, så er den ikke tom... Går sikkert an å teste dette på en mer human måte også.
Loggført
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #4 på: juli 22, 2008, 00:14:39 am »

Ellers kan du jo teste å feilsøke med å koble løs bensinslangen under tanken når du tror den er tom. Får du en sprut i ansiktet, så er den ikke tom... Går sikkert an å teste dette på en mer human måte også.


En tidligere eier har faktisk vært så smart at han har montert en ventil rett under tanken. Dvs at jeg kan stenge ventilen, løsne slangen og tappe bensinen kontrollert. Veldig greit. Men slik jeg ser det kan tanken umulig være tom når den "går tom". Da er det jo fremdeles rundt 40 liter på tanken... Skal prøve å få tømt den helt, men har ingenting å tappe 50 liter bensin på... hmmm...
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #5 på: juli 22, 2008, 07:27:48 am »

Det kan være møkk i tanken(rust og annet grums). Har du bensinfilter på bilen? er det misfarge på dette?
Hvis tanken har rustet inni vil dette legge seg over utløpet på tanken. Fyller du bensin vil dette virvle rundt og bilen går fint en stund. Etter ei stund kan dette tette hele bensinrøret, så det greit å finne ut av. Lykke til.
Loggført

Bergrenner

93011499
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: juli 22, 2008, 07:47:30 am »

Har erfaring med sistnevnte. Etter å ha stoppet motoren en stund, rant møkka i filtret tilbake i røra igjen og det var sirkulasjon fram til det ble tett igjen. Kult
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 22, 2008, 07:57:15 am »

vi hadde delvis samme problemet på buggyen og da var det vakum i tanken.. løsna litt på tank lokket og allt var i orden!
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 22, 2008, 08:17:29 am »

Hei
Vi hadde samme problem på SCC bussen. Prøvde ALT før vi til slutt gikk løs på tanken. Bilen stoppet etter ca 20min kjøring, hvis den sto i 5. min starten den og alt ok. Så gikk den en stund og stoppet igjen. Når jeg tok ut tanken så jeg at det lå et tykt lag med rustslam i bunnen, og bensinen hadde selvsagt problemer med å trenge igjennom det laget. All denne rusten flytter seg rundt etter som bilen beveger seg, og problemet blir variabelt. Så også indikasjoner på problemet i forgasseren, der lå et et fint brunt lag med slagg i bunnen, til tross for to filtere på slangen fra tanken til pumpa.

Kan si med en gang at det IKKE er vakum i tanken som er problemet, bay har 3 lufteslanger i tanken.
Måten vi til slutt fant ut at det var tanken som var problemet, var ved å koble fra tanken og kjøre den på en båt-tank en stund. Da fungerte alt fint. Prøv det Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juli 22, 2008, 09:05:07 am »

Selv om Bobla mi ikke stopper, så har jeg litt lignende problemer. Og innser at tanken min nok er skyld i mye av bannskapen jeg har bedrevet. Derfor er nå planen å pine stakkaren tom for slambensin, og rense faenskapet. For symptomene beskrevet lenger oppe passer fint for meg også. Kjørte til Fredrikstad på treff, og syntes hun gikk veldig greit fra Oslo, og nesten helt frem. På hjemturen var hun sur. Sikkert fordi hun har fått i seg for mye gammal MØKK. Så da er det vel bare å parkere og ta fram ei annen Boble. Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #10 på: juli 22, 2008, 09:22:36 am »

Selv om Bobla mi ikke stopper, så har jeg litt lignende problemer. Og innser at tanken min nok er skyld i mye av bannskapen jeg har bedrevet. Derfor er nå planen å pine stakkaren tom for slambensin, og rense faenskapet. For symptomene beskrevet lenger oppe passer fint for meg også. Kjørte til Fredrikstad på treff, og syntes hun gikk veldig greit fra Oslo, og nesten helt frem. På hjemturen var hun sur. Sikkert fordi hun har fått i seg for mye gammal MØKK. Så da er det vel bare å parkere og ta fram ei annen Boble. Glad

Er det rust slagg, er det like greit å lete etter en ny tank. Da er det sikkert ikke lenge til det er rustet hull i tanken!
Loggført

Bergrenner

93011499
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: juli 22, 2008, 10:09:33 am »

