mars 29, 2024, 15:54:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bakre bærearmer alu/bremser Porsche 944  (Lest 3633 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: mars 07, 2015, 22:16:14 pm »

Ønskes kjøpt.
Er på jakt etter hele sulamitten for å bygge om bakstilling på 1303.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: mars 07, 2015, 22:36:48 pm »

Husk bare på forskjell mellom tidlig og senere alu. bærearmer, mtp hvor mye de bygger ut.

ghia69
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 07, 2015, 23:20:13 pm »

Takker, driver å forsker på dette :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: mars 07, 2015, 23:42:03 pm »

Har turbo bærearmer  som du kan låne og måle på bunnplata, så ser du bredden.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
jimmi
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #4 på: mars 08, 2015, 02:32:14 am »

Heisann.

Har også et sett 944 bærearmer liggende, er fra NA, husker ikke årsmodell, disse kan du også låne og prøve.

jimmi
Loggført

mvh. Jimmi
tlf. 988 92 666
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 08, 2015, 09:19:20 am »

Det hørtes ut som en god ide. Eg tar kontakt
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #6 på: mars 08, 2015, 12:32:50 pm »

Hei.
Så vidt jeg husker, er de fra NA lik bobla, og i stål.
De tidlige i aluminium bygger ut 44mm, og de sene bygger ut 62-74mm alt etter om man benytter seg av spacere eller ikke.

Sakset fra den tidligere siden til vdubengineering.com:

1) Early NA (83-85).

The caliper is sliding steel (ATE) axial mount with a ventilated disk (290mmx20.4mm).Early NA’s had steel IRS arms which are exactly the same as IRS T1’s. Some people claim that the 944 arms are internally reinforced whereas the T1’s are not. I’ve never had the nerve to chop one up to find out. You can put the whole arm on your T1, but you will have to replace the 944 pivot bushing with a suitable T1 one. I personally think the 944 arm is the same as T1, so I see no point to putting on the whole arm. If you want the 944 rear brakes, you will need the 944 backing plate (BP). The 944 BP bolts onto the T1 IRS arms in the same position as the T1 drum BP’s. The 944 BP’s have caliper-mounting ears incorporated into them. You will also need the 944 hubs, disks, calipers, brake shoes (for ebrake) and hardware. You can also install the 944 spring plates (although not required, as the T1 spring plates will also work) as they allow some adjustability of camber/height ( camber/toe adjustability only works with 944 arm because they have an additional hole machined that T1 arms are lacking). You can use the 944 stub axle if you wish, since if afford the use of the larger 100mm joints (as opposed to 90mm T1 joints). To make use of the complete 944 axle assembly (axle shaft and 2-100mm joints), you will need type 181 (thing) transmission output stubs on your T1 transmission since they allow the use of the 100mm joint. You can also machine the shoulder on one side of a T1 axle is you want to use the 100mm joint at the wheel side but a 90mm on the transmission side (100mm joint is wider than 90mm). If you have a 901 transmission, then use the 911 output stubs (100mm) and you can bolt the whole 944 axle assembly in place. There is a small issue of interfacing the T1 e-brake cable to the 944 e-brake hardware. See products for the required pieces. The stock early 944 setup comes with spacers and long studs.  With spacers the offset increase is 43.5mm per side. The spacers can be removed and shorter studs installed (studs from 86+rear or 83-85 fronts).  The spacers are 21mm so without them this nets 22.5mm offset increase per side. There you go, 944 rear disks!

2) Early turbo’s ( 85.5? and 86) have cast aluminum arms.

These arms can be differentiated from the later arms by having a bump-stop location cast into the arm. The caliper is a fixed aluminum unit (4-piston Brembo) axial mount and the rotor is ventilated and measures 299mmx24mm. The whole rear setup will increase your track about 44mm/side versus stock T1 drums. Please note that there are some early aluminum small offset (44mm) arms out there with the NA brakes(290×20.4 rotor and sliding ATE caliper). To put the aluminum arms onto your dub you will need everything from the 944; trailing arms out, spring plates and axles. The caliper mounting ears are cast into the arm, so they are not separable as above (1). Basically change the pivot bushing (to T1) and spring plates (to 944) and bolt them on. You cannot use your stock T1 spring plates because the bolt pitch differs. You’ll have the same issues as (1) with the ebrake. With these 944 stub axles, you will have to use the larger 944/T2 CV joints (100mm). These (aluminum) 944 stub axles are not interchangeable with the early 944’s, or T1 parts. The axle length is also much longer (about 21.5″) than the early 944/T1 axle(about 16″). Use the thing output stubs if you are using a T1 transmission, or 911 output stubs with a 901 transmission.

