april 28, 2024, 21:31:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er det links-gjenger på venstre bakhjul?  (Lest 2846 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: august 12, 2008, 19:50:54 pm »

Skal bytte bremsetrommel på venstre bakhjul på 1959-bobla mi, men klarte ikke å løsne den selv med Torque Meister. Klarte istedet å ødelegge en skralle og brekke et pipe-adapter....

Begynte så å tenke på at den kanskje er gjenget links siden det er venstre side av bilen, men jeg klarte ikke å rikke muttern der heller. Men jeg vet jo ikke om det skyldes at jeg strammet muttern ved første forsøk eller ikke. Ut fra Bentley-boka ser det ikke ut til at det er omvendte gjenger, men jeg er ikke sikker.

Så derfor, noen som vet om det er vanlige gjenger eller links-gjenger på en 59-boble? 
Loggført

1969 Militær-buss
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: august 12, 2008, 20:14:38 pm »

Vanlige gjenger på begge sider. Jeg har vært borti at denne har sittet så fast at den måtte deles i to med vinkelsliper.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 12, 2008, 20:41:41 pm »

Bruk opp en halv flaske rustløser. Adapter til mindre verktøy kan du glemme med mindre det er Hazet el. lign. Her er det 1 tom (til nød 3/4 tom)verktøy som gjelder. Har selv prøvd Biltema sin overgang til 1/2 tom (mener jeg det var) , den knakk..  1 tom med et rør tredd´på og rustløser, så kommer den nok  Kult
« Siste redigering: august 12, 2008, 20:43:21 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #3 på: august 12, 2008, 21:26:06 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:55:37 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: august 12, 2008, 21:27:55 pm »

Takk for hjelpen! Trommelen var av for et par måneder siden, så den bør ikke være rusta fast. Men en forbipasserende som så meg styre i kveld sa at kombinasjonen varme og forskjellige metaller gjør at det kan sette seg, så han anbefalte likevel WD-40. Har dynka den godt.

Får stå over natta nå og imorgen får jeg skaffe meg et solid rør. Må vel på Byggmakker da kanskje.
Loggført

1969 Militær-buss
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #5 på: september 15, 2008, 21:50:42 pm »

Har du fått av denne no? Ellers kan du godt prøve å punktvarme mutteren, og vente litt til den kjølnar litt igjen, då løsnar den nok. Kjent triks i tungbil kretsar..
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2008, 22:00:06 pm »

Takk for forslaget og ja, jeg fikk den til slutt løs da jeg fikk lånt et jern man setter på og slår på med hammer. Da måtte muttern gi opp Glad
Loggført

1969 Militær-buss
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2008, 11:56:55 am »

Du kan som regel spraye så mye wd40/5-56 du vil, men effekten er minimal, men kan av og til være det som utgjør om du klarer å rikke eller ikke. Imidlertid er det stor sannsynlighet for at du ødelegger verktøy, ødelegger mutter, ødelegger gjenger. Vil du imidlertid være "proff" varmer du mutteren til den er god og rød, smelter litt stearin inn i gjengene, og smekker på det kraftigste verktøyet du har. Løsner det ikke da bør du se etter sveisepunkter...
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #8 på: september 16, 2008, 12:08:48 pm »

Litt skummelt å varme så voldsomt mtp herdinga på akselen. En ny mutter koster en 50-lapp så det er mange ganger like greit å bare splitte den gamle.
Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #9 på: september 16, 2008, 20:55:48 pm »

Ingen problem å varme det godt, då er mutteren brukande igjen etterpå og, og du har spart 50 kr. Må berre passe på å bruke nok fett greier eller kopar pasta på gjengene før montering. Einaste som er fare med varming, er at gummideler smeltar, eller viss du er for rask med å skru kan du rive gjengene, eller i verste fall bøye akslingen. Men då skal det sitte godt fast!
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: september 16, 2008, 21:10:12 pm »

Tromelen min satt også noe helt sykt!
Spraya inn mye 556 og prøvde å rikke, uten hell..
Fikk taki en meter skralle med pipe, satt bilen i gir og hoppet på skralla, da gikk alt rundt, men plutselig kom den! (etter en del banning og hopping )  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Eldiablo
Seniormedlem
****
Innlegg: 286
Bosted: Hamar


Torgrim tlf. 970 71 771


Vis profil
« Svar #11 på: september 16, 2008, 22:39:23 pm »

Jeg brukte en Morten Hansen uten forlenger og boltene løsna uten problemer  Gliser
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #12 på: september 16, 2008, 23:35:40 pm »

Ingen problem å varme det godt, då er mutteren brukande igjen etterpå og, og du har spart 50 kr. Må berre passe på å bruke nok fett greier eller kopar pasta på gjengene før montering. Einaste som er fare med varming, er at gummideler smeltar, eller viss du er for rask med å skru kan du rive gjengene, eller i verste fall bøye akslingen. Men då skal det sitte godt fast!

Jaha? Så varmebehandlinga akslene er utsatt for under produksjon er oppskrytte greier assa?

Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 17, 2008, 16:04:52 pm »

Ingen problem å varme det godt, då er mutteren brukande igjen etterpå og, og du har spart 50 kr. Må berre passe på å bruke nok fett greier eller kopar pasta på gjengene før montering. Einaste som er fare med varming, er at gummideler smeltar, eller viss du er for rask med å skru kan du rive gjengene, eller i verste fall bøye akslingen. Men då skal det sitte godt fast!

Jaha? Så varmebehandlinga akslene er utsatt for under produksjon er oppskrytte greier assa?



Ja, men den SER jo lik ut da...  Rekker tunge  Vel,vel... selv om du ikke ser noe forskjell, så har en nok aldri såpass kontroll over oppvarming/nedkjøling at en kan match´e herdeovner til fabrikken, og da blir resultatet antagelser ... som alle vet er opphavet til alle fuck´up´s...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #14 på: september 17, 2008, 17:39:36 pm »

Jøran har links Osteaktig

Så det finns.. men lite trolig med flere her i landet.
Loggført
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #15 på: september 17, 2008, 20:52:43 pm »

Det eg meinar er at så lenge du varmar mutteren godt raud, er det ingen problem. Viss du skal ta herding ut av akslingen, må du nok varme direkte på akslingen, og litt raudfarge i den skadar heller ikkje. Men blir den kvit trur eg du har et problem. Eg ser større fare for å ødelegge ting ved å kun øke størrelsen på verktøyet, enn ved å varme det godt opp.
Men folk får bestemme sjølv kva som er best og verst, eg likar best å varme, då veit eg at det losnar etterpå, og at gjengene fortsatt er der.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!