Jeg har også hatt samme problem med rust i tanken på bobla. Da hjalpt det å bytte filter under tanken. Blir det værre, altså at filteret blir brunt igjen, kan det være smart å rense eller bytte tanken.  Her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=32 og her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=31 er det produkter som kanskje kan løse et rustproblem. Noen som har testet de?
Loggført
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 22, 2008, 10:26:26 am »

Jeg har også hatt samme problem med rust i tanken på bobla. Da hjalpt det å bytte filter under tanken. Blir det værre, altså at filteret blir brunt igjen, kan det være smart å rense eller bytte tanken.  Her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=32 og her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=31 er det produkter som kanskje kan løse et rustproblem. Noen som har testet de?

Har brukt begge deler på tanken i min 58'
Var rustet små hull i den og etter 1 år er den fortsatt tett (brukte "sealer" to ganger)

Brukte kun "Etch" på en tank nå i vår som hadde lett overflaterust. Resultatet minner sterkt om Ferrobet.
Ved grovere rust bør det sikkert brukes begge produkter.

Disse produktene rekker til mange tanker!

Loggført

 
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 22, 2008, 10:38:37 am »

Notch'n til dama gikk fint på småkjøring og mindre turer rundt i byen,så fort det ble belastning som feks mye stigninger eller riksvei/motorvei stoppet den.Når den hadde stått en stund startet den igjen og gikk som en klokke.Gasseren gikk tom for bensin og sugde også tom bensin pumpa,så mistenkte enten dritt i tanken som nevt ovenfor eller tull med staven ned til fordeler drevet som driver pumpa.Sjekket pumpa og den fungerte bra,tanken var strøken og staven ned på fordeler drevet gikk også greit i bakelitt foringen.Tok en langtur med verktøyet klart,kjørte til det ble stopp og løp bak for å rive av bensinpumpa.Prøvde nappe ut staven,den satt fast ja!Viste seg det at når motoren ble tilstrekkelig varm så kilte staven seg i foringen,dvs pumpa pumpert ikke lenger.Ut med staven,sjekket at den var rett og brosjet/honet opp hullet igjen,kastet den inn igjen,gått som en klokke etterpå.

Mvh.
Tekken
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: juli 22, 2008, 10:57:53 am »

Jeg har også hatt samme problem med rust i tanken på bobla. Da hjalpt det å bytte filter under tanken. Blir det værre, altså at filteret blir brunt igjen, kan det være smart å rense eller bytte tanken.  Her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=32 og her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=31 er det produkter som kanskje kan løse et rustproblem. Noen som har testet de?

Har brukt begge deler på tanken i min 58'
Var rustet små hull i den og etter 1 år er den fortsatt tett (brukte "sealer" to ganger)

Brukte kun "Etch" på en tank nå i vår som hadde lett overflaterust. Resultatet minner sterkt om Ferrobet.
Ved grovere rust bør det sikkert brukes begge produkter.

Disse produktene rekker til mange tanker!


Hvordan bruker man disse produktene? Må man ut med tanken og styre, eller er det en enkel jobb med tank i bil?
Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #15 på: juli 22, 2008, 12:40:28 pm »

Jeg har brukt begge produktene og gjorde som det stod på pakken. Tøm i tanken og rist godt og lenge for å få spredning i hele tanken. Så jepp, med mindre du er meget sterkt og har strammet absolutt alt på bilen din, vil jeg anbefale å ta ut tanken  Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #16 på: juli 22, 2008, 12:45:25 pm »

Takk for hjelpen alle sammen. Prøver først med en båttank eller lignende for å se om den blir mer pålitelig. Må vente litt med å ta ut tanken foreløpig, men må nok til pers der ja. Fortsettelse følger... Glad

mvh
Loggført
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #17 på: juli 22, 2008, 21:48:04 pm »

Her er den midleridige løsningen. 30-liters bensintank fra Biltema (beregnet for bruk i båt). Tappet bilens bensintank gjennom et filter til den var ca halvtom. Rant greit hele tiden uten misfarging av filteret. Skal tømme den helt når jeg får plass. Kanskje det kommer noe gruff mot slutten..?!?

