april 28, 2024, 06:49:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 AD motor; max kubikk ved bytte av stempel/sylinder?  (Lest 3219 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: mars 17, 2015, 13:34:12 pm »

Heisann, jeg lurte litt på om jeg skal kjöpe nye sylinder/stempel til motoren.

Kan jeg montere 1800-1900ccm sett på en 1600 AD blokk?
Hvor mange kubikk kan jeg evt få om jeg kan bytte til större sylinder, og vil dette gjöre stort utslag på hk/nm?

På et senere tidspunkt skal jeg montere turbo,
og lurer da også på om det er en fordel å evt bytte til större sylinder/stempler da?  Øyerulling
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: mars 17, 2015, 13:42:29 pm »

Du kan få helt opp i 2332ccm, det innebærer bytte av veiv og sylindere.
Største du kan få på org. veiv er 1915ccm.
For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.

Sylindere og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt hvis du ikke følger opp med gassere, kam, topper, vipper og en annen eksos osv.
Loggført
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: mars 17, 2015, 13:51:23 pm »

Ok, takk for svar  Glad
Da venter jeg med det prosjektet til senere.  Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 17, 2015, 20:02:15 pm »

Du kan få helt opp i 2332ccm, det innebærer bytte av veiv og sylindere.
Største du kan få på org. veiv er 1915ccm.
For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.

Sylindere og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt hvis du ikke følger opp med gassere, kam, topper, vipper og en annen eksos osv.

Jeg er ikke HELT enig i det du skriver her...  Dette har blitt prøvd, en helt standard 1600 som ble oppgradert med 88mm syl-sats bremset 63 hk etterpå.
Fra 1585ccm til 1680. Med den nye sylinder satsen øker ikke bare volum, men også komp blir litt høyere med ny sats, derav økningen.

Har selv kjørt en 1680 som stort sett var standard ellers dvs. toppene ble veldig lett portet og frest ned og den gikk betydlig bedre enn en std 1600.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: mars 17, 2015, 20:28:36 pm »

Jeg skal ikke motsi deg Jærva, men de tallene du oppgir er egentlig uvesentlig hvis motor ikke ble bremset før byttet. Det fins en gammel artikkel (som jeg ikke finner) hvor de bremset en org. med mange forskjellige eksosanlegg, og hvis jeg ikke husker helt feil bremset motoren 60-64hk med den beste eksosen.

Som jeg skrev "sylindre og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt..."
Jeg skriver ikke at det ikke gir effekt, men gevinsten er minimal, kontra det den ville hvert, hvis andre oppgraderinger ikke gjøres.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 17, 2015, 21:11:18 pm »

Får man øket effekten fra 50 til 65 hk, er det ganske mange %...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mars 17, 2015, 21:40:35 pm »


Største du kan få på org. veiv er 1915ccm.
For å få på noe større enn 1680 sylindersats må blokk maskineres.


Noen som vet om noen bra tråder/nettsider angående hva det innebærer å maskinere blokka? Ev. linker til "hvordan bygge 1915 motor"?

Lurer også på forskjellen på 1641 og 1680. Noen slip-in set beskrives som 1641, mens noen snakker om 1680. Hva bestemmer denne forskjellen?

Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 17, 2015, 21:46:26 pm »

Diameter på stempel/sylinderene (innvendig selvsagt).

Større dim = mer volum
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 17, 2015, 22:04:17 pm »

Da er det bare å bygge da! Takk for fremgangsmåte  Gliser
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 17, 2015, 22:17:13 pm »

1641: 87 mm boring
1680: 88 mm boring
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 17, 2015, 22:25:02 pm »

Jeg skal ikke motsi deg Jærva, men de tallene du oppgir er egentlig uvesentlig hvis motor ikke ble bremset før byttet. Det fins en gammel artikkel (som jeg ikke finner) hvor de bremset en org. med mange forskjellige eksosanlegg, og hvis jeg ikke husker helt feil bremset motoren 60-64hk med den beste eksosen.

Som jeg skrev "sylindre og stempler i seg selv gir ikke mye mer effekt..."
Jeg skriver ikke at det ikke gir effekt, men gevinsten er minimal, kontra det den ville hvert, hvis andre oppgraderinger ikke gjøres.