3) Late 944’s also have cast aluminum arms, but will increase your offset by 62mm-74mm per side. If the arm does not have a bump-stop location, it’s probably a late offset arm. They have the same caliper/rotor as (2), and everything else also applies. Also, the functional difference between the 87+ arms and 86 arms is the wheel hub, so a 86 hub can be installed into these arms to minimize the offset increase.

So what about Turbo brakes on a bug without the aluminum arm? You can use the turbo rotor (86 only) (299×24) and 4 piston brembo on the early (85.5 and earlier) removable backing plate. The rotor and caliper will bolt on, and you will have to shim the caliper (3mm) a little laterally to center it over the rotor. Use longer bolts for safety if you use the shims. See our product listings for the Turbo hardware kit (longer bolts and shims). If you use a Boxster S (986S) rotor (200-2008), you will not have to shim with the 4 piston 944 rear caliper.

Incidentally, you can also use 993 rear brakes (caliper and rotor) on the same early (85.5 and earlier) backing plate/caliper mount. The caliper will require a shim of about 3mm to center it over the rotor. 996 and later calipers can also be adapter to either the 86T or 986S rotor via radial adapters, see our product listings.


ghia69
« Siste redigering: mars 08, 2015, 21:21:20 pm av ghia69 » Loggført

jimmi
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #7 på: mars 08, 2015, 16:06:57 pm »

Heisann.

Har også et sett 944 bærearmer liggende, er fra NA, husker ikke årsmodell, disse kan du også låne og prøve.

jimmi

Disse er i aluminium om det er turbo eller de er NA etter 85 er jeg usikker på, men dette kan måles.
Loggført

mvh. Jimmi
tlf. 988 92 666
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #8 på: mars 08, 2015, 21:19:34 pm »

Jimmi: Ser du delenummeret på de du har?

ghia69
Loggført

jimmi
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #9 på: mars 09, 2015, 23:01:04 pm »

Jimmi: Ser du delenummeret på de du har?

ghia69

Er vekkreist på jobb, så har ikke tilgang på delenr med det første.
Loggført

mvh. Jimmi
tlf. 988 92 666
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 09, 2015, 23:19:51 pm »

Etter det eg har lest meg til så er det de eldste alu armene eg vil ha. De ligger på ebay. Slutter med delenr 513 og 514. Det er de som bygger minst. Ca 40 mm.
For spesielt interesserte så kan dette studeres / leses på http://vdubengineering.com/technical/
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #11 på: mars 10, 2015, 10:06:40 am »

Etter det eg har lest meg til så er det de eldste alu armene eg vil ha. De ligger på ebay. Slutter med delenr 513 og 514. Det er de som bygger minst. Ca 40 mm.
For spesielt interesserte så kan dette studeres / leses på http://vdubengineering.com/technical/

Kan være greit å tenke på hvilke felger du skal ha, mtp innpress. Felger med stort innpress og evt breddede skjermer kan kanskje bety at du trenger nyeste alu-armene.
Har selv et sett av de tidlige alu-armene, men det er også fordi at på en ghia kan man ikke bygge ut skjermene.

ghai69
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 10, 2015, 23:12:44 pm »

Hjul er bestemt og skjermer er klar. ET 23 mener eg å huske.


* image.jpg (45.91 KB, 640x480 - vist 153 ganger.)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 05, 2015, 17:16:49 pm »

Er fremdeles på jakt etter bakre bærearmer fra porsche 944. Delenr: 951331513 og 951331514.
Laget i Aluminium i 1985-1986. Hyl ut om du vet om noen.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #14 på: mai 07, 2015, 18:33:13 pm »

Hei, viser seg at jeg har slike armer liggende, men kun armene, ikke aksler o.l.
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 07, 2015, 22:02:10 pm »

Pm
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 25, 2015, 21:16:30 pm »

Bærearmer i hus :-)
Må skifte den såkalte pivot bushing (indre foring) for det er mye større bolt på vw enn porsche sin. Leser at denne byttes til type 1 foring, men eg syns at foring på porshe arm ser mye større ut i diameter... Anyone???
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #17 på: juni 25, 2015, 21:22:24 pm »

Det finnes urethane foring med stålhylse som passer, skal sjekke fabrikat og delenummer på de jeg har.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #18 på: juni 25, 2015, 21:59:46 pm »

T1 foringer passer rett inn. Har gjort det selv😀

Ghia69
Loggført

Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 25, 2015, 22:25:01 pm »

Takk, er urethan å foretrekke?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #20 på: juni 25, 2015, 22:44:12 pm »

Urethan er hardt og ikke fleksibelt. Overfører lyd og vibrasjoner til karosseri, derfor er det gummi originalt. Personlig mener jeg gummi er best. Om du bruker urethan, husk bare å smøre godt med gugga som følger med, eller vil det knirke i tillegg.

Ghia69
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!