Har satt den nye tanken inni bilen og stroppet den fast bak bakerste seterygg. Tok et lite hull i veggen og førte slange ned til bensinpumpa. Koblet til og startet opp. Etter en stund sugde den bensin fra tanken. Har hele tre filtre jeg kan følge med på. Men et spm: er det normalt at det er lite bensinstrøm den siste "etappen"? Fra pumpa og opp til forgasseren? Syns det er lite bensin som passerer i det siste filteret -i alle fall med motoren på tomgang. Kan det være en feil i forgasseren?

Legger ved et par bilder av denne MIDLERTIDIGE nødløsningen (som sikkert ikke er å anbefale)


*  (86.95 KB, 1024x680 - vist 322 ganger.)

*  (100.69 KB, 1024x680 - vist 303 ganger.)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 22, 2008, 21:59:39 pm »

Fin testløsning det der Espen, men kutt ned til ett filter. Og det bør sitte mellom tanken og pumpa.
Blir vell mye motstand med tre Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #19 på: juli 22, 2008, 22:07:45 pm »

Ja det ble litt voldsomt. Har ikke tenkt på motstanden, monterte de fordi jeg var nødt til å skjøte slangen.... Skal se nærmere på saken. Blunker
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 22, 2008, 22:15:25 pm »

Ellers så er det jo et lite filter på selve forgasseren oxo da.. Denne sitter akkurat der bensinen kommer inn på forgasseren. Jeg hadde lignende problem på en 1600 der det var masse dritt i dette filteret. Renset det og den gikk flott etterpå  Glad

Ellers skader det ikke med 1. eller 2(!) filtere på disse gamle bilene som kan ha en del dritt i systemet..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: juli 22, 2008, 22:37:39 pm »

Kan noen begrunne skikkelig hvorfor man skal ha mer enn ett filter?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 22, 2008, 22:42:15 pm »

Kan noen begrunne skikkelig hvorfor man skal ha mer enn ett filter?

Jeg hadde et ganske stort filter da det kom dritt i filteret i gasseren...  Dvs. da må det ha kommet forbi det første..  Blunker

Finnes faktisk flere nyere biler som har originalmontert 2 drivstoff-filtere..
« Siste redigering: juli 22, 2008, 22:48:08 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: juli 22, 2008, 22:50:11 pm »

Må vel være bedre med ett mer finmasket filter enn 2 grove?

Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #24 på: september 15, 2008, 22:01:50 pm »

Er det blitt noko løysining på dette problemet? Kjenner meg godt igjen frå russetida, vi vart veldig god på skifting av bensinfilter. Det merkelige var at dei aldri var veldig skitne, men det hjalp å skifte ein gong om dagen. Problemet blei egentlig aldri løyst, vi selde bilen etter russetida. Men, eg vil gjerne vete kva som er grunnen til at det skjer, kan komme til å oppleve det igjen.
Loggført
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #25 på: september 15, 2008, 23:08:59 pm »

Dere har glemt en ting her. Har akkuratt hatt samme problemet i forrige uke. Gjorde ren tanken, plukket to dobble dellorto fra hverandre, byttet bensinpumpe, MEN, det var coilen som var problemet. Så fort jeg hadde kjørt den varm, så stoppet den, og det kunne virke som den ikke fikk bensin, eller att jeg stoppet den selv, så måtte jeg dytte den igang. Men det siste jeg gjorde var å bytte coil, og der var bilen som ny igjenn. Dette var en gammel bilmekanikker som tipset meg, og enten var det coilen, eller staven som gikk for trangt når bakkelitten ble for varm og kilte pinnen sa han.
Loggført
-ESPEN-
Medlem
***
Innlegg: 105
Bosted: Finnsnes


Vis profil

« Svar #26 på: september 17, 2008, 10:42:13 am »

Bilen har ikke stoppet siden jeg koblet til en annen tank. Kjørte en stund på dette viset i sommer. Nå står rensing/bytting av tank for tur. Dette er eneste løsning slik jeg ser det, er nok ingen vei utenom. Skifter sikkert coil også, men det var tydeligvis hovedsaklig bensintilførsel som var problemet her.

Må jo ut med motor og alt, og da frister det litt å se seg om etter en type4 motor med tilhørende girkasse i samme slengen... Men det sprenger nok kostnadsrammene mine... Hva koster en velfungerende motor? Og hvilke av modellene er å anbefale? Ble jo levert i 1,7 1,8 og 2,0 liter.

Vurderer også å bare overhale den 1600-motoren jeg har.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!