I en gammel Kvikk Service katalog fra 1986/1987 jeg sitter på sier følgende på side 5:

"Vårt utvalg begynner  med et bolt-on 88 mm sylindersett som selvfølgelig ikke behøver noen maskinbearbeiding av blokka på 1300, 1500 eller 1600 motorer og ingen bearbeiding av topplokk på 1500 og 1600 motorer.  En ellers standard 1500 motor med nesten 1700 cm3 gir f.eks 63 hk, en økning med hele 19 HK"

Husker jeg selv prøvde en 68-70 Type 1 med 1680 sats på slutten 80-tallet...Gikk meget bedre enn min 1303S (som hadde nettopp en slik 1500 44 HK SP motor en periode)
« Siste redigering: mars 17, 2015, 22:32:09 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mars 18, 2015, 09:26:22 am »

Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 18, 2015, 09:48:13 am »

Litt off-topic. Om du klarer å sveise magnesium, så får du inn 101,6x90mm som største volum. 2919cc.. Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: mars 18, 2015, 09:55:04 am »

Her må man vel skille med hva som er bolt on og hva som krever maskinering. Bolt on så er 88mm - 1680 absolutt maks. Sylinderveggene er da tynne. I tillegg kan man få plass til litt lengre slag, spesielt hvis man filer litt i blokka.

Ta en titt her:



Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 18, 2015, 11:02:25 am »

Tja...hvor lang levetid/kilometer kan man håpe på med en "utrimmet" 1680?

Har vel mye med kjørestil osv...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: mars 18, 2015, 11:15:55 am »

Tja...hvor lang levetid/kilometer kan man håpe på med en "utrimmet" 1680?

Har vel mye med kjørestil osv...

Hvor mange kilometer er avhengig av at man har kontroll på temperatur og hvor ofte man utfører oljeservicer. Enda lengre levetid får man hvis man i tillegg gjør en skikkelig jobb med balansering, oljefiltrering og kjøling.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 18, 2015, 21:41:33 pm »

Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..

Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint.

Mitt budget oppsett ville være følgende:

- 87 mm syl-sats (1641)
- høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting
- 1,25 budget vipper
- brukte type 3 enkle gassere som er gått over
- brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)

Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 18, 2015, 22:56:54 pm »

Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..

Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint.

Mitt budget oppsett ville være følgende:

- 87 mm syl-sats (1641)
- høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting
- 1,25 budget vipper
- brukte type 3 enkle gassere som er gått over
- brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)


hvor mange mm høvding av toppene?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: mars 19, 2015, 11:23:13 am »

Husk og at sylinderveggene begynner å bli tynne på 1680 settet.
Har mer tro på å beholde originalt slagvolum og sette i bedre kam, 1:1,25 vipper, porte toppene, doble gassere og et bedre eksosanlegg.
Men så er heller ikke dette et svar på spørsmålet ditt.. Men On Topic, har jeg vært på besøk hos en som hadde 2,9 liter volum på sin T1 motor..

Er i utgangspunktet enig med deg, MEN tipper de 1600-sylinderene og stemplene har sett sine beste dager, ergo vil det med bare et nytt sylindersett bli mer komp i motoren. Og skal du først ha et nytt sett kan du like gjerne gå for et 87mm eller 88mm sett. Hvis du ikke skal ha en illsint 1680 med 150 hk , men kanskje en 1680 på mellom 60-80 hk så holder de slip-in settene lenge dem. Ville kanskje ha valgt et 87mm sett, frest ned toppene til rundt 9,2 i komp , porta toppene og montert to enkle type 3 gassere. Da har du rundt 75 driftsikre hk. Søstera mi hadde en 1303 med en slik motor og den gikk veldig mye bedre enn en std. 1600, brukte lite bensin (mindre enn std.) og fungerte fint.

Mitt budget oppsett ville være følgende:

- 87 mm syl-sats (1641)
- høvla topper(til ca. 9-9,3 i komp),med lett porting
- 1,25 budget vipper
- brukte type 3 enkle gassere som er gått over
- brukt fordeler fra wbx (transporter 83-91 mod)


hvor mange mm høvding av toppene?
Det er avhengig av CC på toppene dine. Altså volum i forbrenningskammeret.
Hvis f. eks. CC er 40cm3 blir vendehøyden 1,69mm hvis du ønsker kompresjon på 9,2:1.
Det vil si at når stempelet er på øvre dødpunkt (helt på topp) Skal stempelet være 1,69mm under kanten av sylinderen.
Om du bruker 1,5mm kobberringer som pakning, skal stempelet ligge 0,19mm under kant på sylinderen.

Når du vet volum av forbrenningskammer, og ønsket kompresjon, boring og slanglengde, kan du sette det inn i denne kalkultoren:
http://www.cbperformance.com/v/enginecalc.html
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: mars 19, 2015, 11:25:06 am »

...og i vår verden trodde jeg ikke du høvler av toppene..
Du dreier ned/kapper sylindrene vanligvis, om du ikke freser toppene dypere og lager om nødvendig spor i stemplene til ventilklarering  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!