mai 01, 2024, 15:52:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tung å dra rundt på starteren...  (Lest 1173 ganger)
MrOvaLove
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: trondheim



Vis profil
« på: mars 02, 2015, 09:51:21 am »

Tenkte å fyre opp min 58 her om dagen.
Satte inn fulladet batteri og vred om på nøkkelen, med det resultat at motoren SÅVIDT dreide rundt. Den kunne gå en omdreining, så stoppe en lite sekund, så gå såvidt igjen. Av og til kom det bare et klikk. Den er lett å dreie rundt med bare hendene. Til slutt begynte det å lukte litt brent, og det var da jeg stoppet!  Gliser

Googla litt og fant ut at mulig dårlig jording kunne være skyld i dette. Det er montert hovedstrømsbryter på bilen.
Prøvde med startkabler å koble direkte fra batteri til starter, men det har ikke helt lyktes å løse dette enda.

Noen som har erfaring på området?

Takk for tips...
Dersom noen i Trondheim har VEEE-ELDIG lyst til å se på dette, er det HELT ok!  Blunker
Loggført

56 T1
58 T1
62 T1
64 Tempo corvette
69 Tempo corvette
82 Tempo corvette
79 Crescent trehjuling
VWWerk
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Fredrikstad


Jeg trenger ikke sportsbil for å kompensere....


Vis profil
« Svar #1 på: mars 02, 2015, 10:27:21 am »

Prøv å mål spenningen på batteriet når du kinner motoren. Hvis du har 6v-anlegg på bilen så skal hvertfall ikke spenninga på batteriet gå under 5v. Hvis det er tilfelle, og du er sikker på at batteriet er bra, så er det starteren som har en feil og trekker mye mer strøm enn den skal. Da kan det fort lukte brent  Blunker

Hvis du har jekka opp bilen, kan du få hjelp av noen andre til å vri om nøkkelen samtidig som du måler spenninga over starteren. Sammenlign denne spenninga med den du målte over batteriet, så ser du lett om du har en dårlig forbindelse fram til starteren.
Loggført

-67 1300
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mars 02, 2015, 15:05:21 pm »

Bytt starterforing. Jeg byttet 2 startmotorer, men når den tredje var like dårlig, byttet jeg foring, problem solved.
Jeg har og montert startrele på min andres biler med stor suksess ;-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

MrOvaLove
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: mars 22, 2015, 15:32:26 pm »

Probem solved: Det var faktisk hovedstrømsbryteren som var synderen. Kobla fra den, og jordet som originalt, så var det i orden.
Loggført

56 T1
58 T1
62 T1
64 Tempo corvette
69 Tempo corvette
82 Tempo corvette
79 Crescent trehjuling
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!